ILPP2/443-1044/10-3/JKa

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 września 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1044/10-3/JKa

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta, przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2010 r. (data wpływu 8 lipca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 września 2010 r. (data wpływu 20 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu bądź odzyskania podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu bądź odzyskania podatku VAT. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 14 września 2010 r. (data wpływu 20 września 2010 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto XXX jest miastem na prawach powiatu i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu umów cywilno-prawnych. Jest ono właścicielem nieruchomości położonych w XXX przy ul. A i przy ul. B.

Z powyższych nieruchomości korzystają jednostki budżetowe Miasta. Z nieruchomości przy ul. A korzysta Pogotowie Opiekuńcze, na podstawie umowy o trwały zarząd, zawartej na czas nieokreślony. Natomiast z nieruchomości przy ul. B korzysta Ośrodek Sportu i Rekreacji, na podstawie umowy użyczenia również zawartej na czas nieokreślony.

Na podstawie uchwały budżetowej Rady Miasta, Wnioskodawca został zobligowany do zainstalowania kolektorów słonecznych na ww. budynkach.

W budynku przy ul. A znajduje się Pogotowie Opiekuńcze i Zainteresowany nie uzyskuje z tego budynku żadnych dochodów opodatkowanych podatkiem VAT. Natomiast w budynku przy ul. B znajduje się kryta pływalnia. Podatek VAT z tytułu dochodów opodatkowanych, uzyskiwanych z korzystania z pływalni, rozlicza Ośrodek Sportu i Rekreacji.

Dodatkowo Wnioskodawca wskazał, iż faktury za pracę związane z montażem kolektorów słonecznych wystawiane będą na niego. Montaż kolektorów nie będzie miał związku ze sprzedażą opodatkowaną Miasta. Z tytułu kolektorów nie będzie ono uzyskiwało żadnych dochodów opodatkowanych. Kolektory będą własnością Zainteresowanego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z przedstawioną powyżej inwestycją, Miastu będzie przysługiwało uprawnienie do zwrotu bądź odzyskania w jakikolwiek inny sposób przewidziany w ustawie o podatku VAT, podatku naliczonego zapłaconego wykonawcom, którzy na podstawie zawartych umów wykonają prace polegające na montażu kolektorów słonecznych na ww. budynkach.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do zwrotu lub odzyskania w jakikolwiek inny sposób przewidziany w ustawie o podatku VAT, podatku zawartego w wystawionych przez wykonawców fakturach, dotyczących czynności montażu kolektorów słonecznych na budynku krytej pływalni przy ul. B oraz na budynku Pogotowia Opiekuńczego przy ul. A.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - mocą ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest miastem na prawach powiatu i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu umów cywilno-prawnych. Jest on właścicielem dwóch budynków, z których korzystają jego jednostki budżetowe: Pogotowie Opiekuńcze, na podstawie umowy o trwały zarząd, zawartej na czas nieokreślony oraz Ośrodek Sportu i Rekreacji na podstawie umowy użyczenia, również zawartej na czas nieokreślony.

Na podstawie uchwały budżetowej Rady Miasta, Zainteresowany został zobligowany do zainstalowania kolektorów słonecznych na ww. budynkach.

Wnioskodawca nie uzyskuje żadnych dochodów związanych z ww. budynkami. Dodatkowo wskazał, iż faktury za pracę związane z montażem kolektorów słonecznych wystawiane będą na niego. Zainteresowany podkreślił, iż z tytułu kolektorów, które będą jego własnością, nie będzie uzyskiwał żadnych dochodów opodatkowanych.

W myśl powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie warunek wskazany w powołanym przepisie ustawy nie zostanie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji inwestycji będącej przedmiotem pytania, nie będą związane z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, w związku z przedstawioną w opisie sprawy inwestycją, Miastu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu bądź odzyskania w jakikolwiek inny sposób, przewidziany w ustawie o podatku od towarów i usług, podatku naliczonego zapłaconego wykonawcom, którzy na podstawie zawartych umów wykonają prace polegające na montażu kolektorów słonecznych na budynkach.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl