ILPP2/443-1039/10-2/MR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 września 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1039/10-2/MR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2010 r. (data wpływu 6 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z przyznaną pomocą z Europejskiego Funduszu Rolnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z przyznaną pomocą z Europejskiego Funduszu Rolnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Fundacja, jako organizacja pozarządowa realizując zadania realizuje swoje zadania statutowe, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Celem Fundacji, w rozumieniu przepisów PROW na lata 2007-2013, jest działanie na rzecz rozwoju obszarów wiejskich. W październiku 2009 r. Wnioskodawca złożył wniosek o przyznanie pomocy na rok 2010 z Europejskiego Funduszu Rolnego w ramach PROW. Przedmiotem wniosku jest uzyskanie wsparcia finansowego na wydatki bieżące, wydatki związane z informacją o obszarze działania, szkolenia, organizacją wydarzeń promocyjnych i kulturalnych. W wyniku realizacji planowanych działań Fundacja ponosić będzie, jako zdarzenie przyszłe, wydatki związane z wykonywaniem przez firmy zewnętrzne usług w zakresie wykonania materiałów promocyjnych, przeprowadzania szkoleń, organizacji imprez oraz remontu pomieszczeń biurowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Fundacja posiada prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT związanego z zakupami materiałów, wyposażenia, sprzętu i usług.

2.

Czy realizując planowane działanie może odzyskać w jakikolwiek sposób poniesiony wydatek podatku VAT.

3.

Jaki jest powód dla którego Fundacja nie może odliczyć podatku VAT z tytułu planowanych działań.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z uwagi na to, że planowane działania posiadają specyfikę użyteczności publicznej, czynności opodatkowane nie wystąpią. Oznacza to również, że zakup towarów i usług związanych z realizacją planowanych działań, nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych. Dlatego też, z powodu braku możliwości prawnych Fundacja nie może odzyskać w żaden sposób podatku naliczonego VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy).

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (...).

Jak wynika z powyższego:

* prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje czynnym podatnikom VAT,

* prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi "w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych".

Zatem, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca, jako organizacja pozarządowa, złożyła wniosek o przyznanie pomocy z Europejskiego Funduszu Regionalnego w ramach PROW na lata 2007 -2013. Celem Fundacji, w rozumieniu przepisów PROW na lata 2007-2013, jest działanie na rzecz rozwoju obszarów wiejskich. Przedmiotem wniosku jest uzyskanie wsparcia finansowego na wydatki bieżące, wydatki związane z informacją o obszarze działania, szkoleniami, organizacją wydarzeń promocyjnych i kulturalnych. Przedmiotowe zadania należą do zadań własnymi Fundacji (zadania statutowe), korzystających ze zwolnienia od podatku VAT. W wyniku realizacji planowanych działań Zainteresowany ponosić będzie wydatki związane z wykonywaniem przez firmy zewnętrzne usług w zakresie wykonania materiałów promocyjnych, przeprowadzania szkoleń, organizacji imprez oraz remontu pomieszczeń biurowych. Fundacja wskazała, iż planowane działania posiadają specyfikę użyteczności publicznej, wobec powyższego czynności opodatkowane nie wystąpią. Ponadto, zakup towarów i usług związanych z realizacją planowanych działań, nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże w treści ustawy, przewidziano preferencyjne (obniżone) stawki podatku od towarów i usług, a nawet zwolnienia od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

W poz. 10 cyt. załącznika określono jako zwolnione od podatku "Usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej nie sklasyfikowane (wyłącznie statutowe)" - PKWiU 91. Oznacza to, że zwolnieniem od podatku VAT nie są objęte wszystkie czynności wykonywane przez organizacje członkowskie w ramach działalności statutowej, lecz wyłącznie usługi zaliczane do symbolu PKWiU 91.

Na mocy art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tekst jedn. Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 z późn. zm.), fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami. Fundacja działa na podstawie przepisów niniejszej ustawy i statutu (art. 4 cyt. ustawy). W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, podjęcie przez fundację działalności gospodarczej nie przewidzianej w statucie wymaga uprzedniej zmiany statutu. Natomiast stosownie do treści art. 11 ust. 2 cyt. ustawy, zmiana statutu fundacji wymaga wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego (...).

Zatem, jeśli Wnioskodawca wykonuje działalność statutową, sklasyfikowaną w grupowaniu PKWiU 91, to w tej części korzysta ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Oznacza to, że uzyskanie wsparcia na wydatki bieżące, wydatki związane z informacją o obszarze działania, szkolenia, organizację wydarzeń promocyjnych i kulturalnych wydatki oraz w przyszłości związane z wykonywaniem przez firmy zewnętrzne usług w zakresie wykonania materiałów promocyjnych, przeprowadzania szkoleń, organizacji imprez oraz remontu pomieszczeń biurowych, finansowanych z Europejskiego Funduszu Rolnego w ramach PROW, mają związek z działalnością statutową Fundacji, która korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Z uwagi zatem na fakt, iż efekty uzyskane w wyniku realizacji przedmiotowego projektu nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych - jak wskazał we wniosku Zainteresowany - w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Fundacja nie będzie miała również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż Fundacja nie będzie miała prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT związanego z zakupami materiałów, wyposażenia, sprzętu i usług oraz remontu pomieszczeń biurowych oraz nie będzie miała możliwości odzyskania podatku naliczonego VAT w związku z wnioskiem o przyznanie pomocy na rok 2010 z Europejskiego Funduszu Rolnego w ramach PROW, gdyż poniesione wydatki nie będą służyć Fundacji do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług i będą mieściły się w zakresie jej działalności statutowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl