ILPP2/443-1084/09-2/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1084/09-2/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2008 r. (data wpływu 20 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu przy użyciu kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu przy użyciu kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, zwany dalej Spółką, planuje dostawę na rzecz pracowników towarów innych niż wymienione w przepisie § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (dalej: Rozporządzenie).

W przeszłości, tj. przed dniem 1 stycznia 2009 r., Spółka realizowała transakcje przekazań towarów na rzecz pracowników, z których niektóre były objęte obowiązkiem ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej (były wyłączone ze zwolnienia na podstawie § 4 obowiązującego wówczas rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących) i w takich przypadkach Spółka prowadziła właściwą ewidencję przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka posiada obecnie prawo do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kasy rejestrującej dostaw na rzecz pracowników towarów innych niż wymienione w przepisie § 4 ust. 1 Rozporządzenia, w sytuacji, gdy przed dniem 1 stycznia 2009 r. dokonała już przekazań na rzecz pracowników towarów wymienionych w § 4 obowiązującego wówczas aktu prawnego w sprawie kas rejestrujących (jak wymienionych w § 4 ust. 1 obecnie obowiązującego Rozporządzenia), które - ze względu na wyłączenie ze zwolnienia z obowiązku ewidencyjnego - zostały zaewidencjonowane za pomocą kasy rejestrującej.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie analizy przepisu § 2 ust. 2 w zw. z poz. 34 załącznika do Rozporządzenia wraz z przypisem dolnym nr 2, dostawa towarów (innych niż wymienione w § 4 ust. 1 Rozporządzenia), na rzecz pracowników, którą planuje dokonać, będzie mogła korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kas rejestrujących, nawet w sytuacji, gdy przed dniem 1 stycznia 2009 r. dokonywał on ewidencji przekazań na rzecz pracowników towarów wyłączonych z niniejszego zwolnienia (wymienionych w § 4 obowiązującego wówczas rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących).

Spółka wskazuje, iż za przyjęciem powyższego stanowiska przemawia zarówno wykładnia celowościowa, jak i wykładnia historyczna przepisów Rozporządzenia (§ 2 ust. 2 w zw. z poz. 34 załącznika do Rozporządzenia wraz z przypisem dolnym nr 2), co zostanie wykazane poniżej.

Zgodnie z § 2 pkt 2 Rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku w zakresie ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas fiskalnych (do dnia 31 grudnia 2009 r.) sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w Załączniku do Rozporządzenia; zwolnienie to obejmuje w szczególności poz. 34 Załącznika, zgodnie z którą z obowiązku ewidencjonowania zwolniona jest:

* dostawa towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników oraz

* dostawa towarów i świadczenie usług przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak również przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali.

Niemniej, w odniesieniu do ww. poz. 34 Załącznika zastosowanie znajduje również przypis dolny nr 2 wskazujący, iż ustanowione w § 2 pkt 2 Rozporządzenia zwolnienie "nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2009 r.".

Zainteresowany pragnie zauważyć, iż podobne regulacje (w zakresie przypisu dolnego nr 2) zostały zawarte już w rozporządzeniu poprzedzającym przedmiotowe Rozporządzenie, tj. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720), obowiązującym w okresie od dnia 1 lipca 2008 r. do dnia 31 grudnia 2008 r. (dalej: Rozporządzenie poprzedzające).

Na poparcie zaprezentowanego powyżej stanowiska, Wnioskodawca przytacza argumentację opartą na wykładni celowościowej, ukierunkowanej na odczytanie znaczenia ww. przepisów w oparciu o powiązanie brzmienia przepisów z sensem i celem wprowadzenia takich przepisów przez ustawodawcę.

Wykładnia celowościowa omawianych norm prawnych prowadzi w ocenie Spółki do wniosku, iż ustawodawca - dokonując zmiany treści przepisu poz. 34 Załącznika oraz wprowadzając przypis dolny nr 2 (co miało miejsce już na gruncie Rozporządzenia poprzedzającego), zamierzał utrzymać zakres zwolnienia od obowiązku ewidencyjnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej w odniesieniu do przedmiotowych dostaw towarów dokonywanych przez podatnika na rzecz pracowników (czyli dostaw towarów innych aniżeli wymienionych w § 4 ust. 1 Rozporządzenia).

W ocenie Zainteresowanego zasadny jest wniosek, iż nie było celem ww. zmian legislacyjnych ograniczenie zakresu zwolnienia dostaw dokonywanych przez podatnika na rzecz pracownika towarów innych niż wymienionych w § 4 ust. 1 Rozporządzenia. Spółka podkreśla, iż tezę tą potwierdzają informacje zamieszczane przez organy podatkowe na swych stronach internetowych, objaśniające zakres (jak i cel oraz sens) zmian wprowadzonych Rozporządzeniem poprzedzającym (utrzymanych następnie w Rozporządzeniu). W informacjach tych (które opierają się na sporządzonym uzasadnieniu do projektu Rozporządzenia poprzedzającego) organy podatkowe wskazywały, iż zakres przedmiotowy zwolnień od ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej, których listę określa Załącznik do Rozporządzenia, został co do zasady utrzymany, zaś jedyne ograniczenia, jakie przewidział ustawodawca w zakresie transakcji wskazanych w Załączniku nr 1 do Rozporządzenia poprzedzającego, dotyczyły niektórych pozycji ujętych w Załączniku nr 1 tzn. poz. 5, 9, 15, 16, 18-20, 23 (stanowiska takie są dostępne na następujących stronach internetowych organów podatkowych: http://www.dus.wroclaw.pl/pl/article/download/140, http://www.us.lubin.pl/index.php...id=30, http://www.glogow.pl/us/index.php...item=kasy2). Skoro - jak informowały organy podatkowe - w katalogu ograniczeń, nie została wymieniona poz. 34 (dotycząca m.in. dostaw towarów na rzecz pracowników), to - jak rozumie Spółka - zaimplementowane ograniczenia - w ocenie organów podatkowych - nie odnosiły się do dostaw towarów (i świadczenia usług) przez podatników na rzecz pracowników (w szczególności zaś do przedmiotowych dostaw towarów innych niż wymienionych w § 4 ust. 1 Rozporządzenia i Rozporządzenia poprzedzającego).

Wnioskodawca pragnie wskazać, iż przyjęcie konkluzji przeciwnej niż prezentowana przez niego we wniosku doprowadziłoby do określenia różnych konsekwencji podatkowych w odniesieniu do tych samych dostaw towarów dokonanych na rzecz pracownika w różnym czasie (przed wejściem w życie Rozporządzenia poprzedzającego i po jego wejściu) - mimo, iż celem i sensem wprowadzenia przypisu dolnego nr 2 (wprowadzonego na gruncie przepisów Rozporządzenia poprzedzającego, a następnie Rozporządzenia) nie było ograniczanie korzystania ze zwolnienia dostaw towarów dokonywanych na rzecz pracowników (na co Spółka wskazywała powyżej).

Doszłoby wówczas bowiem do sytuacji, w której podatnik, który dokonał tej samej dostawy towarów przed wejściem w życie Rozporządzenia poprzedzającego (tj. przed dniem 1 lipca 2008 r.), mógł skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania dostawy towarów będącej przedmiotem niniejszego wniosku (czyli towarów innych niż wymienionych w § 4 ust. 1 Rozporządzenia), zaś analogiczna dostawa towarów dokonana przez tego samego podatnika na rzecz pracowników po wejściu w życie przepisów Rozporządzenia poprzedzającego (jak i na gruncie przepisów Rozporządzenia), traktowana byłaby już w zupełnie inny sposób (nastąpiłaby utrata zwolnienia).

Spółka wskazuje ponadto, iż - w oparciu o analizę wskazanych powyżej informacji opartych generalnie na uzasadnieniu do projektu Rozporządzenia poprzedzającego - intencją ustawodawcy było, aby nie tylko nie zawężać zakresu, w jakim dostawy towarów i świadczenie usług na rzecz pracowników mogłyby korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencji przy użyciu kasy rejestrującej, lecz co więcej, wręcz zakres ten rozszerzyć na stany faktyczne, które dotąd (przed dniem 1 lipca 2008 r.) z takiego zwolnienia w ogóle korzystać nie mogły - tzn. na wybrane dostawy towarów wymienionych w § 4 ust. 1 Rozporządzenia (który to przepis definiuje tzw. negatywny katalog zwolnień wymienionych w pkt 34 Załącznika). W powyższym celu ustawodawca wprowadził do Rozporządzenia poprzedzającego (oraz konsekwentnie do Rozporządzenia) przepis " § 4 ust. 2, zgodnie z którym przepis § 4 ust. 1 pkt 4-7 nie mają zastosowania do zwolnień wynikających z poz. 34 załącznika do rozporządzenia, z wyjątkiem sytuacji, w których (...) podatnik utracił albo utraci prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami rozporządzenia również z innego tytułu". Zainteresowany wskazuje, iż w efekcie, ustawodawca umożliwił (przy spełnieniu określonych warunków) stosowanie zwolnienia w zakresie prowadzenia ewidencji w odniesieniu do wybranych towarów przekazywanych na rzecz pracowników (przykładowo takich jak: dostawy sprzętu radiowego, telekomunikacyjnego oraz fotograficznego, a także nagranych płyt CD czy DVD), które przed wejściem w życie Rozporządzenia poprzedzającego (przed dniem 1 lipca 2008 r.) podlegały bezwzględnemu obowiązkowi ewidencji obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Niemniej, z "rozszerzonego" katalogu zwolnień od obowiązku ewidencjowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej ustawodawca wyłączył podmioty, które zostały objęte ww. obowiązkiem przed wejściem w życie przepisów Rozporządzenia (tzn. które dokonały w przeszłości na rzecz pracowników czynności wymienionych w negatywnym katalogu zwolnień w § 4 ust. 1 Rozporządzenia).

Przyjęcie wniosku przeciwnego niż prezentowany przez Spółkę zasługuje, w jej opinii, na odrzucenie również ze względu na fakt, iż wniosek taki prowadziłby do sytuacji, w której dokonanie na rzecz pracowników jednej incydentalnej dostawy towarów wymienionych w § 4 ust. 1 Rozporządzenia, całkowicie pozbawiałoby podatnika prawa do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej jakichkolwiek późniejszych dostaw lub usług świadczonych na rzecz pracowników.

W świetle powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, dokonywane na rzecz pracowników dostawy towarów takich jak w omawianym stanie faktycznym (czyli dostaw towarów innych niż wymienionych w § 4 ust. 1 Rozporządzenia) mogą korzystać na gruncie Rozporządzenia ze zwolnienia z obowiązku ewidencjowania obrotu przy pomocy kasy rejestrującej - niezależnie do faktu, czy przed dniem 1 stycznia 2009 r. powstał dla niego obowiązek ewidencjonowania obrotu przy pomocy kasy rejestrującej dostaw towarów wymienionych w § 4 ust. 1 Rozporządzenia.

Zainteresowany zauważa, iż przyjęte przez niego stanowisko znajduje potwierdzenie również w interpretacji ww. przepisów przy uwzględnieniu wykładni historycznej, ukierunkowanej na wyjaśnianiu znaczenia danego przepisu między innymi w oparciu o porównanie obowiązującego przepisu z przepisem poprzednio w tym zakresie obowiązującym.

Poniżej Spółka wskazuje na brzmienie przepisów "przed zmianą" (przed dniem 1 lipca 2008 r., tj. przed wejściem w życie Rozporządzenia poprzedzającego) i "po zmianie" (od dnia 1 lipca 2008 r., tj. po wejściu w życie Rozporządzenia poprzedzającego):

* przed zmianą:

"Dostawa towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników oraz przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu" - poz. 34 Załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807);

* po zmianie:

"Dostawa towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników oraz przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak również przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali." - poz. 34 Załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720).

Zestawiając powyższe regulacje, Spółka wskazuje, iż zarówno przed, jak i po dniu 1 lipca 2008 r., ze zwolnienia z ewidencjonowania obrotu przy pomocy kas rejestrujących mogły korzystać transakcje takie jak: świadczenie usług i dostawy towarów dokonywane:

a.

przez podatnika na rzecz jego pracowników oraz

b.

przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawa do lokalu.

Powyższe oznacza również, iż przed dniem 1 lipca 2008 r., nie podlegały zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania dostawy towarów i świadczenie usług realizowane przez następujące podmioty w określonych okolicznościach:

a.

spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz osób, które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak również przez

b.

wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali.

W związku z powyższym, jeśli przed dniem 1 lipca 2008 r. ww. podatnicy (spółdzielnie mieszkaniowe lub wspólnoty mieszkaniowe) w opisanych powyżej okolicznościach dokonały ww. transakcji, wówczas dla takich podatników już przed dniem 1 lipca 2008 r. powstał obowiązek rozpoczęcia ewidencjonowania dostaw i świadczenia usług przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Wnioskodawca wskazuje - w oparciu o wykładnię historyczną omawianych regulacji - iż wprowadzona wówczas zmiana legislacyjna (w szczególności w zakresie treści poz. 34) modyfikuje zakres zwolnienia na gruncie obowiązku ewidencyjnego przy zastosowaniu kas rejestrujących w zakresie grupy podmiotów związanych z "gospodarką mieszkaniową". Mając powyższe na uwadze, w ocenie Spółki, wprowadzona zmiana (widoczna również w brzmieniu obecnie obowiązującego Rozporządzenia), miała na celu rozszerzenie katalogu zwolnień podmiotów związanych z "gospodarką mieszkaniową" tak, by zrównać sytuację prawną:

* spółdzielni mieszkaniowych dokonujących dostaw towarów i świadczenia usług na rzecz odbiorców o zróżnicowanym statusie prawnym (tzn. spółdzielni mieszkaniowych na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu ze spółdzielniami mieszkaniowymi, które dokonują ww. transakcji na rzecz osób, które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe),

* spółdzielni mieszkaniowych oraz wspólnot mieszkaniowych dokonujących ww. transakcji na rzecz właścicieli lokali.

Odnosząc się zatem do znaczenia wprowadzonego przypisu dolnego, Zainteresowany wskazuje, iż powyższe zestawienie ww. przepisów pozwala wnioskować, iż wolą ustawodawcy było, aby ze zwolnienia z ewidencjowania obrotu na gruncie przepisów Rozporządzenia poprzedzającego (obecnie Rozporządzenia) wyłączyć te wspólnoty mieszkaniowe oraz spółdzielnie mieszkaniowe, które rozpoczęły ewidencjonowanie świadczonych przez siebie usług/dostaw towarów przed dniem 1 lipca 2008 r. (obecnie zaś przed dniem 1 stycznia 2009 r.). W konsekwencji - w rozumieniu Spółki - spółdzielnie mieszkaniowe oraz wspólnoty mieszkaniowe, dla których obowiązek ewidencjonowania obrotu powstał już przed dniem 1 lipca 2008 r. (generalnie w odniesieniu do transakcji realizowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe oraz wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali), na gruncie "nowych przepisów" (rozporządzeń obowiązujących od dnia 1 lipca 2008 r., w tym Rozporządzenia), obowiązani zostali do kontynuowania prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Powyższe działanie, w ocenie Spółki, podyktowane było wolą zapobieżeniu sytuacji, w której podatnicy związani z ww. sektorem "gospodarki mieszkaniowej" zobowiązani na gruncie wcześniejszych przepisów do wykonania określonych obowiązków w zakresie ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej (instalacji kasy rejestrującej oraz dokonywania jej przeglądów, prowadzenia rejestracji obrotu), zostaliby nagle "obligowani" do zaprzestania prowadzenia ww. ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (a zatem do sytuacji, w której poczynione nakłady związane z obowiązkami wynikającymi z przepisów prawa, w szczególności zaś wydatki na nabycie kasy rejestrującej, okazałyby się niezasadne w odniesieniu do przyszłych okresów). Powyższa sytuacja naruszałaby bowiem domniemanie racjonalności ustawodawcy, jakim jest w omawianym przypadku (w ramach delegacji ustawowej) Minister Finansów.

Wnioskodawca wskazuje zatem, iż - w oparciu o wykładnię historyczną przepisów ww. rozporządzeń - zasadniczym celem wprowadzenia przypisu dolnego nr 2 było rozróżnienie pomiędzy konsekwencjami w zakresie obowiązku ewidencyjnego w odniesieniu do spółdzielni mieszkaniowych i wspólnot mieszkaniowych, dla których już wcześniej powstał obowiązek w zakresie ewidencjonowania oraz pomiędzy konsekwencjami w odniesieniu do spółdzielni mieszkaniowych, dla których taki obowiązek przed dniem 1 stycznia 2009 r. nie powstawał (chodzi co do zasady o spółdzielnie mieszkaniowe i wspólnoty mieszkaniowe dokonujące transakcji na rzecz właścicieli lokali). W ocenie zatem Spółki, znaczenie przypisu dolnego nr 2 w kontekście ww. wykładni historycznej przepisów - należy odczytywać przede wszystkim w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług wykonywanych przez podmioty takie jak spółdzielnie mieszkaniowe i wspólnoty mieszkaniowe.

Powyższe stanowi dodatkowy argument, by twierdzić, iż norma wynikająca z przypisu nr 2 do poz. 34 Załącznika do Rozporządzenia nie wskazuje na utratę przez Zainteresowanego prawa do stosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjowania przy użyciu kasy rejestrującej dostaw towarów (innych niż wymienionych w § 4 ust. 1 Rozporządzenia), planowanych do dokonania na rzecz pracowników (nawet w sytuacji, gdzie w przeszłości, tj. przed dniem 1 stycznia 2009 r. powstał dla niego obowiązek w zakresie ewidencjowania obrotu towarów przy zastosowaniu kas rejestrujących w odniesieniu do dostaw towarów wymienionych obecnie w § 4 ust. 1 Rozporządzenia).

Spółka podkreśla, iż na gruncie przepisów Rozporządzenia posiada ona prawo do stosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej dostaw towarów innych niż wymienionych w § 4 ust. 1 Rozporządzenia, planowanych do dokonania na rzecz pracowników. Powyższe wynika z faktu, iż - jak wykazano powyżej - zmiany wprowadzone do Rozporządzenia poprzedzającego były ukierunkowane na utrzymanie większości zwolnień wymienionych w Załączniku do Rozporządzenia poprzedzającego, w szczególności zaś miały utrzymać zakres zwolnienia wynikającego z poz. 34 ww. Załącznika (co więcej, zmiana w przepisach Rozporządzenia poprzedzającego w ocenie Spółki pozwała na rozszerzenie stosowania zwolnienia z poz. 34 na niektóre dostawy towarów wymienionych w § 4 ust. 1 Rozporządzenia poprzedzającego, które przed 1 lipca 2008 r. z takiego zwolnienia korzystać nie mogły - powyższe obwarowane zostało jednak dodatkowymi warunkami).

Ponadto, przytoczona przez Spółkę wykładnia historyczna przepisu zawartego w poz. 34 Załącznika i przypisu dolnego, pozwala odczytać kierunek zmian legislacyjnych przepisów Rozporządzenia poprzedzającego i następnych - tzn. intencję ustawodawcy na zrównanie sytuacji podatkowej pośród określonych podmiotów związanych z gospodarką mieszkaniową (spółdzielni mieszkaniowej oraz wspólnot mieszkaniowych) oraz odczytać znaczenie przypisu dolnego nr 2 w ten sposób, iż jego głównym zadaniem jest zabezpieczenie ciągłości obowiązku ewidencjowania obrotu dokonywanego przez spółdzielnie mieszkaniowe i wspólnoty mieszkaniowe, dla których obowiązek ewidencjowania powstał przed dniem 1 lipca 2008 r. (obecnie 1 stycznia 2009 r.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca planuje dostawę towarów, innych niż wymienione w § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510) na rzecz pracowników.

W myśl art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu - art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy.

Powyższa delegacja ustawowa została zrealizowana poprzez wydanie w dniu 19 grudnia 2008 r. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510), zwanego dalej rozporządzeniem.

Na mocy rozporządzenia, zwalnia się na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwanego dalej "ewidencjonowaniem".

Generalnie rozporządzenie to przewiduje dwa rodzaje zwolnień:

* podmiotowe - zwalniające podatnika z obowiązku ewidencjonowania w zakresie całej prowadzonej przez niego działalności,

* przedmiotowe - zwalniające z ewidencjonowania tylko ściśle określone czynności.

W myśl § 2 pkt 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W wykazie czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, stanowiącym załącznik do rozporządzenia, pod pozycją nr 34 wymieniona została dostawa towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników oraz przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak również przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali 2).

Gdzie 2) oznacza, że zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2009 r.

W oznaczeniu 2) objaśnień do załącznika ustawodawca nie posługuje się sformułowaniem: "nie dotyczy tych podatników, którzy utracili prawo do zwolnienia przed dniem 1 stycznia 2009 r." lecz wymienia podatników, którzy "rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2009 r".

Zdaniem tut. Organu oznaczenie 2) odnosi się do całej poz. 34, a nie jak to wskazuje w swoim stanowisku Spółka tylko do wspólnot mieszkaniowych oraz spółdzielni mieszkaniowych, które rozpoczęły ewidencjonowanie świadczonych przez siebie usług/dostaw towarów przed dniem 1 lipca 2008 r. (obecnie zaś przed dniem 1 stycznia 2009 r.).

Oznaczenie 2) dotyczy wszystkich czynności wymienionych w poz. 34 załącznika do obecnie obowiązującego rozporządzenia.

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 4.

Zgodnie z § 3 ust. 4 rozporządzenia, zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 3, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2009 r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40 000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

W myśl § 3 ust. 5 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. również podatników rozpoczynających sprzedaż w 2009 r., z tym że w przypadku przekroczenia kwoty obrotów w wysokości 20 000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, zwolnienie obowiązuje do dnia przekroczenia tej kwoty.

Zwolnień, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się do:

1.

podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2009 r. utracili prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia;

2.

podatników, w odniesieniu do których przepisy obowiązujące przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia przewidywały powstanie obowiązku ewidencjonowania oraz określały termin rozpoczęcia ewidencjonowania po dniu 31 grudnia 2008 r., w związku z zaistniałymi do dnia 31 grudnia 2008 r. okolicznościami powodującymi utratę prawa do zwolnienia, innymi niż wyznaczony przepisami określony termin obowiązywania zwolnienia do dnia 31 grudnia 2008 r.

- § 3 ust. 6 rozporządzenia.

W § 4 ust. 1 rozporządzenia zostały wymienione czynności, które nie mogą korzystać ze zwolnień z obowiązku rejestrowania sprzedaży na kasie fiskalnej. Są tam wymienione zarówno usługi jak i towary.

Zgodnie z § 4 ust. 2 rozporządzenia, przepis ust. 1 pkt 4-7 nie ma zastosowania do zwolnień wynikających z poz. 34 załącznika do rozporządzenia z wyjątkiem sytuacji, w których ma zastosowanie § 3 ust. 6, lub podatnik utracił albo utraci prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami rozporządzenia również z innego tytułu.

Z opisu sprawy wynika, iż przed dniem 1 stycznia 2009 r. Spółka przekazywała na rzecz swoich pracowników towary, które były wymienione w § 4 rozporządzenia obowiązującego przed tą datą. Tym samym czynności te były przez nią ewidencjonowane na kasie fiskalnej. W chwili obecnej Spółka zamierza dokonywać dostaw na rzecz pracowników, towarów innych niż wymienione w § 4 ust. 1 rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz ww. przepisy, należy stwierdzić, iż jeżeli Wnioskodawca zaewidencjonował jakąkolwiek dostawę towaru lub usługę na rzecz pracownika na kasie rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2009 r., to po tej dacie żadna sprzedaż na rzecz pracownika nie może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w poz. 34 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zatem podsumowując, Spółka dokonując dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz swoich pracowników, ma obowiązek ewidencjonowania tych czynności za pomocą kasy rejestrującej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl