ILPP2/443-1076/11-2/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 października 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1076/11-2/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2011 r. (data wpływu 14 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji oraz limitu obrotu uprawniającego do zwolnienia od podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji oraz limitu obrotu uprawniającego do zwolnienia od podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług szkoleniowych. Na dzień dzisiejszy jest podatnikiem zwolnionym podmiotowo z VAT. Zawarła umowę o dofinansowanie projektu Program Operacyjny Kapitał Ludzki, który finansowany jest z Europejskiego Funduszu Społecznego. Nazwa priorytetu IX "Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach", numer - działania 9.6. "Projekty innowacyjne", tytuł projektu "Dwuczynnikowy model motywowania nauczycieli do innowacyjności".

Celem ogólnym projektu jest stworzenie efektywnego systemu motywującego innowacyjne nauczanie, metod, technik i narzędzi nauczania w zakresie tworzenia nowych, innowacyjnych programów uwzględniając aktualny kontekst i historię systemu oświaty. Szkoleniem zostaną objęci nauczyciele i dyrektorzy szkół. Szkolenie ma na celu zmniejszenie nierówności w jakości usług edukacyjnych, szczególnie pomiędzy obszarami wiejskimi i miejskimi. W projekcie Zainteresowana występuje jako lider.

Umowa została podpisana dnia 27 maja 2011 r. Projekt ma być realizowany do 15 stycznia 2013 r.

Projekt ten realizowany jest w partnerstwie z Wyższą Szkołą.

Udzielone w ramach projektu wsparcie w 100% pochodzi ze środków publicznych (odpowiednio 507 tyś. zł ze środków europejskich oraz 89 tyś. zł z budżetu krajowego).

Uzyskane wsparcie stanowi 100% wysokości wydatków kwalifikowanych. Ponadto Wnioskodawczyni oświadcza, że realizując projekt dofinansowany ze środków EFS w ramach POKL nie można odzyskać w żaden sposób kosztów podatku VAT, którego wysokość została zawarta w budżecie projektu. Umowa została zawarta z Urzędem Pracy jako instytucją pośredniczącą.

Przy realizacji projektu będą zatrudnione osoby w ramach umowy zlecenia. Szkolenia prowadzone są nieodpłatnie, co oznacza, że uczestnicy szkoleń nie ponoszą żadnych opłat.

Ponadto Zainteresowana oświadcza, że rozlicza się na zasadach ogólnych, prowadząc podatkową książkę przychodów i rozchodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w wymienionym stanie faktycznym, kwota dofinansowania (dotacja) będzie stanowiła obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT.

2.

Czy otrzymana kwota dotacji będzie zwiększać limit 150.000 zł związany ze zwolnieniem podatkowym z podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawczyni, dofinansowanie nie stanowi podstawy opodatkowania. W przedmiotowym stanie faktycznym przyznane dofinansowanie przeznaczone jest na pokrycie kosztów służących realizacji projektu. Dotacja nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży, a jedynie zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę (lidera oraz partnerów) kosztów, nie stanowi więc obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Na poparcie tezy można przytoczyć indywidualną interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie nr IPPP3/443-414/11-2/JF.

Otrzymana dotacja nie będzie zwiększać limitu określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT w związku z faktem, iż w świetle art. 29 ust. 1 ustawy o VAT nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 29 ust. 1, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Przepis ten oznacza zatem, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. Podstawą zatem oceny zasadności opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, jest stwierdzenie czy są one dokonywane w celu sfinansowania czy też dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi.

Innymi słowy, z powyższych unormowań wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik - w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług - otrzymuje dofinansowanie (dotacje, subwencje) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi (pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny), wówczas tego rodzaju dofinansowanie pomniejszone o kwotę podatku uznaje się za obrót podlegający opodatkowaniu. Aby jednak tak było, dofinansowanie musi być bezpośrednio związane z dostawą konkretnego towaru lub świadczeniem konkretnej usługi. Natomiast w przypadku braku bezpośredniego związku, dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 s. 1 z późn. zm.) z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Kryterium uznania dotacji (subwencji lub innej dopłaty) za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie czy dotacja (subwencja lub inna dopłata) dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje (subwencje lub inne dopłaty) niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując - podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje (subwencje lub inne dopłaty), które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług i mają bezpośredni wpływ na cenę towarów lub świadczonych usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług szkoleniowych. Na dzień dzisiejszy jest podatnikiem zwolnionym podmiotowo z VAT. Zawarła ona umowę o dofinansowanie projektu Program Operacyjny Kapitał Ludzki, który finansowany jest z Europejskiego Funduszu Społecznego. Nazwa priorytetu IX "Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach", numer - działania 9.6. "Projekty innowacyjne", tytuł projektu "Dwuczynnikowy model motywowania nauczycieli do innowacyjności".

Celem ogólnym projektu jest stworzenie efektywnego systemu motywującego innowacyjne nauczanie, metod, technik i narzędzi nauczania w zakresie tworzenia nowych, innowacyjnych programów uwzględniając aktualny kontekst i historię systemu oświaty. Szkoleniem zostaną objęci nauczyciele i dyrektorzy szkół. Szkolenie ma na celu zmniejszenie nierówności w jakości usług edukacyjnych, szczególnie pomiędzy obszarami wiejskimi i miejskimi. Udzielone w ramach projektu wsparcie w 100% pochodzi ze środków publicznych (odpowiednio 507 tyś. zł ze środków europejskich oraz 89 tyś. zł z budżetu krajowego). Projekt ten realizowany jest w partnerstwie z Wyższą Szkołą. Uzyskane wsparcie stanowi 100% wysokości wydatków kwalifikowanych. Ponadto Wnioskodawczyni oświadcza, że realizując projekt dofinansowany ze środków EFS w ramach POKL nie można odzyskać w żaden sposób kosztów podatku VAT, którego wysokość została zawarta w budżecie projektu. Przy realizacji projektu będą zatrudnione osoby w ramach umowy zlecenia. Szkolenia prowadzone są nieodpłatnie, co oznacza, że uczestnicy szkoleń nie ponoszą żadnych opłat. Dodatkowo Wnioskodawczyni wskazała, iż dofinansowanie nie stanowi podstawy opodatkowania, przeznaczone jest na pokrycie kosztów służących realizacji projektu. Dotacja nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży, a jedynie zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę (lidera oraz partnerów) kosztów.

W związku z powyższym mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny stwierdzić należy, że dotacja którą otrzymała Zainteresowana nie będzie stanowiła zapłaty ceny z tytułu świadczonych przez nią usług, nie stanowi zatem obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i tym samym nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Z uwagi na powyższe, kwota otrzymanej dotacji pozostaje bez wpływu na określenie limitu obrotu wskazanego w art. 113 ust. 1 ustawy - uprawniającego do korzystania ze zwolnienia od podatku przez podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie tut. Organ informuje, iż w sprawie o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl