ILPP2/443-1077/12-4/MR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1077/12-4/MR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia - brak daty sporządzenia pisma (data wpływu 22 października 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 30 października 2012 r. (data wpływu 5 listopada 2012 r.) oraz pismem z dnia 3 stycznia 2013 r. (data wpływu 16 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

* prawidłowe - w zakresie ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży bezpośredniej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej,

* nieprawidłowe - w zakresie ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży wysyłkowej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

UZASADNIENIE

W dniu 22 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży bezpośredniej i wysyłkowej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Wniosek uzupełniono w dniu 5 listopada 2012 r. o dowód wniesienia opłaty za wydanie interpretacji oraz w dniu 16 stycznia 2013 r. o doprecyzowanie własnego stanowiska w sprawie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą Wnioskodawczyni zajmuje się sprzedażą kosmetyków i artykułów chemii gospodarczej. Działalność gospodarczą Zainteresowana prowadzi od dnia 1 października 2011 r. Rozlicza się na zasadach ogólnych prowadząc podatkową książkę przychodów i rozchodów. Towary najczęściej kupuje w Niemczech, a następnie sprzedaje poprzez (...). Z uwagi na obroty nieprzekraczające 150.000 zł w roku podatkowym Wnioskodawczyni korzysta na mocy art. 113 ustawy o VAT ze zwolnienia podmiotowego z VAT.

Sprzedaż odbywa się drogą wysyłkową, czasami również drogą bezpośrednią.

Dostawa towarów w systemie wysyłkowym odbywa się przesyłkami kurierskimi lub pocztowymi. Forma zapłaty wynika z zamówienia złożonego przez klienta. Są to zapłaty za pobraniem lub wcześniejsze wpłaty na konto bankowe sprzedawcy. Przy sprzedaży bezpośredniej sprzedaż dokonywana jest za gotówkę.

Sprzedaż prowadzona jest głównie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (rzadko zakupu dokonują firmy), a zgodnie z art. 111 ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących. W związku z powyższym, podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jednakże Ministerstwo Finansów, zgodnie z rozporządzeniem z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, dopuściło dwojakiego rodzaju zwolnienie z takiego obowiązku. Pierwszym zwolnieniem jest zwolnienie podmiotowe, które zwalnia z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. podatników, u których kwota obrotu z działalności gospodarczej, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł z zastrzeżeniem, że zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty 40.000 zł. Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem podmiotowym, tj. dotyczy podmiotu, drugim natomiast zwolnieniem jest zwolnienie przedmiotowe, które dotyczy niektórych czynności wykonywanych przez podatnika. I tak w części II załącznika do rozporządzenia wskazano, że dostawa towarów w systemie wysyłkowym korzysta z powyższego zwolnienia pod warunkiem, że zapłata za dostawę towarów w całości następuje za pośrednictwem banku lub poczty na rachunek bankowy podatnika i z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła. W związku z tym, że Zainteresowana nie spełnia powyższych warunków dotyczących zwolnienia przedmiotowego, korzystała jedynie ze zwolnienia podmiotowego. W czerwcu 2012 r. obroty z działalności gospodarczej przekroczyły kwotę 40.000 zł i od dnia 1 września 2012 r. Wnioskodawczyni ewidencjonuje obroty na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pomocą kasy rejestrującej.

Działalność gospodarcza, którą Wnioskodawczyni opisuje, jest jej dodatkowym źródłem dochodów. Na co dzień jest zatrudniona na umowę o pracę na cały etat i codziennie dojeżdża do pracy ok. 60 km Z uwagi na charakter swojej pracy wysyłka towarów następuje dwa lub trzy razy w tygodniu.

Dowody dokumentujące transakcje dokonane za pośrednictwem poczty, banku lub kuriera są ewidencjonowane. Są to:

* listy przewozowe, na których widnieje imię, nazwisko, adres odbiorcy towaru oraz nazwa towaru, cena jednostkowa, wartość i ilość nabytego towaru;

* przelewy bankowe lub dowody zapłaty dokonane za pośrednictwem poczty, banku lub kuriera.

Firma kurierska przekazuje na konto Wnioskodawczyni kwoty zbiorcze od kilku kontrahentów. Firma prowadzi ewidencję sprzedaży, robi zestawienia wysyłek do kontrahentów dokonanych za pośrednictwem kurierów. Każda zapłata jest identyfikowana i podporządkowana do odpowiedniego listu przewozowego.

W związku z posiadaniem kasy rejestrującej każdą sprzedaż (bezpośrednią i wysyłkową) na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni ewidencjonuje za pomocą kasy. Przy sprzedaży wysyłkowej ewidencja na kasie rejestrującej odbywa się tylko w momencie wysyłki (dwa lub trzy razy w tygodniu). Na kasie rejestrującej odnotowywane są natomiast wszystkie sprzedawane towary za gotówkę osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej w danym dniu sprzedaży.

Suma wpłat na konto bankowe lub wpłat gotówkowych w danym miesiącu jest zgodna z raportem miesięcznym z kasy rejestrującej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy firma prawidłowo postępuje rejestrując na kasie fiskalnej sprzedaż dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, którzy zakupują towar za gotówkę w danym dniu sprzedaży gotówkowej, a sprzedaż wysyłkową zbiorczo tylko w dniu wysyłki.

Zdaniem Wnioskodawczyni, z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Zainteresowana prowadzi działalność gospodarczą opartą na sprzedaży wysyłkowej i bezpośredniej. Do dnia 1 września 2012 r. nie miała ona obowiązku instalowania kasy rejestrującej, czyli korzystała ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Z prowadzonej przez Wnioskodawczynię ewidencji wynika, jakiej konkretnie dostawy dotyczy dane zamówienie.

Zapłata dokonywana jest wyłącznie na konto bankowe firmy, sporadycznie w gotówce przy odbiorze w punkcie odbiorczym. Na podstawie posiadanych dowodów można ustalić dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów.

W oparciu o przedstawione we wniosku okoliczności oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny stwierdzić należy, że gdy zapłata za towar w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy Wnioskodawczyni, to na podstawie § 2 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, Zainteresowana nie będzie obowiązana do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Będzie mogła nadal korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy pomocy kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2012 r., o ile w tym okresie nie wystąpią przesłanki ograniczające to prawo.

Z dniem 1 września 2012 r. powstał u Wnioskodawczyni obowiązek posiadania kasy fiskalnej, wobec powyższego zobowiązana jest ona do prowadzenia ewidencji sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej.

Zdaniem Wnioskodawczyni nie ma ona obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej obrotów uzyskanych z tytułu tych transakcji sprzedaży wysyłkowej towarów, które spełniają warunki określone w rozporządzeniu. Jednakże w sytuacji, gdy odbiór towaru następuje osobiście (nie wysyłkowo), a zapłata gotówką, nie ma zastosowania zwolnienie określone w poz. 37 załącznika, a transakcje takie muszą być zaewidencjonowane za pomocą kasy rejestrującej. Natomiast, jeżeli Wnioskodawczyni nie będzie dokonywała sprzedaży osobiście i zapłata będzie następowała za pośrednictwem banku lub poczty na rachunek bankowy Wnioskodawczyni, może ona korzystać (do dnia 31 grudnia 2010 r. na podstawie § 2 rozp. z dnia 23 grudnia 2009 r. w związku z poz. 37 załącznika, a następnie do 31 grudnia 2012 r. na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 rozp. z dnia 26 lipca 2010 r. w związku z poz. 36 załącznika) ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej nawet po przekroczeniu limitu w wysokości 40.000 zł.

Nie ma zatem przeszkód, jeśli Wnioskodawczyni chce ewidencjonować obroty ze sprzedaży zarówno wysyłkowej, jak i tej bezpośredniej za gotówkę, aby sprzedaż wysyłkowa była ewidencjonowana zbiorczo tylko w dniu wysyłki.

Należy podkreślić, iż możliwość skorzystania przez Wnioskodawczynię ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na podstawie przepisów ww. rozporządzeń istnieje pod warunkiem, że Wnioskodawczyni spełnia określone przez ustawodawcę wymogi dotyczące prowadzenia szczegółowej ewidencji dowodów zapłaty i nie prowadzi sprzedaży wysyłkowej paliw płynnych, gazowych ani żadnych innych towarów wymienionych w § 4 tychże rozporządzeń.

Zdaniem Wnioskodawczyni, jej firma postępuje prawidłowo rejestrując na kasie fiskalnej sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, którzy zakupują towar za gotówkę w danym dniu sprzedaży gotówkowej, a sprzedaż wysyłkową zbiorczo tylko w dniu wysyłki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży bezpośredniej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej,

* nieprawidłowe - w zakresie ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży wysyłkowej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Na mocy delegacji zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia zwolnił na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w art. 111 ust. 1, oraz określił warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących określone zostało w § 2 i § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 930), obowiązującym do dnia 31 grudnia 2012 r., zwanym dalej rozporządzeniem.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie: zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do treści § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. również podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6, który stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Na mocy § 3 ust. 7 rozporządzenia, zwalnia się również z obowiązku ewidencjonowania do dnia przekroczenia w 2011 r. lub 2012 r. kwoty obrotów w wysokości 20.000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy - podatników rozpoczynających sprzedaż w danym roku podatkowym.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem podmiotowym, tj. dotyczącym podmiotu.

Natomiast, w myśl § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczącym niektórych czynności wykonywanych przez podatnika.

I tak w części II załącznika do rozporządzenia w poz. 36 wskazano, że ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących korzysta dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), z wyjątkiem dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła2), 4).

Z objaśnień zawartych w punkcie 2) wynika, iż zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Z kolei w objaśnieniu zawartym w punkcie4) wskazano, iż w zakresie sprzedaży wysyłkowej towarów korzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania możliwe jest tylko przez podatników, którzy niezależnie od innych wymogów dotyczących zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania prowadzą szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów.

Aby zatem podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 36 załącznika, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

* zapłata za dostawę towarów w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,

* podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r.,

* prowadzona jest szczegółowa ewidencja dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów.

Niewystąpienie któregokolwiek z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą zajmuje się sprzedażą kosmetyków i artykułów chemii gospodarczej. Działalność gospodarczą Zainteresowana prowadzi od dnia 1 października 2011 r. Rozlicza się na zasadach ogólnych prowadząc podatkową książkę przychodów i rozchodów. Towary najczęściej kupuje w Niemczech, a następnie sprzedaje poprzez (...). Z uwagi na obroty nieprzekraczające 150.000 zł w roku podatkowym Wnioskodawczyni korzysta na mocy art. 113 ustawy o VAT ze zwolnienia podmiotowego z VAT. Sprzedaż odbywa się drogą wysyłkową, czasami również drogą bezpośrednią. Dostawa towarów w systemie wysyłkowym odbywa się przesyłkami kurierskimi lub pocztowymi. Forma zapłaty wynika z zamówienia złożonego przez klienta. Są to zapłaty za pobraniem lub wcześniejsze wpłaty na konto bankowe sprzedawcy. Przy sprzedaży bezpośredniej sprzedaż dokonywana jest za gotówkę. Sprzedaż prowadzona jest głównie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (rzadko zakupu dokonują firmy), a zgodnie z art. 111 ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących. W związku z tym, że Zainteresowana nie spełnia warunków dotyczących zwolnienia przedmiotowego, korzystała jedynie ze zwolnienia podmiotowego. W czerwcu 2012 r. obroty z działalności gospodarczej przekroczyły kwotę 40.000 zł i od dnia 1 września 2012 r. Wnioskodawczyni ewidencjonuje obroty na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pomocą kasy rejestrującej. Z uwagi na charakter pracy Zainteresowanej wysyłka towarów następuje dwa lub trzy razy w tygodniu. Dowody dokumentujące transakcje dokonane za pośrednictwem poczty, banku lub kuriera są ewidencjonowane. Są to: listy przewozowe, na których widnieje imię, nazwisko, adres odbiorcy towaru oraz nazwa towaru, cena jednostkowa, wartość i ilość nabytego towaru; przelewy bankowe lub dowody zapłaty dokonane za pośrednictwem poczty, banku lub kuriera. Firma kurierska przekazuje na konto Wnioskodawczyni kwoty zbiorcze od kilku kontrahentów. Firma prowadzi ewidencję sprzedaży, robi zestawienia wysyłek do kontrahentów dokonanych za pośrednictwem kurierów. Każda zapłata jest identyfikowana i podporządkowana do odpowiedniego listu przewozowego. W związku z posiadaniem kasy rejestrującej każdą sprzedaż (bezpośrednią i wysyłkową) na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni ewidencjonuje za pomocą kasy. Przy sprzedaży wysyłkowej ewidencja na kasie rejestrującej odbywa się tylko w momencie wysyłki (dwa lub trzy razy w tygodniu). Na kasie rejestrującej odnotowywane są natomiast wszystkie sprzedawane towary za gotówkę osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej w danym dniu sprzedaży. Suma wpłat na konto bankowe lub wpłat gotówkowych w danym miesiącu jest zgodna z raportem miesięcznym z kasy rejestrującej.

Odnosząc treść przytoczonych przepisów do opisu sprawy wskazać należy, że w sytuacji, gdy Wnioskodawczyni dokonuje sprzedaży towarów drogą wysyłkową i zapłata dokonywana jest w całości za pośrednictwem banku oraz prowadzona jest szczegółowa ewidencja dokumentów z których wynika konkretnie której dostawy zapłata dotyczyła, Zainteresowana mogłaby korzystać do dnia 31 grudnia 2012 r. ze zwolnienia (przedmiotowego) z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. Natomiast przy sprzedaży bezpośredniej towarów dokonywanej za gotówkę Zainteresowana jest zobowiązana do ewidencjonowania tej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawczyni dokonuje sprzedaży towarów, która odbywa się drogą wysyłkową, czasami również drogą bezpośrednią. Dostawa towarów w systemie wysyłkowym odbywa się przesyłkami kurierskimi lub pocztowymi. Forma zapłaty wynika z zamówienia złożonego przez klienta. Są to zapłaty za pobraniem lub wcześniejsze wpłaty na konto bankowe sprzedawcy. Przy sprzedaży bezpośredniej sprzedaż dokonywana jest za gotówkę. Z dniem 1 września 2012 r. powstał u Wnioskodawczyni obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. W związku z powyższym, Zainteresowana każdą sprzedaż (bezpośrednią i wysyłkową) na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej ewidencjonuje za pomocą kasy rejestrującej. Uznaje bowiem, iż brak jest przeszkód dla ewidencjonowania obrotu ze sprzedaży wysyłkowej, jak i bezpośredniej za gotówkę przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338 z późn. zm.), paragon fiskalny drukowany przez kasę musi zawierać między innymi datę i czas (godzinę) sprzedaży.

Ponadto, stosownie do § 7 ust. 1 tego rozporządzenia, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani, między innymi:

* dokonywać ewidencji każdej sprzedaży oraz wydruku paragonu fiskalnego lub faktury VAT z każdej sprzedaży, jak również wydawać oryginał wydrukowanego dokumentu nabywcy;

* sporządzać raport fiskalny dobowy po zakończeniu sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży w dniu następnym oraz sporządzać raport fiskalny za okres miesięczny po zakończeniu sprzedaży w ostatnim dniu miesiąca, nie później jednak niż przed rozpoczęciem sprzedaży w następnym miesiącu (...)

Stosownie do treści art. 109 ust. 3 ustawy, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej. Przytoczona regulacja nakłada na podatników obowiązek prowadzenia ewidencji służącej prawidłowemu sporządzeniu deklaracji podatkowej, wskazując jednocześnie jakie elementy powinna ona zawierać.

Należy zauważyć, że kasa rejestrująca jest szczególnego rodzaju formą ewidencji sprzedaży, zarejestrowaniu w niej podlegają transakcje opodatkowane wykonane przez podatnika. Ewidencja sprzedaży prowadzona przy zastosowaniu kasy rejestrującej spełnia wymogi zawarte w art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, musi jednak zawierać dane niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, tj. dane odzwierciedlające rzeczywisty przebieg transakcji.

Z powołanych przepisów wynika zatem, iż ewidencjonowaniu przy zastosowaniu kasy rejestrującej podlega każda dokonana transakcja sprzedaży (towarów i usług) świadczona na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, i powinno się ono odbywać z chwilą powstania obowiązku podatkowego. Należy bowiem zauważyć, iż ewidencjonowanie obrotu w terminie innym niż moment powstania obowiązku podatkowego prowadziłoby do niezgodności prowadzonej ewidencji z rzeczywistym przebiegiem operacji gospodarczych oraz mogłoby skutkować nieprawidłowym sporządzeniem deklaracji podatkowej i tym samym błędnym ustaleniem należnego zobowiązania podatkowego za dany okres rozliczeniowy.

Co do zasady, zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Zgodnie z art. 19 ust. 11 ustawy, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Przepis art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy określa szczególny moment powstania obowiązku podatkowego, zgodnie z którym, w przypadku dostawy wysyłkowej dokonywanej za zaliczeniem pocztowym obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania zapłaty.

Wobec powyższego w przypadku sprzedaży towarów osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, którzy dokonują zakupu towarów za gotówkę, Zainteresowana powinna ewidencjonować tą sprzedaż, co do zasady w momencie powstania obowiązku podatkowego, tj. w dniu dokonania tej sprzedaży - w chwili wydania towaru.

Wobec powyższego w tym zakresie uznano stanowisko Wnioskodawczyni za prawidłowe.

Ponadto, jak wynika z opisu sprawy dostawa towarów w systemie wysyłkowym odbywa się przesyłkami kurierskimi lub pocztowymi. Forma zapłaty wynika z zamówienia złożonego przez klienta. Są to zapłaty za pobraniem lub wcześniejsze wpłaty na konto bankowe sprzedawcy.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, iż w przypadku sprzedaży wysyłkowej dokonywanej przez Wnioskodawczynię obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania zapłaty za dostarczony towar, zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy, a zatem ewidencjonowanie sprzedaży i podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej powinno następować, co do zasady, w momencie powstania obowiązku podatkowego, tj. w opisanym przypadku w dniu otrzymania zapłaty na konto. W rezultacie Zainteresowana postępuje nieprawidłowo rejestrując na kasie fiskalnej sprzedaż wysyłkową dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, zbiorczo tylko w dniu wysyłki.

Wobec powyższego w tym zakresie uznano stanowisko Wnioskodawczyni za nieprawidłowe.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż do dnia 1 stycznia 2013 r. kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl