ILPP2/443-1097/08-4/EN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1097/08-4/EN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2008 r. (data wpływu 3 grudnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 lutego 2009 r. (data wpływu 9 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług stołówkowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług stołówkowych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 lutego 2009 r. (data wpływu 9 lutego 2009 r.) o brakujące pełnomocnictwo.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Szkoła prowadzi stołówkę szkolną, za pomocą personelu szkoły. Stołówka nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym. Wnioskodawca świadczy usługi stołówkowe w ramach działalności statutowej tylko i wyłącznie na rzecz uczniów i pracowników szkoły (nauczycieli i pracowników obsługi). Opłata za obiady uczniów to tylko tzw. "wsad do kotła". Prowadzenie stołówki jest ściśle związane z działalnością szkoły i mieści się w grupowaniu PKWiU 80.10.12-00.00 "usługi szkolnictwa podstawowego, włączając szkolnictwo specjalne".

Zainteresowany wskazuje, iż wprowadzenie nowego przepisu art. 67a ustawy o systemie oświaty ma podkreślić znaczenie żywienia i dożywiania uczniów w realizacji zadań opiekuńczych szkoły. Oczywistym bowiem jest, iż spożywanie posiłku przez ucznia w stołówce szkolnej z nauczycielami (pracownikami szkoły), w generalnym ujęciu ma się przysłużyć realizacji funkcji opiekuńczej i zapewnieniu prawidłowego rozwoju uczniów, chociażby poprzez większy kontakt uczniów z nauczycielami oraz większy wpływ na zachowania i czynności uczniów w trakcie spożywania posiłku, czy wreszcie choćby w sferze rozwoju emocjonalnego rozpatrywanego pod kątem stosunków międzyludzkich.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Szkoła dla świadczonych usług stołówkowych może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ stołówka jest prowadzona przez personel szkoły dla uczniów i pracowników szkoły i nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, a jej prowadzenie jest ściśle związane z działalnością szkoły i mieści się w grupowaniu PKWiU 80.10.12-00.00 "usługi szkolnictwa podstawowego, włączając szkolnictwo specjalne", usługi te dotychczas podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług jako usługi edukacyjne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Artykuł 8 ust. 3 ustawy (w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r.), stanowi że usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ww. ustawy.

Podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym, stanowiącym wykaz towarów i usług zwolnionych od podatku, w pozycji 7 wymieniono usługi z grupowania PKWiU ex 80 "Usługi w zakresie edukacji".

Użycie przez ustawodawcę "ex" przy grupowaniu PKWiU, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oznacza, że dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

W związku z powyższym, istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie odpowiednim symbolem PKWiU wykonywanych usług przez podatnika.

Z przedłożonego wniosku wynika, że usługi stołówki szkolnej w zakresie wydawania obiadów dla uczniów i pracowników szkoły, Zainteresowany kwalifikuje w grupowaniu PKWiU 80.10.12-00.10 "Usługi szkół podstawowych, włączając szkolnictwo specjalne".

W świetle przedstawionego stanu faktycznego i prawnego należy stwierdzić, iż sprzedaż posiłków w stołówce szkolnej, będącej integralną częścią szkoły, na rzecz uczniów i pracowników Szkoły, sklasyfikowana w dziale PKWiU 80 "Usługi w zakresie edukacji", korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy).

Tut. Organ wskazuje, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług do odpowiednich grupowań statystycznych. W związku z tym, niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane we wniosku grupowanie.

Dodatkowo tut. Organ informuje, iż z dniem 1 grudnia 2008 r. (z wyjątkami określonymi w art. 15 tej ustawy) weszła w życie ustawa z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320), zgodnie z którą zmianie uległo brzmienie art. 8 ust. 3.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl