ILPP2/443-1071/11-3/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 września 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1071/11-3/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Związku, przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2011 r. (data wpływu 20 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej jest:

* nieprawidłowe - w odniesieniu do porozumień międzyokręgowych oraz

* prawidłowe - w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Nowelizacja ustawy o podatku VAT uchyliła dotychczasowy załącznik nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w którym pod pozycją nr 10, wymieniono jako usługi zwolnione "usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe)".

W zamian za ww. zwolnienia, nowelizacja wprowadziła w art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy o podatku VAT, zapis zwalniający od podatku usługi oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, realizowane przez (...) organizacje powołane do realizacji celów o charakterze (...) związkowym (...) lub obywatelskim - w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów, pod warunkiem że podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji".

Poza ww. przepisem do artykułu 43 dodano ust. 17, w którym doprecyzowano zakres cytowanego powyżej zwolnienia stanowiąc, że "zwolnienia o których mowa (m.in. w ust. 1 pkt 31) nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędnie do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 (m.in. pkt 31) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników nie korzystających z takiego zwolnienia."

Związek jest organizacją powołaną na podstawie § 6 Statutu PZW do realizacji celów o charakterze związkowym. W ramach działalności statutowej PZW nie jest nastawione na osiąganie zysków, a ewentualne zyski z działalności gospodarczej przeznaczone są na wspieranie działalności statutowej lub pokrycie straty na działalności statutowej.

Wnioskodawca - Związek, to stowarzyszenie wędkarzy (sklasyfikowane wg PKD 2007 pod 94997) posiadające na podstawie statutu podwójną osobowość prawną. Statut PZW w § pkt 3 stanowi, iż okręg jako terenowe jednostki organizacyjne związku mogą posiadać osobowość prawną tak więc sam Związek i jego okręgi są oddzielnymi podatnikami podatku VAT. Okręgi opierają swą działalność na pracy społecznej swoich członków (§ 5 ust. 1 statutu PZW).

Obowiązujący Statut PZW w § 14 pkt 8, § 30 pkt 9 i § 46 pkt 8 określił, że członkowie stowarzyszenia opłacają krajową składkę członkowską (tzw. ogólnokrajowa) do dnia 30 kwietnia każdego roku, zapewniając sobie status członka Związku w danym roku kalendarzowym. Pobrane od członków składki ogólnokrajowe przeznaczone są na podejmowanie działań i inicjatyw służących realizacji celów statutowych, którymi są "organizowanie i promowanie wędkarstwa, rekreacji, sportu wędkarskiego, użytkowanie i ochrona wód, działanie na rzecz ochrony przyrody i kształtowanie etyki wędkarskiej" (§ 6 Statutu).

Wyżej wymienione cele mają charakter celów ogólnospołecznych (społecznie użytecznych) realizowanych środkami określonymi w § 7 Statutu poprzez m.in.:

* współpracę z organizacjami i instytucjami proekologicznymi,

* prowadzenie racjonalnej gospodarki rybackiej i wędkarskiej,

* prowadzenie ośrodków zarybieniowych,

* prowadzenie schronisk i przystani oraz innych obiektów służących uprawianiu wędkarstwa i rekreacji,

* upowszechnianie sportu wędkarskiego, organizowanie zawodów wędkarskich oraz uczestnictwo w takich zawodach za granicą,

* organizowanie współzawodnictwa sportowego opartego o zasady obowiązujące w polskich związkach sportowych,

* popularyzowanie idei wędkarstwa i działalności PZW wśród dzieci i młodzieży oraz prowadzenie pracy oświatowo-wychowawczej w tym zakresie,

* edukację wędkarską i turystyczną,

* prowadzenie egzaminów na kartę wędkarską,

* działania na rzecz osób niepełnosprawnych.

PZW usługi statutowe przyporządkowuje do PKWiU 94.99.19.0.

Wnioskodawca - w zamian za składki członkowskie - nie dokonuje sprzedaży w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w rozumieniu odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług na rzecz swoich członków.

Oprócz składek ogólnokrajowych członkowie opłacają składkę członkowską okręgową uprawniającą ich do wędkowania w wodach Związku zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i obowiązującym w PZW "Regulaminem amatorskiego połowu ryb" (§ 13 pkt 5 Statutu) w okresie członkostwa, czyli roku kalendarzowym. Składka ta przeznaczona jest na realizację celów statutowych w zakresie zagospodarowania i ochrony wód.

Inne przychody Okręgu PZW - obok składki członkowskiej okręgowej i ogólnokrajowej - to:

1.

przychody uzyskiwane od członków PZW:

* jednorazowe opłaty pobierane od osób wstępujących do PZW - tzw. wpisowe (§ 30 pkt 9 Statutu) - wpłata wpisowego wiąże się z przystąpieniem do organizacji i zaewidencjonowania osoby członka w ramach struktury koła macierzystego PZW w oparciu o zapisy § 10 Statutu PZW. Ustalenie wysokości wpisowego należy do kompetencji Zarządu Głównego PZW (§ 30 pkt 9 Statutu). Wpisowe jest w całości przeznaczane na utrzymane Związku i finansowanie realizacji działalności statutowej,

* wpłaty dobrowolne - wpłacane przez wędkarzy na cele statutowe w zakresie dodatkowych zarybień związanych z prowadzeniem racjonalnej gospodarki rybackiej i wędkarskiej - § 7 pkt 6 Statutu PZW, utrzymaniu infrastruktury służącej uprawianiu wędkarstwa i rekreacji - § 7 pkt 9 Statutu PZW lub organizacji sportu wędkarskiego - § 7 pkt 10 i 11 Statutu PZW. Wpłaty te wnoszone są przez członków PZW gotówką lub przelewem bankowym/przekazem pocztowym, przy czym osoby je wnoszące nie uzyskują z tego tytułu prawa do jakichkolwiek świadczeń na ich rzecz ze strony Okręgu,

* wpływy ze sprzedaży druków i wydawnictw oraz regulaminów PZW,

* opłaty okresowe uprawniające do wędkowania w ściśle określonym terminie (pobieranych w przypadku członków PZW, którzy nie opłacili rocznej składki okręgowej, w oparciu o zapis § 13 pkt 5 Statutu), w wysokości określanej corocznie uchwałą Zarządu Okręgu,

* opłaty za pobyt (za nocleg) w stanicach wędkarskich (uprawnienia dla członków PZW wynikają z § 13 pkt 4 Statutu PZW) - PKWiU 55.20.1,

* opłaty za wędkowanie na łowiskach specjalnych, uprawniające do połowu ryb wędką na określonej wodzie, której użytkownikiem rybackim (wędkarskim) pozostaje Wnioskodawca (wykupienie tej opłaty nie jest automatycznie powiązane z przynależnością do PZW, a środki z tego tytułu przeznaczone są na cele statutowe w postaci dodatkowych zarybień - § 7 pkt 6 Statutu PZW, utrzymanie infrastruktury wędkarskiej - § 7 pkt 9 Statutu PZW) - opłaty dotyczą również osób niezrzeszonych w PZW,

* wynajem środków pływających bez załogi (PKWiU 77.34.10.0),

* startowe z tytułu organizacji zawodów sportowych (PKWiU 93.12.10.0). PZW jest jednocześnie związkiem sportowym. Startowe służy pokryciu kosztów organizacji zawodów (niewielkie ewentualne zyski przeznacza się na działalność statutową),

2.

przychody uzyskiwane od innych okręgów PZW - samodzielnych podatników podatku VAT (w świetle § 13 pkt 5 Statutu) w postaci:

* uzupełniających składek członkowskich okręgowych umożliwiających wędkowanie członkom PZW zrzeszonym w ramach innego okręgu PZW niż Wnioskodawca - wnoszonych przez indywidualnych wędkarzy jako uzupełniające składki członkowskie okręgowe, na rzecz Wnioskodawcy za pośrednictwem struktur innego okręgu PZW i przekazywanych łącznie (zbiorczo) Wnioskodawcy przez tenże okręg PZW z tytułu udostępnienia wód pozostających w rybackim (wędkarskim) użytkowaniu Wnioskodawcy - członkom, którzy indywidualnie wykupili składkę okręgową w macierzystym okręgu PZW, który taką opłatę zbiorczo przekazuje na rzecz Wnioskodawcy. Przykładowo: Okręg X PZW wpłaca okręgowi PZW Y kwotę 5 tys. zł, a w zamian za to wędkarze, którzy indywidualnie wykupili uzupełniającą składkę członkowską okręgową obowiązującą u Wnioskodawcy - za pośrednictwem struktur Okręgu PZW w X - mogą wędkować na terenie Okręgu Y,

* opłaty umożliwiające wędkowanie, wnoszone przez jeden okręg innemu okręgowi PZW, za udostępnienie wód członkom, który wykupili składkę okręgową w okręgu, który wnosi daną opłatę (tzw. porozumienia międzyokręgowe),

3.

przychody uzyskiwane od osób niebędących członkami PZW, bądź cudzoziemców w postaci:

* opłat okresowych uprawniających do wędkowania w ściśle określonym terminie: 1 dniowych i ich wielokrotności oraz rocznych,

* przychodów ze sprzedaży ryb wyprodukowanych przez Wnioskodawcę,

* opłat za wynajem i dzierżawę elementów majątku Wnioskodawcy (PKWiU 68.20.1) - z przeznaczaniem tych dochodów na działalność statutową w rozumieniu § 7 pkt 8 Statutu PZW,

* usługi reklamy na zawodach sportowych (PKWiU 73.11.12),

* wpłat dobrowolnych - wpłaty dokonywane gotówką lub na konto Wnioskodawcy - osoby wpłacające nie nabywają żadnych praw i roszczeń o świadczenia ze strony Wnioskodawcy,

* opłat za przeprowadzenie egzaminu na kartę wędkarską wydawaną przez starostę - pobieranej w oparciu o przepis art. 7 ust. 7a ustawy z dnia 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie śródlądowym (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 189, poz. 1471 z późn. zm.), przy czym osoby, które zdadzą ten egzamin nie muszą zostać członkiem PZW, zaś sama opłata służy stosownie do art. 7 ust. 7a zd. 2 ustawy - pokryciu kosztów przeprowadzenia takiego egzaminu.

Wnioskodawca pobiera również opłaty za wydanie legitymacji członkowskiej stanowiącej dokument potwierdzający przynależność do stowarzyszenia. Jednak Wnioskodawca zajmuje się jedynie dystrybucją tych legitymacji, a wszelkie kwoty pobranie z tego tytułu przekazuje do Zarządu Głównego.

Reasumując, Wnioskodawca wykonuje czynności podlegające VAT, zwolnione od podatku VAT oraz opodatkowane VAT. Od czynności związanych bezpośrednio z przychodem nie podlegającym opodatkowaniu nie dokonuje się obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach zakupu dotyczących tych czynności. Od pozostałych czynności, tj. zwolnionych i opodatkowanych Wnioskodawca dokonuje obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikłą z zastosowania art. 90 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług z późn. zm. Wnioskodawca prowadzi ewidencję zakupów umożliwiające określenie podatku naliczonego związanego zarówno z czynnościami w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, jaki i czynnościami w stosunku do których takie prawo nie przysługuje.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Które z wymienionych rodzajów przychodów podlegają obowiązkowi ewidencjonowania na kasie fiskalnej (z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia MF z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących).

Zdaniem Wnioskodawcy:

* składka członkowska ogólnokrajowa i składka okręgowa, wpłaty okresowe od członków PZW, wpisowe i uzupełniające składki okręgowe nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług także po zmianie przepisów, nie ma też obowiązku ich ewidencjonowania na kasie fiskalnej,

* wpłaty dobrowolne od członków PZW, jak i osób nie zrzeszonych są darowizną, które nie wiążą się z nabyciem jakichkolwiek uprawnień do korzystania z towaru, czy usługi, a przy tym przeznaczone są w całości na realizację celów statutowych w zakresie § 7 pkt 6, 9, 10 i 11 oraz 14 Statutu dlatego, w ocenie Wnioskodawcy, nie podlegają one podatkowi VAT także po zmianie przepisów oraz nie podlegają obowiązkowi ewidencji na kasie fiskalnej,

* wpływy ze sprzedaży druków i wydawnictw oraz regulaminów podlegają podatkowi VAT z zastosowaniem właściwej stawki tego podatku oraz obowiązkowi rejestracji na kasie fiskalnej,

* opłaty na łowiskach specjalnych jako pozostałe usługi związane ze sportem i rekreacją (PKWiU 94.99.19.0) uprawniające do wędkowania na wodach Okręgu PZW wnoszone zarówno przez członków Zainteresowanego, jak i osoby niezrzeszone oraz cudzoziemców, według Wnioskodawcy, podlegają podatkowi z zastosowaniem stawki podstawowej, gdyż są świadczone w ramach dodatkowej opłaty, a nie w zamian za składkę członkowską i podlegają również obowiązkowi ewidencjonowania na kasie fiskalnej,

* opłaty za przeprowadzenie egzaminu na kartę wędkarską wydawaną przez starostę podlegają podatkowi VAT w stawce podstawowej i jednocześnie podlegają one obowiązkowi rejestracji na kasie fiskalnej,

* opłaty za pobyt (nocleg) w stanicach wędkarskich - bez względu na to kogo dotyczą - podlegają podatkowi VAT z zastosowaniem stawki 8% tego podatku (na podstawie poz. 163 załącznika nr 3 do ustawy), obowiązkowi rejestracji na kasie fiskalnej,

* przychody ze sprzedaży ryb - niezależnie od tego, czy dokonanej na rzecz członków PZW, czy osób nie zrzeszonych lub cudzoziemców - podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT z zastosowaniem stawki 5% (załącznik nr 10 poz. 16 do ustawy) i obowiązkowi ewidencjonowania na kasie rejestrującej,

* opłaty za wynajem/dzierżawę elementów majątku Okręgu PZW - wg Wnioskodawcy - podlegają podatkowi VAT i jednocześnie obowiązkowi ewidencjonowania na kasie rejestrującej,

* opłaty okresowe wnoszone przez osoby nie zrzeszone w PZW i cudzoziemców, wynajem środków pływających - bez względu kogo dotyczą - usługi reklamy (np. przy organizacji zawodów sportowych), porozumienia międzyokręgowe, podlegają podatkowi VAT w stawce podstawowej i obowiązkowi ewidencji na kasie rejestrującej,

* organizacja zawodów sportowych jako jedno z podstawowych zadań statutowych Wnioskodawcy (§ 7 pkt 10, 11, 12 Statutu PZW), zdaniem Wnioskodawcy, korzysta ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT i jednocześnie podlegają obowiązkowi ewidencji na kasie rejestrującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* nieprawidłowe - w odniesieniu do porozumień międzyokręgowych oraz

* prawidłowe - w pozostałym zakresie.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na podstawie art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności (art. 15 ust. 1 ustawy).

Stosownie do treści art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Artykuł 111 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Ewidencjonowaniu na kasie fiskalnej lub za pomocą faktury VAT podlegają czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy, tj. podlegające regulacjom ustawy.

W art. 111 ust. 8 ustawy stwierdzono, iż Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Kwestię zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników w obecnym stanie prawnym, tj. od dnia 1 stycznia 2011 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930), zwanym dalej rozporządzeniem.

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności - zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia oraz ze względu na wysokość obrotu - do określonej tym przepisem wysokości obrotów.

Stosownie do treści § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, do dnia 31 grudnia 2012 r., zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6.

Na podstawie § 3 ust. 6 rozporządzenia, zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

W myśl § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W części I ww. załącznika do rozporządzenia zawierającego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania wymienione zostały:

* w poz. 24 - wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi - których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturami (ex. 68.20.10),

* w poz. 31 - usługi świadczone przez organizacje członkowskie (PKWiU 94).

Ponadto, w poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia wskazano, że czynnością zwolnioną z obowiązku ewidencjonowania jest świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej transakcji zapłata dotyczyła 2)

- przy czym:

* 2) Nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Korzystanie z powyższego zwolnienia wymaga spełnienia określonych warunków wynikających wprost z zapisu tej regulacji. Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy można zatem stosować jeżeli:

* zapłata za świadczoną usługę w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,

* podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług za pomocą kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2010 r.

Tut. Organ informuje, iż kasa rejestrująca jest szczególnego rodzaju ewidencją podatkową. Ma ona charakter ewidencji sprzedaży, gdyż zarejestrowaniu w niej podlegają transakcje opodatkowane wykonane przez podatnika.

Wymóg stosowania przez określone grupy podatników kas rejestrujących został wprowadzony przede wszystkim ze względu na potrzebę zapewnienia kontroli nad rzetelnością deklarowanych przez pewne grupy podatników podstaw opodatkowania. Obowiązek ewidencjonowania w kasie dotyczy bowiem tych transakcji, w przypadku których nie ma bezwzględnego obowiązku wystawiania faktur je dokumentujących (faktury wystawiane są wyłącznie na żądanie nabywców - osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej). W tym przypadku, przy braku innych form dokumentowania transakcji (utrwalania tego, że miały one miejsce), istniałoby realne niebezpieczeństwo zaniżania obrotów (podstawy opodatkowania). Ewentualne wykrycie tego faktu byłoby znacznie utrudnione w przypadku, gdyby sprzedaż bez fakturowa nie została udokumentowana w żaden inny sposób. Obowiązek ewidencjonowania sprzedaży w kasie rejestrującej ma dyscyplinować podatników i przeciwdziałać przypadkom zaniżana obrotów.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest stowarzyszeniem wędkarzy, które w ramach swojej działalności statutowej przyporządkowanej do PKWiU 94.99.19.0, nie jest nastawione na osiąganie zysków, a ewentualny zysk z działalności gospodarczej przeznacza na wspieranie swojej działalności statutowej lub na pokrycie strat w działalności statutowej.

Związek uzyskuje przychody:

1.

Od członków PZW (m.in.: składki członkowskie ogólnokrajowe i okręgowe, jednorazowe opłaty pobierane od osób wstępujących do PZW - tzw. wpisowe, wpłaty dobrowolne wpłacane przez wędkarzy na cele statutowe, wpływy ze sprzedaży druków i wydawnictw oraz regulaminów PZW, opłaty okresowe uprawniające do wędkowania w ściśle określonym terminie, opłaty za pobyt (za nocleg) w stanicach wędkarskich, opłaty za wędkowanie na łowiskach specjalnych, uprawniających do połowu ryb wędką na określonej wodzie, której użytkownikiem rybackim (wędkarskim) pozostaje Wnioskodawca, wynajem środków pływających bez załogi (PKWiU 77.34.10.0), startowego z tytułu organizacji zawodów sportowych - PKWiU 93.12.10.0),

2.

Od innych okręgów PZW (m.in.: uzupełniające składki członkowskie okręgowe umożliwiające wędkowanie członkom PZW zrzeszonym w ramach innego okręgu PZW niż Wnioskodawca, opłaty umożliwiające wędkowanie, wnoszone przez jeden okręg innemu okręgowi PZW, za udostępnianie wód członkom, którzy wykupili składkę członkowską w okręgu, który wnosi daną opłatę - tzw. porozumienie międzyokręgowe),

3.

Od osób nie będących członkami PZW, bądź cudzoziemców (w postaci: opłat okresowych wnoszonych przez osoby nie będące członkami PZW, bądź cudzoziemców uprawniające do wędkowania w ściśle określonym terminie - 1 dniowych i ich wielokrotności oraz rocznych, przychodów ze sprzedaży ryb wyprodukowanych przez Wnioskodawcę, opłat za wynajem i dzierżawę elementów majątku Wnioskodawcy (PKWiU 68.20.1), usług reklamy na zawodach sportowych (PKWiU 73.11.12), wpłat dobrowolnych wnoszonych przez osoby nie będące członkami PZW, bądź cudzoziemców, opłat za przeprowadzenie egzaminu na kartę wędkarską wydawaną przez starostę - pobieranej w oparciu o przepis art. 7 ust. 7a ustawy o rybactwie śródlądowym).

Dokonując analizy opisu sprawy stwierdzić należy, iż Wnioskodawca wykonuje czynności w ramach działalności statutowej na rzecz swoich członków, a czynności te mieszczą się w zakresie usług świadczonych przez organizacje członkowskie (PKWiU 94 - zgodnie z klasyfikacją wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. - Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm. - obowiązującą od dnia 1 stycznia 2011 r.). Ponadto ze sprawy wynika, że niektóre z wymienionych we wniosku czynności świadczone są na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej, które nie są członkami PZW oraz na rzecz innych okręgów PZW posiadających osobowość prawną.

A zatem, obowiązkowi ewidencji za pomocą kasy rejestrującej podlega jednie sprzedaż (rozumiana jako odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług) dokonywana przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Obowiązek taki nie powstaje jednak w odniesieniu do świadczonych przez Związek usług statutowych sklasyfikowanych do PKWiU 94 - usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdyż na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 31 załącznika do rozporządzenia, korzystają one ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej. Należy jednakże zauważyć, że ze zwolnienia tego nie korzysta dostawa towarów.

W odniesieniu do usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz innych okręgów PZW posiadających osobowość prawną (tj. pobieranie uzupełniających składek członkowskich okręgowych umożliwiających wędkowanie członkom PZW zrzeszonym w ramach innego okręgu PZW niż Wnioskodawca oraz opłaty umożliwiające wędkowanie, wnoszone przez jedne okręg innemu okręgowi PZW, za udostępnienie wód członkom, którzy wykupili składkę członkowską w okręgu, który wnosi daną opłatę) stwierdzić należy, iż Wnioskodawca nie ma obowiązku ewidencjonowania tych usług za pomocą kasy rejestrującej, zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy. Jednakże czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT świadczone na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz osób prawnych Związek winien dokumentować fakturą VAT.

Natomiast sprzedaż towarów oraz świadczenie usług dokonywane przez Zainteresowanego na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, nie będących członkami Związku, podlega obowiązkowi ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej po przekroczeniu limitu obrotów w wysokości 40.000 zł.

Z opisu sprawy wynika również, że Wnioskodawca świadczy usługi związane z organizacją zawodów sportowych sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 93.12.10.0.

Stosowanie do § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 30 kwietnia 2011 r. czynności objęte do dnia 31 grudnia 2010 r. zwolnieniem od ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797), nie wymienione w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Usługi o takim symbolu figurowały w załączniku nr 1 pod poz. 29 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących z dnia 23 grudnia 2009 r., obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010 r., natomiast nie zostały wymienione w załączniku obecnie obowiązującego rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W związku z powyższym Zainteresowany nie może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej określonego w § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, w odniesieniu do usług dotyczących organizacji zawodów wędkarskich sklasyfikowanych przez Związek w grupowaniu PKWiU 93.12.10.0 świadczonych na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej począwszy od dnia 1 maja 2011 r.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż świadczone przez Związek usługi statutowe sklasyfikowane do PKWiU 94, jako usługi świadczone przez organizacje członkowskie, są zwolnione z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej, jako usługi zwolnione z obowiązku ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Natomiast podlegają obowiązkowi ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej pozostałe czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, inne niż statutowe, jeżeli wobec Wnioskodawcy powstał wcześniej obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej oraz sprzedaż dokonywana przez Zainteresowanego na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyła kwotę 40.000 zł.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż w kwestii stanu faktycznego dotyczącego opodatkowania usług oraz sposobu wyliczania proporcji zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, wydano odrębne rozstrzygnięcia z dnia 20 września 2011 r. nr ILPP2/443-1071/11-2/SJ oraz ILPP2/443-1071/11 -4/SJ.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl