ILPP1/443-988/11-4/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 października 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-988/11-4/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 5 lipca 2011 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 12 lipca 2011 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 14 lipca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 września 2011 r. (data wpływu 22 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania obniżoną stawką podatku VAT budowy "Klasztoru..." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania obniżoną stawką podatku VAT budowy "Klasztoru...". Dnia 22 września 2011 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, prowadzi przygotowania do rozpoczęcia inwestycji obejmującej budowę p.n. "Klasztor...".

Inwestycja składa się z 3 budynków kubaturowych; tj. klasztoru, budynku gospodarczego i śmietnika. Na budowę tych obiektów wykonano projekt budowy i uzyskano pozwolenie na budowę.

Wnioskodawca jest wykonawcą I etapu inwestycji tj. stanu surowego otwartego.

Tabela - załącznik PDF - strona nr 3

W klasztorze znajduje się:

* 6 mieszkań zakonników składających się z celi zakonnika, sypialni, łazienki i przedsionka o łącznej pow. użytkowej 154,19 m 2,

* 8 mieszkań (cel) postulantów (etap formacji zakonnej) składających się z pokoju, łazienki (dla dwóch pokoi), przedsionka (dla dwóch pokoi), o łącznej pow. użytkowej 125,15 m 2,

* 21 mieszkań dla rekolektantów, składających się z przedsionka, pokoju i łazienki o łącznej pow. użytkowej 416,50 m 2.

Do obsługi tych mieszkań w budynku zlokalizowano kotłownię, kuchnię z zapleczem, bibliotekę, czytelnię, aulę (miejsce spotkań zakonników i rekolektantów), chór zakonny (kaplica własna - miejsca modlitw zakonników), ogólno dostępne dla mieszkańców klasztoru sanitariaty, dwa refektarze (miejsce posiłków dla zakonników i rekolektantów), sień z furtą (główne wejście do budynku klasztoru), magazyn na sprzęt dla obsługi budynku, oraz 2 magazyny pościeli.

W budynku klasztoru znajduje się również kaplica wraz z prezbiterium o łącznej powierzchni 182 m 2. Kaplica jest dostępna dla mieszkańców klasztoru poprzez wejście wewnętrzne, ale również poprzez wejście zewnętrzne dla wiernych spoza klasztoru.

Dnia 22 września 2011 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego wskazując, iż budynek główny inwestycji, tj. klasztor mieści się w grupie 113 PKOB. Zapytanie nie dotyczy budynku gospodarczego i budynku śmietnika. Ponadto, jak wyjaśnił Wnioskodawca, umowa dotyczy całości budynku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jakie jest właściwe zastosowanie stawki podatku VAT do budowy wyżej opisanego obiektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze, że w budynku klasztoru (klasztor) znajdują się pomieszczenia mieszkalne (cele zakonników, postulantów i pokoje mieszkalne rekolektantów) i bezpośrednio związane z potrzebami mieszkalnymi pomieszczenia je obsługujące, obiekt należy uznać za obiekt budownictwa mieszkaniowego i na podstawie art. 41 ust. 2, ust. 12, ust. 12a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) do jego budowy należy zastosować stawkę VAT w wys. 8% z wyłączeniem części obiektu przeznaczonej na ogólnodostępną kaplicę, dla której należy zastosować stawkę VAT w wysokości 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ustawy - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ustawy - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Należy w tym miejscu wskazać, że dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), która to klasyfikacja stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Natomiast budynki mieszkalne to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Wg podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne.

Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy:

* Budynki mieszkalne jednorodzinne - 111,

* Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112,

* Budynki zbiorowego zamieszkania - 113.

W tym klasa 1130 - Budynki zbiorowego zamieszkania - obejmuje m.in.: budynki zbiorowego zamieszkania w tym domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci i innych grup społecznych, np.: domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych itp.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż zleceniodawca prowadzi przygotowania do rozpoczęcia inwestycji obejmującej budowę klasztoru wraz z częścią rekolekcyjną, zespołem kaplicowo-chóralnym i obiektami towarzyszącymi - kat X. Inwestycja składa się z 3 budynków kubaturowych; tj. klasztoru, budynku gospodarczego i śmietnika. Na budowę tych obiektów wykonano projekt budowy i uzyskano pozwolenie na budowę. Zapytanie Wnioskodawcy nie dotyczy jednak budowy śmietnika oraz budynku gospodarczego. Zainteresowany jest wykonawcą I etapu inwestycji, tj. stanu surowego otwartego. W klasztorze znajduje się 6 mieszkań zakonników składających się z celi zakonnika, sypialni, łazienki i przedsionka o łącznej pow. użytkowej 154,19 m 2, 8 mieszkań (cel) postulantów (etap formacji zakonnej) składających się z pokoju, łazienki (dla dwóch pokoi), przedsionka (dla dwóch pokoi), o łącznej pow. użytkowej 125,15 m 2 oraz 21 mieszkań dla rekolektantów, składających się z przedsionka, pokoju i łazienki o łącznej pow. użytkowej 416,50 m 2. Do obsługi tych mieszkań w budynku zlokalizowano kotłownię, kuchnię z zapleczem, bibliotekę, czytelnię, aulę (miejsce spotkań zakonników i rekolektantów), chór zakonny (kaplica własna - miejsca modlitw zakonników), ogólno dostępne dla mieszkańców klasztoru sanitariaty, dwa refektarze (miejsce posiłków dla zakonników i rekolektantów), sień z furtą (główne wejście do budynku klasztoru), magazyn na sprzęt dla obsługi budynku, oraz 2 magazyny pościeli. W budynku klasztoru znajduje się również kaplica wraz z prezbiterium o łącznej powierzchni 182 m 2. Kaplica jest dostępna dla mieszkańców klasztoru poprzez wejście wewnętrzne, ale również poprzez wejście zewnętrzne dla wiernych spoza klasztoru. Jak Zainteresowany wyjaśnił budynek główny inwestycji, tj. klasztor mieści się w grupie 113 PKOB, a umowa dotyczy całości budynku.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż budowa budynku klasztoru korzystać będzie z obniżonej stawki podatku od towarów i usług. Powyższe wynika z faktu, iż przedmiotowy obiekt - jak wskazał Wnioskodawca - sklasyfikowany jest według PKOB pod symbolem 1130, zatem wypełnia definicję obiektu budownictwa mieszkaniowego, w konsekwencji czego na podstawie art. 41 ust. 2 i ust. 12 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy, do jego budowy znajdzie zastosowanie obniżona, tj. 8% stawka podatku od towarów i usług. Ponadto, wyjaśnić należy, że preferencyjna stawka zastosowanie ma do budowy całości przedmiotowego obiektu gdyż zawarta umowa o roboty budowlane obejmuje całość budynku klasztoru (stan surowy otwarty) wraz z częścią rekolekcyjną oraz zespołem kaplicowo-chóralnym (kaplica stanowi integralną część klasztoru). Skutkiem powyższego także budowa obiektu w części obejmującej kaplicę korzystać będzie z obniżonej stawki podatku od towarów i usług.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania ww. budynku według PKOB. Należy bowiem zauważyć, iż tut. Organ nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości, dokonanego przez Wnioskodawcę, przyporządkowania formalnego budynku do grupowania statystycznego. Podkreślić należy, iż kwestie dotyczące zaklasyfikowania budynku wskazanego we wniosku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska dotyczącego klasyfikacji przedmiotowego budynku.

Stosownie do zasad metodycznych klasyfikacji statystycznych - na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) - rozpatrzone.

Dotyczy to w szczególności kwestii opodatkowania budowy budynku gospodarczego i śmietnika.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl