ILPP1/4512-1-244/15-4/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 czerwca 2015 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/4512-1-244/15-4/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki cywilnej, przedstawione we wniosku z dnia 1 kwietnia 2015 r. (data wpływu 3 kwietnia 2015 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 maja 2015 r. (data wpływu 14 maja 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług polegających na organizacji Konkursów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług polegających na organizacji Konkursów.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej również: "Spółka") jest organizatorem ogólnopolskich konkursów przedmiotowych i "Obozów (...)". Działalność Spółki polega na wspieraniu szkół w pracy z dziećmi i młodzieżą pragnącą rozwijać swoją wiedzę i umiejętności. Spółka ma na celu przede wszystkim rozbudzanie zainteresowań, aktywności intelektualnej oraz wspieranie uzdolnionej młodzieży. Cel ten może zostać osiągnięty poprzez stwarzanie możliwości do intelektualnego współzawodnictwa, rozwijania przydatnych umiejętności i samodzielności u uczniów, naukę przez zabawę, czy też popularyzację przedmiotów matematycznych, humanistycznych i językowych w szkołach na terenie całej Polski.

Działalność Spółki obejmuje m.in. organizację ogólnopolskich Konkursów Przedmiotowych (dalej: "Konkursy"). Konkursy organizowane są z zakresu matematyki, języków obcych i przedmiotów humanistycznych. Konkursy kierowane są do uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Konkursy wspierają te szkoły w zakresie odkrywania matematycznych, językowych, humanistycznych i artystycznych uzdolnień dzieci i młodzieży. Konkursy promują i premiują osiągnięcia uczniów. Tworzą one okazje do zdobycia dodatkowych punktów w staraniach o przyznanie stypendium, wygrania wartościowych nagród, rozwoju kompetencji osobistych oraz do utrwalania, poszerzania i porównania swoich umiejętności w skali ogólnopolskiej. Konkursy są wykorzystywane jako instrument motywujący uczniów do rozwijania samodzielności, twórczego myślenia, samodyscypliny oraz podejmowania intelektualnych wyzwań. Konkursy pozwalają diagnozować potencjał i zaangażowanie uczniów, jak również odkrywać ich uzdolnienia i talenty.

Warunkiem przystąpienia szkoły do danego konkursu jest udział w nim minimum określonej liczby uczniów z całej szkoły oraz przesłanie prawidłowo uzupełnionej karty zgłoszenia.

Konkurs jest przedsięwzięciem samofinansującym się. Zebrane fundusze Spółka przeznacza na nagrody i techniczną obsługę konkursu. W związku z tym proponujemy, aby rodzice ucznia deklarującego udział w konkursie wpłacali wpisowe w określonej wysokości. Przewodniczący szkolnej komisji wpłaca zebrane środki na konto Spółki. Konkursy odbywają się w macierzystych szkołach uczniów pod nadzorem szkolnego organizatora konkursu. Następnie karty odpowiedzi zostają przesłane do Spółki, która opracowuje wyniki i odsyła je do szkolnych organizatorów.v

Spółka za swoje usługi organizacji Konkursu wystawia fakturę VAT na szkołę lub na radę rodziców. Obecnie usługi Spółki w zakresie organizacji Konkursów podlegają opodatkowaniu VAT według stawki podstawowej.

Spółka rozważa, aby nabyć status schroniska młodzieżowego, objętego systemem oświaty zgodnie z art. 2 pkt 3 ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. W celu nabycia statusu schroniska młodzieżowego, Spółka złoży wniosek w Urzędzie Marszałkowskim Województwa. Jeżeli wszelkie formalności zostaną dopełnione i przyjęte przez Marszałka Województwa, to Spółka zostanie placówką objętą systemem oświaty.

Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Dnia 14 maja 2015 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego wskazując, że:

1. Zainteresowany po uzyskaniu statusu schroniska młodzieżowego będzie świadczył usługi w zakresie kształcenia lub wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

2. Organizowane przez Zainteresowanego Konkursy są usługami w zakresie kształcenia i wychowania dzieci i młodzieży, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz w art. 132 ust. 1 pkt 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE. L Nr 347).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy jeżeli Spółka zostanie placówką objętą system oświaty poprzez nabycie statusu schroniska młodzieżowego, to usługi Spółki w zakresie organizacji Konkursów będą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli Spółka zostanie placówką objętą systemem oświaty poprzez nabycie statusu schroniska młodzieżowego, to usługi Spółki w zakresie organizacji Konkursów będą korzystać ze zwolnienia z VAT z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Aby zastosować powyższe zwolnienie spełnione muszą być zatem następujące przesłanki:

a.

usługi muszą być świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,

b.

usługi muszą być świadczone w zakresie kształcenia lub wychowania.

Ad.a.

Jak zostało wspomniane powyżej, Spółka zamierza zostać podmiotem objętym systemem oświaty. Zgodnie z art. 2 pkt 3 ustawy o systemie oświaty, system oświaty obejmuje, "placówki oświatowo-wychowawcze, w tym schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego".

Działalność Spółki związana jest z rozwijaniem zainteresowań i uzdolnień uczniów szkół poprzez organizowanie Konkursów, a także umożliwia uczniom korzystanie z różnych form wypoczynku poprzez organizowanie Obozów. W związku z tym Spółka planuje wystąpić do Urzędu Marszałkowskiego Województwa o nabycie statusu schroniska młodzieżowego. W przypadku pozytywnego zakończenia tej procedury, czyli po wpisie Spółki do rejestru obiektów hotelarskich (schronisko młodzieżowe), Spółka będzie jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i będzie świadczyła usługi w zakresie kształcenia lub wychowania. Tym samym spełniona zostanie pierwsza ze wskazanych przesłanek.

Ad.b.

Ze zwolnienia od podatku VAT korzystają usługi w zakresie kształcenia lub wychowania. Organizacja Konkursów, zdaniem Spółki, mieści się w zakresie kształcenia i wychowania. Udział w Konkursach utrwala i poszerza wiedzę uczniów, rozwija ich zainteresowania, mobilizuje uczniów do pracy intelektualnej w domu, pozwala sprawdzić swoje umiejętności i porównać je w skali ogólnopolskiej z rówieśnikami. Ponadto rozwija kompetencje osobiste, kształtuje pewne cechy charakteru owocujące następnie w życiu naukowym i zawodowym, np. ciekawość, ambicja, pracowitość, aktywność, kreatywność, dyscyplina, samodzielność, chęć samorealizacji, chęć rozwijania zainteresowań, umiejętność zarządzania czasem, umiejętność stawiania sobie celów i dążenia do nich, a także pewność siebie. Kształtowanie wyżej wymienionych cech charakteru młodych ludzi jest bardzo ważne i jak najbardziej jest to szeroko rozumiane wychowanie, o którym mowa w przepisie. Wychowywanie to proces wszechstronnego kształtowania osobowości wychowanków, a także ich charakteru oraz woli. Konkursy organizowane przez Wnioskodawcy firmę dają uczniom możliwość sprawdzenia swojej wiedzy, porównania się z innymi uczniami w całej Polsce. Mają istotny wpływ na motywowanie uczniów do nabywania wiedzy i umiejętności. Atrakcyjne nagrody są dodatkowym motywatorem. Taki rodzaj bezpiecznej rywalizacji i możliwości sprawdzenia swojej wiedzy wpływa w istotny sposób na kształtowanie osobowości uczniów i na ich proces kształcenia. W wielu szkołach udział w naszych konkursach wpisywany jest do programu wychowawczo-profilaktycznego. Nauczyciele zachęcają uczniów do udziału w konkursach, gdyż zauważyli, że udział w nich istotnie poprawia motywację do nauki i poszerzania swojej wiedzy. Misją konkursów jest propagowanie wiedzy, umiejętności, wspieranie uczniów uzdolnionych oraz motywowanie uczniów do nauki i przekraczania progu swoich możliwości. Tym samym spełniona zostanie druga ze wskazanych przesłanek, czyli usługi w zakresie organizacji konkursów będą usługami w zakresie kształcenia i wychowania.

Podsumowując, zdaniem Spółki, jeżeli Spółka zostanie placówką objętą systemem oświaty poprzez nabycie statusu schroniska młodzieżowego, to usługi Spółki w zakresie organizacji Konkursów będą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak wynika z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Artykuł 41 ust. 1 ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże na mocy art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku, a także zwolnień od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Na podstawie obowiązującego art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, że jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia na poziomie wyższym.

Z przedstawionych informacji wynika, że Wnioskodawca jest organizatorem ogólnopolskich konkursów przedmiotowych i "Obozów (...)". Jej działalność polega na wspieraniu szkół w pracy z dziećmi i młodzieżą pragnącą rozwijać swoją wiedzę i umiejętności. Działalność Spółki obejmuje m.in. organizację ogólnopolskich Konkursów Przedmiotowych (Konkursy). Konkursy organizowane są z zakresu matematyki, języków obcych i przedmiotów humanistycznych. Konkursy kierowane są do uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Konkursy wspierają te szkoły w zakresie odkrywania matematycznych, językowych, humanistycznych i artystycznych uzdolnień dzieci i młodzieży. Konkursy promują i premiują osiągnięcia uczniów. Konkurs jest przedsięwzięciem samofinansującym się. Zebrane fundusze Spółka przeznacza na nagrody i techniczną obsługę konkursu (rodzice wpłacają wpisowe). Spółka za swoje usługi organizacji Konkursu wystawia fakturę VAT na szkołę lub na radę rodziców. Obecnie usługi Spółki w zakresie organizacji Konkursów podlegają opodatkowaniu VAT wg stawki podstawowej. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Zainteresowany, po uzyskaniu statusu schroniska młodzieżowego, będzie świadczył usługi w zakresie kształcenia lub wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Organizowane przez Zainteresowanego Konkursy są usługami w zakresie kształcenia i wychowania dzieci i młodzieży, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Wątpliwości dotyczą kwestii: czy jeżeli Spółka zostanie placówką objętą system oświaty poprzez nabycie statusu schroniska młodzieżowego, to usługi Spółki w zakresie organizacji Konkursów będą korzystać ze zwolnienia z VAT z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że dla oceny tego, czy w przedmiotowej sprawie usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach planowanego prowadzenia schroniska młodzieżowego są zwolnione od podatku od towarów i usług, konieczne jest stwierdzenie:

* czy są to usługi w zakresie kształcenia i wychowania oraz

* czy są świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty.

Jak wynika z art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 7 września 2004 r. ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), system oświaty obejmuje placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego.

Zgodnie z art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Placówki niepubliczne mogą zatem być zakładane i prowadzone przez osoby fizyczne lub osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego.

Organ, o którym mowa w ust. 1, dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia oraz z urzędu doręcza zgłaszającemu zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje właściwemu kuratorowi oświaty oraz organowi podatkowemu (art. 82 ust. 3 ustawy o systemie oświaty).

Stosownie do art. 82 ust. 3a ww. ustawy, zaświadczenie o wpisie do ewidencji, o którym mowa w ust. 2b i 3, zawiera:

1.

nazwę organu, który dokonał wpisu do ewidencji szkoły lub placówki;

2.

datę i numer wpisu do ewidencji;

3.

nazwę oraz odpowiednio typ i rodzaj szkoły lub placówki;

4.

osobę prawną lub fizyczną prowadzącą szkołę lub placówkę;

5.

adres szkoły lub placówki;

6.

w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - nazwy zawodów, w jakich szkoła kształci.

Zwolnienie od podatku przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy ma charakter podmiotowo-przedmiotowy. Oznacza to, że zarówno status podatnika (jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty), jak i zakres świadczonych usług (usługi w zakresie kształcenia i wychowania) - muszą spełniać warunki określone w tym przepisie.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi ogólnopolskich konkursów przedmiotowych korzystać będą ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy. Powyższe wynika z faktu, że Spółka po nabyciu statusu schroniska młodzieżowego stanie się jednostką objętą systemem oświaty, a ponadto, jak wynika z opisu sprawy organizowane konkursy są usługami w zakresie kształcenia i wychowania. Powyższe oznacza, że Wnioskodawca spełni przesłanki określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, które umożliwią zastosowanie zwolnienia od podatku VAT.

Podsumowując, jeżeli Spółka zostanie placówką objętą system oświaty poprzez nabycie statusu schroniska młodzieżowego, to usługi Spółki w zakresie organizacji Konkursów będą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl