ILPP2/443-1138/09-3/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1138/09-3/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2009 r. (data wpływu 3 września 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 października 2009 r. (data wpływu 8 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. "Termomodernizacja budynku Zespołu Szkolno-Gimnazjalnego (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. "Termomodernizacja budynku Zespołu Szkolno-Gimnazjalnego (...)". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia z dnia 6 października 2009 r. (data wpływu 8 października 2009 r.) o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedmiotem projektu jest termomodernizacja budynku Zespołu Szkolno-Gimnazjalnego.

Głównym celem działania jest poprawa jakości powietrza poprzez likwidację przekroczeń dopuszczalnego poziomu stężeń zanieczyszczeń. Cel bezpośredni to zwiększenie oszczędności wytworzonej energii, poprawa bilansu energetycznego i zwiększenie oszczędności energii poprzez kompleksową termomodernizację budynku Zespołu Szkolno -Gimnazjalnego w R. Likwidacja źródła niskiej emisji prowadzić będzie do zmniejszenia zanieczyszczeń w powietrzu.

Ograniczenie utraty energii (obniżenie zapotrzebowania na nią) i racjonalne wykorzystanie dostarczanego ciepła (oszczędność) prowadzić będzie do zmniejszenia spalania paliw stałych w miejskiej ciepłowni co wpłynie na poprawę jakości stanu środowiska naturalnego.

Okres realizacji projektu: 2 lipca 2008 r. - 31 grudnia 2009 r.

Zakres kompleksowej termomodernizacji ZSG obejmował:

* wymianę stolarki okiennej i drzwiowej,

* ocieplenie ścian zewnętrznych warstwą styropianu,

* ocieplenie stropodachów pełnych budynków (sali gimnastycznej, łącznika i zaplecza),

* ocieplenie stropodachu budynku głównego warstwą płyt z wełny mineralnej,

* zamocowanie rynien i rur spustowych z PCV,

* obróbki blacharskie,

* wymianę instalacji odgromowej,

* modernizację instalacji c.o. i wykonanie węzła,

* wykonanie dokumentacji: komplet projektów termomodernizacji, modernizacji instalacji c.o., węzła cieplnego

Realizacja projektu powoduje neutralizację negatywnych zjawisk związanych z emisją zanieczyszczeń do powietrza w wyniku spalania koksu we własnej kotłowni. Zaplanowane działania dobrane w oparciu o przeprowadzony audyt energetyczny przyczyniają się do rozwiązania problemów i osiągnięcia celów związanych ze zmniejszeniem kosztów ponoszonych na ogrzewanie budynku, poprawą jakości powietrza i ochroną środowiska naturalnego.

Dodatkowym efektem projektu jest polepszenie jakości funkcjonowania placówki - zwiększenie komfortu użytkowania, estetyki budynku oraz zwiększenie możliwości użytkowania pomieszczeń.

Gmina jest podatnikiem podatku VAT czynnym. Jednakże wydatki poniesione przez Gminę w związku z realizacją projektu "Termomodernizacja budynku Zespołu Szkolno-Gimnazjalnego (..)" nie są związane z czynnościami opodatkowanymi. Projekt pn. "Termomodernizacja budynku Zespołu Szkolno-Gimnazjalnego (...)" nie będzie generował dochodów, a budynek podlegający termomodernizacji w ramach projektu nie będzie przekazany w zarząd innemu podmiotowi.

INDYWIDUALNA INTERPRETACJA w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług (VAT), wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej właściwego ze względu na siedzibę Wnioskodawcy stanowi załącznik do wniosku o przyznanie dofinansowania na realizację projektu "Termomodernizacja budynku Zespołu Szkolno-Gimnazjalnego (...)". Wniosek zostanie złożony w Urzędzie Marszałkowskim w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa XXX na lata 2007-2013, Oś priorytetowa II Ochrona Środowiska, Zapobieganie Zagrożeniom i Energetyka, Działanie II.6 Ochrona powietrza.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawną możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "Termomodernizacja budynku Zespołu Szkolno-Gimnazjalnego (...)".

Zdaniem Wnioskodawcy, mimo że jest on podatnikiem VAT, to w ramach wnioskowanych do dofinansowania środków nie można obniżyć kwoty podatku należnego o podatek naliczony, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), który stanowi, iż "w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego, na podstawie zapisu art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty, czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, a także obiektów administracyjnych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 8 i pkt 15 powołanej ustawy.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Gmina wystąpi o dofinansowanie projektu pn. "Termomodernizacja budynku Zespołu Szkolno-Gimnazjalnego (...)" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa XXX na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa II Ochrona środowiska, Zapobieganie zagrożeniom i Energetyka, Działanie II.6 Ochrona powietrza. Głównym celem projektu jest poprawa jakości powietrza poprzez likwidację przekroczeń dopuszczalnego poziomu zanieczyszczeń. Cel bezpośredni to zwiększenie oszczędności wytworzonej energii, poprawa bilansu energetycznego i zwiększenie oszczędności energii poprzez kompleksową termomodernizację budynku Zespołu Szkolno -Gimnazjalnego. Ww. projekt jest realizowany przez Gminę w okresie od 2 lipca 2008 r. do 31 grudnia 2009 r. Wnioskodawca wskazał, iż jest podatnikiem podatku VAT czynnym. Jednakże wydatki poniesione przez niego w związku z realizacją ww. projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi. Inwestycja po jej zakończeniu nie będzie generować dochodów, a budynek podlegający termomodernizacji w ramach projektu nie będzie przekazany w zarząd innemu podmiotowi.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż Gmina wykonuje jedno z zadań własnych Gminy, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem, Gmina nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji tej inwestycji.

W zakresie przedmiotowego projektu Gmina nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Jeśli Gmina nie spełnia tych warunków, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu pn. "Termomodernizacja budynku Zespołu Szkolno-Gimnazjalnego (...)".

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - w niniejszej interpretacji rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl