ILPP2/443-1122/08-5/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1122/08-5/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2008 r. (data wpływu 12 grudnia 2008 r.) uzupełnionym pismami z dnia 9 grudnia 2008 r. (data wpływu 16 stycznia 2009 r.) oraz z dnia 19 lutego 2009 r. (data wpływu 23 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 9 grudnia 2008 r. (data wpływu 16 stycznia 2009 r.) oraz z dnia 19 lutego 2009 r. (data wpływu 23 lutego 2009 r.) o brakujący podpis, własne stanowisko, doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego oraz o brakującą opłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka powstała w 1991 r. i prowadzi działalność usługową na terenie kompleksu zamkowo-parkowego, który dzierżawi od Gminy na podstawie umowy dzierżawy z dnia 1 grudnia 1996 r. zawartej na czas nieokreślony. 100% udziałów w Spółce należy do Gminy. W wyniku przetargu, Wnioskodawca zlecił firmie z C......, wykonanie zadania: "Rewaloryzacja..." (położonym na stoku góry zamkowej na terenie historycznego kompleksu zamkowo-parkowego, stanowiącego część.... Parku Krajobrazowego).

Zadanie obejmowało:

1.

Prace związane z gospodarką drzewostanem (ścinanie drzew, odmładzanie, leczenie i konserwacja drzew).

2.

Wykonanie drogi dolnej i górnej oraz placu rekreacyjnego:

- budowa drogi pieszej o nawierzchni żwirowej górnej wraz z poboczem, drewnianą barierą i odwodnieniem,

- wykonanie placu rekreacyjnego z miejscem na ognisko i grilla służącym do organizacji imprez na wolnym powietrzu dla turystów i gości hotelowych.

3.

Wykonanie schodów terenowych (rozbiórka istniejących zmurszałych stopni), budowa nowych stopni (w istniejącym ciągu schodów) z belek dębowych z wypełnieniem podstopnicy kostką granitową, wykonanie dodatkowych nowych schodów, wykonanie poręczy linowych oraz poręczy drewnianych, wykonanie schodów z płyt chodnikowych na plac rekreacyjny.

4.

Prace związane z szatą roślinną (sadzenie drzew i krzewów, rozrzucenie kory, zabudowa wyrwy ściekowej, miejscowe wzmocnienie podłoża geowłókniną, wykonanie płotków faszynowych).

5.

Pielęgnacja szaty roślinnej (spulchnianie gleby, przycinanie nasadzeń, nawożenie i podlewanie roślinności, plewienie i wycinanie samosiejek).

Całkowity koszt zadania to X zł. Spółka otrzymała dofinansowanie - dotację do zadania z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska w kwocie X zł (dotacja do środka trwałego - nie podlega VAT).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymana przez Spółkę dotacja (zaliczona automatycznie do przychodów 2008 r.) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymana dotacja bez względu na fakt czy inwestycja, na którą została przyznana będzie amortyzowana przez 10 lat (zostanie zaliczona do środków trwałych), czy też zostanie jednorazowo zaliczona do kosztów Spółki w 2008 r., nie będzie podlegała podatkowi VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Według art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze - art. 29 ust. 2 ustawy.

Z powyższych uregulowań wynika zatem, iż podlegający opodatkowaniu obrót (rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku należnego, gdzie kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy), zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Otrzymanie dotacji nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje podlegają bowiem opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane.

Z powyższego wynika, iż jeśli dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług - istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a dostawą towarów lub świadczeniem usług i ich ceną - to stanowi ona obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jeżeli więc podatnik otrzyma dotację, która ma bezpośredni związek z konkretną dostawą lub usługą i która ma wpływ na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług, to dotacja taka stanowi obok ceny uzupełniający ją element podstawy opodatkowania. W takiej sytuacji mamy do czynienia z dotacją przedmiotową, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Skutkuje to m.in. tym, że dotacje opodatkowane są według takiej stawki jak czynności, których dotyczą.

Jeżeli jednak podatnik otrzyma dotację, subwencję lub dopłatę o podobnym charakterze na pokrycie np. tzw. kosztów ogólnych działalności podatnika, wpływ takiej dotacji na cenę towaru lub usługi, o ile zostanie stwierdzony, będzie wyłącznie pośredni. Taka dotacja, subwencja lub dopłata nie jest związana z konkretną dostawą lub usługą i nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. A zatem dotacje przeznaczone na pokrycie kosztów działalności, które nie są uzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie zwiększają podstawy opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Dla ustalenia czy dana dotacja, subwencja lub dopłata podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług istotne są zasady regulujące sposób ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka, w której 100% udziałów należy do Gminy, prowadzi działalność usługową na terenie kompleksu zamkowo-parkowego, który dzierżawi od Gminy, na podstawie umowy dzierżawy zawartej na czas nieokreślony. Spółka otrzymała dofinansowanie - dotację z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska, na realizację zadania: "Rewaloryzacja...". Wykonanie powyższego zadania Wnioskodawca zlecił, na podstawie przetargu, firmie z C........

Zadanie to obejmowało m.in.: prace związane z gospodarką drzewostanem, wykonanie drogi dolnej i górnej oraz placu rekreacyjnego, schodów terenowych, prace związane z szatą roślinną oraz pielęgnacją szaty roślinnej.

Z uwagi na wskazane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jak również opis stanu faktycznego, należy uznać, iż środki finansowe otrzymane z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska na realizację zadania "Rewaloryzacja...", w formie dotacji, nie mają bezpośredniego wpływu na cenę usług świadczonych przez Spółkę i tym samym nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT. W związku z powyższym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto tut. Organ informuje, iż w sprawie o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie odpisów amortyzacyjnych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie z dnia 5 marca 2009 r. nr ILPB3/423-834/08-4/ŁM.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl