ILPP2/443-1069/14-2/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 grudnia 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1069/14-2/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z 22 września 2014 r. (data wpływu 25 września 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją projektu "Rowerem pod wiatrak - festyn kulturalno-sportowy i rajd rowerowy dla mieszkańców Regionu" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją projektu "Rowerem pod wiatrak - festyn kulturalno-sportowy i rajd rowerowy dla mieszkańców...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W związku z art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Wnioskodawca prosi o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w zw. z realizacją projektu.

Stowarzyszenie realizuje projekt finansowy z budżetu państwa i środków UE w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego programem PROW na lata 2007-2013 w zakresie małych projektów. Nazwa zadania: "Rowerem pod wiatrak - festyn kulturalno-sportowy i rajd rowerowy dla mieszkańców...". Celem operacji było umożliwienie mieszkańcom... uczestnictwa w wydarzeniach kulturalno-sportowych, poprzez udział w festynie kulturalno-sportowym oraz rajdzie rowerowym w Gminnym Skansenie (...) oraz promocja rozwoju turystycznego obszaru LSR poprzez udział w rajdzie rowerowym. Cel operacji jest zgodny z Lokalną Strategią Rozwoju w zakresie zaspokajania potrzeb mieszkańców w zakresie edukacji, kultury, sportu i wypoczynku oraz poprawy atrakcyjności turystycznej. Wpłynie pozytywnie na jakość życia i aktywizacji mieszkańców na obszarach wiejskich poprzez zaspokojenie potrzeb kulturalnych i sportowych mieszkańców.

Wskaźnikiem produktu będzie przeprowadzony festyn i rajd rowerowy. Wskaźnikiem rezultatu będzie udział w festynie i rajdzie rowerowym 300 osób. Było to przedsięwzięcie bardzo potrzebne i oczekiwane przez lokalną społeczność. Działanie wpłynęło na poprawę jakości życia oraz aktywizację mieszkańców. Poprawiła się również atrakcyjność turystyczna poprzez poznanie walorów turystycznych gminy przez uczestników rajdu rowerowego.

Cel operacji był/jest zgodny z Lokalną Strategią rozwoju w zakresie podnoszenia jakości życia społeczności lokalnej na obszarze objętym LSR oraz podniesienia atrakcyjności turystycznej, w tym poprzez organizację imprez kulturalnych i rekreacyjnych. Cele operacji wpisują się w dopuszczające kryteria zgodności operacji z LSR, tj. poprawę atrakcyjności turystycznej.

Założenia operacji mieszczą się w celach statutowych Stowarzyszenia i nie przynoszą żadnych dochodów, ponieważ Stowarzyszenie nie pobierało żadnych opłat od ostatecznych odbiorców usług projektu.

Był to ogólnodostępny festyn sportowy "Rowerem pod wiatrak - festyn kulturalno-sportowy i rajd rowerowy dla mieszkańców..." dla mieszkańców okolicznych wiosek. W związku z czym czynności te nie miały charakteru odpłatnego, co stanowi niezbędny wymóg do uznania danej czynności za opodatkowaną.

Wszystkie zakupione towary i usługi z tytułu realizacji przedmiotowego projektu nie były związane z czynnościami opodatkowanymi.

Działalność Stowarzyszenia oparta jest na zasadzie wolontariatu. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT, a przyznana dotacja została w pełni wykorzystana do realizacji projektu. Stowarzyszenie ma obowiązek wraz z wnioskiem o płatność złożyć indywidualną interpretację Izby Skarbowej, potwierdzającą kwalifikowalność podatku od towaru i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym zdarzeniu Stowarzyszenie jako niezarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług będzie uprawnione do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on uprawniony do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ opodatkowaniu podatkiem od towarów usług podlega odpłatna dostawa towarów i usług. W rozpatrywanym przypadku Stowarzyszenie nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych, ponieważ nie pobierało żadnych opłat od ostatecznych odbiorców usług, tj. uczestników rajdu i festynu.

Stowarzyszenie realizuje projekt finansowy z budżetu państwa i środków UE w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego programem PROW na lata 2007-2013 w zakresie małych projektów pt. "Rowerem pod wiatrak - festyn kulturalno-sportowy i rajd rowerowy dla mieszkańców...".

Założenia mieszczą się w celach statutowych Stowarzyszenia i nie przynoszą żadnych dochodów, ponieważ Stowarzyszenie nie pobierało żadnych opłat od ostatecznych odbiorców usług projektu. Był to ogólnodostępny festyn sportowy "Rowerem pod wiatrak - festyn kulturalno-sportowy i rajd rowerowy dla mieszkańców..." i okolicznych wiosek. W związku z czym czynności te nie miały charakteru odpłatnego, co stanowi niezbędny wymóg do uznania danej czynności za opodatkowaną. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane, jako podatnik VAT, a przyznana dotacja została w pełni wykorzystana do realizacji projektu.

Wszystkie zakupione towary i usługi z tytułu realizacji przedmiotowego projektu nie były związane z czynnościami opodatkowanymi.

Działalność Stowarzyszenia oparta jest na zasadzie wolontariatu. Stowarzyszenie ma obowiązek wraz z wnioskiem o płatność złożyć indywidualną interpretację Izby Skarbowej, potwierdzającą kwalifikowalność podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie realizuje projekt finansowy z budżetu państwa i środków UE w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego programem PROW na lata 2007-2013 w zakresie małych projektów. Nazwa zadania: "Rowerem pod wiatrak - festyn kulturalno-sportowy i rajd rowerowy dla mieszkańców...". Celem operacji było umożliwienie mieszkańcom Regionu uczestnictwa w wydarzeniach kulturalno-sportowych, poprzez udział w festynie kulturalno-sportowym oraz rajdzie rowerowym w Gminnym Skansenie oraz promocja rozwoju turystycznego obszaru LSR poprzez udział w rajdzie rowerowym. Cel operacji jest zgodny z Lokalną Strategią Rozwoju w zakresie zaspokajania potrzeb mieszkańców w zakresie edukacji, kultury, sportu i wypoczynku oraz poprawy atrakcyjności turystycznej. Wpłynie pozytywnie na jakość życia i aktywizacji mieszkańców na obszarach wiejskich poprzez zaspokojenie potrzeb kulturalnych i sportowych mieszkańców.

Wskaźnikiem produktu będzie przeprowadzony festyn i rajd rowerowy. Wskaźnikiem rezultatu będzie udział w festynie i rajdzie rowerowym 300 osób. Było to przedsięwzięcie bardzo potrzebne i oczekiwane przez lokalną społeczność. Działanie wpłynęło na poprawę jakości życia oraz aktywizację mieszkańców. Poprawiła się również atrakcyjność turystyczna... poprzez poznanie walorów turystycznych gminy przez uczestników rajdu rowerowego. Cel operacji był/jest zgodny z Lokalną Strategią rozwoju w zakresie podnoszenia jakości życia społeczności lokalnej na obszarze objętym LSR oraz podniesienia atrakcyjności turystycznej, w tym poprzez organizację imprez kulturalnych i rekreacyjnych. Cele operacji wpisują się w dopuszczające kryteria zgodności operacji z LSR, tj. poprawę atrakcyjności turystycznej. Założenia operacji mieszczą się w celach statutowych Stowarzyszenia i nie przynoszą żadnych dochodów, ponieważ Stowarzyszenie nie pobierało żadnych opłat od ostatecznych odbiorców usług projektu. Był to ogólnodostępny festyn sportowy "Rowerem pod wiatrak - festyn kulturalno-sportowy i rajd rowerowy dla mieszkańców..." dla mieszkańców okolicznych wiosek. W związku z czym czynności te nie miały charakteru odpłatnego, co stanowi niezbędny wymóg do uznania danej czynności za opodatkowaną. Wszystkie zakupione towary i usługi z tytułu realizacji przedmiotowego projektu nie były związane z czynnościami opodatkowanymi. Działalność Stowarzyszenia oparta jest na zasadzie wolontariatu. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT, a przyznana dotacja została w pełni wykorzystana do realizacji projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione, gdyż Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, tym samym towary i usługi nabywane w ramach realizacji operacji nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, Stowarzyszenie nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

W związku z poniesionymi wydatkami, Stowarzyszenie nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2014 r. - rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Stowarzyszenie nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę powyższe, Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją projektu: "Rowerem pod wiatrak - festyn kulturalno-sportowy i rajd rowerowy dla mieszkańców...". W analizowanej sprawie nie zostaną spełnione warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego, określone w art. 86 ust. 1 ustawy, z uwagi na to, że wydatki poniesione w ramach realizacji operacji nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, a Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl