ILPP2/443-1065/10-6/EN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 października 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1065/10-6/EN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2010 r. (data wpływu 12 lipca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 lipca 2010 r. (data wpływu 2 sierpnia 2010 r.) oraz pismem z dnia 4 października 2010 r. (data wpływu 8 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania wniesienia aportem nieruchomości niezabudowanej przeznaczonej pod zabudowę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania wniesienia aportem nieruchomości niezabudowanej przeznaczonej pod zabudowę. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 lipca 2010 r. (data wpływu 2 sierpnia 2010 r.) o opłatę oraz pismem z dnia 4 października 2010 r. (data wpływu 8 października 2010 r.) o wyjaśnienie kwestii pełnomocnictwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca wraz z małżonką prowadzącą działalność gospodarczą zamierza wnieść do mającej powstać spółki komandytowej, stanowiącą przedmiot majątku wspólnego nieruchomość niezabudowaną wykorzystywaną w ramach tej działalności. Dla przedmiotowej nieruchomości obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (dalej MPZP), lecz nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy. MPZP wskazuje na następujące przeznaczenie przedmiotowego gruntu:

§ 74. 1. Dla terenu, oznaczonego na rysunku planu symbolem 2.U.30 o podstawowym przeznaczeniu usług z utrzymaniem istniejącego zagospodarowania z prawem do przebudowy, rozbudowy i nadbudowy ustala się:

1.

dopuszczenie jako uzupełniającego przeznaczenia terenu funkcji obsługi ruchu samochodowego i pasażerskiego w ramach powierzchni zabudowy podstawowej;

2.

nieprzekraczalne linie zabudowy według rysunku planu;

3.

parametry i wskaźniki kształtowania nowej zabudowy podstawowej:

a.

maksymalna powierzchnia zabudowy 80% działki,

b.

udział powierzchni biologicznie czynnej minimum 20% powierzchni działki,

c.

maksymalna wysokość 15 m, dla budynków z dachami płaskimi - 12 m do attyki, a dla budynków gospodarczych i garażowych 6 m,

d.

dachy wielospadowe o kącie nachylenia połaci dachowych 20° - 40°, dla budynków gospodarczych i garażowych 0° - 45°, zalecana symetria połaci dachowych, dopuszczenie dachów płaskich,

e.

kolor dachów jednolity,

f.

wysokość ogrodzeń maksimum 1,70 m, zakaz stosowania prefabrykowanych elementów betonowych w części frontowej działki, zalecane sytuowanie ogrodzeń w jednej linii z sąsiadującymi;

4.

parametry i wskaźniki kształtowania nowej zabudowy uzupełniającej:

a.

maksymalna powierzchnia zabudowy działki 20% zabudowy podstawowej,

b.

obowiązują ustalenia ppkt 3 lit. b, c, d, e, f;

5.

parametry i wskaźniki kształtowania istniejącej zabudowy podstawowej i uzupełniającej w przypadku przebudowy, rozbudowy i nadbudowy, z zachowaniem odpowiednich ustaleń jak dla zabudowy nowej w ramach dokonywanej zmiany;

6.

utrzymanie istniejących podziałów własnościowych;

7.

brak stref ochrony konserwatorskiej;

8.

utrzymanie istniejącej obsługi w zakresie komunikacji:

a.

obsługa poszczególnych działek z ulic KDZ05, KDZ03 oraz zgodnie z rysunkiem planu,

b.

obowiązek zapewnienia pełnych potrzeb parkingowych w granicach działki zgodnie z § 221;

9.

w zakresie infrastruktury technicznej ustala się:

a.

obowiązek podłączenia do istniejących systemów infrastruktury technicznej, a w przypadku braku obowiązuje podłączenie po ich wykonaniu,

b.

ogrzewanie z preferencją dla paliw ekologicznie czystych,

c.

obowiązują ustalenia szczegółowe rozdziału 6.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W jaki sposób należy określić podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług, jeśli wniesienie aportem przedmiotowej nieruchomości podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Zdaniem Wnioskodawcy, jeśli wniesienie aportem przedmiotowej nieruchomości niezabudowanej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to dla określenia podstawy opodatkowania, w przedmiotowym stanie faktycznym nie może znaleźć zastosowania art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: u.p.t.u.), gdyż w przypadku wniesienia przez wspólników wkładu niepieniężnego do spółki osobowej, nie powstaje kwota należna w zamian za przedmiot wkładu. Formą ekwiwalentu dla Zainteresowanego w zamian za ten wkład będzie w tym przypadku ogół praw i obowiązków wynikających z udziałów w spółce osobowej. W konsekwencji do określenia podstawy opodatkowania należy zastosować przepis art. 29 ust. 9 ustawy, zgodnie z którym w przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 10 i 12.

Stosownie do art. 2 pkt 27b u.p.t.u. przez wartość rynkową rozumieć należy całkowitą kwotę jaką w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju. W przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się w odniesieniu do towarów - kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy.

Jak wskazano na wstępie wartość wkładu zostanie określona przez strony w umowie aportu jako wartość netto, bez podatku od towarów i usług. Umowa Spółki będzie przedstawiać zatem wartość netto transakcji aportu czyli wartość przedmiotu aportu po pomniejszeniu o należny podatek od towarów i usług, jak to określa art. 29 ust. 9 ustawy.

Stąd też wartość rynkowa przedmiotu aportu określona przez strony w umowie aportu jest rzeczywistą wartością aportu, stanowiącą podstawę opodatkowania dla przedmiotowej czynności, która winna zostać wskazana na fakturze VAT, dokumentującej wniesienie aportu do Spółki jako wartość netto.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podstawą podatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22 art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 9 ustawy, w przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 10 i 12.

W przypadku dokonania czynności wniesienia niezabudowanej nieruchomości do spółki osobowej prawa handlowego jako wkładu niepieniężnego (aportu), nie występuje kwota należna (cena) w zamian za wniesiony grunt, lecz formę należności stanowią udziały w spółce objęte w zamian za wniesioną nieruchomość. Stąd też w powyższym przypadku podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wniesienia gruntu w formie wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej należy określić na podstawie art. 29 ust. 9 ustawy.

Przez wartość rynkową, zgodnie z art. 2 pkt 27b ustawy, rozumie się całkowitą kwotę, jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju; w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:

a.

w odniesieniu do towarów - kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,

b.

w odniesieniu do usług - kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza wnieść do spółki komandytowej wkład niepieniężny w postaci gruntu niezabudowanego przeznaczonego pod zabudowę.

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz odnosząc się do opisu zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że w przedmiotowej sytuacji podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług będzie, zgodnie z art. 29 ust. 9 ustawy, wartość rynkowa wniesionego wkładu niepieniężnego, pomniejszona o kwotę podatku.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podstawy opodatkowania wniesienia aportem nieruchomości niezabudowanej przeznaczonej pod zabudowę.

Natomiast w zakresie opodatkowania aportu nieruchomości niezabudowanej przeznaczonej pod zabudowę oraz w zakresie udokumentowania czynności wniesienia aportem nieruchomości niezabudowanej przeznaczonej pod zabudowę zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia - odpowiednio Nr ILPP2/443-1065/10-5/EN oraz Nr ILPP2/443-1065/10-7/EN z dnia 12 października 2010 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl