ILPP1/443-998/09-4/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-998/09-4/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu, przedstawione we wniosku z dnia 19 sierpnia 2009 r. (data wpływu 24 sierpnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 października 2009 r. (data wpływu 29 października 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT z tytułu realizowanej inwestycji pn. "Termomodernizacja szkół prowadzonych przez Powiat" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT z tytułu realizowanej inwestycji pn. "Termomodernizacja szkół prowadzonych przez Powiat". Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 października 2009 r. o doprecyzowanie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarowi usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535. z późn. zm.) nie uznaje się za podatnika - Powiatu w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został on powołany z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Powiat realizuje swoje zadania m.in. na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 i pkt 13 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), a mianowicie wykonując określone zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji, ochrony środowiska i przyrody. Powiat wystąpił o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, Działanie - II.6 - Ochrona Powietrza pn. "Termomodernizacja szkół prowadzonych przez Powiat". W wyniku realizacji projektu otrzymany zostanie efekt rzeczowy polegający na dociepleniu ścian, stropodachu, wymianie okien i drzwi oraz wymianie wewnętrznej instalacji C.O. w dwóch placówkach oświatowych Powiatu - w Zespole Szkół Specjalnych i w Zespole Szkół Ogólnokształcących.

Zgodnie z naczelną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Podatnik może dokonać odliczenia tej części podatku naliczonego, który związany jest z transakcjami opodatkowanymi, takimi których następstwem jest określenie podatku należnego i powstanie zobowiązania podatkowego. Na podstawie poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług PKWiU 80 - Usługi w zakresie edukacji, są zwolnione od podatku VAT. Projekt pn. "Termomodernizacja szkół prowadzonych przez Powiat" przyczyni się do poprawy stanu obiektów oświatowych i będzie służył do wykonania czynności w zakresie edukacji, usług zwolnionych od podatku VAT. Powiat nie ma możliwości dokonywania odliczenia podatku od zakupów towarów i usług dokonywanych w celu realizacji projektu.

W uzupełnieniu z dnia 28 października 2009 r. Powiat informuje, iż środki pozyskane na realizację projektu będą pochodziły z funduszu poakcesyjnego przewidzianego na lata 2007-2013. Obiekty objęte termomodernizacją, o których mowa we wniosku, będą wykorzystywane przede wszystkim do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku VAT, a mianowicie do wykonywania zadań publicznych w zakresie edukacji na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym. Jednak dyrektorzy zespołów szkół na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych mogą wynajmować obiekty oświatowe na zadania inne niż z zakresu edukacji osiągając obrót z wynajmu. Szkoła jako oddzielny podatnik podatku od towarów i usług rozlicza osiągnięty obrót podlegający opodatkowaniu w deklaracji VAT-7 obniżając podatek należny o podatek naliczony tylko w takim zakresie, w jakim usługi wykorzystywane były do czynności opodatkowanych. Obrót opodatkowany jednej z placówek objętej projektem wynosi (...), obrót podlegający zwolnieniu (...), natomiast obrót niepodlegający opodatkowaniu, a dotyczący usług z zakresu edukacji wyliczony jako suma kosztów poniesionych przez jednostkę w celu realizacji usługi edukacji wynosi (...) zł. Stosunek obrotu opodatkowanego do zwolnionego i niepodlegającego opodatkowaniu wynosi 0,013. Dane wielkości liczbowe dotyczą okresu od dnia 1 stycznia do dnia 30 września 2009 r. Druga placówka objęta projektem nie osiągnęła wartości sprzedaży opodatkowanej skutkującej zarejestrowaniem jako podatnik VAT.

Obiekty objęte projektem są własnością Powiatu, placówki oświatowe tylko dysponują tymi obiektami (użytkują je). Po zrealizowaniu inwestycji obiekty te dalej będą w dyspozycji tych placówek oświatowych. Właścicielem obiektów jest Powiat. Jednostki dysponowały mieniem przed utworzeniem Powiatu, wówczas właścicielem był Skarb Państwa. Mienie to jest mieniem Powiatu na podstawie przekazania w drodze decyzji wojewody, nr (...) z dnia (...) oraz (...) z dnia (...). Mienie to przekazane zostało ze wskazaniem, iż znajduje się we władaniu (użytkowaniu) danej jednostki organizacyjnej. Powiat nie stworzył żadnego dodatkowego tytułu prawnego, na podstawie którego dana jednostka oświatowa użytkuje obiekty, gdyż uważa, iż nie było takiej potrzeby. Powiat z tytułu użytkowania mienia przez jednostkę organizacyjną nie osiąga obrotu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Powiat może odzyskać podatek VAT naliczony od zakupów towarów i usług dokonywanych w celu realizacji zadania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa pn. "Termomodernizacja szkół prowadzonych przez Powiat".

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat realizując zadania w ramach Regionalnego Programu operacyjnego Województwa pn. "Termomodernizacja szkół prowadzonych przez Powiat" nie ma możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego od zakupów towarów i usług dokonywanych w celu realizacji projektu.

Termomodernizacja szkół przyczyni się do zmniejszenia zużycia energii, zmniejszenia emisji zanieczyszczeń do atmosfery. W zmodernizowanych szkołach dalej będą świadczone usługi w zakresie edukacji zwolnione od podatku VAT. Powiat nie będzie posiadał prawa do odzyskania podatku VAT od zakupów dokonywanych w celu realizacji ww. zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ww. ustawy).

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat należą m.in. zadania w zakresie edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy), ochrony środowiska i przyrody (art. 4 ust. 1 pkt 13 ww. ustawy) oraz utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 4 ust. 1 pkt 19 ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Powiat ubiega się o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, Działanie - II.6 - Ochrona Powietrza pn. "Termomodernizacja szkół prowadzonych przez Powiat". Przedmiotowe zadanie polegać będzie na dociepleniu ścian, stropodachu, wymianie okien i drzwi oraz wymianie wewnętrznej instalacji C.O. w dwóch placówkach oświatowych Powiatu - w Zespole Szkół Specjalnych i w Zespole Szkół Ogólnokształcących. Projekt przyczyni się do poprawy stanu obiektów oświatowych i będzie służył do wykonania usług w zakresie edukacji, zwolnionych od podatku VAT. Środki pozyskane na realizację projektu będą pochodziły z funduszu poakcesyjnego przewidzianego na lata 2007-2013. Właścicielem obu szkół jest Powiat, jednakże to ww. placówki oświatowe dysponują tymi obiektami (użytkują je). Po zrealizowaniu inwestycji obiekty te dalej będą w dyspozycji szkół. Powiat podkreśla przy tym, że z tytułu użytkowania mienia przez jednostki organizacyjne nie osiąga obrotu. Obiekty objęte termomodernizacją będą wykorzystywane przede wszystkim do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, a mianowicie do wykonywania zadań publicznych w zakresie edukacji oraz ochrony środowiska i przyrody na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 i pkt 13 ustawy o samorządzie powiatowym.

Według art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 ustawy oraz - w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ww. ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:

* brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,

* istnienie prawa podatnika do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej.

Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że korzystanie przez szkoły z obiektów stanowiących własność Powiatu w ramach nieodpłatnego użytkowania, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy - nieodpłatne przekazanie i wykorzystanie obiektów odbywa się w związku z prowadzoną przez Powiat działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie jest spełniony, gdyż Wnioskodawca realizując inwestycję, modernizuje obiekty, które wykorzystywane są do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem, Powiat nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowego zadania.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Powiat nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Powiat nie będzie miał prawa do odliczenia i odzyskania podatku od towarów i usług nabywanych w ramach realizowanego projektu inwestycyjnego.

Ponadto, tut. Organ informuje, iż w świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy dotyczące braku możliwości odzyskania podatku VAT uznano za prawidłowe, jednakże z uwagi na zastosowanie innych przepisów prawa niż wskazane przez Stronę. Powołany bowiem przez Powiat art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie ma zastosowania w niniejszej sprawie.

Należy również wskazać, iż w przedmiotowej interpretacji odniesiono się wyłącznie do kwestii objętych zapytaniem, nie ustosunkowano się natomiast do pozostałych zagadnień zawartych w opisie zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl