ILPP2/443-1133/11-4/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1133/11-4/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2011 r. (data wpływu 28 lipca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 października 2011 r. (data wpływu 21 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rejestracji w urzędzie skarbowym jako podatnika podatku VAT w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rejestracji w urzędzie skarbowym jako podatnika podatku VAT w związku z realizacją projektu. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 19 października 2011 r. (data wpływu 21 października 2011 r.) o podpis drugiej upoważnionej do reprezentowania Wnioskodawcy osoby.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca podpisał z Samorządem Województwa umowę na realizację projektu "Babcia..." współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach realizacji Osi 4 PROW 2007-2013, działanie 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" w zakresie małych projektów.

Zostało złożone oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT w ramach tego projektu. Przed realizacją projektu Wnioskodawca musi przedstawić indywidualną interpretację prawa podatkowego w tym zakresie dotyczącą możliwości odliczenia podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. "Babcia..." i obowiązku rejestracji jako podatnik VAT.

Projekt ten będzie realizował cel strategiczny Lokalnej Grupy Działania poprzez podnoszenie świadomości społeczności lokalnej w formie organizowania szkoleń i innych przedsięwzięć o charakterze edukacyjnym i warsztatowym nie tylko dla starszych mieszkańców gminy. Ponadto w jego ramach będzie prowadzone kultywowanie tradycji rzemiosła lokalnego (nauka pieczenia chleba). Nastąpi integracja środowiska ludzi starszych i młodszych poprzez prowadzenie zajęć edukacyjnych przez studentów Stowarzyszenia, adresowanych do różnych grup wiekowych w zależności od zapotrzebowania na kierunek poszerzania umiejętności.

Generalnie realizowane zadania będą miały charakter edukacyjny. Efekt finalny projektu jest taki że nie będzie służył czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Wnioskodawca to Stowarzyszenie zarejestrowane w KRS nie prowadzące działalności gospodarczej i nie wykonujące czynności wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy, w związku z tym nie będące podatnikiem w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Nie zostało zatem zarejestrowane jako podatnik podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma obowiązek rejestracji w urzędzie skarbowym jako podatnik podatku od towarów i usług przy realizacji projektu pn. "Babcia...".

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym nie ma on obowiązku rejestracji w urzędzie skarbowym jako podatnik podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Podatnikami - wg zapisu art. 15 ust. 1 ustawy - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy wskazać, iż art. 15 ustawy, definiujący podatnika podatku od towarów i usług przesądza, iż podatnikiem jest wykonujący działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zatem już sam fakt wykonywania działalności gospodarczej kwalifikuje dany podmiot jako podatnika podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 96 w ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Stosownie do art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Artykuł 96 ust. 4 ustawy stanowi, iż naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia (...) - art. 96 ust. 5 ustawy.

Zainteresowany wskazał we wniosku m.in. że nie prowadzi działalności gospodarczej oraz nie wykonuje czynności wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy i w związku z tym nie jest podatnikiem w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto, realizowany projekt nie stanowi dla Wnioskodawcy czynności, która podlegałaby opodatkowaniu podatkiem VAT - efekt finalny projektu jest taki, że nie będzie służył czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że Wnioskodawca w związku z realizacją projektu "Babcia..." nie ma obowiązku rejestracji w urzędzie skarbowym jako podatnik podatku od towarów i usług.

Należy zauważyć, iż stosownie do przepisu art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto, tut. Organ informuje, że w zakresie uznania podatku VAT za koszt kwalifikowalny w dniu 3 listopada 2011 r. zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie nr ILPP2/443-1133/11-5/AD.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl