ILPP2/443-1118/09-2/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1118/09-2/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2009 r. (data wpływu 28 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku VAT na fakturze - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku VAT na fakturze.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca świadczy usługi dostarczania wody i odbioru ścieków, wywozu nieczystości stałych, przesyłu i dystrybucji ciepła za co wystawia faktury VAT. System fakturowania generuje faktury, które zawierają:

* imiona i nazwiska lub nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy,

* numer identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy,

* numer kolejny faktury oznaczonej jako FAKTURA VAT,

* dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a ponieważ są to usługi ciągłe również datę sprzedaży,

* konto bankowe,

* termin płatności,

* nazwę (rodzaj) usługi,

* miarę, ilość, zakres wykonywanych usług,

* cenę jednostkową usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto),

* wartość wykonywanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto),

* stawki podatku,

* kwotę podatku,

* wartość wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż z podatkiem (wartość sprzedaży brutto),

* cenę brutto,

* sumę wartości sprzedaży netto wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu,

* kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto usług, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku,

* kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Przykładowa faktura za dostarczanie wody i odbiór ścieków zawiera kilka pozycji; np.

Lp. -Nazwa

usługi -PKWiU -Ilość -J.m. -Cena netto -Wartość netto -Stawka VAT -Kwota VAT -Wartość brutto -Cena brutto

1.

-ab. woda -41.00.20 -1 -m-c -2,94 -2,94 -7 -0,21 -3,15 -3,15

2.

-ab. ścieki -41.00.20 -1 -m-c -1,47 -1,47 -7 -0,10 -1,57 -1,57

3.

-woda -41.00.20 -15 -m 3 -2,73 -40,95 -7 -2,87 -43,82 -2,92

4.

-ścieki -90.00.11 -15 -m 3 -2,17 -32,55 -7 -2,82 -34,83 -2,32

- --Razem -77,91 -7 -5,45 -83,36 -

Moduł fakturowania systemu informatycznego Spółki wylicza dla każdej pozycji na fakturze wartość netto, kwotę VAT, wartość brutto, cenę jednostkową brutto, sumę wartości sprzedaży netto, kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem VAT.

Tak wystawioną fakturę zwróciła Zainteresowanemu Prokuratura Rejonowa w X uznając, że faktura ma błąd rachunkowy, w związku z czym naruszony został art. 22 ust. 1 ustawy o rachunkowości, który mówi, że "dowody księgowe powinny być rzetelne, to jest zgodne z rzeczywistym przebiegiem operacji gospodarczej, którą dokumentują, kompletne, zawierające co najmniej dane określone w art. 21, oraz wolne od błędów rachunkowych. Niedopuszczalne jest dokonywanie w dowodach księgowych wymazywania i przeróbek" co dyskwalifikuje tę fakturę z obrotu gospodarczego bądź należy do takiej faktury wystawić fakturę korygującą.

Wskazany przez odbiorcę błąd to różnica o 1 grosz w podsumowaniu kwoty VAT czyli 0,21+0,10+2,87+2,28=5,46 a nie 5,45 jak podano na fakturze (kwota podatku od sumy wartości sprzedaży netto) co wynika z wyliczenia 77,91x7%=5,45.

Analogicznie różnica o 1 grosz występuje w podsumowaniu wartości brutto, a wyliczeniu tejże wartości poprzez dodanie sumy wartości sprzedaży netto i kwoty podatku od sumy wartości netto.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy odbiorca takiej faktury słusznie uznał ją za zawierającą błąd rachunkowy.

Czy Spółka powinna wystawić fakturę korygującą a jeżeli tak, to co powinno być objęte korektą w tak wystawionej fakturze.

Zdaniem Wnioskodawcy, faktura wystawiona została prawidłowo zgodnie z § 5 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Na fakturze zawierającej kilka pozycji może wystąpić odchylenie przy sprawdzaniu faktury w pionie i poziomie ponieważ zależy to od układu wartości liczbowych i zaokrągleń wynikających z wyliczenia poszczególnych jej pozycji.

Z § 5 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - wskazuje co faktura powinna zawierać "co najmniej", co oznacza, że nie jest to katalog zamknięty informacji (danych liczbowych), które usługodawca może na fakturze wskazać. Spółka w module fakturowania zintegrowanego systemu informatycznego zawarła więcej danych informacyjnych (kwota VAT i wartość brutto dla poszczególnych pozycji faktury). Nie czyni to jednak nieprawidłowości w jej wystawieniu.

§ 5 ust. 3 Rozporządzenia mówi, że "sprzedawca może określić w fakturze również kwoty podatku dotyczące wartości sprzedaży poszczególnych towarów i usług wskazanych w tej fakturze; w tym przypadku łączna kwota podatku może być ustalona w wyniku podsumowania jednostkowych kwot podatku". Jest to wskazanie, że łączna kwota podatku na fakturze może być ustalona w wyniku podsumowania, co nie wyeliminuje przy pewnych układach liczb groszowych odchyleń.

Zainteresowany wystawia faktury zgodnie z § 5 ust. 1 Rozporządzenia. Jeżeli dokonałby korekty takiej faktury w pozycji wskazanej przez odbiorcę to odchylenie o 1 grosz powstanie w wyliczeniu kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto - § 5 ust. 1 pkt 11 oraz w kwocie należności ogółem wraz z należnym podatkiem - § 5 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16 (art. 106 ust. 1 ustawy).

Natomiast § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), zwanego dalej rozporządzeniem, stanowi, że faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";

4.

dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

5.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

6.

miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;

7.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

8.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

9.

stawki podatku;

10.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

11.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

12.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Ponadto, w myśl § 5 ust. 3 rozporządzenia, sprzedawca może określić w fakturze również kwoty podatku dotyczące wartości sprzedaży poszczególnych towarów i usług wykazanych w tej fakturze; w tym przypadku łączna kwota podatku może być ustalona w wyniku podsumowania jednostkowych kwot podatku.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Zainteresowany wystawił kontrahentowi fakturę, która zawierała liczbę porządkową, nazwę usługi, symbol PKWiU, ilość, jednostkę miary, cenę netto, wartość netto, stawkę podatku VAT, kwotę podatku VAT (w odniesieniu do poszczególnych usług), wartość brutto oraz cenę brutto. Wnioskodawca końcowo w podsumowaniu obliczył kwotę należnego podatku VAT mnożąc sumę wartości sprzedaży netto usług oraz stawkę podatku. Tak wystawioną fakturę zwróciła Spółce Prokuratura Rejonowa w X uznając, że faktura ma błąd rachunkowy.

Biorąc pod uwagę przepis § 5 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia, z którego jasno wynika, że kwota podatku powinna być wyliczona od sumy wartości sprzedaży netto usług, Wnioskodawca wyliczając w ten sposób należny podatek postąpił prawidłowo. Powyższy przepis określa niezbędne minimum elementów, które powinna zawierać faktura VAT. Brak jest zatem przeszkód, aby faktura dokumentująca określoną transakcję, zawierała inne, dodatkowe elementy, które nie zostały wskazane w ww. katalogu. Oznacza to, że Zainteresowany mógł wykazać na fakturze kwoty podatku dotyczące poszczególnych czynności, co też w przedstawionej sprawie ma miejsce.

Jednak w takiej sytuacji przepis § 5 ust. 3 rozporządzenia nie jest przepisem obligatoryjnym. Podatnik w takim przypadku może ustalić łączną kwotę podatku należnego poprzez zsumowanie jednostkowych kwot podatku, ale nie jest do tego zobowiązany.

Reasumując, w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca prawidłowo obliczył kwotę podatku VAT, na podstawie § 5 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. W związku z powyższym Spółka nie ma potrzeby wystawiania faktury korygującej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl