ILPP2/443-1004/10-4/BA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 września 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1004/10-4/BA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2010 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 30 czerwca 2010 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 1 lipca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 września 2010 r. (data wpływu do 7 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT od wydatków związanych z realizacją zadania pn. "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności, aktywizacja"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT od wydatków związanych z realizacją zadania pn. "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności, aktywizacja". Pismem z dnia 3 września 2010 r. (data wpływu 7 września 2010 r.) uzupełniono wniosek o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego oraz podpis osoby uprawnionej do reprezentowania Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie złożyło wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 4.31 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności, aktywizacja" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2009 - 2013.

We wniosku zostały ujęte wydatki związane z utrzymaniem Biura Stowarzyszenia oraz wydatki związane z nabywaniem umiejętności i aktywizacją.

Wnioskodawca poniósł wydatki na podstawie wystawionych faktur VAT w I i II kwartale 2010 r. Następne ponoszone będą w III i IV kwartale 2010 r. Do złożonego wniosku o przyznanie pomocy koszty podatku zostały doliczone do kosztów kwalifikowanych.

W celu zaliczenia podatku VAT do kosztów kwalifikowanych niezbędne jest przedstawienie indywidualnej interpretacji, która będzie konieczna na etapie rozpatrywania wniosku o płatność.

Koszty te zostały uznane za koszty kwalifikowane z uwagi na to, że Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od zapłaconej kwoty. Do niniejszego wniosku Zainteresowany dołączył zestawienie rzeczowo-finansowe, stanowiące załącznik do umowy o przyznanie pomocy z dnia 29 marca 2010 r. W zestawieniu tym są ujęte wszystkie koszty kwalifikowane.

Stowarzyszenie prowadzi działalność statutową w zakresie rozwoju obszarów wiejskich. Nie prowadzi działalności gospodarczej.

Ze złożonego uzupełnienia do wniosku wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Planowane wydatki nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, zwolnionymi od podatku bądź niepodlegającymi opodatkowaniu, bowiem Zainteresowany nie świadczy żadnych usług i nie sprzedaje towarów podlegających podatkowi od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy po zapłaceniu wykonawcom za poszczególne prace, wykonane usługi, Stowarzyszenie będzie miało możliwość odzyskania podatku VAT od zapłaconej kwoty.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa do odzyskania podatku VAT od zapłaconych kwot, bowiem korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych. Nie zostaje spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tym samym nie przysługuje mu prawo do zwrotu kwoty różnicy podatku na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Na podstawie art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca złożył wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 4.31 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności, aktywizacja" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2009 - 2013. Zainteresowany poniósł wydatki na podstawie wystawionych faktur VAT. Stowarzyszenie prowadzi działalność statutową w zakresie rozwoju obszarów wiejskich. Nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Planowane wydatki nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, zwolnionymi od podatku bądź niepodlegającymi opodatkowaniu, ponieważ Zainteresowany nie świadczy żadnych usług i nie sprzedaje towarów podlegających podatkowi od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowe jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanym, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT i nie prowadzi działalności gospodarczej. Zatem, nie będzie miał on prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją zadania pn. "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności, aktywizacja".

W zakresie ww. projektu nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in.: pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Stowarzyszenie nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Stowarzyszenie nie będzie miało możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w związku z ponoszonymi wydatkami.

Tut. Organ informuje, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Ponadto w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z powyższym, iż Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załącznika dołączonego przez Zainteresowanego, jest natomiast związany opisem sprawy przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem, co wprost wynika z przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl