ILPP2/443-1063/10-4/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 października 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1063/10-4/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta, przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2010 r. (data wpływu 12 lipca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 września 2010 r. (data wpływu 24 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawnej możliwości uzyskania zwrotu bądź odzyskania w jakikolwiek inny sposób przewidziany w ustawie o podatku VAT, podatku naliczonego zapłaconego wykonawcom, którzy na podstawie zawartych umów wykonają prace budowlane (polegające na: budowie budynku biblioteki, budowie przyłączy do sieci wodno-kanalizacyjnej, gazowej, cieplnej, elektrycznej, telefonicznej, robót związanych z zagospodarowaniem terenu) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIEv

W dniu 12 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawnej możliwości uzyskania zwrotu bądź odzyskania w jakikolwiek inny sposób przewidziany w ustawie o podatku VAT, podatku naliczonego zapłaconego wykonawcom, którzy na podstawie zawartych umów wykonają prace budowlane (polegające na: budowie budynku biblioteki, budowie przyłączy do sieci wodno-kanalizacyjnej, gazowej, cieplnej, elektrycznej, telefonicznej, robót związanych z zagospodarowaniem terenu).

Pismem z dnia 22 września 2010 r. (data wpływu 24 września 2010 r.) uzupełniono ww. wniosek w zakresie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej również Miasto) jest miastem na prawach powiatu i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu umów cywilno-prawnych.

Miasto ubiega się o dofinansowanie realizacji niżej opisanego zakresu prac ze środków unijnych.

INDYWIDUALNA INTERPRETACJA w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją projektu, wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej właściwego ze względu na siedzibę Wnioskodawcy, jest jednym z obligatoryjnych załączników do wniosku o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Wnioskodawca zamierza zrealizować roboty inwestycyjne polegające na wybudowaniu budynku Miejskiej Biblioteki Publicznej wraz z przyłączami do infrastruktury technicznej oraz zagospodarowaniem terenu na działce położonej w obrębie ulic (...). Główną funkcją budynku jest biblioteka zlokalizowana na 2 kondygnacjach nadziemnych.

Na poziomie "-1" znajdować się będzie parking podziemny na 50 stanowisk postojowych. Zewnętrzne miejsca parkingowe zostały usytuowane od ul. (...). Wszystkie miejsca parkingowe powstałe w wyniku realizacji projektu będą bezpłatne.

W ramach projektu przewiduje się również budowę, wbudowanej w bryłę budynku, abonenckiej stacji trafo oraz likwidację drzew kolidujących z zamierzeniem.

Teren, na którym planowana jest inwestycja stanowi własność Miasta. Budowa nowej Miejskiej Biblioteki Publicznej została podzielona na dwa etapy:

a.

etap I - budowa biblioteki, tj. budynku głównego i przyłącza,

b.

etap II - wyposażenie, zagospodarowanie terenu oraz zieleń.

Na realizację I etapu Miasto będzie ubiegało się o dofinansowanie, w wysokości 50% kosztów kwalifikowanych, ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach RPO W, działanie V.4 - Infrastruktura kultury. Etap II będzie realizowany ze środków własnych Miasta.

Okres realizacji inwestycji: lata 2007-2013.

Koszty realizacji: etap I - 21.098.001,24 zł; etap II - 4.000.000,00 zł.

Zainteresowany wprost nie będzie uzyskiwał po zakończeniu realizacji ww. zakresu prac żadnych przychodów, natomiast Miejska Biblioteka Publiczna (jednostka organizacyjna Miasta) uzyskuje i będzie uzyskiwała przychody z tytułu świadczonych drobnych usług: odpłatność za legitymacje czytelnika, usługi ksero, sprzedaż wydawnictw własnych.

Powstały w wyniku ww. projektu majątek stanowić będzie własność Miasta. Nowo powstały budynek zostanie nieodpłatnie przekazany w zarząd Miejskiej Bibliotece Publicznej w formie umowy użyczenia na okres 20 lat.

Ze złożonego uzupełnienia do wniosku wynika, iż po zakończeniu inwestycji Zainteresowany przekaże nieodpłatnie w zarząd Miejskiej Bibliotece Publicznej w formie umowy użyczenia na okres 20 lat nowo powstały budynek wraz z działką zlokalizowaną w obrębie ulic: (...).

Z tytułu prowadzonej inwestycji i po jej zakończeniu Miasto nie będzie uzyskiwało żadnych dochodów opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z przedstawioną powyżej inwestycją, Wnioskodawcy będzie przysługiwało uprawnienie do zwrotu bądź odzyskania w jakikolwiek inny sposób przewidziany w ustawie o podatku VAT podatku naliczonego, zapłaconego wykonawcom, którzy na podstawie zawartych umów wykonają prace budowlane (polegające na: budowie budynku biblioteki, budowie przyłączy do sieci wodno-kanalizacyjnej, gazowej, cieplnej, elektrycznej, telefonicznej, robót związanych z zagospodarowaniem terenu) i wystawią w związku z tym Miastu faktury VAT zawierające ten podatek.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym w zakresie wydatków nie będzie mu przysługiwało prawo do zwrotu bądź odzyskania w jakikolwiek inny sposób przewidziany w ustawie o podatku VAT podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem. Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, stosownie do treści art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m.in. zadania obejmujące sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych - art. 7 ust. 1 pkt 9 i pkt 15 cyt. ustawy.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest miastem na prawach powiatu i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu umów cywilno-prawnych. Zamierza on zrealizować roboty inwestycyjne polegające na wybudowaniu budynku Miejskiej Biblioteki Publicznej wraz z przyłączami do infrastruktury technicznej oraz zagospodarowaniem terenu na działce położonej w obrębie ulic (...). Główną funkcją budynku jest biblioteka zlokalizowana na 2 kondygnacjach nadziemnych.

Powstały w wyniku ww. projektu majątek stanowić będzie własność Wnioskodawcy. Nowo powstały budynek wraz z działką zlokalizowaną w obrębie ulic: (...) nieodpłatnie przekazany w zarząd Miejskiej Bibliotece Publicznej w formie umowy użyczenia na okres 20 lat.

Wyjaśnić zatem należy, iż przez umowę użyczenia, w świetle regulacji art. 710-719 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy.

Powyższe oznacza, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 oraz - w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, iż aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:

* brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,

* istnienie prawa podatnika do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl cytowanych powyżej przepisów ustawy o samorządzie gminnym, zadania z zakresu kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, tj. takie jak realizowane przez Wnioskodawcę, należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że czynność użyczenia tego obiektu jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie na podstawie umowy użyczenia majątku związanego z realizacją przedmiotowej inwestycji, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie będzie miał w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy - nieodpłatne przekazanie inwestycji do użytkowania odbędzie się w związku z prowadzoną przez Zainteresowanego działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych, wskazanych w art. 7 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o samorządzie gminnym).

W konsekwencji, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją prac budowlanych polegających na: budowie budynku biblioteki, budowie przyłączy do sieci wodno-kanalizacyjnej, gazowej, cieplnej, elektrycznej, telefonicznej, robót związanych z zagospodarowaniem terenu.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawnej możliwości uzyskania zwrotu, bądź odzyskania w jakikolwiek inny sposób przewidziany w ustawie o podatku VAT, podatku naliczonego zapłaconego wykonawcom, którzy na podstawie zawartych umów wykonają prace budowlane (polegające na: budowie budynku biblioteki, budowie przyłączy do sieci wodno-kanalizacyjnej, gazowej, cieplnej, elektrycznej, telefonicznej, robót związanych z zagospodarowaniem terenu) i wystawią w związku z tym Miastu faktury VAT zawierające ten podatek.

Podkreślić należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl