ILPP2/443-1/07-2/IN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 lipca 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1/07-2/IN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Jawnej, przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2007 r. (data wpływu 12 lipca 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie formy potwierdzenia odbioru faktury korygującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lipca 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie formy potwierdzenia odbioru faktury korygującej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wystawiając faktury korygujące sprzedaż Spółka wysyła je kontrahentom listem poleconym wraz z pocztowym potwierdzeniem odbioru listu. Potwierdzenie to wraca do Spółki z podpisem i datą odbioru listu. Na podstawie takiego potwierdzenia dokonywane jest obniżanie podatku należnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy potwierdzenie przez kontrahenta odbioru listu z fakturą korygującą sprzedaż (zwrotne potwierdzenie odbioru listu poleconego) jest wystarczające aby obniżyć w tym miesiącu podatek należny o podatek wynikający z tej faktury korygującej.

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku wystawienia faktur korygujących sprzedaż, dla uzyskania uprawnienia do pomniejszenia wartości podatku należnego wystarczające jest posiadanie podpisanego przez kontrahenta potwierdzenia odbioru listu, w którym wysłana została ta faktura.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawiać fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.

Stosownie do § 16 ust. 1 oraz § 17 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury, podatnik wystawia fakturę korygującą. Wystawiając fakturę korygującą - zgodnie z § 16 ust. 4 i § 17 ust. 6 powołanego wyżej rozporządzenia - sprzedawca jest obowiązany do uzyskania potwierdzenia jej odbioru przez nabywcę. Obowiązek posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej nie dotyczy jedynie: eksportu towarów, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju, a także przypadków określonych w § 11 ust. 2 pkt 3 powołanego rozporządzenia (czyli dostawy tzw. mediów).

Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatników rozliczających się kwartalnie - w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali (§ 16 ust. 4 rozporządzenia).

Cytowane wyżej rozporządzenie nie określa, w jaki sposób potwierdzenie odbioru faktury korygującej powinno być dokonane. W związku z powyższym, metodę stosowaną przez Spółkę należy uznać za prawidłową. Tym samym Spółka ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym otrzymała zwrotne potwierdzenie odbioru listu poleconego zawierającego fakturę korygującą.

Nadmienia się, iż obowiązku posiadania takiego potwierdzenia odbioru Spółka nie ma jeżeli korekta dotyczy eksportu towarów, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju oraz dostawy towarów i usług określonych w § 11 ust. 2 pkt 3 powołanego rozporządzenia. W przypadku korygowania faktur dokumentujących tego typu czynności prawo do obniżenia podatku należnego nie zostało bowiem uzależnione od posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej formy potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Kwestie dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia oraz terminu wykazania w deklaracji VAT-7 podatku należnego i naliczonego wynikającego z tej czynności zostały rozstrzygnięte w odrębnej interpretacji (Nr ILPP2/443-1/07-3/IN).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl