ILPP2/443-1020/09-4/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 października 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1020/09-4/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 sierpnia 2009 r. (data wpływu 7 sierpnia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 września 2009 r. (data wpływu 28 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rejestracji dla potrzeb podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rejestracji dla potrzeb podatku VAT. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 25 września 2009 r. (data wpływu 28 września 2009 r.) o doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zawarł umowę o współpracy z firmą polską, dla której świadczy usługi w zakresie wykonywania prac montażowych konstrukcji stalowych i spawania. Usługi te wykonuje jako podwykonawca, poza obszarem Polski (w granicach Unii Europejskiej) na rzecz inwestora zagranicznego, ale w imieniu firmy polskiej. W momencie przekroczenia obrotu Zainteresowany zarejestrował się jako czynny podatnik VAT i jako podwykonawca wystawia faktury VAT ze stawką 22% za usługi wykonywane za granicą firmie polskiej, zlecającej to podwykonawstwo. Natomiast firma polska wystawia fakturę za całość usługi inwestorowi zagranicznemu.

Przedmiotowe usługi "w zakresie wykonywania prac montażowych konstrukcji stalowych i spawania" wykonywane były na ruchomym majątku rzeczowym (spawanie ram pod konstrukcje naczep samochodowych), jak również na nieruchomościach (spawanie konstrukcji stalowych wykorzystywanych przy montażu hal) w Niemczech.

W latach 2006 i 2007 prace spawalnicze i montażowe Wnioskodawca wykonywał wyłącznie w Niemczech. W odniesieniu do roku 2008, świadczył usługi zarówno w Niemczech, jak i na terytorium kraju. Przedmiotem usług wykonywanych w kraju były prace sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 28.52.10. Z tego tytułu Zainteresowany osiągnął w 2008 r. na terytorium kraju obrót w wysokości 6.980,00 zł W roku bieżącym świadczone przez niego usługi do dnia 27 sierpnia 2009 r. pozwoliły osiągnąć na terytorium kraju obrót w wysokości 320,00 zł (w oparciu o klasyfikację PKWiU wskazaną w 2008 r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w momencie przekroczenia obrotu, zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), przy sprzedaży przedmiotowych usług Wnioskodawca miał obowiązek zarejestrowania się i wystawiania faktur w kraju jako czynny podatnik VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Dla prawidłowego określenia miejsca powstania obowiązku podatkowego, tj. określenia kraju, w którym należy rozliczyć podatek od towarów i usług z tytułu wykonywanej usługi, istotne znaczenie ma miejsce świadczenia usług w rozumieniu cytowanej ustawy o VAT. Przepisy art. 27 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ww. ustawy wskazują na zasadę miejsca świadczenia usługi, a nie osoby zlecającej wykonawstwo. Oznacza to, że wykonanie usługi związanej z nieruchomościami (...) oraz usług przygotowania i koordynacji prac budowlanych - jest usługą świadczoną według położenia nieruchomości, zatem usługa taka nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w kraju.

W związku z powyższym Zainteresowany uważa, że w momencie przekroczenia obrotu z tytułu wykonywania ww. usług, zgodnie z art. 113 ust. 9 ww. ustawy o VAT, nie miał obowiązku rejestrowania się jako czynny podatnik VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast, stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22 ustawy).

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16 - art. 106 ust. 1 ustawy.

Według art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r., podatnik rozpoczynający wykonywanie czynności określonych w art. 5 w trakcie roku podatkowego jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży, kwoty określonej w ust. 1 lub w ust. 8.

Natomiast, na mocy art. 113 ust. 9 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r., podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

W myśl art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zawarł umowę o współpracy z firmą polską, dla której świadczy usługi w zakresie wykonywania prac montażowych konstrukcji stalowych i spawania. Usługi te wykonuje jako podwykonawca, poza obszarem Polski (w granicach Unii Europejskiej) na rzecz inwestora zagranicznego, ale w imieniu firmy polskiej. W momencie przekroczenia obrotu Zainteresowany zarejestrował się jako czynny podatnik VAT i jako podwykonawca wystawia faktury VAT ze stawką 22% za usługi wykonywane za granicą firmie polskiej, zlecającej to podwykonawstwo. Natomiast firma polska wystawia fakturę za całość usługi inwestorowi zagranicznemu. Przedmiotowe usługi wykonywane były na ruchomym majątku rzeczowym (spawanie ram pod konstrukcje naczep samochodowych), jak również na nieruchomościach (spawanie konstrukcji stalowych wykorzystywanych przy montażu hal) w Niemczech.

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Ogólna reguła wyrażona w art. 27 ust. 1 ustawy stanowi, iż w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania (...).

Odstępstwa od ogólnej zasady określania miejsca świadczenia usług przewidziane zostały w art. 27 ust. 2-6 i art. 28 ustawy.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca świadczył m.in. usługi w zakresie wykonywania prac montażowych konstrukcji stalowych i spawania, które wykonywane były na ruchomym majątku rzeczowym (spawanie ram pod konstrukcje naczep samochodowych), jak również na nieruchomościach (spawanie konstrukcji stalowych wykorzystywanych przy montażu hal) znajdujących się w Niemczech.

Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy, w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego - miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości.

Z treści powołanych przepisów wynika, iż stosownie do art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy, miejscem opodatkowania usług polegających na spawaniu konstrukcji stalowych wykorzystywanych przy montażu hal, jako usług związanych z nieruchomościami nie jest terytorium kraju, bowiem nieruchomości położone są na terytorium Niemiec. W związku z tym, usługi takie wykonywane na nieruchomościach położonych na terytorium Niemiec podlegają opodatkowaniu w kraju, w którym ta nieruchomość się znajduje - w Niemczech.

Natomiast, w myśl art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy, w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.

W przypadku usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. c) i d, świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane (art. 28 ust. 7 ustawy)

Zgodnie z art. 28 ust. 8 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r., w przypadku gdy usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, przepis ust. 7 stosuje się, jeżeli towary po wykonaniu usług zostaną niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od wykonania na nich usług, wywiezione poza terytorium kraju.

Natomiast, na mocy art. 28 ust. 8 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r., w przypadku gdy usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, przepis ust. 7 stosuje się, jeżeli towary po wykonaniu usług zostaną w terminie 90 dni od wykonania na nich usług wywiezione poza terytorium kraju.

Przez terytorium kraju - na podstawie art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ustawa nie definiuje pojęcia "usługi na ruchomym majątku rzeczowym". W związku z tym, należy termin ten interpretować w oparciu o wykładnię językową jako wszelkie usługi wykonywane przez podatnika, w wyniku których następuje wytworzenie nowego produktu z powierzonych materiałów, jego przerobienie lub ulepszenie, przy czym podatnik świadczący usługę nie jest właścicielem towaru powierzonego ani wytworzonego, przerobionego lub ulepszonego.

Wskazać należy, iż Wnioskodawca świadczy m.in. usługi na ruchomym majątku rzeczowym (spawanie ram pod konstrukcje naczep samochodowych), który znajduje się na terytorium Niemiec. W związku z tym, nie znajdą zastosowania przepisy art. 28 ust. 7 i ust. 8 ustawy, ponieważ ruchomy majątek rzeczowy znajduje się w momencie świadczenia usług na terytorium Niemiec, zatem nie może on zostać wywieziony poza terytorium kraju (rozumianego jako terytorium Rzeczypospolitej Polskiej), przez co nie zostanie spełniony warunek określony w art. 28 ust. 8 ustawy.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w świetle powołanych przepisów, miejscem świadczenia i opodatkowania przedmiotowych usług na ruchomym majątku rzeczowym jest terytorium kraju, gdzie są one faktycznie wykonywane, tj. terytorium Niemiec.

W związku z powyższym, zgodnie z zakresem przedmiotowym wskazanym w art. 5 ust. 1 ustawy, przedmiotowe usługi w zakresie prac montażowych konstrukcji stalowych i spawania, wykonywane na ruchomym majątku rzeczowym oraz na nieruchomościach, świadczone przez Wnioskodawcę na terytorium Niemiec nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

O sposobie rozliczania podatku od wartości dodanej i jego wysokości, oraz o podmiocie zobowiązanym do jego rozliczenia przesądzają w takim przypadku przepisy kraju, w którym znajduje się miejsce świadczenia usługi.

Zatem, obrót z tytułu świadczenia usług w zakresie prac montażowych konstrukcji stalowych i spawania, wykonywanych na ruchomym majątku rzeczowym oraz na nieruchomościach, na terytorium Niemiec - nie wchodzi do kwot limitów określonych w art. 113 ustawy, uprawniających do korzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika również, iż w latach 2006 i 2007 prace spawalnicze i montażowe Wnioskodawca wykonywał wyłącznie w Niemczech. W odniesieniu do roku 2008, świadczył usługi zarówno w Niemczech, jak i na terytorium kraju. Z tytułu usług wykonywanych w kraju Zainteresowany osiągnął w 2008 r. obrót w wysokości 6.980,00 zł W roku bieżącym świadczone przez niego usługi do dnia 27 sierpnia 2009 r. pozwoliły osiągnąć na terytorium kraju obrót w wysokości 320,00 zł.

Biorąc pod uwagę brzmienie powołanych przepisów oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż Zainteresowany, świadcząc w latach 2006 i 2007 usługi niepodlegające opodatkowaniu na terytorium kraju, nie miał obowiązku zarejestrowania się jako czynny podatnik podatku od towarów i usług i wystawiania faktur VAT.

Jeżeli Wnioskodawca w trakcie roku podatkowego, w którym rozpoczął wykonywanie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, osiągając obrót z tytułu świadczenia usług opodatkowanych na terytorium kraju w wysokości 6.980,00 zł, nie przekroczył limitu sprzedaży określonej zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w tym roku podatkowym, uprawniającego go do korzystania ze zwolnienia od podatku - nie miał także obowiązku rejestracji w Polsce i wystawiania faktur VAT jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Ponadto tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisanym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - w wydanej interpretacji rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl