ILPP2/443-1064/11-2/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 października 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1064/11-2/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2011 r. (data wpływu 11 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od dnia 27 kwietnia 1983 r., jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Przedmiotem wykonywanej działalności według zaświadczenia PKD 2007 r. jest:

* 16.23.Z produkcja pozostałych wyrobów stolarskich i ciesielskich;

* 43.32.Z zakładanie stolarki budowlanej;

* 43.91.Z wykonywanie konstrukcji i pokryć dachowych;

* 31.01.Z produkcja mebli biurowych i sklepowych;

* 31.02.Z produkcja mebli kuchennych;

* 31.09.Z produkcja pozostałych mebli;

* 43.99.Z pozostałe specjalistyczne roboty budowlane, gdzie indziej niesklasyfikowane;

* 43.31.Z tynkowanie;

* 43.34.Z malowanie i szklenie;

* 47.91.Z sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet;

* 47.99.Z pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wykonaniu i montażu mebli kuchennych w stałej zabudowie; na wykonaniu i montażu szaf wnękowych, pawlaczy, garderób w stałej zabudowie w obiektach mieszkaniowych spełniających warunki społecznego programu mieszkaniowego sklasyfikowanego w PKOB w dziale 11.

Wyżej wymienione zadania rozpoczynają się od rozmowy z klientem, następnie wykonywany jest pomiar i projekt dla tego klienta. Po zaakceptowaniu projektu i podpisaniu zlecenia zakupione zostają niezbędne materiały jak np: drewno, płyty meblowe, płyty fornirowane, sprzęt AGD do zabudowy stałej, który jest montowany wraz z meblami kuchennymi w zabudowie stałej i inne materiały pomocnicze, z których Zainteresowany wykonuje meble kuchenne, szafy wnękowe, garderoby we własnym warsztacie stolarskim, a następnie montuje je u danego klienta. Zainteresowany nie zajmuje się produkcją mebli w celu dalszej odsprzedaży lecz jedynie na konkretne indywidualne zamówienie klienta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy można stosować obniżoną stawkę podatku VAT 8% do świadczenia usług w zakresie - montażu i wytworzenia mebli kuchennych w stałej zabudowie; montażu sprzętu AGD do zabudowy stałej; montażu i wytworzenia szaf wnękowych i garderób w stałej zabudowie, z zakupionych materiałów dla indywidualnego klienta na jego zamówienie i projekt indywidualny, a następnie trwały ich montaż w budynkach i lokalach mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB dział 11 (budynki mieszkalne jednorodzinne, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m 2, oraz lokale mieszkalne, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 m 2).

Zdaniem Wnioskodawcy, uzasadnione jest stosowanie obniżonej stawki podatku VAT 8% dla usługi jak i dostawy materiałów wykorzystywanych do jej realizacji, czyli wytworzenie i montaż w stałej zabudowie mebli kuchennych, szaf wnękowych i garderób. Uwarunkowane jest to zakresem umowy zawartej ze zleceniodawcą indywidualnym. Zainteresowany uważa, że jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, modernizacja wówczas nie może z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży. Obrotem jego jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robociznę, transport, zużycie energii, narzędzi, itp.). Wnioskodawca uważa, że montaż i wytworzenie mebli kuchennych, szaf wnękowych i garderób w stałej zabudowie można zaliczyć do modernizacji, do unowocześniania, uwspółcześnienia produktu, do trwałego ulepszenia (w tym przypadku mieszkania czy domku jednorodzinnego) co prowadzi do zwiększenia jego wartości użytkowej. Zainteresowany pragnie zaznaczyć, że klient sprzedając mieszkanie (dom jednorodzinny), w którym jest zabudowa stała w postaci mebli kuchennych, szaf wnękowych, garderoby nie może tego zabrać, ponieważ jest to wykonane i zamontowane w danym pomieszczeniu pod dany wymiar na stałe i nie będzie pasowało w innym lokalu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Artykuł 2 pkt 6 ustawy stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Ponadto, art. 8 ust. 1 ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Według art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Artykuł 41 ust. 12b ustawy stanowi, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z tym rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.

Jednocześnie na podstawie § 7 ust. 1 pkt 2 i pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

* robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;

* robót konserwacyjnych dotyczących:

a.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,

b.

lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 7 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wykonaniu i montażu mebli kuchennych w stałej zabudowie; na wykonaniu i montażu szaf wnękowych, pawlaczy, garderób w stałej zabudowie w obiektach mieszkaniowych spełniających warunki społecznego programu mieszkaniowego sklasyfikowanego w PKOB w dziale 11.

Wyżej wymienione zadania rozpoczynają się od rozmowy z klientem, następnie wykonywany jest pomiar i projekt dla tego klienta. Po zaakceptowaniu projektu i podpisaniu zlecenia zakupione zostają niezbędne materiały jak np: drewno, płyty meblowe, płyty fornirowane, sprzęt AGD do zabudowy stałej, który jest montowany wraz z meblami kuchennymi w zabudowie stałej i inne materiały pomocnicze, z których Zainteresowany wykonuje meble kuchenne, szafy wnękowe, garderoby we własnym warsztacie stolarskim, a następnie montuje je u danego klienta. Zainteresowany nie zajmuje się produkcją mebli w celu dalszej odsprzedaży lecz jedynie na konkretne indywidualne zamówienie klienta.

W związku z tym, że przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie definiują pojęć "budowa", "remont", "modernizacja" "przebudowa" "roboty budowlane", należy dokonać ich wykładni w oparciu o przepisy z innych dziedzin.

W myśl art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o:

* budowie - należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego (pkt 6),

* robotach budowlanych - należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7),

* przebudowie - należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; (...) (pkt 7a),

* remoncie - należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych, polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym (pkt 8).

W znaczeniu słownikowym ("Współczesny słownik języka polskiego", red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), "remont" oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast "montaż" to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli; zakładanie instalacji. Z kolei "instalować" oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne.

Modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej (źródło: Wikipedia, wolna encyklopedia).

Wskazać należy, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca wykonuje usługę polegającą na montażu swoich produktów, w tym w szczególności mebli kuchennych, szaf wnękowych, garderoby. W ramach realizacji zlecenia Zainteresowany wykorzystuje określone materiały, które zakupione zostają jak np: drewno, płyty meblowe, płyty fornirowane, sprzęt AGD do zabudowy stałej, który jest montowany wraz z meblami kuchennymi w zabudowie stałej i inne materiały pomocnicze. Zainteresowany wykonuje meble kuchenne, szafy wnękowe, garderoby we własnym warsztacie stolarskim, a następnie montuje je u danego klienta. Zainteresowany nie zajmuje się produkcją mebli w celu dalszej odsprzedaży lecz jedynie na konkretne indywidualne zamówienie klienta. Podkreślenia wymaga fakt, iż klient sprzedając mieszkanie (dom jednorodzinny), w którym jest zabudowa stała w postaci mebli kuchennych, szaf wnękowych, garderoby nie może tego zabrać, ponieważ jest to wykonane i zamontowane w danym pomieszczeniu pod dany wymiar na stałe i nie będzie pasowało w innym lokalu.

Odnosząc wskazany wyżej stan prawny do przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, iż świadczonych przez Wnioskodawcę usług w zakresie wykonania stałej zabudowy wnęk oraz mebli kuchennych, szaf wnękowych, garderób nie można uznać za konserwację, remont, modernizację, a także budowę, bowiem czynności te nie dotyczą substancji samego budynku. Stała zabudowa wnęk jak również wykonanie szaf wnękowych, garderób i mebli kuchennych w stałej zabudowie należy uznać za wyposażenie budynku (lokalu), a fakt trwałego ich przytwierdzenia do ścian, podłoża i sufitu, w przedmiotowej sprawie, pozostaje bez znaczenia bowiem nie nastąpi zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego budynku.

Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych przepisów obowiązujących od dnia 1 stycznia 2011 r., stwierdzić należy, że do opisanych we wniosku usług polegających na montażu trwałej zabudowy wnęk lub przestrzeni wnękowych oraz mebli kuchennych, sprzętu do trwałej zabudowy, szaf wnękowych i garderób w budynkach mieszkalnych lub mieszkaniach zastosowanie ma stawka 23%, bowiem czynności te nie stanowią usług wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jak również usług, o których mowa w § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl