ILPP2/443-1124/10-5/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 września 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1124/10-5/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wojewódzkiego Szpitala, przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2010 r. (data wpływu 20 lipca 2010 r.) uzupełnionym pismami z dnia 19 lipca 2010 r. (data wpływu 26 lipca 2010 r.) oraz z dnia 12 sierpnia 21010 r. (data wpływu 18 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów nabytych w ramach projektu unijnego, służących wyłącznie sprzedaży zwolnionej od podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów nabytych w ramach projektu unijnego, służących wyłącznie sprzedaży zwolnionej od podatku. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 sierpnia 2010 r. (data wpływu 18 sierpnia 2010 r.), w którym Wnioskodawca sprecyzował, iż wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przesłany faksem do BKIP w Lesznie w dniu 20 lipca 2010 r. jest tożsamy z wnioskiem otrzymanym przez BKIP w Lesznie w dniu 26 lipca 2010 r. drogą pocztową.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wojewódzki Szpital Specjalistyczny, jako podatnik podatku VAT wykonuje głównie usługę zwolnioną od podatku VAT (załącznik Nr 4 ustawy o podatku od towarów i usług: Wykaz usług zwolnionych od podatku, poz. 9 - usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2)). Niewielką część przychodów stanowią przychody z czynszu (ok. 1% ogólnej kwoty przychodów). W latach 2007-2008 Szpital odliczał podatek VAT naliczony w wysokości 3% ogólnego podatku naliczonego. Wyliczona zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług proporcja na rok 2009 nie przekroczyła 2%, wobec czego Szpital nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Również w roku 2010 proporcja nie przekroczyła 2%. Obecnie Szpital przygotowuje wniosek o dofinansowanie projektu dotyczącego zakupu systemu radiologii pośredniej dla Zakładu Diagnostyki Obrazowej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2007-2013. Zakupiony w ramach projektu sprzęt będzie służył tylko i wyłącznie sprzedaży zwolnionej od podatku VAT. Zgodnie z wytycznymi Regionalnego Programuj Operacyjnego, jeżeli nie ma możliwości prawnej odzyskania poniesionego kosztu podatku VAT, podatek ten uznany jest w projekcie za wydatek kwalifikowalny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Szpital może odliczyć podatek naliczony od zakupu towarów służących tylko i wyłącznie sprzedaży zwolnionej od podatku VAT, zakupionego w ramach projektu unijnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle obowiązujących przepisów Szpital nie ma możliwości odzyskana poniesionego kosztu podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Podstawowe uprawnienia podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostały zawarte w Dziale IX ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Artykuł 88 ust. 4 ustawy stanowi, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (...).

Jak wynika z powyższego:

* prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje czynnym podatnikom VAT,

* prawo to przysługuje podatnikowi "w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych".

Zatem, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego, może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

W przypadku, gdy podatnik dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, zastosowanie znajdą przepisy art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca - Szpital, jest podatnikiem podatku VAT i wykonuje głównie usługi zwolnione od podatku od towarów i usług, zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy o podatku VAT, poz. 9 - usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2). Około 1% ogólnej kwoty przychodu Zainteresowanego stanowią przychody z czynszu. W roku 2009 i 2010, wyliczona zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o podatku VAT proporcja nie przekroczyła 2%, zatem Szpital nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aktualnie Zainteresowany przygotowuje wniosek o dofinansowanie projektu dotyczącego zakupu systemu radiologii pośredniej dla zakładu Diagnostyki Obrazowej, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2007-2013. Jak wskazał Wnioskodawca, zakupiony w ramach projektu sprzęt będzie służył tylko i wyłącznie sprzedaży zwolnionej od podatku VAT.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże w treści ustawy, przewidziano preferencyjne (obniżone) stawki podatku od towarów i usług, a także zwolnienia od podatku.

I tak, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

W poz. 9 cyt. załącznika, określono jako zwolnione od podatku "Usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2)" - oznaczone symbolem PKWiU ex 85.

Użycie przy symbolu PKWiU określenia "ex" oznacza, iż zwolnienie dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Wobec powyższego, jeśli Wnioskodawca świadczy usługi, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 85, to korzystają one ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Oznacza to, że koszty poniesione w związku z realizacją projektu dotyczącego zakupu systemu radiologii pośredniej nabytego w ramach projektu unijnego, mają związek z działalnością w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych, która korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Z uwagi zatem na fakt, iż dokonane zakupy w wyniku realizacji przedmiotowego projektu nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych - w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy.

Bowiem nie zostanie spełniona obligatoryjna przesłanka określona w tym przepisie, gdyż jak podkreślił Wnioskodawca zakupiony w ramach projektu sprzęt będzie służył tylko i wyłącznie sprzedaży zwolnionej od podatku VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż Wojewódzki Szpital Specjalistyczny nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów nabytych w ramach projektu unijnego, a służących tylko i wyłącznie sprzedaży zwolnionej od podatku VAT. Bowiem wydatki te będą miały związek z prowadzoną przez Zainteresowanego działalnością zwolnioną od podatku VAT.

Ponadto, nie będzie przysługiwało mu prawo do otrzymania zwrotu tego podatku na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia Ministra Finansów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl