ILPP2/443-1127/11-2/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 października 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1127/11-2/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2011 r. (data wpływu 27 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu dokumentowania przyznawanych premii pieniężnych od zrealizowanych obrotów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu dokumentowania przyznawanych premii pieniężnych od zrealizowanych obrotów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Główną działalnością firmy - Sp. z o.o. (dalej Spółka) jest sprzedaż wyrobów metalowych oraz sprzętu i dodatkowego wyposażenie hydraulicznego i grzejnego. Sprzedaż jest dokonywana na rzecz odbiorców hurtowych, w oparciu o umowy handlowe zawarte pomiędzy Spółką a hurtowniami. W umowach handlowych zawarte są postanowienia zgodnie, z którymi Spółka zobowiązała się do wypłaty hurtowniom premii pieniężnych za osiągnięcie określonych obrotów w określonym okresie oraz premii pieniężnych za przedterminowe płatności.

Warunkiem udzielenia premii od obrotów jest wyłącznie osiągnięcie zakładanego poziomu obrotu przez kontrahenta. Wysokość premii uzależniona jest od osiągnięcia obrotu w danym okresie rozliczeniowym, tj. w kwartale, w ciągu roku. W umowach określone są progi obrotów po osiągnięciu których wysokość premii wzrasta. Wysokość przysługującej premii jest obliczana na podstawie zestawienia przedstawiającego wartość zakupionych towarów w danym okresie. Premia ma charakter procentowy. Ponadto, premia jest jednostronnym świadczeniem, kontrahent otrzymując premię nie jest zobowiązany do wykonywania żadnych ekwiwalentnych świadczeń na rzecz Spółki. Wypłacanie premii nie zależy od jakichkolwiek innych czynników niż przekroczenie określonego poziomu obrotów. Premie pieniężne są naliczane od sumy wartości zakupionych towarów w danym okresie rozliczeniowym. Jeżeli kontrahent nie przekroczy obrotu uprawniającego do przyznania premii, premia nie zostanie naliczona i wypłacona. Kwoty należnych premii za zrealizowane obroty są udokumentowane notami obciążeniowymi wystawianymi przez klientów Spółki lub zbiorczymi fakturami VAT korygującymi wystawianymi przez Spółkę.

Kontrahentom Spółki przysługują także premie pieniężne za przedterminowe płatności. Warunkiem wypłacenia premii za przedterminowe płatności jest zapłata za faktury w terminach wcześniejszych niż terminy płatności wynikające z umów handlowych lub faktur VAT sprzedaży. Skonta są naliczane miesięcznie lub kwartalnie, w zależności od ustaleń z poszczególnymi kontrahentami. Premie pieniężne za przedterminowe płatności są obliczane na podstawie zestawienia faktur z danego okresu, które zostały zapłacone przedterminowo. Wysokość skonta jest wyrażona procentowo. Premie te są przyznawane wyłącznie za przedterminowe uregulowanie zobowiązań kontrahentów wobec Spółki, nie są zatem uzależnione od jakichkolwiek innych czynników. Na dzień obecny skonta takie przyznano kilku kontrahentom i zostały one udokumentowane zbiorczymi fakturami VAT korygującymi wystawionymi przez Spółkę.

W umowach handlowych z niektórymi kontrahentami zostały zawarte zapisy, że premie pieniężne od obrotów oraz za przedterminowe płatności będą udokumentowane notami obciążeniowymi wystawionymi przez kontrahentów Spółki. Z pozostałymi kontrahentami, sposób udokumentowania premii pieniężnych nie został ściśle określony.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przyznane kontrahentom Spółki premie pieniężne od zrealizowanych obrotów powinny być udokumentowane zbiorczymi fakturami VAT korygującymi wystawionymi przez Spółkę, czy notami obciążeniowymi wystawionym przez kontrahentów Spółki.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 za zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot należnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

W związku z powyższym oraz faktem, że w celu obliczenia premii brane są pod uwagę faktury z danego okresu dokumentujące konkretne dostawy, zdaniem Spółki, przyznane kontrahentom premie od zrealizowanych obrotów powinny być traktowane jako udzielenie rabatu.

Stosownie do § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, zwanego dalej rozporządzeniem, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

W przypadku, gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw, powinien wystawić zbiorczą fakturę VAT korygującą zgodnie z § 13 ust. 2 cytowanego rozporządzenia. Natomiast w przypadku, gdy podatnik udziela rabatu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie może, na mocy § 13 ust. 2a rozporządzenia, wystawić jedną zbiorczą fakturę VAT korygującą do tych dostaw.

Reasumując, przyznane kontrahentom premie od zrealizowanych obrotów powinny być traktowane jako udzielenie rabatu w myśl art. 29 ust. 4 ustawy o VAT. W związku z tym, przyznane premie powinny być udokumentowane zbiorczymi fakturami VAT korygującymi wystawionymi przez Spółkę na mocy § 13 ust. 1, 2 i 2a rozporządzenia Ministra Finansów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do treści art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Na mocy art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Ogólne regulacje dotyczące danych, jakie powinny zawierać faktury, w tym faktury korygujące, zostały określone, na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, treścią rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem.

I tak, w myśl § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Na podstawie § 13 ust. 2 rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Zgodnie z § 13 ust. 3 rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygującą powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2;

3.

okres, do którego odnosi się udzielony rabat;

4.

kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Ponadto należy nadmienić, iż w oparciu o § 13 ust. 8 rozporządzenia, faktury korygujące powinny zawierać wyraz "KOREKTA" albo wyraz "FAKTURA KORYGUJĄCA".

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży wyrobów metalowych oraz sprzętu i dodatkowego wyposażenia hydraulicznego i grzejnego. Spółka dokonuje sprzedaży na rzecz odbiorców hurtowych, w oparciu o umowy handlowe zawarte pomiędzy nią a hurtowniami. W umowach handlowych zawarte są postanowienia zgodnie, z którymi Spółka zobowiązała się do wypłaty hurtowniom premii pieniężnych za osiągnięcie określonych obrotów w określonym okresie oraz premii pieniężnych za przedterminowe płatności. Warunkiem udzielenia premii od obrotów jest wyłącznie osiągnięcie zakładanego poziomu obrotu przez kontrahenta. Wysokość premii uzależniona jest od osiągnięcia obrotu w danym okresie rozliczeniowym, tj. w kwartale, w ciągu roku. W umowach określone są progi obrotów po osiągnięciu których wysokość premii wzrasta. Wysokość przysługującej premii jest obliczana na podstawie zestawienia przedstawiającego wartość zakupionych towarów w danym okresie. Premia ma charakter procentowy. Ponadto, premia jest jednostronnym świadczeniem, kontrahent otrzymując premię nie jest zobowiązany do wykonywania żadnych ekwiwalentnych świadczeń na rzecz Spółki. Wypłacanie premii nie zależy od jakichkolwiek innych czynników niż przekroczenie określonego poziomu obrotów. Premie pieniężne są naliczane od sumy wartości zakupionych towarów w danym okresie rozliczeniowym. Jeżeli kontrahent nie przekroczy obrotu uprawniającego do przyznania premii, premia nie zostanie naliczona i wypłacona. Zdaniem Wnioskodawcy, przyznawane kontrahentom premie od zrealizowanych obrotów powinny być traktowane jako udzielenie rabatu, gdyż w celu obliczenia premii brane są pod uwagę faktury z danego okresu dokumentujące konkretne dostawy.

Na tle powyższego Spółka ma wątpliwości, czy przedmiotowe premie mogą być dokumentowane zbiorczymi fakturami korygującymi przez nią wystawionymi.

Należy zauważyć, iż regulacja zawarta w § 13 ust. 3 rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r., przewiduje możliwość wystawienia zbiorczej faktury korygującej, wskazując jednocześnie minimalny zakres danych jaki taka faktura powinna zawierać. A zatem, podatnicy mogą wystawić jedną zbiorczą fakturę korygującą do wielu faktur sprzedaży wystawionych na rzecz jednego odbiorcy (kontrahenta), przy czym faktura korygująca może obejmować okres dłuższy niż miesiąc, bowiem w przepisie tym nie dokonano zastrzeżenia, co do długości tego okresu.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż przyznane kontrahentom Spółki premie pieniężne od zrealizowanych obrotów powinny być dokumentowane zbiorczymi fakturami VAT korygującymi wystawionymi przez Spółkę, pod warunkiem, że faktury te będą zawierały wszystkie elementy, o których mowa w § 13 rozporządzenia.

Tut. Organ informuje, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii skutków podatkowych w zakresie, czy opisana przez Wnioskodawcę premia pieniężna stanowi rabat obniżający wartość sprzedaży, zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT - zmniejszający podstawę opodatkowania, ponieważ nie było to przedmiotem zapytania.

Dodatkowo tut. Organ wyjaśnia, iż rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), obowiązywało do dnia 31 marca 2011 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w części dotyczącej sposobu dokumentowania przyznawanych premii pieniężnych od zrealizowanych obrotów. Natomiast wniosek w części dotyczącej sposobu dokumentowania przyznawanych premii pieniężnych za przedterminowe płatności został rozpatrzony wydaną w dniu 26 października 2011 r. interpretacją indywidualną nr ILPP2/443-1127/11-3/SJ.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl