ILPP2/443-1060/08-2/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1060/08-2/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 17 listopada 2008 r. (data wpływu 21 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Na podstawie zawartego kontraktu handlowego między Wnioskodawcą a firmą C Niemcy, na dostawę 380 szt. wagonów typu H (...), Spółka do końca października 2008 r. wyprodukowała i sprzedała do Niemiec, po uzgodnionej cenie, 90 szt. tych wagonów.

Sprzedaż wagonów opodatkowana jest stawką 0% jako transakcja WDT, spełniając wszystkie warunki do takiej kwalifikacji podatkowej.

Według kontraktu, dostawy po ok. 10-11 szt. miesięcznie, zostaną zakończone pod koniec 2010 r.

Firma C z Niemiec jest kupującym i finansującym zakup wagonów, natomiast końcowym użytkownikiem leasingowym jest niemiecka firma logistyczna A.

Firma ta, będąc zainteresowana szybką i skuteczną realizacją kontraktu na dostawę wagonów dla C, zaoferowała wypłatę pieniężnej premii motywacyjnej dla Wnioskodawcy, podpisując 29 października 2008 r. umowę motywacyjną. Firma A wypłacać będzie premię począwszy od listopada 2008 r. po ok. 7 tyś. EURO za każdy wagon, jeżeli Spółka wykona i sprzeda np. 12 szt. w miesiącu, zgodnie z ilościami ustalonymi w harmonogramie motywacyjnym.

Na początku każdego miesiąca Zainteresowany wystawiać będzie fakturę na firmę A, na kwotę odpowiedniej premii uzyskanej za miesiąc poprzedni.

Wypłacona premia podlegać może zwrotowi do firmy A, jeżeli w układzie narastającym, ilość dostarczonych wagonów za dany okres będzie niższa od ilości kontraktowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jak należy traktować transakcję uzyskania motywacyjnej premii pieniężnej pod względem opodatkowania podatkiem od towarów i usług, czy:

a.

jako niepodlegającą opodatkowaniu, bo nie stanowi dostawy towaru, nie jest korektą ceny, ani też nie jest wynagrodzeniem za usługę,

b.

jako usługę, zgodnie z art. 27 ustawy, podlegającą opodatkowaniu w Niemczech, jako kraju nabywcy usługi,

c.

podlegającą opodatkowaniu w Polsce stawką podatku 22%.

Zdaniem Wnioskodawcy, z warunków transakcji wynika, że nie można do niej odnieść wprost zaleceń Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. Mimo wielu wątpliwości co do zasadności opodatkowania tego typu transakcji, ale kierując się jednak zasadą ostrożności, Wnioskodawca skłania się w kierunku stanowiska przedstawionego w punkcie "c", tzn. potraktuje on uzyskaną premię jako wartość netto, którą opodatkuje stawką 22%. Faktura dla firmy A zawierać będzie wyliczoną kwotę premii powiększoną o 22% podatek VAT.

O zwrot kwoty zapłaconego podatku VAT, firma A wystąpi najprawdopodobniej do administracji podatkowej w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Za odpłatne świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, należy uznać, na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Na podstawie art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne. Skutki podatkowe wypłaconych premii pieniężnych są uzależnione od wielu czynników, m.in. od ustalenia za co faktycznie zostały wypłacone, tzn.: czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie.

W przypadkach, gdy wypłacona przez nabywcę towarów premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, ma ona bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do zmiany wartości (ceny) dostawy.

W praktyce występują również sytuacje, w których premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania nabyć/dostaw o określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie i nie jest związana z żadną konkretną dostawą. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona premia pieniężna/bonus związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy/dostawcy, a zatem ze świadczeniem usług przez otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca dokonuje wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów. Spółka sprzedaje do Niemiec wagony typu H (...), dokonując dostaw po 10-11 szt. miesięcznie, zgodnie z zawartą umową. Z tytułu osiągnięcia określonego poziomu dostaw - np. 12 szt. w miesiącu, firma niemiecka wypłacać będzie Zainteresowanemu premię po ok. 7 tyś. EURO za każdy wagon. Wnioskodawca na początku każdego miesiąca wystawiać będzie fakturę na kwotę odpowiedniej premii uzyskanej za miesiąc poprzedni.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż otrzymywana przez Wnioskodawcę premia stanowić będzie dopłatę do konkretnych towarów (wagonów). W związku z powyższym, przedmiotowa premia wpływać będzie na cenę towarów, tj. na jej podwyższenie.

Wobec tego, przedstawione przez Zainteresowanego stanowisko, iż potraktuje on otrzymaną premię jako zapłatę za świadczone usługi opodatkowane stawką podatkową w wysokości 22%, uznać należy za nieprawidłowe.

Biorąc pod uwagę fakt, iż wagony sprzedawane przez Spółkę będą przedmiotem wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów, dla opodatkowania kwoty dopłaty będącej przedmiotem zapytania (jako kwoty podwyższającej cenę dostarczanych towarów), Wnioskodawca winien będzie zastosować przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, takie jak dla transakcji sprzedaży wagonów.

Zatem, po spełnieniu warunków wynikających z art. 42 ust. 1 ustawy, Zainteresowany będzie miał prawo do zastosowania stawki podatku w wysokości 0%, również do kwot podwyższających cenę sprzedawanych towarów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl