ILPP2/443-1128/11-4/AKr

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 października 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1128/11-4/AKr

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2011 r. (data wpływu 27 lipca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 października 2011 r. (data wpływu 10 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 10 października 2011 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą prawną, będącą podatnikiem czynnym VAT prowadzącą działalność opodatkowaną podatkiem VAT taką jak obsługa szatni, parkingu, sprzedaż detaliczna i hurtowa książek przez Księgarnię (...), kursy i szkolenia specjalistyczne. Prowadzi także działalność zwolnioną z podatku VAT taką jak usługi nauczania języków obcych, usługi w zakresie kształcenia i wychowania objęte systemem oświaty (Akademickie (...)).

Stowarzyszenie będzie realizowało projekt finansowany ze środków EFS oraz krajowego wkładu publicznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 pt. "Wyścig po wiedzę - Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie".

Projekt finansowany będzie w całości ze środków publicznych i skierowany będzie do osób zaangażowanych w działalność na rzecz sportu, tj. osoby zatrudnione w różnego rodzaju organizacjach sportowych, urzędnicy samorządowi odpowiedzialni za rozwój sportu, jak również osoby związane ze sportem, lecz obecnie zatrudnione w innych sektorach gospodarki.

Realizując projekt Stowarzyszenie będzie dokonywało zakupów m.in.: wyposażenia, materiałów biurowych oraz wynajmu sal dydaktycznych i ćwiczeniowych opodatkowanych podatkiem VAT.

Po zakończeniu projektu wyposażenie zostanie przeznaczone do wykorzystania w bieżącej działalności Stowarzyszenia. Ponadto do realizacji projektu zostaną zatrudnione osoby z zewnątrz jak i ze Stowarzyszenia. Celem projektu jest podniesienie oraz wspieranie rozwoju kompetencji zawodowych dorosłych osób pracujących w wyniku uczestnictwa w bezpłatnym kursie.

Z uzupełnienia do wniosku wynika, że realizowany projekt jest dla uczestników nieodpłatny, natomiast otrzymana dotacja przeznaczona jest na pokrycie 100% kosztów jego realizacji. Nabywane towary i usługi będą służyć realizacji czynności związanych z projektem, który według Zainteresowanego nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dotacja którą Stowarzyszenie otrzyma w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki stanowi obrót opodatkowany podatkiem VAT w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane dofinansowanie na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatną dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

2.

eksport towarów,

3.

import towarów, wewnątrzwspólnotowej nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

4.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy VAT, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119, art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku należnego. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę podatku należnego.

Biorąc pod uwagę, że otrzymana dotacja przeznaczona jest na pokrycie kosztów realizowanego projektu to nie stanowi zdarzenia opodatkowanego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Świadczeniem usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...) - art. 8 ust. 1 ustawy.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotacje, subwencje), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W świetle powyższego, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności (czy tez kosztów realizacji konkretnego zadania) nie podlega opodatkowaniu.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie realizował projekt finansowany ze środków EFS oraz krajowego wkładu publicznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 pt. "Wyścig po wiedzę - Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie". Realizując projekt Stowarzyszenie będzie dokonywało zakupów m.in. wyposażenia, materiałów biurowych oraz wynajmu sal dydaktycznych i ćwiczeniowych opodatkowanych podatkiem VAT. Po zakończeniu projektu wyposażenie zostanie przeznaczone do wykorzystania w bieżącej działalności Stowarzyszenia. Ponadto do realizacji projektu zostaną zatrudnione osoby z zewnątrz jak i ze Stowarzyszenia. Celem projektu jest podniesienie oraz wspieranie rozwoju kompetencji zawodowych dorosłych osób pracujących w wyniku uczestnictwa w bezpłatnym kursie. Realizowany projekt jest dla uczestników nieodpłatny. Otrzymana dotacja przeznaczona jest na pokrycie 100% kosztów jego realizacji.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że otrzymana w ramach wsparcia dotacja pokrywająca wszelkie koszty Wnioskodawcy poniesione w ramach realizowanego projektu nie stanowi dopłaty do ceny towaru lub usługi, stanowi zaś dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów projektu. Otrzymana kwota wsparcia nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji. Kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji nr ILPP2/443-1128/11-5/AKr z dnia 26 października 2011 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl