ILPP2/443-1134/10-4/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 października 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1134/10-4/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2010 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 16 lipca 2010 r., do Biura KIP w Lesznie 21 lipca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 września 2010 r. (data wpływu 27 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania w ramach działania "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania w ramach działania "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pismem z dnia 21 września 2010 r. (data wpływu 27 września 2010 r.) uzupełniono ww. wniosek w zakresie przedstawionego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej Stowarzyszenie) na rzecz rozwoju społeczności lokalnej z obszaru określonych gmin, jest osobą prawną.

Bierze czynny udział w realizacji osi 4 "Leader" w ramach programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (fundusze z Unii Europejskiej).

Stowarzyszenie powstało w roku 2006 i prowadzi działalność statutową. Omyłkowo, w dniu 14 maja 2009 r. Stowarzyszenie zostało wpisane do rejestru przedsiębiorców, następnie na jego wniosek wykreślone z dniem 28 stycznia 2010 r.

W tym czasie Stowarzyszenie nie korzystało z możliwości odzyskania podatku VAT. Realizując ww. program w latach wcześniejszych, Zainteresowany dokonywał zakupów towarów i usług, w których wystąpił podatek VAT. W związku brakiem możliwości jego odzyskania, Stowarzyszenie kwalifikowało wszystkie zakupy brutto.

Obecnie, Stowarzyszenie oczekuje na zwrot pełnych kosztów (z podatkiem VAT), poprzez refundację, poniesionych w wyniku realizacji umowy przyznania pomocy nr (...) w ramach działania "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja", objętego PROW 2007-2013, osi 4 "Leader".

Ze złożonego uzupełnienia do wniosku wynika, iż Wnioskodawca był wpisany do rejestru przedsiębiorców i miał stosowny zapis w statucie. Zgodnie z art. 96 ust. 1 ww. ustawy obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego jako podatnika VAT powstaje przed dokonaniem pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu zgodnie z art. 5 ww. ustawy. Zatem nawet jeśli Stowarzyszenie było w rejestrze przedsiębiorców i mogło prowadzić działalność gospodarczą, to jeżeli faktycznie nie wykonało żadnej czynności podlegającej opodatkowaniu na podstawie art. 5 ustawy, to zgodnie z art. 96 ustawy nie miało obowiązku dokonania rejestracji jako podatnik VAT do chwili poprzedzającej wykonanie pierwszej czynności określonej w art. 5 w ramach ewentualnie podejmowanej działalności gospodarczej, a teraz gdy już nie ma możliwości prowadzenia działalności gospodarczej, to nie ma obowiązku rejestracji, ponieważ nie jest podatnikiem w rozumieniu art. 15.

Obecnie Stowarzyszenie jest wykreślone z rejestru przedsiębiorców (na podstawie zmiany w statucie) i nie prowadzi działalności gospodarczej, zatem jako podmiot nieprowadzący działalności gospodarczej na podstawie art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Stowarzyszenie prowadzi wyłącznie działalność statutową.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z opisanym powyżej, zaistniałym zdarzeniem istnieje możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w inny sposób niż zaliczenie go do kosztów kwalifikowanych, a tym samym sfinansowanie środkami Unii Europejskiej wydatków na ww. zadania w wartościach brutto.

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie, które nie było i nie jest płatnikiem podatku VAT (pomimo omyłkowego wpisu w rejestrze przedsiębiorców w okresie od 14 maja 2009 r. do 28 stycznia 2010 r.), po zrealizowaniu w latach wcześniejszych ww. opisanych zadań, nie może odzyskać w żaden sposób uiszczonego podatku VAT z powodu braku prawnych możliwości oraz statusu podatnika, zgodnie art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zatem, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca bierze czynny udział w realizacji osi 4 "Leader" w ramach programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (fundusze z Unii Europejskiej). Stowarzyszenie powstało w roku 2006 i nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi ono wyłącznie działalność statutową i nie wykonuje żadnych czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wyjaśnić zatem należy, iż w świetle powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy, wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a efekty projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi.

Zainteresowany nie ma zatem prawa do odliczenia podatku naliczonego od ww. wydatków.

W zakresie przedmiotowych wydatków Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego w ramach działania "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Tut. Organ informuje, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Dodatkowo zaznaczyć należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl