ILPP1/443-987/09-2/BP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-987/09-2/BP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy X przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2009 r. (data wpływu: 20 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki akcyjnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki akcyjnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina X (dalej jako Gmina) zamierza wnieść do Spółki Akcyjnej Miejski Zakład Komunikacji w X (dalej jako Spółka) aport rzeczowy (wkład niepieniężny) w postaci autobusu marki SOLARIS Turbino oraz 51 zestawów do wewnętrznego monitoringu autobusów miejskich. W zamian za wniesiony wkład niepieniężny Gmina otrzyma akcje w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki.

Spółka została utworzona przez Gminę w wyniku przekształcenia zakładu budżetowego Miejski Zakład Komunikacji. Spółka została powołana w celu realizacji zadania własnego Gminy, które obejmuje sprawy lokalnego transportu zbiorowego, określone w art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

W roku 2008 Gmina otrzymała dotację celową z budżetu państwa na realizację zadania inwestycyjnego pn. "Odnowienie linii autobusowych wraz z niezbędną infrastrukturą transportu publicznego i taborem dla miasta X". W ramach zadania zrealizowano zakup inwestycyjny autobusu marki SOLARIS Turbino na kwotę 908.900,00 zł brutto oraz zakupiono 51 zestawów do wewnętrznego monitoringu autobusów miejskich na kwotę 590.480,00 zł brutto.

Ponieważ poniesione wydatki na ww. zakupy inwestycyjne nie były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących te wydatki.

W dniu 26 listopada 2008 r. na podstawie umowy użyczenia Gmina oddała Spółce w użyczenie na czas określony sprzęt, który będzie przedmiotem aportu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wniesienie przez Gminę po dniu 31 marca 2009 r. do Spółki, w której ma udziały, aportu rzeczowego w postaci autobusu SOLARIS Turbino oraz 51 zestawów do wewnętrznego monitoringu autobusów miejskich (niestanowiących przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa) w zamian za akcje w kapitale zakładowym Spółki będzie korzystało ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalniającego od podatku od towarów i usług czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Towarami - stosownie do art. 2 pkt 6 cyt. ustawy - są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towaru i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej a także grunty. W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Według Wnioskodawcy, w definicji dostawy towarów sformułowanej na potrzeby ustawy o podatku od towarów i usług niewątpliwie mieści się wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci towaru do innego podmiotu (spółki), albowiem w takim przypadku dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Wkład rzeczowy wniesiony do spółki staje się od tego momentu jej własnością a więc następuje przeniesienie na spółkę praw własności do przedmiotu wkładu. Tak więc wniesienie aportu stanowi czynność o charakterze odpłatnym w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według zasad ogólnych. Jednakże zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku od towarów i usług czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Gmina realizuje zadania użyteczności publicznej, którymi są zadania własne gminy i których celem jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, gdzie w pkt 4 wymieniono jako zadania własne gminy sprawy lokalnego transportu zbiorowego. Gmina nie jest zobligowana do samodzielnej realizacji zadań użyteczności publicznej, którymi są zadania własne gminy. Jako podmiot prawa publicznego, zgodnie z art. 9 ust. 1 cyt. ustawy w celu wykonywania zadań może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym organizacjami pozarządowymi. Gmina X realizuje swój ustawowy obowiązek o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy poprzez Spółkę utworzoną w celu wykonywania zadania własnego gminy jakim są sprawy lokalnego transportu zbiorowego. Tak więc sprawy z zakresu komunikacji miejskiej należą do zadań o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Dlatego też wniesienie przez Gminę aportu rzeczowego do Spółki w postaci autobusu SOLARIS Turbino oraz 51 zestawów do wewnętrznego monitoringu autobusów miejskich (w zamian za który przysługuje świadczenie wzajemne w postaci akcji) będzie zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie uregulowań zawartych w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, mimo że czynność ta stanowi odpłatną dostawę towarów.

W związku z powyższym wniesienie wkładu niepieniężnego nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego po stronie Gminy jako podmiotu dokonującego odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami - stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy - są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że jeżeli czynność wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki gminnej w postaci rzeczy ruchomych prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania nimi jak właściciel, to stanowi odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (wnoszący aport uzyskuje wymierną korzyść w postaci udziałów albo akcji), podlegającą opodatkowaniu w sposób właściwy dla danego towaru.

Podstawowa stawka podatku - według art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-2c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w ustawie, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W myśl § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku od towarów i usług jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy lokalnego transportu zbiorowego (art. 7 ust. 1 pkt 4 cyt. ustawy). Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. Z kolei przepis art. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 z późn. zm.) stanowi, że gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach: zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego.

Przepis art. 1 § 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) wskazuje, że spółkami handlowymi są: spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i spółka akcyjna.

W świetle przytoczonych przepisów, do prowadzenia gospodarki komunalnej jednostki samorządu terytorialnego mogą wykorzystywać m.in. kapitałowe spółki handlowe, czyli spółki z o.o. oraz spółki akcyjne. Są one przez jednostki samorządu terytorialnego tworzone i funkcjonują w oparciu o przepisy Kodeksu spółek handlowych, z zastrzeżeniem obowiązku równoczesnego stosowania w tej mierze określonych - mających charakter lex specialis w stosunku do tego kodeksu - przepisów ustawy o gospodarce komunalnej (w szczególności art. 10, art. 10a, art. 10b, art. 12 i art. 13) oraz przepisów ustaw ustrojowych.

W niniejszej sprawie należy zwrócić uwagę na treść przepisu art. 12 ustawy o gospodarce komunalnej, według którego do wnoszenia wkładów oraz obejmowania udziałów i akcji stosuje się przepisy Kodeksu spółek handlowych oraz przepisy Kodeksu cywilnego, z zastrzeżeniem przepisów ustaw o samorządzie gminnym, o samorządzie powiatowym, o samorządzie województwa oraz o komercjalizacji i prywatyzacji. Tym samym przepis ten przesądza, że do wnoszenia przez jednostki samorządu terytorialnego wkładów do spółek oraz obejmowania w nich udziałów i akcji powinny być wprost stosowane miarodajne w tym względzie przepisy Kodeksu spółek handlowych oraz Kodeksu cywilnego. Należy podkreślić, że zgodnie z art. 43 ustawy o samorządzie gminnym, mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do poszczególnych gmin i ich związków oraz mienie innych gminnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw. Mienie jest instytucją prawa cywilnego, a wykonywanie uprawnień właścicielskich jest domeną prawa cywilnego i podejmowane w tym zakresie czynności maja charakter cywilnoprawny; należą do zakresu spraw jednostki samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, a nie jako organu administracji publicznej. Tak więc należy uznać, że czynność wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki akcyjnej zalicza się do kategorii czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Gmina zamierza wnieść do Spółki aport rzeczowy (wkład niepieniężny) w postaci autobusu marki SOLARIS Turbino oraz 51 zestawów do wewnętrznego monitoringu autobusów miejskich. W zamian za wniesiony wkład niepieniężny Gmina otrzyma akcje w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki. Spółka została utworzona przez Gminę w wyniku przekształcenia zakładu budżetowego w celu realizacji zadania własnego Gminy, które obejmuje sprawy lokalnego transportu zbiorowego. W roku 2008 Gmina otrzymała dotację celową z budżetu państwa na realizację zadania inwestycyjnego pn. "Odnowienie linii autobusowych wraz z niezbędną infrastrukturą transportu publicznego i taborem dla miasta X". W ramach zadania zrealizowano zakup inwestycyjny autobusu marki SOLARIS Turbino oraz zakupiono 51 zestawów do wewnętrznego monitoringu autobusów miejskich. Ponieważ poniesione wydatki na zakupy inwestycyjne nie były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych Gminie nie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących te wydatki. W dniu 26 listopada 2008 r. na podstawie umowy użyczenia Gmina oddała Spółce w użyczenie na czas określony sprzęt, który będzie przedmiotem aportu.

Zatem, mając na uwadze przedstawiony wyżej stan prawny i faktyczny, należy stwierdzić, że w niniejszej sprawie nastąpiła czynność wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki kapitałowej w ramach czynności cywilnoprawnej.

Reasumując, czynność wniesienia przez Gminę do Spółki wkładu niepieniężnego będzie czynnością wykonywaną na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej i w konsekwencji nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl