ILPP2/443-1100/10-4/MR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 października 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1100/10-4/MR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2010 r. (data wpływu 16 lipca 2010 r.) uzupełnionym pismami z dnia 23 lipca 2010 r. (data wpływu 26 lipca 2010 r.) oraz z dnia 15 września 2010 r. (data wpływu 27 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. "Rozwój informatycznego systemu zarządzania oświatą w Powiecie" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. "Rozwój informatycznego systemu zarządzania oświatą w Powiecie". Wniosek uzupełniono pismami z dnia 23 lipca 2010 r. (data wpływu 26 lipca 2010 r.) oraz z dnia 15 września 2010 r. (data wpływu 27 września 2010 r.) o dowód potwierdzający operację wniesienia brakującej opłaty oraz o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat w 2010 r. rozpocznie realizację projektu pn. "Rozwój informatycznego systemu zarządzania oświatą w Powiece." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2007-2013, w ramach Osi Priorytetowej IV - Społeczeństwo informacyjne, Działanie IV.2 E-usługi publiczne. Realizując powyższy projekt Powiat nie może odzyskać w żaden sposób poniesionych kosztów podatku VAT. Koszt podatku VAT określono w kategorii wydatki kwalifikowane. Powiat nie będzie wykorzystywał projektu na cele działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Realizacja projektu będzie polegała na zakupie komputerów PC-notebooków i urządzeń wielofunkcyjnych, prowadzeniu szkoleń, zarządzaniu, promocji oraz funkcjonowaniu internetowej platformy edukacyjnej. Głównymi Beneficjentami będą mieszkańcy powiatu tomaszowskiego, a w szczególności: pracownicy administracyjni i nauczyciele szkół i placówek oświatowych oraz pracownicy Starostwa Powiatowego, m.in. Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu, Referatu Budżetu, Wydziału Finansowo-Księgowego, Skarbnik Powiatu. Użytkownikami pośrednimi projektu będą przede wszystkim uczniowie i ich rodzice.

Realizacja projektu wpłynie na poprawę zintegrowanego systemu obsługi budżetu, systemu kadrowo - płacowego jednostek, systemu obsługi finansowej jednostek, a także na polepszenie systemu zarządzania informacją o uczniu, oraz systemu JDU.

Środki w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2007-2013 nie zostały zakwalifikowane jako środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej w myśl Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.). Umowa pomiędzy Beneficjentem, a instytucją Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa X nie podlega rejestracji w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej.

W uzupełnieniu sprawy Powiat poinformował, że zgodnie z art. 4 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgimnazjalnym w zakresie edukacji publicznej. Projekt pn. "Rozwój informatycznego systemu zarządzania oświatą w Powiecie T." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2007-2013, w ramach Osi Priorytetowej IV - Społeczeństwo informacyjne, Działanie IV.2 E-usługi publiczne, realizowany będzie w 85% ze środków unijnych oraz 15% ze środków własnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Powiat ma możliwość odzyskania podatku naliczonego od towarów i usług związanego z ww. projektem.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie posiada on możliwości prawnej odzyskania poniesionych kosztów podatku VAT w ramach realizowanego projektu pn. "Rozwój informatycznego systemu zarządzania oświatą w Powiecie". Koszty podatku VAT winny być zaliczone do kategorii wydatków kwalifikowalnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy).

Należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat należą m.in. zadania w zakresie edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, iż Powiat w 2010 r. rozpocznie realizację projektu pn. "Rozwój informatycznego systemu zarządzania oświatą w Powiece" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2007-2013, w ramach Osi Priorytetowej IV - Społeczeństwo informacyjne, Działanie IV.2 E-usługi publiczne. Realizacja projektu będzie polegała na zakupie komputerów PC-notebooków i urządzeń wielofunkcyjnych, prowadzeniu szkoleń, zarządzaniu, promocji oraz funkcjonowaniu internetowej platformy edukacyjnej. Głównymi Beneficjentami będą mieszkańcy powiatu tomaszowskiego, a w szczególności: pracownicy administracyjni i nauczyciele szkół i placówek oświatowych oraz pracownicy Starostwa Powiatowego, m.in. Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu, Referatu Budżetu, Wydziału Finansowo-Księgowego, Skarbnik Powiatu. Użytkownikami pośrednimi projektu będą przede wszystkim uczniowie i ich rodzice. Wnioskodawca wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgimnazjalnym w zakresie edukacji publicznej. Przedmiotowy projekt realizowany będzie w 85% ze środków unijnych oraz 15% ze środków własnych. Powiat nie będzie wykorzystywał projektu na cele działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie jest spełniony, gdyż Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego realizuje ww. zadanie w ramach zadań własnych, a towary i usługi nabywane w związku z jego realizacją nie będą związane z wykonywaniem przez Powiat czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Powiatowi nie będzie zatem przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W zakresie ww. projektu Powiat nie będzie miał możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Powiat nie będzie miał możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu realizacji projektu pn. "Rozwój informatycznego systemu zarządzania oświatą w Powiecie".

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl