ILPP2/443-1039/11-4/EN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 października 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1039/11-4/EN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2011 r. (data wpływu 5 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży dla potrzeb podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży dla potrzeb podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie krajowej sprzedaży kosmetyków oraz napojów owocowych o PKWiU 10.89.15.0 wyprodukowanych wyłącznie z soków owocowych lub ich koncentratów oraz ekstraktów roślinnych w proporcjach podanych poniżej. Sprzedaż tę Wnioskodawca rozpoczął w 2011 r. Wcześniej Wnioskodawca nie prowadził żadnej sprzedaży. Wśród odbiorców występują osoby fizycznie nieprowadzące działalności gospodarczej. Sprzedaż odbywa się na dwa sposoby:

* w systemie wysyłkowym (przesyłkami kurierskimi),

* poza systemem wysyłkowym (w siedzibie Wnioskodawcy).

Skład napojów owocowych sprzedawanych przez Wnioskodawcę jest następujący:

* napój owocowy o nazwie "B": puree z owoców "N" 89%, naturalny koncentrat soku z borówki amerykańskiej 5,5%, ekstrakt z liścia oliwnego 0,3%, pozostałe 2% to: naturalny koncentrat soku z winogron i czarnej porzeczki, naturalne aromaty i stabilizatory,

* napój owocowy o nazwie "Bx": puree z owoców "N" 70%, ekstrakt z liścia oliwnego 30%,

* napój owocowy o nazwie "Bxx": puree z owoców "N" 89%, naturalny koncentrat soku z winogron 5,5%, naturalny koncentrat z soku borówki amerykańskiej oraz naturalne aromaty 5,5%,

* napój owocowy o nazwie "BXXX": puree z owoców "N" 45%, koncentrat soku jabłkowego i mango 16%, koncentrat soku z marakui 5%, naturalne dodatki smakowe, koncentraty (jabłko, wiśnia, rzodkiew, słodki ziemniak), oligofruktoza, fruktoza, stabilizatory, izolowane proteiny warzywne,

* napój owocowy o nazwie "BXXX": koncentrat soku z winogron 54,8%, puree z owoców "N" 45%, naturalne dodatki smakowe, stabilizatory,

* napój owocowy o nazwie "A": puree z owoców "N" 83%, skoncentrowane soki 17% (białe winogrono, jabłko, czarna porzeczka, czarne winogrono, borówka amerykańska, malina), naturalny aromat.

Każdy nabywca otrzymuje swój unikalny numer w systemie sprzedażowym Wnioskodawcy. Pod tym numerem są przechowywane szczegółowe dane każdego nabywcy, w szczególności imię i nazwisko bądź nazwa oraz dokładny adres, a w przypadku klientów biznesowych również numer NIP.

Każde zamówienie otrzymuje swój unikalny numer w systemie sprzedażowym Wnioskodawcy. Pod tym numerem są przechowywane szczegółowe dane zamówienia oraz wystawionej do niego faktury VAT.

Płatności za sprzedaż w systemie wysyłkowym są otrzymywane przez Wnioskodawcę wyłącznie na konto bankowe poprzez:

* płatność kartą kredytową klienta w momencie składania zamówienia przez Internet lub hotline,

* wpłatę kwot zebranej gotówki przez firmę kurierską przy zamówieniach realizowanych za tzw. pobraniem.

W przypadku płatności kartą kredytową Wnioskodawca otrzymuje wyciągi bankowe oraz dodatkowe raporty pozwalające na dokładną identyfikację konkretnych zamówień oraz nabywców. W raportach tych są zamieszczane w szczególności:

* tytuł płatności zgodny z unikalnym numerem zamówienia nadanym przez system sprzedażowy Wnioskodawcy, umożliwiającym identyfikację zarówno zamówienia jak i szczegółowych danych nabywcy, w tym jego pełen adres,

* kwota płatności zgodna z kwotą zamówienia,

* dane osoby dokonującej wpłaty.

W przypadku zamówień realizowanych za tzw. pobraniem firma kurierska, z której usług korzysta Wnioskodawca, przekazuje zebrane od kupujących kwoty na konto bankowe Wnioskodawcy i jednocześnie przesyła Wnioskodawcy szczegółowe raporty dotyczące dostarczonych przesyłek i kwot pobranych od kupujących. Raporty te zawierają w szczególności:

* unikalny numer zamówienia zgodny z systemem Wnioskodawcy, umożliwiający identyfikację zarówno zamówienia jak i szczegółowych danych nabywcy, w tym jego pełen adres,

* kwotę pobraną przez kuriera dla każdego zamówienia, zgodną z wartością zamówienia w systemie Wnioskodawcy,

* adres nabywcy/odbiorcy przesyłki,

* datę dostarczenia przesyłki.

Mając na uwadze powyższe, z prowadzonej ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła. Dodatkowo w ewidencji systemu Wnioskodawcy są przechowywane wszelkie informacje dotyczące zamówienia oraz wystawionej do niego faktury VAT, a także dane każdego nabywcy, w tym osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej (imię, nazwisko, dokładny adres).

Płatności za sprzedaż poza systemem wysyłkowym, dokonywaną w siedzibie Wnioskodawcy odbywają się poprzez:

* wpłaty gotówki do kasy Wnioskodawcy,

* płatności kartą płatniczą przy użyciu terminala płatniczego,

* płatności kartą kredytową nabywcy.

W systemie sprzedażowym Wnioskodawcy do każdego zamówienia jest automatycznie generowana faktura VAT.

Wnioskodawca prowadzi szczegółowe miesięczne rejestry sprzedaży zawierające informacje o każdym zamówieniu i wystawionej do niego fakturze VAT, w szczególności:

* numer faktury VAT,

* unikalny numer zamówienia,

* dane nabywcy (imię i nazwisko lub nazwa, adres, NIP w przypadku nabywcy niebędącego osobą fizyczną),

* data wystawienia faktury,

* data sprzedaży,

* wartość sprzedaży netto z podziałem na stawki VAT,

* wartość podatku VAT z podziałem na stawki,

* wartość sprzedaży brutto,

* metoda płatności.

Rejestry sprzedaży zawierają również podsumowanie miesięcznej kwoty sprzedaży z podziałem na stawki VAT, kwoty podatku VAT z podziałem na stawki oraz kwoty brutto miesięcznej sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z bardzo dużą ilością wystawianych faktur sprzedażowych Wnioskodawca może dokonywać w swoim systemie finansowo-księgowym zbiorczych księgowań miesięcznych kwot sprzedaży, zawierających dane o miesięcznej kwocie sprzedaży netto i VAT z podziałem na stawki VAT.

Podstawa do zbiorczych księgowań to szczegółowe rejestry sprzedaży sporządzane w systemie sprzedażowym Wnioskodawcy, zawierające dane opisane powyżej, a tym samym umożliwiające prawidłowe określenie kwoty podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż może być księgowana w kwotach zbiorczych za każdy miesiąc z rozbiciem na poszczególne stawki VAT, co umożliwia prawidłowe sporządzenie deklaracji VAT oraz sprawdzenie danych każdej faktury w szczegółowych rejestrach sprzedaży opisanych powyżej (w stanie faktycznym).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zwrócić uwagę na to, iż postępowanie w sprawie interpretacji indywidualnych jest postępowaniem szczególnym i w tym sensie ograniczonym np. w stosunku do postępowania podatkowego i kontrolnego, bowiem nie może obejmować postępowania dowodowego. Powyższe wynika wprost z unormowania zawartego w art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), który stanowi, iż w sprawach dotyczących interpretacji indywidualnej stosuje się odpowiednio przepisy art. 120, art. 121 § 1, art. 125, art. 129, art. 130, art. 135-137, art. 140, art. 143, art. 165a, art. 168, art. 169 § 1-2, art. 170 i art. 171 oraz przepisy rozdziału 5, 6, 10 i 23 działu IV. W powołanym przepisie ustawodawca nie wymienia postępowania dowodowego, które regulują przepisy rozdziału 11 działu IV Ordynacji podatkowej.

W przedmiotowym wniosku, Spółka wnosi o potwierdzenie, czy w związku z bardzo dużą ilością wystawianych faktur sprzedażowych Wnioskodawca może dokonywać w swoim systemie finansowo - księgowym zbiorczych księgowań miesięcznych kwot sprzedaży, których podstawą są szczegółowe rejestry sprzedaży sporządzane w systemie sprzedażowym Wnioskodawcy.

Powyższe przesądza o tym, że odpowiedź tut. Organu na pytanie Spółki o prawidłowość ww. dokumentowania z uwagi na wskazany charakter postępowania o wydanie interpretacji może mieć jedynie charakter ogólny, zaś ocena, czy w związku z bardzo dużą ilością wystawianych faktur sprzedażowych Wnioskodawca może dokonywać w swoim systemie finansowo - księgowym zbiorczych księgowań miesięcznych kwot sprzedaży, których podstawą są szczegółowe rejestry sprzedaży sporządzane w systemie sprzedażowym Wnioskodawcy może być dokonana tylko przez organ podatkowy prowadzący postępowanie dowodowe, w którym organ ten sprawdzi spełnienie wszystkich przesłanek pozwalających na uznanie przedmiotowej dokumentacji za wystarczającą dla określenia prawidłowej kwoty podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), a także ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy o VAT, podatnicy z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego, oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Z kolei, stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie krajowej sprzedaży kosmetyków oraz napojów owocowych o PKWiU 10.89.15.0 wyprodukowanych wyłącznie z soków owocowych lub ich koncentratów oraz ekstraktów roślinnych. Sprzedaż tę Wnioskodawca rozpoczął w 2011 r. Wcześniej Wnioskodawca nie prowadził żadnej sprzedaży. Wśród odbiorców występują osoby fizycznie nieprowadzące działalności gospodarczej. Sprzedaż odbywa się na dwa sposoby:

* w systemie wysyłkowym (przesyłkami kurierskimi),

* poza systemem wysyłkowym (w siedzibie Wnioskodawcy).

Wnioskodawca prowadzi szczegółowe miesięczne rejestry sprzedaży zawierające informacje o każdym zamówieniu i wystawionej do niego fakturze VAT, w szczególności:

* numer faktury VAT,

* unikalny numer zamówienia,

* dane nabywcy (imię i nazwisko lub nazwa, adres, NIP w przypadku nabywcy niebędącego osobą fizyczną),

* data wystawienia faktury,

* data sprzedaży,

* wartość sprzedaży netto z podziałem na stawki VAT,

* wartość podatku VAT z podziałem na stawki,

* wartość sprzedaży brutto,

* metoda płatności.

Rejestry sprzedaży zawierają również podsumowanie miesięcznej kwoty sprzedaży z podziałem na stawki VAT, kwoty podatku VAT z podziałem na stawki oraz kwoty brutto miesięcznej sprzedaży.

W związku z powyższym Wnioskodawca ma wątpliwości czy może on dokonywać w swoim systemie finansowo-księgowym zbiorczych księgowań miesięcznych kwot sprzedaży, zawierających dane o miesięcznej kwocie sprzedaży netto i oraz podatku VAT z podziałem na stawki VAT.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, iż w powołanym wyżej przepisie art. 109 ust. 3 ustawy ustawodawca wskazał, iż podatnik ma obowiązek prowadzić ewidencję dla celów podatku od towarów i usług oraz określił co taka ewidencja powinna zawierać. Przy czym nie jest to katalog zamknięty. Ustawodawca poza obowiązkowymi, wyszczególnionymi enumeratywnie elementami ewidencji, wskazał, iż ewidencja prowadzona dla celów podatku VAT może zawierać inne dane - jeżeli mają one na celu prawidłowe, zgodne z rzeczywistym stanem faktycznym i prawnym, sporządzenie deklaracji.

Reasumując powyższe, jeżeli na gruncie przepisów o rachunkowości, dokonywanie przez Spółkę w jej systemie finansowo-księgowym zbiorczych księgowań miesięcznych kwot sprzedaży, zawierających dane o miesięcznej kwocie sprzedaży netto i VAT z podziałem na stawki VAT, których podstawą są rejestry sprzedaży sporządzane w systemie sprzedażowym Wnioskodawcy, zawierające dane opisane w przedstawionym stanie faktycznym - jest dopuszczalne i umożliwia prawidłowe określenie kwoty podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 29 ustawy o VAT, taki sposób udokumentowania jest wystarczający dla celów podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży dla potrzeb podatku VAT. Natomiast w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz w zakresie stawki podatku zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia Nr ILPP2/443-1039/11-2/EN oraz Nr ILPP2/443-1039/11-3/EN z dnia 5 października 2011 r.

Z kolei w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygniecie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl