ILPP2/443-1022/09-3/EN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 października 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1022/09-3/EN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 5 sierpnia 2009 r. (data wpływu 7 sierpnia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 września 2009 r. (data wpływu 22 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. "Adaptacja i rozbudowa budynku po byłym Komisariacie Policji na Publiczne Przedszkole wraz z urządzeniami technicznymi" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. "Adaptacja i rozbudowa budynku po byłym Komisariacie Policji na Publiczne Przedszkole wraz z urządzeniami technicznymi". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 września 2009 r. (data wpływu 22 września 2009 r.) o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - Gmina, w związku z realizacją projektu pn. "Adaptacja i rozbudowa budynku po byłym Komisariacie Policji na Publiczne Przedszkole wraz z urządzeniami technicznymi", ponosi wydatki związane z zapłatą faktur za wykonane roboty w pełnej wysokości, tj. kwota netto oraz podatek VAT i nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od zapłaconych faktur.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż ww. projekt jest dofinansowany z funduszy unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa. Dofinansowanie zgodnie z harmonogramem płatności przewidziane jest tylko w 2009 r.

Inwestycja ta jest zadaniem własnym Gminy zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym. Ww. inwestycja po zrealizowaniu pozostanie własnością Gminy, nie będzie przekazana odpłatnie innemu podmiotowi w dzierżawę ani najem. Inwestycja ta po zrealizowaniu nie będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca - Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT od zapłaconych faktur w związku z realizacją zadania pn. "Adaptacja i rozbudowa budynku po byłym Komisariacie Policji na Publiczne Przedszkole wraz z urządzeniami technicznymi".

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odliczenia podatku VAT od zapłaconych faktur w ramach realizowanego projektu pn. "Adaptacja i rozbudowa budynku po byłym Komisariacie Policji na Publiczne Przedszkole wraz z urządzeniami technicznymi".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty, czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, a także obiektów administracyjnych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 8 i pkt 15 powołanej ustawy.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Gmina w związku z realizacją projektu pn. "Adaptacja i rozbudowa budynku po byłym Komisariacie Policji na Publiczne Przedszkole wraz z urządzeniami technicznymi", ponosi wydatki związane z zapłatą faktur za wykonane roboty. Projekt jest dofinansowany z funduszy unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa. Dofinansowanie zgodnie z harmonogramem płatności przewidziane jest tylko na 2009 r. Przedmiotowa inwestycja jest realizowana w ramach zadań własnych Gminy zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym. Inwestycja po zrealizowaniu pozostanie własnością Gminy, nie będzie przekazana odpłatnie innemu podmiotowi w dzierżawę ani najem oraz nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy stwierdzić należy, że nabyte towary i usługi, związane z realizacją przedmiotowego projektu, nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym, nie został spełniony podstawowy warunek zawarty w art. 86 ust. 1 ustawy, czyli związek zakupów ze sprzedażą opodatkowaną, zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących ww. zakupy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl