ILPP2/443-1068/11-2/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 października 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1068/11-2/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej reprezentowanej przez Doradcę Podatkowego, przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2011 r. (data wpływu 12 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej: Spółka) jest przedsiębiorstwem działającym w branży handlu detalicznego. Sprzedawane przez niego poprzez sieć sklepów towary są transportowane do sklepów z kilku centrów dystrybucyjnych przez przewoźników, z którymi Spółka ma podpisane umowy na transport towarów. Spółka sprzedaje ww. przewoźnikom paliwo poprzez sieć stacji paliw zlokalizowanych na terenie ww. centrów dystrybucyjnych. Ponadto, Spółka sprzedaje przewoźnikom także dodatek do paliwa o nazwie handlowej "A". Produkt ten zawiera głównie mocznik - około 33% i ma zastosowanie w silnikach Diesla jako źródło amoniaku, reduktora tlenków azotu. Funkcją produktu jest oczyszczanie spalin w silnikach Diesla do poziomu, którego osiągnięcie nie byłoby możliwe przy zastosowaniu tylko samego oleju napędowego bez dodatku produktu "A". Oczyszczenie spalin jest więc możliwe przy użyciu paliwa razem z dodatkiem "A". Produkt ten może być również stosowany jako nawóz w rolnictwie, jednak z uwagi na podwyższoną czystość i wysoką cenę używany jest tylko do oczyszczania spalin. Spółka wystąpiła w dniu 19 maja 2011 r. z wnioskiem o sklasyfikowanie powyższego produktu do właściwego grupowania PKWiU 2008 do Urzędu Statystycznego. Urząd Statystyczny pismem z dnia 3 czerwca 2011 r. poinformował, że ww. produkt zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) mieści się w grupowaniu PKWiU 20.15.31.0 - Mocznik. W załączeniu Zainteresowany przesłał ww. pismo Urzędu Statystycznego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dla dostawy towaru jakim jest dodatek paliwowy "A" Spółka może stosować stawkę obniżoną przewidzianą w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, dodatek do paliwa "A", który zgodnie z pismem Urzędu Statystycznego mieści się pod numerem PKWiU 20.15.31.0 - Mocznik, powinien być opodatkowany stawką przewidzianą w art. 41 ust. 2 ustawy o VAT. Stawka ta w 2011 r. w związku z czasowym jej podwyższeniem zgodnie z art. 146 ustawy o VAT wynosi obecnie 8% i może ulegać zmianie w zależności od sytuacji finansów publicznych w kolejnych latach. Grupowanie PKWiU 20.15.31.0 - Mocznik, na które Urząd Statystyczny dla produktu "A" wskazał, zawiera się w grupowaniu PKWiU 20.15.3 - "Nawozy azotowe mineralne". Umieszczenie produktu "A" w grupie 20.15.3 oznacza więc, że jest to nawóz azotowy mineralny. Załącznik Nr 3, o którym mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o VAT przewiduje, że ze stawki przewidzianej w tym załączniku mogą korzystać nawozy azotowe mineralne, za wyjątkiem cyjanamidu wapnia, bez względu na sposób ich wykorzystania. Produkt "A" nie zawiera cyjanamidu wapnia więc konsekwentnie, biorąc pod uwagę jego klasyfikację jako nawóz azotowy mineralny, może on korzystać ze stawki przewidzianej dla towarów i usług wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy o VAT. Stanowisko Spółki znajduje również potwierdzenie w indywidualnych interpretacjach nr IPPP3/443-1115/10-2/KT z dnia 7 lutego 2011 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, interpretacji nr IPTPP3/443 -12/11-2/IB z dnia 1 czerwca 2011 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do treści obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.)

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach statystycznych.

Stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 powołanej ustawy wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku. Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

W załączniku nr 3 ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% pod pozycją 59 znajdują się produkty sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 20.15.3 "Nawozy azotowe mineralne, z wyłączeniem cyjanamidu wapnia".

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów i usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa towaru lub usługi". Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego towaru lub usługi z danego grupowania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca sprzedaje przewoźnikom paliwo poprzez sieć stacji paliw zlokalizowanych na terenie centrów dystrybucyjnych. Ponadto, Spółka sprzedaje przewoźnikom także dodatek do paliwa o nazwie handlowej "A". Produkt ten zawiera głównie mocznik - około 33% i ma zastosowanie w silnikach Diesla jako źródło amoniaku, reduktora tlenków azotu. Funkcją produktu jest oczyszczanie spalin w silnikach Diesla do poziomu, którego osiągnięcie nie byłoby możliwe przy zastosowaniu tylko samego oleju napędowego bez dodatku produktu "A". Oczyszczenie spalin jest więc możliwe przy użyciu paliwa razem z dodatkiem "A". Produkt ten może być również stosowany jako nawóz w rolnictwie, jednak z uwagi na podwyższoną czystość i wysoką cenę używany jest tylko do oczyszczania spalin. Spółka wystąpiła w dniu 19 maja 2011 r. z wnioskiem o sklasyfikowanie powyższego produktu do właściwego grupowania PKWiU 2008 do Urzędu Statystycznego. Urząd Statystyczny pismem z dnia 3 czerwca 2011 r. poinformował, że ww. produkt zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) mieści się w grupowaniu PKWiU 20.15.31.0 - Mocznik.

Zatem biorąc pod uwagę przedstawiony zaistniały stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa wskazać należy, iż sprzedaż opisanych produktów, mieszczących się w grupowaniu 20.15.31.0 PKWiU ("mocznik") - jako wymienionych pod pozycją 59 załącznika Nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług - podlega opodatkowaniu obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl