ILPP2/443-1068/10-5/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 października 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1068/10-5/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. reprezentowanej przez Adwokata, przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2010 r. (data wpływu 12 lipca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 października 2010 r. (data wpływu 8 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania wniesienia aportem do spółki komandytowej wartości niematerialnych i prawnych w postaci znaków towarowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania wniesienia aportem do spółki komandytowej wartości niematerialnych i prawnych w postaci znaków towarowych. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 października 2010 r. (data wpływu 8 października 2010 r.), w którym wyjaśniono kwestię pełnomocnictwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej Spółka) zamierza wnieść jako wkład niepieniężny do mającej powstać spółki komandytowej, wartości niematerialne i prawne, obejmujące prawa ochronne na znaki towarowe. Spółce przysługują przy tym zarówno indywidualne prawa ochronne, jak i prawa objęte wspólnym prawem ochronnym, w zakresie których przedmiotem aportu będzie udział we wspólnym prawie ochronnym. Wspólnikami w planowanej spółce mają być osoby fizyczne oraz osoby prawne (m.in. Spółka).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W jaki sposób należy określić podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług, jeśli wniesienie aportem przedmiotowych wartości niematerialnych i prawnych podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Zdaniem Wnioskodawcy, jeśli wniesienie aportem przedmiotowych znaków towarowych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to w ocenie Spółki, dla określenia podstawy opodatkowania, w przedmiotowym opisie sprawy nie może znaleźć zastosowania art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż w przypadku wniesienia przez wspólników wkładu niepieniężnego do spółki osobowej, nie powstaje kwota należna w zamian za przedmiot wkładu. Formą ekwiwalentu dla Zainteresowanego w zamian za ten wkład będzie w tym przypadku ogół praw i obowiązków wynikających z udziałów w spółce osobowej. W konsekwencji do określenia podstawy opodatkowania należy zastosować przepis art. 29 ust. 9 ustawy, zgodnie z którym w przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 10 i 12.

Stosownie do art. 2 pkt 27b ustawy o podatku VAT, przez wartość rynkową rozumieć należy całkowitą kwotę jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju. W przypadku, gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się w odniesieniu do towarów - kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy.

Jak wskazano na wstępie, wartość wkładu zostanie określona przez strony w umowie aportu jako wartość netto, bez podatku od towarów i usług. Umowa Spółki będzie przedstawiać zatem wartość netto transakcji aportu, czyli wartość przedmiotu aportu po pomniejszeniu o należny podatek od towarów usług, jak to określa art. 29 ust. 9 ustawy.

Stąd też wartość rynkowa przedmiotu aportu określona przez strony w umowie aportu jest rzeczywistą wartością aportu, stanowi podstawę opodatkowania dla przedmiotowej czynności, która winna zostać wskazana na fakturze VAT, dokumentującej wniesienie aportu do Spółki jako wartość netto.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podstawą podatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 9 ustawy, w przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 10 i 12.

W przypadku dokonania czynności wniesienia znaku towarowego do spółki komandytowej jako wkładu niepieniężnego (aportu), nie występuje kwota należna (cena) w zamian za wniesione prawa, lecz formę należności stanowią udziały w spółce objęte w zamian za wniesione prawa. Stąd też w powyższym przypadku podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wniesienia znaku towarowego w formie wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej, komandytowo-akcyjnej lub jawnej należy określić na podstawie art. 29 ust. 9 ustawy.

Przez wartość rynkową, zgodnie z art. 2 pkt 27b ustawy, rozumie się całkowitą kwotę, jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju; w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:

a.

w odniesieniu do towarów - kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,

b.

w odniesieniu do usług - kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza wnieść jako wkład niepieniężny do mającej powstać spółki komandytowej wartości niematerialne i prawne, obejmujące prawa ochronne na znaki towarowe. Zainteresowanemu przysługują przy tym zarówno indywidualne prawa ochronne jak i prawa objęte wspólnym prawem ochronnym, w zakresie których przedmiotem aportu będzie udział we wspólnym prawie ochronnym. Wspólnikami w planowanej spółce mają być osoby fizyczne oraz osoby prawne (m.in. Wnioskodawca).

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz odnosząc się do opisu zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że w przedmiotowej sytuacji podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług dla transakcji wniesienia znaku towarowego w formie wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej będzie, zgodnie z art. 29 ust. 9 ustawy, wartość rynkowa wniesionego wkładu niepieniężnego, pomniejszona o kwotę podatku.

Dodatkowo wskazać również należy, iż w prawodawstwie polskim obowiązuje zasada swobody umów, w ramach której strony mogą dowolnie kształtować treść umowy w granicach wyznaczonych przez prawo.

Kwestię zawierania umów reguluje ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Stosownie do art. 3531 ustawy - Kodeks cywilny, strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Zatem należy zauważyć, że organy podatkowe nie mają prawa ingerować w treść zawieranych umów i przyjęty w nich sposób rozliczeń pomiędzy stronami, chyba że postanowienia umów naruszają przepisy podatkowe, a to może być stwierdzone jedynie w drodze postępowania podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej określenia podstawy opodatkowania wniesienia aportem do spółki kapitałowej wartości niematerialnych i prawnych w postaci znaków towarowych. Natomiast, kwestie dotyczące zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji wniesienia aportem do spółki komandytowej wartości niematerialnych i prawnych obejmujące prawa ochronne na znaki towarowe oraz w zakresie udokumentowania czynności wniesienia aportem do spółki komandytowej wartości niematerialnych i prawnych w postaci znaków towarowych zostały rozpatrzone w dniu 12 października 2010 r. odrębnymi interpretacjami o nr: ILPP2/443-1068/10-4/SJ oraz ILPP2/443-1068/10-6/SJ.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl