ILPP2/443-1081/08-2/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1081/08-2/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2008 r. (data wpływu 27 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla transportu towarów:

* jest nieprawidłowe - w części dotyczącej transportu towarów na terytorium Niemiec,

* jest prawidłowe - w zakresie transportu towarów na pozostałych odcinkach.

UZASADNIENIE

W dniu 27 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla transportu towarów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, polegającą na przewozie towarów w śródlądowym transporcie wodnym. Dla potrzeb podatku VAT jest zarejestrowanym podatnikiem w Polsce, posiada także VAT-UE.

Zainteresowany dzierżawi od niemieckiej firmy barkę motorową, za pomocą której wykonuje usługi przewozowe. Zleceniodawcą usług na przewóz towarów jest podmiot polski, z którym Wnioskodawca podpisał umowę na wykonywanie stałych usług transportowych za wynagrodzeniem w formie ryczałtu za dzień. Transporty odbywają się głównie w obszarach przewozowych rzeki Ł, W, O, sieci kanałów północno-zachodnich i wschodnich Niemiec oraz D R - krajów Beneluksu. Zleceniodawca (podmiot polski - posiada NIP polski z prefiksem PL i siedzibę firmy na terytorium kraju) otrzymuje zamówienia na przewóz towarów zarówno od podmiotów niemieckich, jak również z krajów Beneluksu.

Za wykonaną usługę Zainteresowany obciąża firmę polską (zleceniodawcę) wystawiając fakturę, zgodnie z zawartą umową, dwa razy w miesiącu, podając na fakturze ilość dni x stawka, a w treści wpisuje: "Usługa transportowa (...)", bez wyszczególniania trasy, na której transportowane są towary, gdyż w ciągu danego miesiąca Wnioskodawca przewozi towary np. z Holandii do Niemiec, jak również z Niemiec do Niemiec. Towar odbierany jest w portach przeładunkowych i Zainteresowany nie wie, czy pozostaje on w Niemczech, czy jest transportowany do innego kraju.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaka stawka podatku VAT jest właściwa przy świadczeniu usług transportu towarów:

a.

tylko na terytorium Niemiec,

b.

z Polski do Niemiec,

c.

z Niemiec do Polski,

d.

z Holandii do Niemiec,

e.

z Niemiec do Holandii,

we wszystkich przypadkach na zlecenie podmiotu polskiego, który dla celów tych transakcji posługuje się polskim numerem NIP i zarejestrowanego dla potrzeb podatku od towarów i usług w Polsce.

Zdaniem Wnioskodawcy, we wszystkich przypadkach powinien zastosować stawkę podatku w wysokości 22%.

Stosownie do art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, zwanego dalej "wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów", miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3.

Wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów, o której mowa wyżej, jest również, na podstawie art. 28 ust. 2 ww. ustawy, usługa transportu, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce na terytorium jednego państwa członkowskiego, jeżeli bezpośrednio jest związana z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów.

Zgodnie z art. 28 ust. 3, w przypadku gdy nabywca wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarów, podał dla tej czynności świadczącemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Na podstawie cytowanych wyżej przepisów, miejscem świadczenia przedmiotowych usług transportu towarów - przewóz towarów na terenie Niemiec, jak również miejscem świadczenia wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarów, tj. przewóz towarów z Polski do Niemiec, z Niemiec do Polski, z Holandii do Niemiec, z Niemiec do Holandii, na zlecenie podmiotu polskiego, który dla celów tych transakcji posługuje się polskim numerem NIP i zarejestrowanego dla potrzeb podatku od towarów i usług, jest Polska. W związku z tym, świadczone przez Wnioskodawcę usługi, podlegają opodatkowaniu w Polsce.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, usługi te opodatkowane są 22% stawką podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* nieprawidłowe - w części dotyczącej transportu towarów na terytorium Niemiec,

* prawidłowe - w zakresie transportu towarów na pozostałych odcinkach.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na przewozie towarów w śródlądowym transporcie wodnym. Jest zarejestrowanym podatnikiem dla potrzeb podatku od towarów i usług w Polsce, posiada również numer dla transakcji wewnątrzwspólnotowych. Zleceniodawcą usług na przewóz towarów jest podmiot polski, posiadający numer NIP polski z prefiksem PL i siedzibę firmy na terytorium kraju.

Wnioskodawca świadczy usługi transportu towarów: tylko na terytorium Niemiec, z Polski do Niemiec, z Niemiec do Polski, z Holandii do Niemiec, z Niemiec do Holandii. We wszystkich przypadkach na zlecenie podmiotu polskiego, który dla celów tych transakcji posługuje się polskim numerem NIP. Towar odbierany jest w portach przeładunkowych i Zainteresowany nie wie, czy pozostaje on w Niemczech, czy jest transportowany do innego kraju.

Ogólna reguła wyrażona w art. 27 ust. 1 ustawy stanowi, iż w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Natomiast w przypadku świadczenia usług transportowych - art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.

W art. 28 ustawy sprecyzowano odrębne zasady określenia miejsca opodatkowania usługi transportowej w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich UE.

I tak, zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy, w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, zwanego dalej "wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów", miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3.

Stosownie do art. 28 ust. 2 ustawy, wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów, o której mowa w ust. 1, jest również usługa transportu, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce na terytorium jednego państwa członkowskiego, jeżeli bezpośrednio jest związana z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów.

W myśl art. 28 ust. 3 ustawy, w przypadku gdy nabywca usługi, o której mowa w ust. 1 i 2, podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Biorąc pod uwagę powyższe, w przypadku gdy usługi transportu towarów świadczone przez Wnioskodawcę rozpoczynają się i kończą na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, - wówczas ma miejsce świadczenie usług wewnątrzwspólnotowego transportu towarów.

W przypadku usługi transportu towarów z Polski do Niemiec, miejsce jej świadczenia określa się zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy. Natomiast w przypadkach, gdy dla usług transportu towarów z Niemiec do Polski, z Holandii do Niemiec lub z Niemiec do Holandii ich nabywca podał świadczącemu numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od towarów i usług na terytorium Polski (państwo członkowskie inne niż terytorium państwa rozpoczęcia transportu), miejsce świadczenia tych usług określa się zgodnie z art. 28 ust. 3 ustawy.

Biorąc pod uwagę brzmienie powołanych przepisów stwierdzić należy, iż dla wymienionych wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarów miejscem świadczenia (opodatkowania) jest terytorium kraju.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W związku z tym, stawką właściwą dla rozliczenia świadczonych usług wewnątrzwspólnotowego transportu towarów z Polski do Niemiec, z Niemiec do Polski, z Holandii do Niemiec, a także z Niemiec do Holandii - jest stawka podstawowa, w wysokości 22%.

W treści złożonego wniosku, Zainteresowany wskazuje, iż dokonuje również transportu towarów tylko na terytorium Niemiec, przy czym nie posiada on wiedzy, czy transportowany towar po rozładunku w porcie przeładunkowym pozostaje w Niemczech, czy jest transportowany do innego kraju.

W takiej sytuacji, gdy transport rozpoczyna się i kończy na terytorium jednego państwa członkowskiego, a Zainteresowany nie jest w stanie stwierdzić, czy wykonywana przez niego usługa jest bezpośrednio związana z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów - nie zostały spełnione warunki uznania świadczonych usług za wewnątrzwspólnotowe usługi transportu towarów.

Stosownie bowiem do brzmienia ustawy o podatku od towarów i usług, zakwalifikowanie świadczonej usługi jako wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów jest możliwe wyłącznie w przypadku, kiedy rozpoczęcie i zakończenie transportu ma miejsce na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, bądź gdy jest bezpośrednio związana z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów.

W rezultacie, skoro rozpoczęcie i zakończenie transportu towarów nastąpiło w tym samym kraju członkowskim (Niemcy), definicja usług wewnątrzwspólnotowego transportu towarów nie zostanie wypełniona.

Mając zatem na względzie, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi transportowe na terytorium Niemiec nie mogą zostać zakwalifikowane jako wewnątrzwspólnotowe usługi transportu towarów, o miejscu ich świadczenia, a w konsekwencji o miejscu opodatkowania decydują reguły przewidziane w powołanym wyżej art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy, które nakazują opodatkowanie takich usług w miejscu, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości.

Z uwagi na fakt, iż transport w analizowanym stanie faktycznym nie odbywa się w Polsce, a w całości na terytorium Niemiec, świadczone przez Zainteresowanego usługi nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju. W związku z tym, usługa transportu towarów, wykonana w całości na terytorium Niemiec, podlega opodatkowaniu na terytorium państwa, w którym transport ten się odbywa - w Niemczech.

Bez znaczenia pozostaje przy tym fakt podania Zainteresowanemu przez zleceniodawcę, nadanego przez polskie organy podatkowe, numeru identyfikacyjnego do celów transakcji wewnątrzwspólnotowych. Przesunięcie miejsca świadczenia poprzez zastosowanie numeru identyfikacyjnego jest bowiem możliwe wyłącznie przy wewnątrzwspólnotowych usługach transportu towarów, a nie przy innych rodzajach transportu towarów.

O sposobie rozliczania podatku od wartości dodanej i jego wysokości, oraz o podmiocie zobowiązanym do jego rozliczenia przesądzają w takim przypadku przepisy kraju, w którym znajduje się miejsce świadczenia usługi.

Tut. Organ pragnie podkreślić, iż w przypadku, gdyby transport towarów dokonywany przez Wnioskodawcę na terenie Niemiec był bezpośrednio związany z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów (towary po przeładunku w porcie transportowane byłyby do innego niż Niemcy państwa członkowskiego), zastosowanie znalazłby przepis art. 28 ust. 2 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl