ILPP1/4512-1-908/15-6/TK - Określenie stawki podatku VAT dla czynności sprzedaży worków na makulaturę, szkło i tworzywa sztuczne oraz worków na odpady ulegające biodegradacji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 marca 2016 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/4512-1-908/15-6/TK Określenie stawki podatku VAT dla czynności sprzedaży worków na makulaturę, szkło i tworzywa sztuczne oraz worków na odpady ulegające biodegradacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia - brak daty (data wpływu 18 grudnia 2015 r.), uzupełnionym pismami z dnia 20 stycznia 2016 r. (data wpływu 26 stycznia 2016 r.), 2 lutego 2016 r. (data wpływu 5 lutego 2016 r.) oraz 23 lutego 2016 r. (data wpływu 1 marca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla czynności sprzedaży worków na makulaturę, szkło i tworzywa sztuczne oraz worków na odpady ulegające biodegradacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 grudnia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla czynności sprzedaży worków na makulaturę, szkło i tworzywa sztuczne oraz worków na odpady ulegające biodegradacji. Wniosek uzupełniono w dniu 26 stycznia 2016 r. o przeniesienie opisu sprawy na druk ORD-IN, w dniu 5 lutego 2016 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz w dniu 1 marca 2016 r. o własne stanowisko Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą między innymi w zakresie odbioru, odzysku oraz unieszkodliwiania odpadów przede wszystkim innych niż niebezpieczne na podstawie stosownego zezwolenia wydanego w formie decyzji administracyjnej przez Prezydenta Miasta.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka podpisała z różnymi gminami umowy na odbiór od właścicieli nieruchomości odpadów komunalnych zmieszanych, odpadów zielonych, odpadów selektywnie zebranych oraz ich zagospodarowanie.

Spółka posiada odpowiednie własne wyposażenie techniczne oraz bazę magazynowo transportową do wykonania wyżej wymienionych usług.

Zgodnie z zakresem umownym:

1. Spółka obsługując mieszkańców Gminy, przekazuje worki na odpady selektywnie zbierane bezpośrednio do mieszkańców (worki na makulaturę, szkło i tworzywa sztuczne). Zgodnie z harmonogramem, worki są odbierane przez Spółkę wraz z odpadem, a mieszkaniec otrzymuje w to miejsce nowe worki (od pracownika Spółki), które zostaną odebrane przy następnym wywozie. Spółka obciąża Gminę za ilość odebranych i zagospodarowanych odpadów segregowanych oraz za ilość przekazanych mieszkańcom worków. Odbiór odpadów jest świadczeniem podstawowym. Dostawy worków służących gromadzeniu odpadów są świadczeniami pomocniczymi, które umożliwiają skorzystanie ze świadczenia podstawowego.

2. Spółka jeden raz w roku przekazuje do Gminy worki na odpady ulegające biodegradacji. Za przekazane worki Spółka wystawia fakturę Gminie. Zgodnie z harmonogramem, worki są odbierane przez Spółkę wraz z odpadem, a mieszkaniec otrzymuje w to miejsce nowe worki, które zostaną odebrane przy następnym wywozie. W tym przypadku worki rozdaje mieszkańcom Gmina. Odbiór odpadów jest świadczeniem podstawowym. Dostawy worków służących gromadzeniu odpadów są świadczeniami pomocniczymi, które umożliwiają skorzystanie ze świadczenia podstawowego.

Zakres kompleksowej usługi świadczonej zgodnie z umową dotyczy odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych stałych oraz odpadów segregowanych z terenu Gminy, czyli polega na:

a.

odbiorze odpadów z pojemników z wyznaczonych nieruchomości;

b.

odbiorze odpadów w workach;

c.

transporcie odpadów do Przetwórni i innych instalacji przetwarzania odpadów;

d.

zagospodarowaniu odpadów w instalacjach.

W dniu 5 lutego 2016 r. uzupełniono wniosek o następujące informacje:

Spółka otrzymała dokument wydany przez Urząd Statystyczny, w którym Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego stwierdził, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676) wymienione przez Wnioskodawcę usługi mieszczą się w następujących grupowaniach:

* dostarczanie właścicielom nieruchomości worków na odpady selektywne (makulaturę, szkło i tworzywa sztuczne) związane z odbiorem odpadów selektywnie zebranych:

PKWiU 38.11.11.0 "Usługi związane ze zbieraniem komunalnych odpadów innych niż niebezpieczne, nadających się do recyklingu";

* dostarczanie Gminie worków na odpady ulegające biodegradacji, związane z odbiorem tych odpadów:

PKWiU 38.11.21.0 "Usługi związane ze zbieraniem komunalnych odpadów innych niż niebezpieczne, nienadających się do recyklingu".

Ponadto Spółka wskazała, że w oparciu o § 2 i 3 powołanego rozporządzenia:

* w ewidencji, dokumentacji i rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej - stosuje się równolegle do dnia 31 grudnia 2016 r.

* do celów podatkowych - stosuje się do dnia 31 grudnia 2017 r.

Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Spółka wskazała, że zgodnie z otrzymanymi przez nią informacjami, klasyfikuje świadczone przez siebie usługi w następujących grupowaniach:

* dostarczanie właścicielom nieruchomości worków na odpady selektywne (makulaturę, szkło i tworzywa sztuczne) związane z odbiorem odpadów selektywnie zebranych:

PKWiU 38.11.11.0 "Usługi związane ze zbieraniem komunalnych odpadów innych niż niebezpieczne, nadających się do recyklingu";

* dostarczanie Gminie worków na odpady ulegające biodegradacji, związane z odbiorem tych odpadów:

PKWiU 38.11.21.0 "Usługi związane ze zbieraniem komunalnych odpadów innych niż niebezpieczne, nienadających się do recyklingu".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy usługę świadczoną na rzecz Gminy w przypadku pierwszym - sprzedaż worków na makulaturę, szkło i tworzywa sztuczne - Spółka prawidłowo opodatkowuje podatkiem VAT według stawki 8% świadcząc kompleksową usługę odbioru i zagospodarowania odpadów oraz dostawy worków.

2. Czy usługę świadczoną na rzecz Gminy w przypadku drugim - sprzedaż worków na odpady ulegające biodegradacji - Spółka prawidłowo opodatkowuje podatkiem VAT według stawki 8% świadcząc kompleksową usługę odbioru i zagospodarowania odpadów oraz dostawy worków.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 23 lutego 2016 r.), domeną świadczonych przez Spółkę usług jest odbiór odpadów oraz ich zagospodarowanie. Sprzedaż worków Gminie i przekazanie ich przez Spółkę mieszkańcom (lub mieszkańcom przez Gminę) jest tylko środkiem/elementem do realizacji usługi głównej, tj. odbioru i zagospodarowania odpadów. W związku z powyższym Spółka uważa, że właściwą stawką podatku dla usług przekazania worków na rzecz Gminy jest stawka podatku VAT właściwa dla usługi głównej, czyli 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, w świetle art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Świadczeniem usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Stosownie do treści art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Jak stanowi przepis art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zatem dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług dla czynności, których przedmiotem są poszczególne towary lub usługi, w niektórych przypadkach ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

W związku z powyższym, istotnym w analizowanej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie wg PKWiU usług będących przedmiotem zapytania Spółki.

Z treści wniosku wynika, że Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podpisała z różnymi gminami umowy na odbiór od właścicieli nieruchomości odpadów komunalnych zmieszanych, odpadów zielonych, odpadów selektywnie zebranych oraz ich zagospodarowanie.

Spółka posiada odpowiednie własne wyposażenie techniczne oraz bazę magazynowo transportową do wykonania wyżej wymienionych usług.

Zgodnie z zakresem umownym:

1. Spółka obsługując mieszkańców Gminy, przekazuje worki na odpady selektywnie zbierane bezpośrednio do mieszkańców (worki na makulaturę, szkło i tworzywa sztuczne). Zgodnie z harmonogramem, worki są odbierane przez Spółkę wraz z odpadem, a mieszkaniec otrzymuje w to miejsce nowe worki (od pracownika Spółki), które zostaną odebrane przy następnym wywozie. Spółka obciąża Gminę za ilość odebranych i zagospodarowanych odpadów segregowanych oraz za ilość przekazanych mieszkańcom worków. Odbiór odpadów jest świadczeniem podstawowym. Dostawy worków służących gromadzeniu odpadów są świadczeniami pomocniczymi, które umożliwiają skorzystanie ze świadczenia podstawowego. Spółka klasyfikuje usługi dostarczania właścicielom nieruchomości worków na odpady selektywne (makulaturę, szkło i tworzywa sztuczne) związane z odbiorem odpadów selektywnie zebranych w grupowaniu PKWiU 38.11.11.0 "Usługi związane ze zbieraniem komunalnych odpadów innych niż niebezpieczne, nadających się do recyklingu";

2. Spółka jeden raz w roku przekazuje do Gminy worki na odpady ulegające biodegradacji. Za przekazane worki Spółka wystawia fakturę Gminie. Zgodnie z harmonogramem, worki są odbierane przez Spółkę wraz z odpadem, a mieszkaniec otrzymuje w to miejsce nowe worki, które zostaną odebrane przy następnym wywozie. W tym przypadku worki rozdaje mieszkańcom Gmina. Odbiór odpadów jest świadczeniem podstawowym. Dostawy worków służących gromadzeniu odpadów są świadczeniami pomocniczymi, które umożliwiają skorzystanie ze świadczenia podstawowego. Spółka klasyfikuje usługi dostarczania Gminie worków na odpady ulegające biodegradacji, związane z odbiorem tych odpadów w grupowaniu PKWiU 38.11.21.0 "Usługi związane ze zbieraniem komunalnych odpadów innych niż niebezpieczne, nienadających się do recyklingu".

Zakres kompleksowej usługi świadczonej zgodnie z umową dotyczy odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych stałych oraz odpadów segregowanych z terenu Gminy, czyli polega na:

a.

odbiorze odpadów z pojemników z wyznaczonych nieruchomości;

b.

odbiorze odpadów w workach;

c.

transporcie odpadów do Przetwórni i innych instalacji przetwarzania odpadów;

d.

zagospodarowaniu odpadów w instalacjach.

Na tle tak przedstawionego opisu sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zastosowania prawidłowej stawki podatku VAT dla usługi sprzedaży worków na makulaturę, szkło i tworzywa sztuczne oraz worków na odpady ulegające biodegradacji w przypadku, gdy Spółka świadczy kompleksową usługę odbioru i zagospodarowania odpadów.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przy czym, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Na mocy art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Zaznacza się, że zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w świetle art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy stanowiącym "Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%" (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. - 8%), wymieniono:

* pod pozycją 143 - usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu (PKWiU 38.11.1);

* pod pozycją 144 - usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nienadających się do recyklingu (PKWiU 38.11.2).

Zgodnie z wyjaśnieniami w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, grupowanie 38.11.1 obejmuje "usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu", natomiast pod symbolem 38.11.2 mieszczą się "usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nienadających się do recyklingu".

Podkreślenia wymaga, że pojęcia używane do oznaczenia towaru lub usługi (grupy towarów lub usług) opodatkowanych stawką obniżoną, a określonych w załączniku nr 3 do ustawy, należy interpretować ściśle, zważywszy, że możliwość zastosowania stawki preferencyjnej stanowi odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą towary i usługi opodatkowane są stawką podstawową. Wszelkie wyjątki od tej reguły nie powinny być interpretowane w sposób rozszerzający.

Spółka wskazała, że świadczone usługi klasyfikuje w grupowaniu:

* PKWiU 38.11.11.0 "Usługi związane ze zbieraniem komunalnych odpadów innych niż niebezpieczne, nadających się do recyklingu" - dla usług dostarczania właścicielom nieruchomości worków na odpady selektywne (makulaturę, szkło i tworzywa sztuczne) związanych z odbiorem odpadów selektywnie zebranych;

* PKWiU 38.11.21.0 "Usługi związane ze zbieraniem komunalnych odpadów innych niż niebezpieczne, nienadających się do recyklingu" - dla usług dostarczania Gminie worków na odpady ulegające biodegradacji, związanych z odbiorem tych odpadów.

Zgodnie z obowiązującą strukturą Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wskazane przez Wnioskodawcę grupowanie PKWiU 38.11.11.0, stanowi pozycję zawierającą się w kategorii grupowania PKWiU 38.11.1. wymienionego w poz. 143 załącznika nr 3 do ustawy. Analogicznie wskazane przez Wnioskodawcę grupowanie PKWiU 38.11.21.0, stanowi pozycję zawierającą się w kategorii grupowania PKWiU 38.11.2. wymienionego w poz. 144 załącznika nr 3 do ustawy.

Ponadto w zakresie kompleksowości świadczonych usług należy wskazać, że dla rozstrzygnięcia, czy dana usługa jest usługą złożoną (kompleksową), powinna ona składać się z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez usługi pomocniczej.

Zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (sprawa C-572/07, C-349/96, C-111/05), w przypadku czynności powiązanych ekonomicznie i funkcjonalnie ze sobą w taki sposób, że stanowią jedno świadczenie z gospodarczego i ekonomicznego punktu widzenia, wskazane jest ich traktowanie jako jednej nierozłącznej całości także dla celów opodatkowania VAT. Jeżeli kilka świadczeń dokonywanych przez podatnika na rzecz klienta jest ze sobą tak ściśle związane, że tworzy obiektywnie jedno świadczenie z ekonomicznego i gospodarczego punktu widzenia, to nie należy dla celów podatkowych sztucznie dzielić takiego świadczenia.

Jednakże należy zaznaczy, że co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne. Dopiero za pewne odstępstwo i wyjątek należy uznać potraktowanie kilku świadczeń za jedno złożone.

W orzecznictwie sądowym, także w sprawach dotyczących świadczeń złożonych, wielokrotnie akcentowany jest fakt, że potraktowanie kilku usług za jedną złożoną stanowi odstępstwo od powszechności opodatkowania, zgodnie z którą świadczenie należy postrzegać odrębnie.

W ocenie tut. Organu, mając do czynienia ze świadczeniami złożonymi, należy każdorazowo spoglądać przez pryzmat powyższej zasady. Inne podejście w rzeczywistości prowadziłoby do pełnej dowolności i uznaniowości przy ocenie kompleksowości.

W przypadku zatem, gdy w skład świadczonej usługi wchodzą usługi pomocnicze, czyli takie, które nie stanowią dla kontrahenta (klienta) celu samego w sobie, a są jedynie uzupełnieniem usługi głównej, opodatkowanie całego świadczenia winno nastąpić wg stawki obowiązującej dla usługi zasadniczej.

Zauważyć należy także, że kompleksowość usług należy rozpatrywać w kontekście czynności wykonywanych na rzecz danego podmiotu, nie zaś świadczonych na podstawie odrębnych umów na rzecz kilku (odrębnych) podmiotów, chociażby czynności te wykazywałyby ze sobą związek.

Zatem podsumowując powyższe, świadczenie złożone (kompleksowe) ma miejsce wówczas, gdy relacja poszczególnych czynności (świadczeń) wykonywanych na rzecz jednego nabywcy dzieli je na świadczenie podstawowe i świadczenia pomocnicze - tzn. takie, które umożliwiają skorzystanie ze świadczenia podstawowego (lub są niezbędne dla możliwości skorzystania ze świadczenia podstawowego). Jeżeli jednak świadczenia te można rozdzielić, tak że nie zmieni to ich charakteru ani wartości z punktu widzenia nabywcy - wówczas świadczenia takie powinny być traktowane jako dwa (lub więcej) niezależnie opodatkowane świadczenia.

W świetle powyższych regulacji prawnych oraz odnosząc się do opisu stanu faktycznego należy stwierdzić, że w analizowanej sytuacji niewątpliwie mamy do czynienia z usługą główną jaką jest usługa odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych stałych oraz odpadów segregowanych z terenu Gminy, a także czynnością pomocniczą, którą stanowi przekazanie worków. Czynności dodatkowe, tj. przekazanie worków na makulaturę, szkło i tworzywa sztuczne oraz worków na odpady ulegające biodegradacji wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach usługi głównej, stanowią jedno kompleksowe świadczenie, zgodnie z opisanym we wniosku zakresem umownym. Tym samym należy przyjąć, że Wnioskodawca świadczy kompleksową usługę związaną z odbiorem i zagospodarowaniem odpadów.

W konsekwencji, jeżeli czynności, w ramach których następuje przekazanie worków na makulaturę, szkło i tworzywa sztuczne oraz worków na odpady ulegające biodegradacji, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 38.11.11.0 lub PKWiU 38.11.21.0 i wchodzą w skład usługi kompleksowej (tekst jedn.: usługi odbioru i zagospodarowania odpadów), to w tej sytuacji są opodatkowane stawką podatku w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy i poz. 143 oraz poz. 144 załącznika nr 3 do ustawy.

Podsumowując, jeżeli sprzedaż worków na makulaturę, szkło i tworzywa sztuczne na rzecz Gminy, w przypadku pierwszym, stanowi element kompleksowej usługi odbioru i zagospodarowania odpadów, wówczas czynność ta powinna zostać opodatkowana stawką podatku w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy i poz. 143 załącznika nr 3 do ustawy.

Natomiast jeżeli sprzedaż worków na odpady ulegające biodegradacji na rzecz Gminy, w przypadku drugim, stanowi element kompleksowej usługi odbioru i zagospodarowania odpadów, wówczas czynność ta powinna zostać opodatkowana stawką podatku w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy i poz. 144 załącznika nr 3 do ustawy.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania ww. usług według PKWiU. Należy bowiem zauważyć, że tut. Organ nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości, dokonanego przez Zainteresowanego, przyporządkowania formalnego towaru lub usługi do grupowania statystycznego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Dlatego też niniejszej interpretacji udzielono wyłącznie w oparciu o grupowania wskazane przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

W tym miejscu należy wskazać, że od dnia 1 stycznia 2016 r. obowiązuje rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zgodnie z § 3 pkt 1 ww. rozporządzenia do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2017 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl