ILPP2/443-10/10-4/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-10/10-4/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2009 r. (data wpływu 4 stycznia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 lutego 2010 r. (data wpływu 1 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania premii pieniężnych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 lutego 2010 r. (data wpływu 1 marca 2010 r.) o doprecyzowanie stanu faktycznego, własne stanowisko w zakresie drugiego pytania zadanego we wniosku oraz podpisy osób upoważnionych do reprezentowania Spółki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka w związku z prowadzoną działalnością, polegającą na handlu hurtowym i detalicznym towarami, dokonuje zakupów na dużą skalę - do kilkudziesięciu faktur miesięcznie od jednego kontrahenta. Dostawcy zachęcają Zainteresowanego do nabywania od nich towarów m.in. poprzez nagradzanie go premiami pieniężnymi - bonusami, których wysokość zależy od wartości/ilości zakupionych towarów (obrotów), co oznacza, że w razie wzrostu zakupów, rośnie procentowa wartość wypłacanej premii w danym okresie rozliczeniowym, a warunkiem uzyskania premii jest wyłącznie osiągnięcie określonego poziomu zakupów, który określają umowy handlowe z dostawcami. Oznacza to, że jeśli Wnioskodawca nie dokona zakupu u danego dostawcy, premia pieniężna nie będzie zapłacona.

Na tej podstawie Spółka wystawia swoim dostawcom faktury VAT i nalicza podatek, który przekazuje do Urzędu Skarbowego. Spółka niektórym swoim klientom udziela również takich premii. I w tej sytuacji również otrzymuje faktury VAT, z których to odlicza podatek od towarów i usług. Wypłata premii pieniężnej nie pociąga za sobą żadnych świadczeń, usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym oraz nie skutkuje zobowiązaniem do posiadania pełnego asortymentu towarów kontrahenta, lecz jest jedynie zachętą do nabywania towarów od danego kontrahenta.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy czynność polegająca na wypłacie premii pieniężnej podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

2.

Jak powinien być udokumentowany fakt otrzymania przez Spółkę premii pieniężnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, przyznanie i otrzymanie premii pieniężnych nie stanowi realizacji umownego obowiązku z tytułu świadczenia konkretnej usługi - nie jest powiązane z żadną konkretną dostawą, lecz ma na celu utrwalenie współpracy handlowej. Premie te dotyczą współpracy w dłuższych okresach (np. kwartału, półrocza, roku), w ciągu których Spółka nabywa i sprzedaje towary handlowe. W związku z powyższym należy uznać, że wypłacana premia związana jest z określonymi zachowaniami kontrahenta, natomiast otrzymana - z określonymi zachowaniami Zainteresowanego. Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowe premie pieniężne wiążą się ze wzajemnymi relacjami pomiędzy kontrahentami i mieszczą się w pojęciu "świadczenia usług", wobec czego podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, a tym samym podlegają obowiązkowi wystawiania faktur VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Mocą art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2 -22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie, których wypłacane są tzw. premie pieniężne (bonusy).

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty na przyznane przez ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.).

Zgodnie z § 13 ust. 1 ww. rozporządzenia, w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która - zgodnie z § 13 ust. 2 rozporządzenia - powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Ponadto należy nadmienić, iż zgodnie z § 13 ust. 5 cyt. rozporządzenia, faktury korygujące powinny zawierać wyraz "KOREKTA" albo wyraz "FAKTURA KORYGUJĄCA".

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca w związku z prowadzoną działalnością, polegającą na handlu hurtowym i detalicznym towarami, dokonuje zakupów na dużą skalę - do kilkudziesięciu faktur miesięcznie od jednego kontrahenta. Dostawcy zachęcają Zainteresowanego do nabywania od nich towarów m.in. poprzez nagradzanie go premiami pieniężnymi - bonusami, których wysokość zależy od wartości/ilości zakupionych towarów (obrotów), co oznacza, że w razie wzrostu zakupów, rośnie procentowa wartość wypłacanej premii w danym okresie rozliczeniowym, a warunkiem uzyskania premii jest wyłącznie osiągnięcie określonego poziomu zakupów, który określają umowy handlowe z dostawcami. Oznacza to, że jeśli Wnioskodawca nie dokona zakupu u danego dostawcy, premia pieniężna nie będzie wypłacona.

Na tej podstawie Spółka wystawia swoim dostawcom faktury VAT i nalicza podatek, który przekazuje do Urzędu Skarbowego. Spółka niektórym swoim klientom udziela również takich premii. I w tej sytuacji również otrzymuje faktury VAT, z których to odlicza podatek od towarów i usług. Wypłata premii pieniężnej nie pociąga za sobą żadnych świadczeń, usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym oraz nie skutkuje zobowiązaniem do posiadania pełnego asortymentu towarów kontrahenta, lecz jest jedynie zachętą do nabywania towarów od danego kontrahenta.

Jak wynika z powyższego, wysokość premii uzależniona jest od wielkości dokonywanych zakupów. Jest ona ruchoma i ustalana procentowo, w zależności od wartości/ilości zakupionych przez Spółkę towarów u kontrahenta bądź przez kontrahenta od Spółki w danym okresie (kwartalnym, półrocznym lub rocznym).

Odnosząc się do powyższego, można stwierdzić, że premie pieniężne wypłacone na rzecz Zainteresowanego (a także przez Zainteresowanego na rzecz kontrahentów) można przyporządkować do konkretnych dostaw. Bowiem obrót uprawniający do uzyskania gratyfikacji pieniężnych ustalany jest na podstawie wielkości faktycznie zrealizowanych zakupów dokonanych w konkretnie określonym przedziale czasowym (kwartale, półroczu lub roku). Jak podaje Wnioskodawca, wysokość premii jest różnicowana ze względu na wielkość obrotów i kształtowana jako ustalony procent wielkości obrotów rosnący w miarę wzrostu zakupów, w danym okresie rozliczeniowym.

Aby więc ustalić wysokość premii należnej Wnioskodawcy lub należnej jego kontrahentom, zsumowane muszą zostać poszczególne faktury dokumentujące konkretne dostawy, na podstawie których dokonywane jest obliczenie premii stanowiącej w efekcie obniżenie wartości tychże poszczególnych dostaw w całym okresie objętym gratyfikacją w postaci przyznanej premii.

Ponadto - jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego - Spółka w zamian za otrzymanie premii nie świadczy jakichkolwiek usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym i nie jest zobowiązana do posiadania pełnego asortymentu towarów kontrahenta.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż nie wykonuje ona żadnych dodatkowych czynności poza zakupem towarów od dostawcy i rozliczeniu się z nim na podstawie zrealizowanego obrotu (zakupów). Oznacza to zatem, że nie świadczy ona wobec dostawcy usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT. Brak jest bowiem takich działań Wnioskodawcy, które byłyby czynnościami dodatkowymi do jakich byłby zobligowany postanowieniami wynikającymi z umowy dotyczącej otrzymywania premii. Powyższa zasada dotyczy także premii wypłacanych przez Spółkę swoim klientom - stosownie do opisu zawartego we wniosku.

Reasumując, należy uznać, że przedmiotowe premie pieniężne stanowią w istocie rabaty obniżające wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy - zmniejszające podstawę opodatkowania. Zatem czynność polegająca na wypłacie premii pieniężnych, w takiej sytuacji, podlega uregulowaniom ustawy o podatku od towarów i na podstawie przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., należy w takim przypadku wystawić fakturę korygującą uwzględniającą wymogi wynikające z § 13 ust. 2 tego rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl