ILPP2/443-1076/12-4/EN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1076/12-4/EN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 16 października 2012 r. (data wpływu 22 października 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 stycznia 2013 r. (data wpływu 8 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją operacji - modernizacja strażnicy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją operacji - modernizacja strażnicy. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 3 stycznia 2013 r. (data wpływu 8 stycznia 2013 r.), w którym wyjaśniono treść pytania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (Ochotnicza Straż Pożarna w X) dokonał modernizacji strażnicy w ramach operacji: " (...)".

Celem operacji jest: "Umożliwienie mieszkańcom sołectwa X kultywowania lokalnego dziedzictwa oraz stworzenie możliwości i miejsca do integracji poprzez wyposażenie świetlicy wiejskiej w strażnicy OSP w instalację CO, a tym samym podniesienie jakości życia na obszarach wiejskich".

Operacja dzięki zamontowaniu centralnego ogrzewania podnosi jakość życia społeczności lokalnej, poprzez umożliwienie organizacji spotkań, szkoleń dla OSP oraz mieszkańców X, również w sezonie zimowym, kiedy mieszkańcy wsi rolniczej mają więcej wolnego czasu. Operacja wpłynie również na rozwijanie aktywności lokalnej społeczności poprzez promocję lokalnej twórczości kulturalnej z wykorzystaniem zachowanego dorobku dziedzictwa kulturowego. Stworzenie ponadto izby pamięci pozwoli na gromadzenie pamiątek z przestrzeni wieków, które posłużą do prowadzenia zajęć edukacyjnych o tematyce regionalnej dotyczącej historii miejscowości X i działającej na jej terenie od 65-ciu lat jednostki OSP X. Aby dokonać wyżej opisanej operacji Jednostka OSP w X wyposażyła remizę OSP w system centralnego ogrzewania. W związku z powyższym kupowane były materiały do instalacji CO opodatkowane podatkiem VAT w stawce 8 i 23%. Wnioskodawca wskazał, iż jest to inwestycja podnosząca wartość nieruchomości, jednak ww. nieruchomość wykorzystywana jest na użytek społeczności lokalnej, remiza nie jest dzierżawiona, OSP nie prowadzi sprzedaży opodatkowanej. Jednostka OSP X realizuje jedynie podstawowe cele i zadania statutowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podatnikowi, którym jest Wnioskodawca przysługuje prawo złożenia deklaracji VAT-7 i odliczenia podatku naliczonego od kupowanych materiałów, towarów i usług, które były nieodzowne do realizacji wyżej opisanej operacji.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa do zwrotu podatku VAT z tytułu ponoszonych wydatków, bowiem nie jest spełniony warunek art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT, tj. nieruchomość na rzecz której poniesione zostały wydatki nie służy do czynności opodatkowanych.

Z drugiej strony w odniesieniu do art. 15 ust. 6 ustawy o podatku VAT, jednostce OSP nie przysługuje zwrot podatku VAT, gdyż nie jest uznana za podatnika w myśl przytoczonego artykułu ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

W art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy wskazano, iż kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (...).

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (...).

Zatem, stosownie do cyt. art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, jak również odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca - Ochotnicza Straż Pożarna dokonał modernizacji strażnicy w ramach operacji: " (...)".

Celem operacji jest: "Umożliwienie mieszkańcom sołectwa X kultywowania lokalnego dziedzictwa oraz stworzenie możliwości i miejsca do integracji poprzez wyposażenie świetlicy wiejskiej w strażnicy OSP w instalację CO, a tym samym podniesienie jakości życia na obszarach wiejskich".

Wnioskodawca wskazał, iż jest to inwestycja podnosząca wartość nieruchomości, jednak ww. nieruchomość wykorzystywana jest na użytek społeczności lokalnej, remiza nie jest dzierżawiona, OSP nie prowadzi sprzedaży opodatkowanej. Jednostka OSP realizuje jedynie podstawowe cele i zadania statutowe.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie ww. warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji operacji - modernizacja strażnicy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl