ILPP2/443-1051/08-4/ISN - Opodatkowanie premii pieniężnych polegających na wyliczeniu okresowo procentowego bonusu za uzyskanie określonej wielkości sprzedaży.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1051/08-4/ISN Opodatkowanie premii pieniężnych polegających na wyliczeniu okresowo procentowego bonusu za uzyskanie określonej wielkości sprzedaży.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 17 listopada 2008 r. (data wpływu 19 listopada 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 stycznia 2009 r. (data wpływu 22 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 stycznia 2009 r. (data wpływu 22 stycznia 2009 r.) o odpis z Krajowego Rejestru Sądowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność handlową. Zarówno z dostawcami jak i z odbiorcami, w zawartych umowach ustalane są zasady przyznawania premii pieniężnych - bonusów. Premie wypłacane są w określonej umową wysokości, zależnej od wysokości obrotu z danym kontrahentem. Wyliczane są okresowo, za obrót w miesiącu, kwartale lub półroczu i są wyliczane jako procent od obrotu. Zainteresowany otrzymuje i wystawia faktury VAT z 22% stawką podatku z tego tytułu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymywane i udzielane premie pieniężne od zrealizowanej wielkości obrotów stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług na rzecz odbiorcy i czy w związku z tym podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r., opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

Świadczeniem usług, według art. 8 ust. 1 ustawy, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej (...), które nie stanowi dostawy towarów. W opinii Spółki, pojęcie usługi według ustawy jest bardzo szerokie. Przez świadczenie należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu, zakładając, że pomiędzy świadczoną usługą i przekazywanym świadczeniem istnieje bezpośredni związek. W przedstawionej sytuacji taki związek istnieje. Nie jest jednocześnie możliwe odniesienie premii do konkretnej dostawy, jedynie do wszystkich dostaw w określonym czasie. Uznaje się więc, że taki rodzaj zachowania się stron jest świadczeniem usług za wynagrodzeniem i należy je opodatkować na zasadach ogólnych.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi fakt, że część kontrahentów wystawia w opisanych sytuacjach noty księgowe. Również część organów skarbowych przychyla się do stanowiska zawartego w wyr. NSA z dnia 6 lipca 2007 r., z którego wynika, że otrzymanie premii pieniężnych z tytułu zrealizowanych obrotów jest czynnością nieopodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Jednakże stronie są znane interpretacje indywidualne - IPPP1/443-193/08-2/AP z dnia 29 lutego 2008 r. i IPPP1-443-602/08-2/JF z dnia 10 kwietnia 2008 r., obie wydane przez Izbę Skarbową w Warszawie. W obu stwierdzono, że premie pieniężne należy uznać jako usługę, która podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Spółka uważa więc, że premie pieniężne, realizowane z kontrahentami, polegające na wyliczeniu okresowo procentowego bonusu za uzyskanie określonej wielkości sprzedaży, są świadczeniem usług i należy wystawiać faktury VAT na zasadach ogólnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust.1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 ustawy. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Na mocy art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Na podstawie art. 29 ust. 4 ustawy, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartości zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp. W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jako rabat, podlegający uregulowaniom wynikającym z art. 29 ust. 4 ustawy.

W praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę, np. nabyć określonej wartości, czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób - wówczas wypłacane premie nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich sytuacjach należy uznać, iż wypłacony bonus pieniężny związany jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Z analizy sprawy wynika, iż Wnioskodawca zawarł umowy zarówno z dostawcami jak i odbiorcami, w których ustalone zostały zasady przyznawania premii pieniężnych (bonusów). Premie wypłacane są w określonej umową wysokości, zależnej od wysokości obrotu z danym kontrahentem oraz wyliczane okresowo (miesiąc, kwartał, półrocze), jako procent od obrotu. Zainteresowany otrzymuje i wystawia faktury VAT z 22% stawką podatku z tego tytułu.

W opinii Wnioskodawcy, pojęcie usługi według ustawy jest bardzo szerokie. Przez świadczenie należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu, zakładając, że pomiędzy świadczoną usługą i przekazywanym świadczeniem istnieje bezpośredni związek. Zdaniem Spółki w przedstawionej sytuacji taki związek istnieje. Nie jest jednocześnie możliwe odniesienie premii do konkretnej dostawy, jedynie do wszystkich dostaw w określonym czasie. Zainteresowany uznał więc, że taki rodzaj zachowania się stron jest świadczeniem usług za wynagrodzeniem i należy je opodatkować na zasadach ogólnych.

Biorąc pod uwagę przedstawiony przez Zainteresowanego stan faktyczny oraz powołane przepisy stwierdzić należy, iż zarówno otrzymywane jak i wypłacane premie pieniężne są wynagrodzeniem za świadczone usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, oraz winny być udokumentowane poprzez wystawienie przez świadczącego usługę faktury VAT, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy.

Informuje się, iż z dniem 1 grudnia 2008 r. (z wyjątkami określonymi w art. 15 tej ustawy) weszła w życie ustawa z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320), zmieniająca brzmienie art. 8 ust. 3 oraz art. 29 ust. 4 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl