ILPP2/443-1000/10-2/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 września 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1000/10-2/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2010 r. (data wpływu 1 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skorygowania podatku należnego w odniesieniu do nieściągalnych wierzytelności - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skorygowania podatku należnego w odniesieniu do nieściągalnych wierzytelności.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Dłużnik, prowadzący działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, ma dług w stosunku do Wnioskodawcy na kwotę główną 123.995,04 zł.

Zgodnie z zapisami ustawy o podatku VAT, po upływie 180 dni od daty terminu płatności Wnioskodawca wykonał następujące czynności:

1.

w dniu 29 stycznia 2010 r. wysłał do Dłużnika listem poleconym informację o zamiarze dokonania korekty podatku należnego (kopia pisma wraz z dowodem nadania - zał. nr 1),

2.

w dniu 9 lutego 2010 r. otrzymał zaświadczenie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu, że Dłużnik jest czynnym podatnikiem VAT (zał. nr 2),

3.

w dniu 22 kwietnia 2010 r. dokonał korekty podatku należnego za m-c marzec 2010 r. w kwocie 22.35976 zł (kopie deklaracji - zał. nr 3),

4.

następnie w dniu 22 kwietnia 2010 r. powiadomił dłużnika z kopią do Urzędu Skarbowego Dłużnika o dokonanej korekcie za m-c marzec 2010 r. Dłużnik potwierdził odbiór tego powiadomienia (kopie zawiadomienia oraz potwierdzenie odbioru przez Dłużnika zawiadomienia - zał. nr 4).

W dniu 29 kwietnia 2010 r. pracownicy Urzędu Skarbowego poprosili Głównego Księgowego Wnioskodawcy o wycofanie korekty podatku należnego za m-c marzec 2010 r. ze względu na brak potwierdzenia przez Dłużnika odbioru informacji o zamiarze dokonania korekty (patrz zał. nr 1). Korekty tej Zainteresowany dokonał w dniu 10 maja 2010 r., a jednocześnie wystąpił do Poczty Polskiej S.A. z prośbą o przedstawienie dowodu dostarczenia listu poleconego z dnia 29 stycznia 2010 r., z informacją (wg zał. nr 1) o zamiarze dokonania korekty.

W dniu 11 czerwca 2010 r. Wnioskodawca otrzymał informację Poczty Polskiej o zaginięciu jego przesyłki z winy Poczty (zał. nr 5). W dniu 17 maja 2010 r. Dłużnik tymczasem wyrejestrował się jako podatnik VAT, w związku z czym Zainteresowany utracił możliwość dokonania korekty w następnych miesiącach.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawo do dokonania korekty podatku należnego za marzec 2010 r. w sytuacji, gdy:

* zawiadomienie, o którym mowa w punkcie 6, zgodnie z oświadczeniem Poczty Polskiej, zaginęło z winy Poczty;

* zawiadomienie o dokonanej korekcie zostało przez dłużnika przyjęte, a więc potwierdził on fakt wiedzy o dokonanej korekcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do dokonania korekty podatku za m-c marzec 2010 r., gdyż Dłużnik jednoznacznie miał wiedzę o konieczności zapłaty długu oraz o dokonanej korekcie. W tej sprawie był on w swoim Urzędzie Skarbowym i był świadomy że musi dokonać korekty swoich deklaracji VAT w zakresie podatku naliczonego od niezapłaconych mu faktur.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Artykuł 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Obowiązek podatkowy, zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy, powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 4 ustawy).

Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, iż podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego.

Z opisu sprawy wynika, iż Dłużnik, prowadzący działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, ma dług w stosunku do Wnioskodawcy na kwotę główną 123.995,04 zł.

Po upływie 180 dni od daty terminu płatności Zainteresowany wykonał następujące czynności:

1.

w dniu 29 stycznia 2010 r. wysłał do Dłużnika listem poleconym informację o zamiarze dokonania korekty podatku należnego,

2.

w dniu 9 lutego 2010 r. otrzymał zaświadczenie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu, że Dłużnik jest czynnym podatnikiem VAT,

3.

w dniu 22 kwietnia 2010 r. dokonał korekty podatku należnego za m-c marzec 2010 r. w kwocie 22.35976 zł,

4.

następnie w dniu 22 kwietnia 2010 r. powiadomił dłużnika z kopią do Urzędu Skarbowego Dłużnika o dokonanej korekcie za m-c marzec 2010 r. Dłużnik potwierdził odbiór tego powiadomienia.

W dniu 29 kwietnia 2010 r. pracownicy Urzędu Skarbowego poprosili Głównego Księgowego Wnioskodawcy o wycofanie korekty podatku należnego za m-c marzec 2010 r. ze względu na brak potwierdzenia przez Dłużnika odbioru informacji o zamiarze dokonania korekty. Korekty tej Zainteresowany dokonał w dniu 10 maja 2010 r., a jednocześnie wystąpił do Poczty Polskiej S.A. z prośbą o przedstawienie dowodu dostarczenia listu poleconego z dnia 29 stycznia 2010 r., z informacją o zamiarze dokonania korekty.

W dniu 11 czerwca 2010 r. Wnioskodawca otrzymał informację Poczty Polskiej o zaginięciu jego przesyłki z winy Poczty. W dniu 17 maja 2010 r. Dłużnik tymczasem wyrejestrował się jako podatnik VAT, w związku z czym Zainteresowany utracił możliwość dokonania korekty w następnych miesiącach.

W ustawie o podatku od towarów i usług została rozwiązana kwestia dotycząca możliwości rozliczenia podatku w odniesieniu do nieściągalnych wierzytelności, którą regulują przepisy art. 89a i art. 89b ustawy.

Zgodnie z art. 89a ust. 1 ustawy, podatnik może skorygować podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona, z zastrzeżeniem ust. 2-5. Korekta podatku dotyczy również kwoty podatku przypadającej na część kwoty wierzytelności odpisanej jako nieściągalna lub której nieściągalność została uprawdopodobniona.

Nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną w przypadku, gdy wierzytelność nie została uregulowana w ciągu 180 dni od upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze (art. 89a ust. 1a ustawy).

W myśl art. 89a ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się w przypadku, gdy spełnione są następujące warunki:

1.

dostawa towarów lub świadczenie usług jest dokonywana na rzecz podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1, zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, niebędącego w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji,

2.

wierzytelności zostały uprzednio wykazane w deklaracji jako obrót opodatkowany i podatek należny,

3.

wierzyciel i dłużnik na dzień dokonania korekty, o której mowa w ust. 1, są podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni,

4.

wierzytelności nie zostały zbyte,

5.

od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona,

6.

wierzyciel zawiadomił dłużnika o zamiarze skorygowania podatku należnego ze względu na wystąpienie okoliczności, o których mowa w ust. 1, a dłużnik w ciągu 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia nie uregulował należności w jakiejkolwiek formie.

Artykuł 89a ust. 3 ustawy stanowi, iż korekta podatku należnego może nastąpić w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym upłynął termin określony w ust. 2 pkt 6, nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym wierzyciel uzyskał potwierdzenie odbioru przez dłużnika zawiadomienia, o którym mowa w ust. 2 pkt 6. Warunkiem dokonania korekty jest uzyskanie przez wierzyciela potwierdzenia odbioru przez dłużnika zawiadomienia, o którym mowa w ust. 2 pkt 6.

Powołane wyżej przepisy dopuszczają zatem możliwość dokonania przez podatnika korekty podatku należnego, który powstał w związku z dostawą towarów lub świadczeniem usług na terytorium kraju, w sytuacji gdy nabywca towaru bądź usługi, nie dokonał zapłaty na rzecz dostawcy. Zauważyć należy, iż tylko łączne spełnienie wszystkich warunków wymienionych w art. 89a ust. 2 ustawy, daje prawo do skorygowania podatku należnego.

Na mocy art. 89b ust. 1 ustawy, w przypadku otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w art. 89a ust. 2 pkt 6, i nieuregulowania należności w terminie 28 dni od dnia otrzymania tego zawiadomienia, podatnik (dłużnik) jest obowiązany do pomniejszenia podatku naliczonego podlegającego odliczeniu lub w przypadku jego braku, do powiększenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku wynikającą z nieuregulowanych faktur, poprzez korektę deklaracji za okres, w którym dokonał odliczenia lub w którym otrzymał te faktury.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca wysłał do Dłużnika zawiadomienie o zamiarze dokonania korekty podatku należnego. Jednakże zawiadomienie to nie dotarło do Dłużnika. Wnioskodawca otrzymał informację Poczty Polskiej o zaginięciu jego przesyłki z winy Poczty.

Tut. Organ stwierdza, iż nie ma znaczenia z czyjej winy zawiadomienie Dłużnika o zamiarze dokonania korekty do niego nie dotarło. Wnioskodawca przed dokonaniem przedmiotowej korekty winien być w posiadaniu potwierdzenia zawiadomienia Dłużnika o swoim zamiarze, jeżeli przesyłka zaginęła wówczas oznacza to, że Dłużnik takiego zawiadomienia nie otrzymał tym samym Zainteresowany nie mógł dokonać przedmiotowej korekty, gdyż nie dopełnił warunku z art. 89a ust. 2 pkt 6 ustawy, tj. nie zawiadomił Dłużnika o zamiarze dokonania korekty podatku należnego.

Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca nie dysponuje dowodem potwierdzającym odebranie przez Dłużnika zawiadomienia o zamiarze skorygowania podatku należnego ze względu na wystąpienie okoliczności, o których mowa w art. 89a ust. 1 ustawy stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony jeden z warunków wymienionych w art. 89a ust. 2 ustawy, kwalifikujący do dokonania korekty podatku należnego. Tym samym w odniesieniu do tych faktur, Wnioskodawca nie ma możliwości skorygowania podatku należnego na podstawie przepisu art. 89a ust. 2 pkt 6 ustawy o VAT. W związku z powyższym stało się zbędne badanie pozostałych warunków zwartych w cyt. przepisach.

Reasumując, w chwili obecnej Zainteresowany nie ma prawa dokonania korekty podatku należnego za marzec 2010 r. podatku należnego, gdyż nie zostały spełnione łącznie wszystkie warunki wymienione w art. 89a ust. 1a i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Tut. Organ informuje, iż w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl