ILPP2/443-1043/11-2/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 września 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1043/11-2/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2011 r. (data wpływu 6 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Modernizacja ogrzewania, wymiana instalacji elektrycznej, wymiana okna oraz remont podłóg i elewacji wewnętrznej klubu (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Modernizacja ogrzewania, wymiana instalacji elektrycznej, wymiana okna oraz remont podłóg i elewacji wewnętrznej klubu (...)".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - Stowarzyszenie o statusie organizacji pożytku publicznego, jest zgodnie ze statusem i odpowiednimi przepisami zrzeszeniem o celach niezarobkowych, którego podstawowym celem jest działalność społecznie użyteczna na rzecz mieszkańców oraz rozwój miasta i gminy. W listopadzie 2010 r. Stowarzyszenie złożyło wniosek na działanie z osi PROW 2007-2013 - Małe Projekty na operację pn. "Modernizacja ogrzewania, wymiana instalacji elektrycznej, wymiana okna oraz remont podłóg i elewacji wewnętrznej klubu (...)". Została podpisana umowa z Samorządem Województwa na to przedsięwzięcie, a do końca 2011 r. złożony zostanie wniosek o płatność. Klub to miejsce spotkań dzieci, młodzieży i mieszkańców miasta i gminy. Działają w nim sekcje: modelarska, kajakarska, rycerska i muzyczna. Działania w zakresie integracji i aktywizacji są prowadzone za darmo. Wykonanie ogrzewania nadmuchowego, zakup kominka z oprzyrządowaniem oraz prace remontowe w ramach ww. operacji będą obciążone podatkiem VAT, którego jako organizacja pożytku publicznego Stowarzyszenie nie będzie mogła odzyskać, ponieważ nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z powyższą operacją Stowarzyszenie ma prawną możliwość odzyskania podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, beneficjent, tj. Stowarzyszenie, nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku od towarów i usług ponieważ jest organizacją OPP, nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem od towarów i usług oraz nie będzie z operacji czerpać zysków, a efekt inwestycji nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Jednocześnie stosowanie do treści art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne (art. 96 ust. 3 ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie jest organizacją pożytku publicznego, którego podstawowym celem jest działalność społecznie użyteczna na rzecz mieszkańców oraz rozwój miasta i gminy. Stowarzyszenie złożyło wniosek na działanie z osi PROW 2007-2013 - Małe Projekty na operację pn. "Modernizacja ogrzewania, wymiana instalacji elektrycznej, wymiana okna oraz remont podłóg i elewacji wewnętrznej klubu " (...)". Została podpisana umowa z Samorządem Województwa na to przedsięwzięcie, a do końca 2011 r. zostanie złożony wniosek o płatność. Jak wskazał Wnioskodawca, klub to miejsce spotkań dzieci, młodzieży i mieszkańców miasta i gminy, natomiast działania w zakresie integracji i aktywizacji są prowadzone za darmo. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towaru i usług, a efekt inwestycji nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

Z uwagi na fakt, iż efekty uzyskane w wyniku realizacji przedmiotowego projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych, a podmiot realizujący zadanie nie jest czynnym podatnikiem VAT - jak wskazał we wniosku Wnioskodawca - zatem w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy. Tym samym Stowarzyszenie nie będzie miało prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "Modernizacja ogrzewania, wymiana instalacji elektrycznej, wymiana okna oraz remont podłóg i elewacji wewnętrznej klubu (...)", ponieważ nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i nie wykonuje czynności opodatkowanych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl