ILPP1/443-992/11-5/NS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 października 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-992/11-5/NS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2011 r. (data wpływu 15 lipca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 września 2011 r. (data wpływu 3 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi polegającej na umożliwieniu klientowi organizacji imprezy integracyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi polegającej na umożliwieniu klientowi organizacji imprezy integracyjnej. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 30 września 2011 r. (data wpływu 3 października 2011 r.) o informacje doprecyzowujące opisane zdarzenie przyszłe oraz o podpis osoby upoważnionej do reprezentowania Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z o.o. "A" (zwana dalej również Spółką lub Wnioskodawcą) zamierza rozszerzyć zakres swojej działalności gospodarczej. Obecnie poszukuje nieruchomości odpowiedniej do prowadzenia na jej obszarze parku rozrywki oraz czyni wstępne ustalenia w przedmiocie zasad i zakresu planowanego świadczenia usług w ramach tej działalności.

Na terenie parku rozrywki Spółka zamierza udostępniać jej klientom różnorodne atrakcje, wśród których wymienić można:

* zorbing (staczanie się w wielkiej nadmuchiwanej kuli po stromym zboczu),

* quady (rekreacyjna jazda terenowym czterokołowcem),

* park linowy (tor przeszkód, który pokonuje się korzystając z lin),

* tyrolka (zjazd na stalowej linie),

* paintball,

* minirafting (spływ pontonami po rzece),

* strzelnica łucznicza,

* strzelnica paintballowa,

* eurobungee (skoki na batucie na gumowych linkach).

Za wstęp na teren parku rozrywki Wnioskodawca nie zamierza pobierać odrębnej samoistnej opłaty. Podyktowane to jest względami marketingowymi. W opinii Spółki, wprowadzenie odrębnej opłaty za wstęp do parku może zniechęcać potencjalnych klientów do skorzystania z oferowanych przez Wnioskodawcę usług. Spółka planuje jedynie pobierać każdorazowo opłatę za wstęp na poszczególne atrakcje, zgodnie z cennikiem, który będzie obowiązywał w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy. W przypadku, gdy klient wyrazi wolę skorzystania na przykład z parku linowego, będzie zobowiązany uiścić z tego tytułu opłatę zgodnie z cennikiem. Jeśli zechce następnie stoczyć się w nadmuchanej kuli po zboczu wzniesienia (tzw. zorbing), za możliwość skorzystania z tej atrakcji wniesie odrębną opłatę. Zasada ta ma znaleźć zastosowanie do każdej z atrakcji udostępnianych przez Spółkę na terenie parku rozrywki.

Jednocześnie Wnioskodawca zamierza wprowadzić do swojej oferty również możliwość organizacji tzw. imprez integracyjnych. Oferta ta skierowana będzie głównie do zakładów pracy organizujących tego typu imprezy dla swoich pracowników. W ramach owej usługi Wnioskodawca umożliwi wstęp określonej przez klienta liczbie osób na wybrane bądź wszystkie poszczególne atrakcje, a oprócz tego - ze względu na czas trwania takiej imprezy (kilka godzin) - zapewni posiłki i napoje. Za możliwość wejścia na teren parku - podobnie jak w przypadku klienta indywidualnego - Spółka nie będzie pobierała odrębnej opłaty. Na koszty ponoszone przez klienta w przypadku imprezy integracyjnej będą się zatem składać opłaty za wejście na poszczególne atrakcje oraz za posiłki i napoje.

Odnosząc się do usług podawania posiłków, Wnioskodawca wskazuje, iż zamierza powierzyć ich wykonywanie i dostarczanie podmiotowi zewnętrznemu. W przedsiębiorstwie Spółki następować będzie jedynie ostateczna faza ich przygotowania, tj. ewentualne podgrzanie posiłków i podanie klientom.

Wnioskodawca kwalifikuje usługi, które zamierza świadczyć, w następujący sposób (zgodnie z PKWiU 2008):

a.

93.21.10.0 - usługi świadczone przez wesołe miasteczka i parki rozrywki (w zakresie udostępniania atrakcji znajdujących się na terenie parku rozrywki);

b.

dział 56 - usługi związane z wyżywieniem (w zakresie podawania klientom w ramach tzw. imprezy integracyjnej posiłków i napojów).

Z pisma z dnia 30 września 2011 r., stanowiącego uzupełnienie do wniosku wynika, iż:

1.

W przypadku umożliwienia klientowi organizacji imprezy integracyjnej, nie dojdzie do najmu na rzecz klienta terenu parku rozrywki. Tym samym jednocześnie także klienci indywidualni będą mogli korzystać z atrakcji oferowanych na terenie parku.

2.

Już we wniosku Spółka wskazywała, że nie można stwierdzić, iż będzie ona świadczyła jedną usługę polegającą na organizacji imprezy okolicznościowej. Wnioskodawca bowiem będzie jedynie umożliwiał wstęp określonej z góry co do liczby osób grupie na wszystkie bądź wybrane atrakcje, a ze względu na kilkugodzinny pobyt takiej grupy osób na terenie parku rozrywki, Spółka zapewni uczestnikom napoje i posiłki. Wnioskodawca nie będzie świadczył żadnych dodatkowych usług, jak np. zapewnienie oprawy muzycznej, przeprowadzenie zabaw, konkursów, pokazów, nadzorowanie przebiegu imprezy, co dopiero uzasadniałoby twierdzenie, że świadczy on usługę organizacji imprezy okolicznościowej. Celem Wnioskodawcy będzie bowiem jedynie zapewnienie określonej liczbie osób wstępu na wybrane bądź wszystkie atrakcje, a okoliczność wyższego stopnia zorganizowania takiej usługi (przejawiającą się w zasadzie jedynie w ustaleniu harmonogramu korzystania z poszczególnych atrakcji), podyktowana właśnie znaczną liczbą osób chcących jednocześnie skorzystać z atrakcji znajdujących się na terenie parku rozrywki, nie wpływa jednak w żadnym razie na kwalifikację owej usługi. Także i w tym wypadku usługi te mieszczą się w zakresie usług świadczonych przez wesołe miasteczka i parki rozrywki. Bez zmian pozostaje przy tym również istota usługi, która wyraża się nadal w uzyskaniu możliwości wstępu na poszczególne atrakcje.

Jednoznacznie zatem należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie świadczy kompleksowej usługi z zaplanowanym programem atrakcji, a przedmiotem umowy są jedynie pojedyncze usługi. Będą to:

a.

umożliwienie klientowi (grupie klientów) wstępu na poszczególne atrakcje;

b.

zapewnienie posiłków;

c.

zapewnienie napojów (kawy, herbaty, napojów gazowanych, wód mineralnych, piwa)

W związku z okolicznością, iż przedmiotem umowy nie jest usługa kompleksowa, Wnioskodawca nie wskazuje symbolu PKWiU dla takiej usługi.

3.

Sprzedaż posiłków na terenie parku rozrywki będzie odbywać się przez cały czas. Każdy z klientów - zarówno uczestniczący w zorganizowanej grupie w ramach tzw. imprezy integracyjnej, jak i klient indywidualny - będzie miał możliwość skorzystania z usług gastronomicznych oferowanych przez Wnioskodawcę na terenie parku.

Różnica polega jedynie na tym, że klient grupowy będzie zamawiał z góry ustaloną liczbę posiłków i ich rodzaj (konkretne dania i ich liczba uzależniona od przewidywanej liczby uczestników imprezy będzie ustalana już w umowie), natomiast klient indywidualny, w razie takiej potrzeby, będzie miał możliwość zakupienia dowolnego posiłku spośród oferowanych przez Wnioskodawcę.

Zatem sprzedaż posiłków nie będzie odbywać się jedynie na potrzeby organizowanych przez klientów imprez integracyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku umożliwienia klientowi organizacji imprezy integracyjnej, przy założeniu, że poszczególne usługi wchodzące w jej skład opodatkowane są różnymi stawkami podatku VAT, istnieje możliwość ich wyodrębnienia na fakturze VAT z właściwymi dla nich stawkami podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w planowanej przez niego działalności, polegającej na umożliwieniu organizowania na terenie parku rozrywki również tzw. imprez integracyjnych, będzie miał w zasadzie do czynienia z trzema usługami składającymi się na organizację owej imprezy. Będą to:

a.

umożliwienie klientowi wstępu na poszczególne atrakcje;

b.

zapewnienie posiłków;

c.

zapewnienie napojów (kawy, herbaty, napojów gazowanych, wód mineralnych, piwa).

Wyodrębnienie tych trzech zasadniczych elementów powinno - w opinii Spółki - znaleźć odzwierciedlenie również w rozdzieleniu odpowiadających im pozycji na fakturze VAT wystawianej klientowi z tytułu umożliwienia mu zorganizowania imprezy integracyjnej na terenie parku rozrywki. Takie stanowisko Wnioskodawcy uzasadnione jest zróżnicowaniem właściwych stawek podatku VAT dla tych usług. Nie można ponadto stwierdzić, że Spółka będzie świadczyła jedną usługę polegającą na organizacji imprezy okolicznościowej. Wnioskodawca bowiem będzie jedynie umożliwiał wstęp określonej z góry co do liczby osób grupie na wszystkie bądź wybrane atrakcje, a ze względu na kilkugodzinny pobyt takiej grupy osób na terenie parku rozrywki, Spółka zapewni uczestnikom napoje i posiłki. Wnioskodawca nie będzie świadczył żadnych dodatkowych usług, jak np. zapewnienie oprawy muzycznej, przeprowadzenie zabaw, konkursów, pokazów, nadzorowanie przebiegu imprezy, wyznaczenie kolejności zaplanowanych podczas niej różnorodnych wydarzeń, co dopiero uzasadniałoby twierdzenie, że świadczy on usługę organizacji imprezy okolicznościowej. Celem Wnioskodawcy będzie bowiem jedynie zapewnienie określonej liczbie osób wstępu na wybrane bądź wszystkie atrakcje, a okoliczność wyższego stopnia zorganizowania takiej usługi (przejawiająca się w zasadzie jedynie w ustaleniu harmonogramu korzystania z poszczególnych atrakcji), podyktowana właśnie znaczną liczbą osób chcących jednocześnie skorzystać z atrakcji znajdujących się na teranie parku rozrywki, nie wpływa jednak w żadnym razie na kwalifikację owej usługi.

Wracając jednak do zróżnicowania właściwych stawek podatku VAT dla poszczególnych usług składających się na organizację imprezy integracyjnej, w ocenie Wnioskodawcy stwierdzić należy, iż uzasadniają one rozdzielenie odpowiadających im pozycji na fakturze VAT wystawianej klientowi. Spółka wskazywała już, że w zakresie podawania klientom podczas imprezy integracyjnej posiłków i napojów, kwalifikuje tę usługę jako mieszczącą się w dziale 56 PKWiU 2008, tj. jako usługi związane z wyżywieniem. Obejmują one bowiem:

1.

usługi gastronomiczne,

2.

usługi przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),

3.

usługi stołówkowe,

4.

usługi przygotowywania i podawania napojów.

Zgadnie natomiast z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (pozycja nr 7) świadczenie takich usług (mieszczących się w dziale 56) opodatkowane jest stawką 8%. Nie dotyczy to jedynie sprzedaży:

1.

napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,

2.

napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

3.

kawy i herbaty (wraz z dodatkami),

4.

napojów bezalkoholowych gazowanych,

5.

wód mineralnych,

6.

innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy (tj. stawką podstawową).

Do sprzedaży powyżej wymienionych towarów zastosowanie znajdzie bowiem stawka podstawowa 23%.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz wspomnianą już także okoliczność, iż Spółka będzie pobierała opłatę za umożliwienie wstępu na poszczególne atrakcje oraz za zapewnione posiłki i napoje, nie natomiast za organizację imprezy okolicznościowej jako takiej, zasadne, a wręcz konieczne jest w opinii Wnioskodawcy (abstrahując od kwestii uznania przez Organ stanowiska Spółki dotyczącego pytania nr 1 za prawidłowe lub nie) rozdzielenie na fakturze pozycji, do których mają zastosowanie różne stawki podatku VAT. Inaczej mówiąc, nieuzasadnione jest wykazywanie na fakturze VAT jednej ogólnej pozycji, czyli organizacji imprezy integracyjnej i zastosowanie do niej jednej stawki podatku VAT, gdyż stałoby to w sprzeczności z istotą usługi świadczonej przez Wnioskodawcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W świetle art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę (art. 41 ust. 13 ustawy).

Natomiast w oparciu o art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Z powyższego wynika, iż w przypadku gdy ani ustawa, ani przepisy wykonawcze nie przewidują dla danego świadczenia obniżonej stawki, bądź zwolnienia należy je opodatkować według 23% stawki podatku.

W oparciu o art. 106 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca obecnie poszukuje nieruchomości odpowiedniej do prowadzenia na jej obszarze parku rozrywki oraz czyni wstępne ustalenia w przedmiocie zasad i zakresu planowanego świadczenia usług w ramach tej działalności. Na terenie parku rozrywki Spółka zamierza udostępniać jej klientom różnorodne atrakcje. Za wstęp na teren parku rozrywki Wnioskodawca nie zamierza pobierać odrębnej samoistnej opłaty. Spółka planuje jedynie pobierać każdorazowo opłatę za wstęp na poszczególne atrakcje, zgodnie z cennikiem, który będzie obowiązywał w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy. Jednocześnie Wnioskodawca zamierza wprowadzić do swojej oferty również możliwość organizacji tzw. imprez integracyjnych. Oferta ta skierowana będzie głównie do zakładów pracy organizujących tego typu imprezy dla swoich pracowników. W ramach owej usługi Wnioskodawca umożliwi wstęp określonej przez klienta liczbie osób na wybrane bądź wszystkie poszczególne atrakcje, a oprócz tego - ze względu na czas trwania takiej imprezy (kilka godzin) - zapewni posiłki i napoje. Za możliwość wejścia na teren parku - podobnie jak w przypadku klienta indywidualnego - Spółka nie będzie pobierała odrębnej opłaty. Na koszty ponoszone przez klienta w przypadku imprezy integracyjnej będą się zatem składać opłaty za wejście na poszczególne atrakcje oraz za posiłki i napoje. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż w przypadku umożliwienia klientowi organizacji imprezy integracyjnej, nie dojdzie do najmu na rzecz klienta terenu parku rozrywki. Tym samym jednocześnie także klienci indywidualni będą mogli korzystać z atrakcji oferowanych na terenie parku. Nie można stwierdzić, iż Spółka będzie świadczyła jedną usługę polegającą na organizacji imprezy okolicznościowej. Wnioskodawca bowiem będzie jedynie umożliwiał wstęp określonej z góry co do liczby osób grupie na wszystkie bądź wybrane atrakcje, a ze względu na kilkugodzinny pobyt takiej grupy osób na terenie parku rozrywki, Spółka zapewni uczestnikom napoje i posiłki. Wnioskodawca nie będzie świadczył żadnych dodatkowych usług, jak np. zapewnienie oprawy muzycznej, przeprowadzenie zabaw, konkursów, pokazów, nadzorowanie przebiegu imprezy, co dopiero uzasadniałoby twierdzenie, że świadczy on usługę organizacji imprezy okolicznościowej. Celem Wnioskodawcy będzie bowiem jedynie zapewnienie określonej liczbie osób wstępu na wybrane bądź wszystkie atrakcje, a okoliczność wyższego stopnia zorganizowania takiej usługi (przejawiająca się w zasadzie jedynie w ustaleniu harmonogramu korzystania z poszczególnych atrakcji), podyktowana właśnie znaczną liczbą osób chcących jednocześnie skorzystać z atrakcji znajdujących się na terenie parku rozrywki, nie wpływa jednak w żadnym razie na kwalifikację owej usługi. Wnioskodawca nie świadczy kompleksowej usługi z zaplanowanym programem atrakcji, a przedmiotem umowy są jedynie pojedyncze usługi. Będą to:

a.

umożliwienie klientowi (grupie klientów) wstępu na poszczególne atrakcje;

b.

zapewnienie posiłków;

c.

zapewnienie napojów (kawy, herbaty, napojów gazowanych, wód mineralnych, piwa).

Sprzedaż posiłków na terenie parku rozrywki będzie odbywać się przez cały czas. Każdy z klientów - zarówno uczestniczący w zorganizowanej grupie w ramach tzw. imprezy integracyjnej, jak i klient indywidualny - będzie miał możliwość skorzystania z usług gastronomicznych oferowanych przez Wnioskodawcę na terenie parku. Różnica polega jedynie na tym, że klient grupowy będzie zamawiał z góry ustaloną liczbę posiłków i ich rodzaj (konkretne dania i ich liczba uzależniona od przewidywanej liczby uczestników imprezy będzie ustalana już w umowie), natomiast klient indywidualny, w razie takiej potrzeby, będzie miał możliwość zakupienia dowolnego posiłku spośród oferowanych przez Wnioskodawcę.

Podkreślić należy, iż co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych.

Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej.

Natomiast aby móc wskazać, iż dana usługa jest usługą złożoną (kompleksową), winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez usługi pomocniczej.

Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie można uznać, że Spółka będzie świadczyć kompleksową usługę organizacji imprezy integracyjnej, bowiem usługi jakie Wnioskodawca będzie świadczył w ramach umożliwienia klientom organizacji imprez integracyjnych, będą odrębnymi usługami, gdyż żadna z tych usług nie będzie środkiem do lepszego wykorzystania innej usługi. Ponadto, usługi oferowane przez Spółkę w ramach umożliwienia klientom organizacji tych imprez nie będą się niczym różnić od usług, które na co dzień będą mogli nabywać indywidualni klienci parku rozrywki.

Mając na uwadze powyższe okoliczności, uzasadnionym jest stwierdzenie, iż przy sprzedaży ww. usług w ramach imprez integracyjnych, usługi te winny być opodatkowane odrębnie, z zastosowaniem właściwych stawek podatku VAT.

Reasumując, w przypadku umożliwienia klientowi organizacji imprezy integracyjnej, przy założeniu, że poszczególne usługi wchodzące w jej skład opodatkowane są różnymi stawkami podatku VAT, zasadne jest ich wyodrębnienie na fakturze VAT z właściwymi dla nich stawkami podatku.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej opodatkowania usługi polegającej na umożliwieniu klientowi organizacji imprezy integracyjnej. Wniosek w zakresie stawki podatku dla usług polegających na umożliwieniu klientom skorzystania z poszczególnych atrakcji znajdujących się w parku rozrywki został rozstrzygnięty w interpretacji indywidualnej z dnia 27 października 2011 r. nr ILPP1/443-992/11-4/NS. Natomiast kwestia dotycząca stawki podatku dla sprzedaży posiłków została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej z dnia 27 października 2011 r. nr ILPP1/443-992/11-6/NS.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl