ILPP2/443-1/10-4/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1/10-4/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko X, przedstawione we wniosku z dnia - brak daty sporządzenia (data wpływu 31 grudnia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 1 lutego 2010 r. (data wpływu 9 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania w ramach działania 431 "Funkcjonowanie (...)" objętego PROW na lata 2007-2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania w ramach działania 431 "Funkcjonowanie (...)" objętego PROW na lata 2007-2013.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 lutego 2010 r. (data wpływu 9 lutego 2010 r.), w którym doprecyzowano przedstawiony stan faktyczny.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej również Stowarzyszenie) jest partnerstwem trójsektorowym, składającym się z przedstawicieli sektora publicznego, gospodarczego i społecznego. Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i osób prawnych, w tym jednostek samorządu terytorialnego, o celach niezarobkowych. Działa ono jako Lokalna Grupa Działania LGD w rozumieniu ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Rady (UE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez EFR na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFR.ROW) (Dz. U. U.E z 2005 r. l 277, str. 1 z późn. zm.), mającymi na celu działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich.

Stowarzyszenie, w dniu 15 października 2009 r., podpisało z samorządem określonego województwa umowę o przyznanie pomocy w ramach działania 431 "Funkcjonowanie (...)" objętego PROW na lata 2007-2013.

W wykonaniu powyższego, Wnioskodawca będzie wdrażać lokalną strategię rozwoju. Wszystkie faktury zostaną przedłożone do refundacji. w ramach tego projektu zakupione zostaną materiały biurowe, wyposażenie biura w postaci mebli, sprzętu komputerowego oraz urządzeń biurowych. Udzielane będą beneficjentom bezpłatne porady przy wypełnianiu wniosków. Prowadzone będą działania promocyjne mające na celu informowanie o obszarze poprzez zaprojektowanie i prowadzenie strony internetowej oraz przygotowanie materiałów promocyjno-informacyjnych.

Okres projektu będzie trwał do roku 2015 z tym, że na funkcjonowanie biura Wnioskodawca będzie składać corocznie wniosek, w terminie do dnia 15 października.

Zainteresowany nie jest zarejestrowany w urzędzie skarbowym - nie jest płatnikiem VAT. Nie prowadzi działalności gospodarczej tylko statutową, nieodpłatną. Stowarzyszenie nie sprzedaje swoich usług i nie wystawia faktur VAT.

Interpretacja stanowić będzie załącznik do wniosku o płatność, na etapie refundowania wydatków.

Ze złożonego do wniosku uzupełnienia wynika, iż Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy x ma możliwość odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania w ramach działania 431 "Funkcjonowanie (...)" objętego PROW na lata 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odzyskania podatku VAT, w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania w ramach działania 431 "Funkcjonowanie (...)" objętego PROW na lata 2007-2013, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej tylko statutową, nieodpłatną i nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług. Jednocześnie Stowarzyszenie nie sprzedaje swoich usług i nie wystawia faktur VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i osób prawnych, w tym jednostek samorządu terytorialnego, o celach niezarobkowych. Nie jest on podatnikiem podatku VAT. w ramach realizowanego projektu zakupione zostaną materiały biurowe, wyposażenie biura w postaci mebli, sprzętu komputerowego oraz urządzeń biurowych. Udzielane będą beneficjentom bezpłatne porady przy wypełnianiu wniosków. Prowadzone będą działania promocyjne mające na celu informowanie o obszarze poprzez zaprojektowanie i prowadzenie strony internetowej oraz przygotowanie materiałów promocyjno-informacyjnych. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej tylko statutową, nieodpłatną.

Wyjaśnić zatem należy, iż w świetle powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy, wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a czynności wykonywane przez niego wykonywane są nieodpłatnie.

Zatem, Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od ww. wydatków.

W zakresie przedmiotowych wydatków Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 cyt. rozporządzenia (od dnia 1 stycznia 2010 r. na podstawie przepisów rozdziału 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

Reasumując, x nie będzie miało możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w związku z wydatkami ponoszonymi na realizację zadania w ramach działania 431 "Funkcjonowanie (...)" objętego PROW na lata 2007-2013.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl