ILPP2/443-1137/09-3/EN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 października 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1137/09-3/EN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2009 r. (data wpływu 3 września 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 października 2009 r. (data wpływu 8 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. "Termomodernizacja budynku Miejskiego Domu Kultury (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. "Termomodernizacja budynku Miejskiego Domu Kultury (...)". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia z dnia 6 października 2009 r. (data wpływu 8 października 2009 r.) o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedmiotem projektu jest termomodernizacja budynku Miejskiego Domu Kultury.

Głównym celem projektu pn. "Termomodernizacja budynku Miejskiego Domu Kultury (...)". jest poprawa jakości powietrza poprzez likwidację przekroczeń dopuszczalnego poziomu zanieczyszczeń w mieście oraz zmniejszenie zapotrzebowania na energię i poprawa bilansu ciepła budynku Miejskiego Domu Kultury.

Ograniczenie utraty energii (obniżenie zapotrzebowania na nią), racjonalne wykorzystanie dostarczanego ciepła (oszczędność) prowadzić będzie do zmniejszenia spalania paliw stałych w miejskiej ciepłowni co wpłynie na poprawę jakości stanu środowiska naturalnego.

Okres realizacji projektu: 8 listopada 2007 r. - 31 grudnia 2009 r.

Zakres kompleksowej termomodernizacji MDK obejmował:

* wymianę stolarki i ślusarki okiennej oraz drzwiowej,

* ocieplenie ścian zewnętrznych,

* modernizację instalacji c.o. i węzła,

* ocieplenie stropodachu nad sceną i salą widowiskową oraz niższej części budynku płytami styropianowymi,

* wykonanie rynien i rur spustowych z PCV,

* obróbki blacharskie,

* wykonanie dokumentacji: komplet projektów termomodernizacji, modernizacja instalacji c.o., węzła oraz audyt energetyczny.

Zaplanowane działania zostały dobrane w oparciu o przeprowadzony audyt energetyczny, tak by zrealizować założone cele związane ze zmniejszeniem zapotrzebowania na ciepło, a tym samym kosztów ponoszonych na ogrzewanie budynku.

W wyniku realizacji projektu zmniejsza się zapotrzebowanie na ciepło oraz zmniejszają się koszty ogrzewania co wpływa na poprawę komfortu termicznego budynku. Zwiększona oszczędność energii wpływa także pozytywnie na poprawę jakości powietrza i stanu środowiska naturalnego.

Dodatkowym efektem projektu jest polepszenie jakości funkcjonowania placówki - zwiększenie komfortu użytkowania, estetyki budynku oraz zwiększenie możliwości użytkowania pomieszczeń.

Gmina Miasto jest podatnikiem podatku VAT czynnym. Jednakże wydatki poniesione przez Gminę w związku z realizacją projektu "Termomodernizacja budynku Miejskiego Domu Kultury (...)" nie są związane z czynnościami opodatkowanymi. Projekt pn. "Termomodernizacja budynku Miejskiego Domu Kultury (...)" nie będzie generował dochodów, a budynek podlegający termomodernizacji w ramach projektu nie będzie przekazany w zarząd innemu podmiotowi.

INDYWIDUALNA INTERPRETACJA w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług (VAT), wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej właściwego ze względu na siedzibę Wnioskodawcy stanowi załącznik do wniosku o przyznanie dofinansowania na realizację projektu "Termomodernizacja budynku Miejskiego Domu Kultury (...)". Wniosek zostanie złożony w Urzędzie Marszałkowskim w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa XXX na lata 2007-2013, Oś priorytetowa II Ochrona Środowiska, Zapobieganie Zagrożeniom i Energetyka, Działanie II.6 Ochrona powietrza.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawną możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "Termomodernizacja budynku Miejskiego Domu Kultury (...)".

Zdaniem Wnioskodawcy, mimo że jest on podatnikiem VAT, to w ramach wnioskowanych do dofinansowania środków nie można obniżyć kwoty podatku należnego o podatek naliczony, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), który stanowi, iż "w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego, na podstawie zapisu art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty, czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, a także obiektów administracyjnych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 9 i pkt 15 powołanej ustawy.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Gmina ubiega się o dofinansowanie projektu pn. "Termomodernizacja budynku Miejskiego Domu Kultury (...)" - z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa XXX na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa II Ochrona środowiska, Zapobieganie zagrożeniom i Energetyka, Działanie II.6 Ochrona powietrza. Głównym celem projektu jest poprawa jakości powietrza poprzez likwidację przekroczeń dopuszczalnego poziomu zanieczyszczeń w mieście oraz zmniejszenie zapotrzebowania na energię i poprawa bilansu ciepła budynku Miejskiego Domu Kultury.

Ww. projekt jest realizowany przez Gminę w okresie od 8 listopada 2007 r. do 31 grudnia 2009 r. Wnioskodawca wskazał, iż jest podatnikiem podatku VAT czynnym. Jednakże wydatki poniesione przez niego w związku z realizacją ww. projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi. Inwestycja po jej zakończeniu nie będzie generować dochodów, a budynek podlegający termomodernizacji w ramach projektu nie będzie przekazany w zarząd innemu podmiotowi.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż Gmina wykonuje jedno z zadań własnych Gminy, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji tej inwestycji.

W zakresie przedmiotowego projektu Gmina nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Jeśli Gmina nie spełnia tych warunków, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu pn. "Termomodernizacja budynku Miejskiego Domu Kultury (...)".

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl