ILPP2/443-1109/08/11-S/SJ - Skutki podatkowe przekazywania pracownikom towarów lub usług, finansowanych w części lub w całości z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1109/08/11-S/SJ Skutki podatkowe przekazywania pracownikom towarów lub usług, finansowanych w części lub w całości z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów - uwzględniając wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 18 września 2009 r., sygn. akt I SA/Wr 1109/09 oraz wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 stycznia 2011 r., sygn. akt I FSK 91/10 - stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2008 r. (data wpływu 8 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności przekazywania towarów lub usług finansowanych w części lub w całości z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności przekazywania towarów lub usług finansowanych w części lub w całości z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi podstawową działalność gospodarczą w zakresie kopalnictwa rud miedzi, produkcji miedzi oraz produkcji metali szlachetnych i pozostałych metali nieżelaznych. W związku z zakresem ww. działalności prowadzonej w celu uzyskania zysku, jest on zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach Spółki - podatnika VAT - wyodrębnione są organizacyjnie poszczególne Oddziały (nie posiadające osobowości prawnej i nie będące samodzielnymi podatnikami VAT), które to pełnią rolę pracodawcy dla pracowników zatrudnianych w tych Oddziałach Spółki. Oddziały, jako wyodrębnione organizacyjnie jednostki, zostały ujawnione w Krajowym Rejestrze Sądowym prowadzonym dla S.A. pod nr 0 (...) w Sądzie Rejonowym.

Na mocy art. 3 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 z późn. zm.), dalej ustawa o ZFŚS, poszczególne Oddziały Spółki, jako pracodawcy, zostały zobowiązane do tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (dalej ZFŚS), zgodnie z zasadami określonymi w tej ustawie. Ze środków utworzonego Funduszu poszczególni pracodawcy Wnioskodawcy (Oddziały) finansują działalność socjalną, w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy o ZFŚS, na rzecz osób uprawnionych, tj. pracowników i ich rodziny, emerytów i rencistów - byłych pracowników i ich rodziny (art. 2 pkt 5 ustawy o ZFŚS). W ramach ww. działalności socjalnej, ze środków Funduszu nabywane są towary i usługi dotyczące np.: zakupu kolonii/obozów dla dzieci pracowników, wczasów, biletów na imprezy kulturalno-oświatowe, karnetów na baseny, paczek mikołajkowych dla dzieci itp. (zakupy powyższe zmniejszają środki ZFŚS). Towary te/usługi są następnie przekazywane osobom uprawnionym do korzystania z ZFŚS za częściową odpłatnością, bądź też w niektórych przypadkach, bez odpłatności - co reguluje art. 8 ustawy o ZFŚS, jak również regulaminy ZFŚS, określone przez poszczególnych pracodawców tworzących ZFŚS (Oddziały). Odpłatność osoby uprawnionej do korzystania ze świadczeń ZFŚS nie przekracza ceny nabycia tych świadczeń udokumentowanych fakturami VAT/rachunkami wystawionymi na Spółkę/Oddział jako podatnika VAT, przy czym odpłatność ta uzależniona jest od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu. W przypadku wystąpienia częściowej odpłatności pracowników za udzielone im świadczenia, środki odpłatności zwiększają ZFŚS.

Administratorem Funduszu, zgodnie z przepisem art. 10 ustawy o ZFŚS jest Pracodawca, co w przypadku Spółki oznacza poszczególne Oddziały. Jednocześnie środki ZFŚS nie stanowią majątku ani pracodawcy, ani też Wnioskodawcy - jako podatnika VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowym jest twierdzenie, że od dnia 1 maja 2004 r. działalność socjalna wykonywana przez administratorów ZFŚS - tj. nabywanie towarów i usług, jak również ich udostępnianie uprawnionym osobom (częściowo odpłatnie bądź nieodpłatnie) - nie podlega regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, działalność w zakresie administrowania funduszem socjalnym nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. W konsekwencji, nie jest on zobowiązany do ustalenia VAT należnego od świadczeń dokonywanych na rzecz osób uprawnionych, jak również nie jest uprawniony do odliczenia VAT naliczonego od nabycia tych świadczeń.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.): "podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych".

Ustalenie, kto jest podatnikiem podatku od towarów i usług ma decydujące znaczenie dla objęcia zakresem opodatkowania VAT, gdyż opodatkowaniu mogą podlegać tylko te czynności, co do których został spełniony zarówno podmiotowy, jak i przedmiotowy zakres opodatkowania (wynikający z art. 5, art. 7, art. 8 oraz art. 15 ustawy o VAT), co oznacza, że jest to czynność podlegająca opodatkowaniu i wykonywana przez podmiot występujący w charakterze podatnika. Podkreślić należy, że obie te cechy powinny zostać spełnione jednocześnie, co w rezultacie doprowadza do wniosku, że nawet wykonanie czynności podlegającej opodatkowaniu przez podmiot niewystępujący w tym przypadku w charakterze podatnika - jeśli w ogóle jest on podatnikiem z innego tytułu - pozostaje poza zakresem opodatkowania.

W szczególności wnioski takie płyną z regulacji wspólnotowych, a mianowicie art. 2 Dyrektywy Nr 112/2006 z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347) który wskazuje, że dla opodatkowania dostawy towarów lub świadczenia usług za wynagrodzeniem niezbędny jest warunek działania podatnika w takim charakterze. Identyczne uregulowania znajdujemy w obowiązującej do końca 2006 r. Szóstej Dyrektywie Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (Dz. Urz. UE L z dnia 13 czerwca 1977 r.).

Przenosząc te rozważania na grunt przedmiotowego zapytania należy zauważyć, że Spółka występuje, z mocy prawa, jako administrator funduszu - a więc podmiot wykonujący czysto techniczne funkcje, tj.:

* przekazuje na rachunek bankowy Funduszu równowartości naliczonych na dany rok odpisów i zwiększeń w terminie oznaczonym w ustawie (art. 5 ust. 1 i 4 oraz art. 6 ust. 2 ustawy o ZFŚS),

* gospodaruje Funduszem zgodnie z przepisami ustawy. Gdyby bowiem pracodawca, będący dysponentem środków Funduszu, wydatkował je niezgodnie z ustawą, związkom zawodowym przysługiwałoby - w myśl art. 8 ust. 3 ustawy o ZFŚS - prawo wystąpienia do sądu pracy z roszczeniem o ich zwrot Funduszowi,

* wykonuje działalność socjalną, w rozumieniu ustawy, tzn.: usługi na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, udzielanie pomocy materialnej - rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych ustawą,

* fundusz stanowi masę majątkową odrębną od majątku pracodawcy.

Wynika z tego, że fundusz świadczeń socjalnych - jako instytucja prawna, która ma łagodzić różnice w poziomie życia pracowników i ich rodzin, a także emerytów i rencistów, składa się z pieniędzy pracowników, którymi gospodaruje pracodawca (tj. Oddziały Spółki). To gospodarowanie jednakże nie oznacza prowadzenia działalności gospodarczej, gdyż Wnioskodawca nie występuje w charakterze podatnika w tym zakresie. Jego działania zdeterminowane są przepisami prawa - ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych - jest jej tylko finalnym wykonawcą, a posiadanie przez niego przymiotu podatnika VAT nie oznacza, że prowadzi on działalność gospodarczą w tym zakresie.

Poza tym należy zwrócić uwagę, że nie można utożsamiać działalności socjalnej z działalnością gospodarczą. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (podobnie art. 8 ustawy o VAT). Wynagrodzenie jest więc elementem definicji transakcji opodatkowanych. W stanie faktycznym, będącym przedmiotem zapytania, towary/usługi są przekazywane osobom uprawnionym do korzystania z ZFŚS za częściową odpłatnością, bądź też w niektórych przypadkach bez odpłatności - co związane jest z sytuacją życiową, rodzinną i materialną osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu (art. 8 ustawy o ZFŚS).

Skoro działalność gospodarczą cechuje dążenie do otrzymania wynagrodzenia, to działalność polegająca na świadczeniu usług bez otrzymywania bezpośrednio z nimi powiązanego wynagrodzenia, nie można uznać za działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu (takie wnioski płyną m.in. z wyroku ETS w sprawie 89/81 pomiędzy Staatssecretaris van Financien a Hong-Kong).

W przypadku częściowej odpłatności wpływy z opłat pobieranych od osób korzystających z działalności socjalnej, zwiększają środki funduszu socjalnego. Trudno więc, mając na uwadze funkcjonowanie funduszu uznać, że Spółka, jako podatnik VAT, dokonuje czynności odpłatnie, skoro nie otrzymuje z tego tytułu żadnego wynagrodzenia. Częściowa odpłatność zwiększa bowiem masę funduszu socjalnego, a nie stanowi zapłaty za wykonane świadczenia na rzecz osób uprawnionych do korzystania z ZFŚS.

Mając powyższe na uwadze Spółka stoi na stanowisku, że nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie dysponowania funduszem socjalnym, z uwagi na okoliczność, że tylko administruje środkami funduszu z mocy ustawy, a poza tym czynności te wykonuje bez wynagrodzenia co w rezultacie sprawia, że nie działa w charakterze podatnika. W konsekwencji, czynności wykonywane w ramach administrowania ZFŚS (zakupy oraz świadczenia na rzecz uprawnionych), nie podlegają przepisom ustawy o VAT.

Zainteresowany ponadto poinformował, iż pismem z dnia 8 czerwca 2004 r. wystąpił w trybie art. 14a ustawy - Ordynacja podatkowa do Naczelnika Urzędu Skarbowego z wnioskiem o pisemną informację dotyczącą stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie opodatkowania VAT usług turystyki nabywanych przez "A" w ramach działalności socjalnej ZFŚS od podatników, dla których podstawą opodatkowania jest kwota marży. Z uzyskanej informacji - pismo Naczelnika US znak P (...) z dnia 21 października 2004 r. - wynikało, że Spółka powinna opodatkowywać VAT odpłatność za ww. usługi, pobieraną od osób uprawnionych do korzystania z ZFŚS.

Zgodnie z przepisami obowiązującymi w momencie złożenia wniosku o udzielenie ww. informacji, tj. w 2004 r., uzyskanie takiej informacji było swoistą deklaracją poglądów aparatu podatkowego na przedstawione zagadnienie prawne, które nie miało wpływu na prawa ani obowiązki podatnika. Dopiero z dniem 1 stycznia 2005 r. przepisy podatkowe wprowadziły instytucję interpretacji podatkowych mających wiążący charakter. W związku z tym, w ocenie Spółki, złożenie przedmiotowego wniosku jest zgodne z prawem, w szczególności nie jest objęte dyspozycją przepisu art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej w obowiązującym brzmieniu.

Na tle przedstawionego opisu sprawy oraz własnego stanowiska Zainteresowanego, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając z upoważnienia Ministra Finansów, wydał w dniu 2 marca 2009 r. interpretację indywidualną nr ILPP2/443-1109/08-2/SJ, w której stanowisko Wnioskodawcy uznał za nieprawidłowe.

W ocenie tut. Organu, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), całkowite finansowanie ze środków ZFŚS określonej we wniosku działalności socjalnej Spółki, nie mieści się w pojęciu dostawy towarów i świadczenia usług z uwagi na fakt, iż nie zostały spełnione dyspozycje wynikające z art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy, dotyczące prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z ww. czynnościami.

Natomiast, gdy świadczenie z ZFŚS jest częściowo odpłatne - czynność ta podlega opodatkowaniu do wysokości świadczenia wnoszonego przez pracownika, według stawek obowiązujących dla danej dostawy lub świadczenia usług.

Pismem z dnia 12 marca 2009 r. (data wpływu 19 marca 2009 r.) Spółka Akcyjna, wezwała Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu działającego w imieniu Ministra Finansów do usunięcia naruszenia prawa w interpretacji indywidualnej z dnia 2 marca 2009 r. nr ILPP2/443-1109/08-2/SJ.

W wyniku ponownej analizy sprawy, w piśmie z dnia 10 kwietnia 2009 r. nr ILPP2/443/W -33/09-2/SJ Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził brak podstaw do zmiany interpretacji w przedmiotowej sprawie.

W związku z powyższym, Spółka Akcyjna, wniosła w dniu 14 maja 2009 r. skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu. Po rozpoznaniu sprawy Sąd wydał wyrok w dniu 18 września 2009 r., sygn. akt I SA/Wr 1109/09, w którym uchylił zaskarżoną interpretację.

Pismem z dnia 9 listopada 2009 r. Minister Finansów złożył skargę kasacyjną od wyżej powołanego wyroku WSA.

Wyrokiem z dnia 18 stycznia 2011 r., sygn. akt I FSK 91/10 Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną Ministra Finansów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego - biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 stycznia 2011 r., sygn. akt I FSK 91/10 oraz wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 18 września 2009 r., sygn. akt I SA/Wr 1109/09 - stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez dostawę towarów rozumie się również - zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy - przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług - art. 8 ust. 2 ustawy.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - mocą ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w cytowanej ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, iż do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż w ramach Spółki, wyodrębnione zostały poszczególne Oddziały (pracodawcy), które zobowiązane zostały do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. W ramach działalności socjalnej, ze środków utworzonego Funduszu nabywane są towary i usługi, dotyczące np.: zakupu kolonii/obozów dla dzieci pracowników, wczasów, biletów na imprezy kulturalno-oświatowe, karnetów na baseny, paczek mikołajkowych dla dzieci itp. Przedmiotowe zakupy zmniejszają środki Funduszu i są następnie przekazywane osobom uprawnionym do korzystania z tego Funduszu, za częściową odpłatnością lub też bezpłatnie. W przypadku wystąpienia częściowej odpłatności pracowników za udzielone im świadczenie, środki odpłatności zwiększają ZFŚS. Zainteresowany podkreśla, iż administratorem Funduszu są poszczególne Oddziały, jednocześnie środki ZFŚS nie stanowią majątku Oddziału, ani też Zainteresowanego.

Obowiązek tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych nakładają przepisy ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jedn. Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ww. ustawy, ustawa określa zasady tworzenia przez pracodawców zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, zwanego dalej "Funduszem", i zasady gospodarowania środkami tego Funduszu, przeznaczonego na finansowanie działalności socjalnej organizowanej na rzecz osób uprawnionych do korzystania z Funduszu oraz na dofinansowanie zakładowych obiektów socjalnych.

W myśl art. 2 pkt 1 cyt. ustawy, działalność socjalna oznacza usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, udzielanie pomocy materialnej - rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową. Jak stanowi pkt 5 powołanego przepisu, osobami uprawnionymi do korzystania z Funduszu są pracownicy i ich rodziny, emeryci i renciści - byli pracownicy i ich rodziny oraz inne osoby, którym pracodawca przyznał, w regulaminie, o którym mowa w art. 8 ust. 2, prawo do korzystania ze świadczeń socjalnych finansowanych z Funduszu.

Stosownie do art. 10 oraz art. 12 ust. 1 powołanej ustawy, środki Funduszu są gromadzone na odrębnym rachunku bankowym, a pracodawca jedynie administruje tymi środkami.

Dokonując analizy powołanych powyżej przepisów tut. Organ stwierdza, iż w przypadku, gdy pracodawca dokonuje zakupu usług i towarów finansując wydatki w całości z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych oraz w sytuacji, w której dany wydatek jest częściowo finansowany również przez pracownika, pracodawca odbierając i przekazując określone środki poza rachunkiem Funduszu, działa jedynie jako swego rodzaju pośrednik (nie rozpoznając z tego tytułu żadnych kosztów, ani przychodów dla celów CIT), a jego czynności związane są ściśle z rolą administratora ZFŚS. Tym samym w takich sytuacjach, w których pracodawca najczęściej realizuje swoje zadania socjalne poprzez zakup finansowanych z ZFŚS usług od podmiotów trzecich, jak np.: wczasów dla pracowników, karnetów uprawniających do korzystania z siłowni, basenów i innych obiektów sportowych, biletów do kina, teatru, kompleksowych usług polegających na organizacji określonej imprezy kulturalnej - występuje jedynie jako podmiot administrujący środkami Funduszu i nie jest w tym zakresie podatnikiem podatku od towarów i usług.

Ponadto, w przypadku częściowego partycypowania w kosztach nabytych usług obcych przez pracownika, trudno uznać, że odpłatność czyniona przez pracownika ma charakter wynagrodzenia za usługę pracodawcy, gdyż jego usługa w tym zakresie - jako administratora Funduszu - ma charakter jedynie pośredniczenia w udostępnianiu pracownikowi usługi obcej, sfinansowanej ze środków Funduszu, z tytułu którego to działania pracodawca nie uzyskuje żadnego wynagrodzenia, gdyż odpłatność pracownika przekazywana jest na rachunek ZFŚS.

Zatem w sytuacji przedstawionej we wniosku, Wnioskodawca nie występuje jako podatnik podatku od towarów i usług, a w konsekwencji działalność w zakresie administrowania funduszem socjalnym nie podlega opodatkowaniu VAT.

Reasumując, biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nie występuje jako podatnik podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, w związku z tym działalność socjalna wykonywana przez niego jako administratora ZFŚS (tj. nabywanie towarów i usług, jak również ich udostępnianie uprawnionym osobom) nie podlega regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl