ILPP2/443-1037/12-4/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1037/12-4/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 4 października 2012 r. (data wpływu 8 października 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 grudnia 2012 r. (data wpływu 10 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 grudnia 2012 r. (data wpływu 10 grudnia 2012 r.) o doprecyzowanie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, pytania oraz własnego stanowiska w sprawie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej (Dz. U. z 2012 r., art. 14a-14p) Wnioskodawca - Stowarzyszenie zwrócił się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego.

Stowarzyszenie złożyło za pośrednictwem "Stowarzyszenia L." z siedzibą w K., wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi PROW 2007-2013.

Wniosek dotyczy przygotowania i przeprowadzenia "Dożynek Gminnych", uroczystości, która w Gminie od wielu lat obchodzona jest zawsze pod tą samą datą, wskazaną wyżej.

Stowarzyszenie wniosek o przyznanie pomocy pierwszy raz złożyło w dniu 24 września 2012 r.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że działa od lipca 2012 r. Jego zadaniem jest kultywowanie tradycji regionalnej, organizowanie imprez okolicznościowych, dążących do podnoszenia jakości życia społeczności lokalnej. Taką imprezą (zdarzeniem przyszłym) będą "dożynki gminne".

W dniu 24 września 2012 r. Stowarzyszenie J. złożyło za pośrednictwem Stowarzyszenia L." w K. do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji objętych PROW na lata 2007-2013. Złożony wniosek dotyczy organizacji w dniu 15 sierpnia 2013 r. "Dożynek Gminnych" w G.

Wszystkie faktury dokumentujące koszty poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia będą przedłożone do refundacji. W ramach projektu przewiduje się (planuje) poniesienie kosztów związanych z przygotowaniem i organizacją dożynek. Do kosztów tych zalicza się:

1.

Wynajem nagłośnienia i oświetlenia,

2.

Zaproszenie zespołów i kapeli artystycznych,

3.

Uszycie strojów okolicznościowych dla grupy młodzieży szkolnej,

4.

Zakup produktów do przygotowania potraw regionalnych,

5.

Wystrój sceny i stołu biesiadnego,

6.

Zakup nagród (statuetki okolicznościowe),

7.

Zakup naczyń jednorazowych,

8.

Obsługa pełna księgowości Projektu,

9.

Pokaz pirotechniczny - efekty świetlne "światło - dźwięk",

10.

Wykonanie folderów promocyjnych z LOGO,

11.

Wykonanie znaczków okolicznościowych z LOGO,

12.

Ogłoszenie w prasie.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym jako podatnik podatku od towarów i usług i nie prowadzi działalności gospodarczej. Interpretacja stanowić będzie załącznik do wniosku o płatność na etapie refundowania wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu o pełnej nazwie: "Dożynki Gminne - t...".

Wydatki ww. projektu i jego realizacja będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Zainteresowanego - Stowarzyszenie J. w G.

Wszystkie czynności związane z realizacją projektu będą miały związek z wykonywanymi przez Stowarzyszenie zadaniami i będą czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 6 grudnia 2012 r. (data wpływu 10 grudnia 2012 r.).

Czy Stowarzyszenie J. ma możliwość odzyskania podatku VAT, w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania w ramach działania 413 - Funkcjonowanie i wdrażanie lokalnych strategii rozwoju, objętego PROW na lata 2007-2013 "Małe projekty".

Zdaniem Wnioskodawcy, działalność Stowarzyszenia, która opiera się na działalności statutowej, bez prowadzenia działalności gospodarczej nie będzie mogła i nie będzie miała możliwości po realizacji projektu ubiegania się o zwrot należnego podatku VAT.

W złożonym wniosku do L. Zainteresowany ujął podatek VAT do kosztów kwalifikowalnych.

Powodem złożenia wniosku o udzielenie interpretacji są wątpliwości prawno-podatkowe związane z podatkiem VAT.

Stowarzyszenie J. nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, w związku z przyszłymi wydatkami poniesionymi na realizację działania 413 - Wskazanie lokalnych strategii rozwoju, objętego PROW na lata 2007-2013. Podatnik nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym jako podatnik podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z opisu sprawy wynika, że Zainteresowany działa od lipca 2012 r. Jego zadaniem jest kultywowanie tradycji regionalnej, organizowanie imprez okolicznościowych, dążących do podnoszenia jakości życia społeczności lokalnej. Taką imprezą (zdarzeniem przyszłym) będą "dożynki gminne".

W dniu 24 września 2012 r. Stowarzyszenie J. złożyło za pośrednictwem Stowarzyszenia L. w K. do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji objętych PROW na lata 2007-2013. Złożony wniosek dotyczy organizacji w dniu 15 sierpnia 2013 r. "Dożynek Gminnych" w G.

Wszystkie faktury dokumentujące koszty poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia będą przedłożone do refundacji. W ramach projektu przewiduje się (planuje) poniesienie kosztów związanych z przygotowaniem i organizacją dożynek. Do kosztów tych zalicza się:

1.

Wynajem nagłośnienia i oświetlenia,

2.

Zaproszenie zespołów i kapeli artystycznych,

3.

Uszycie strojów okolicznościowych dla grupy młodzieży szkolnej,

4.

Zakup produktów do przygotowania potraw regionalnych,

5.

Wystrój sceny i stołu biesiadnego,

6.

Zakup nagród (statuetki okolicznościowe),

7.

Zakup naczyń jednorazowych,

8.

Obsługa pełna księgowości Projektu,

9.

Pokaz pirotechniczny - efekty świetlne "światło - dźwięk",

10.

Wykonanie folderów promocyjnych z LOGO,

11.

Wykonanie znaczków okolicznościowych z LOGO,

12.

Ogłoszenie w prasie.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym jako podatnik podatku od towarów i usług i nie prowadzi działalności gospodarczej. Interpretacja stanowić będzie załącznik do wniosku o płatność na etapie refundowania wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu o pełnej nazwie: "Dożynki Gminne - t....".

Wydatki ww. projektu i jego realizacja będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Zainteresowanego - Stowarzyszenie J. w G.

Wszystkie czynności związane z realizacją projektu będą miały związek z wykonywanymi przez Stowarzyszenie zadaniami i będą czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym jako podatnik podatku od towarów i usług i nie prowadzi działalności gospodarczej. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania pn. "Dożynki Gminne - t...." w ramach działania 413 - Funkcjonowanie i wdrażanie lokalnych strategii rozwoju, objętego PROW na lata 2007-2013 "Małe projekty".

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl