ILPP1/443-984/11-4/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 października 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-984/11-4/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2011 r. (data wpływu 13 lipca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 września 2011 r. (data wpływu 21 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do skorygowania kwoty podatku należnego wynikającego z wewnętrznych faktur korygujących wystawionych w związku z nieprawidłowo wykazanym podatkiem VAT z tytułu nieodpłatnego przekazania towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do skorygowania kwoty podatku należnego wynikającego z wewnętrznych faktur korygujących wystawionych w związku z nieprawidłowo wykazanym podatkiem VAT z tytułu nieodpłatnego przekazania towarów. Dnia 21 września 2011 r. Zainteresowany uzupełnił wniosek o doprecyzowaniu opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

"A" Sp. z o.o. (dalej: Spółka) jest czynnym podatnikiem VAT, prowadzącym działalność gospodarczą, między innymi, w zakresie produkcji i sprzedaży artykułów spożywczych.

Spółka, na skutek błędnej interpretacji przepisów ustawy o VAT, w tym art. 7 ust. 2, ust. 3 i ust. 4 ustawy o VAT, wystawiała wewnętrzne faktury VAT dokumentujące czynności nieodpłatnego wydania towarów, które zdaniem Spółki nie powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT. Błędnie wykazywany na fakturach wewnętrznych należny podatek VAT Spółka ujmowała w deklaracjach rozliczeniowych dla celów VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca zamierza wystawić wewnętrzne faktury korygujące.

Dnia 21 września 2011 r. Zainteresowany uzupełnił zawarty we wniosku opis zdarzenia przyszłego wyjaśniając, iż Spółka dokonuje nieodpłatnych przekazań towarów, opisanych we wniosku, regularnie w każdym miesiącu od 1 stycznia 2006 r. do dnia dzisiejszego. Przy czym złożony przez Spółkę wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie prawa do wystawienia wewnętrznej faktury korygującej dotyczy nieodpłatnych przekazań towarów dokonanych do dnia 31 marca 2011 r.

Ponadto, Wnioskodawca wyjaśnił, że ustalenie błędnej interpretacji przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nie jest wynikiem żadnego konkretnego zdarzenia a nieprecyzyjnej interpretacji przepisów, w szczególności art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, dokonanej przez Spółkę przed rozpoczęciem nieodpłatnych przekazań towarów.

Po nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 1 kwietnia 2011 r., a także w związku ze stanowiskiem sądów administracyjnych w zakresie konsekwencji w podatku VAT nieodpłatnych przekazań towarów, zaprezentowanych m.in. w wyrokach:

* NSA z dnia 23 marca 2009 r., sygn. akt I FPS 6/08,

* NSA z dnia 10 marca 2010 r., sygn. akt I FSK 1520/09,

* WSA we Wrocławiu z dnia 1 grudnia 2010 r., sygn. akt I SA/Wr 1201/10.

Spółka stwierdziła, iż jej wcześniejsza interpretacja przepisów, w szczególności przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym w okresie od dnia 1 czerwca 2005 r. do dnia 31 marca 2011 r., była nieprawidłowa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku stwierdzenia przez Spółkę, iż błędnie wykazywała należny podatek VAT z tytułu czynności nieodpłatnego przekazywania towarów, które zdaniem Spółki nie powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, Spółka będzie miała prawo do skorygowania błędnie wykazywanego podatku VAT na bieżąco, tj. w okresie rozliczeniowym, w którym Spółka wystawi wewnętrzne faktury korygujące.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku stwierdzenia przez Spółkę, iż błędnie wykazywała należny podatek VAT z tytułu czynności nieodpłatnego przekazywania towarów, które zdaniem Spółki nie powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, Spółka będzie miała prawo do skorygowania błędnie wykazywanego podatku VAT na bieżąco, tj. w okresie rozliczeniowym, w którym wystawi wewnętrzne faktury korygujące.

UZASADNIENIE

Przepisy ustawy o podatku VAT przewidują dwa rodzaje faktur:

* faktury sprzedaży, dokumentujące odpłatną dostawę towarów, świadczenie usług na terytorium kraju wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, eksport towarów (art. 106 ust. 1 ustawy o VAT);

* faktury wewnętrzne, dokumentujące czynności wymienione w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, tj.; nieodpłatne przekazanie towarów na cele inne niż związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem, podlegające opodatkowaniu VAT jak odpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług na cele inne niż związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem, podlegające opodatkowaniu VAT jak odpłatne świadczenie usług; wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, dostawę towarów dla której podatnikiem jest nabywca, import usług (art. 106 ust. 1 ustawy o podatku VAT).

Spółka stwierdziła, iż w przeszłości nieprawidłowo opodatkowała m.in. niektóre nieodpłatne wydania towarów wystawiając na takie transakcje faktury wewnętrzne, wykazując na nich kwoty należnego podatku VAT. Faktury wewnętrzne były następnie ujmowane w deklaracjach VAT składanych przez Spółkę w poszczególnych okresach rozliczeniowych.

Aby dokonać korekty rozliczeń podatku VAT w tym zakresie, Spółka jest zobowiązana do wystawienia wewnętrznych faktur korygujących.

Przepisy regulujące zasady fakturowania, zostały ujęte w rozporządzeniu z dnia 28 marca 2011 r. (identyczne przepisy w tym zakresie zawierało również rozporządzenie z dnia 28 listopada 2008 r. obowiązujące do dnia 31 marca 2011 r.).

Zgodnie z § 14 ust. 1 rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również (...) w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Faktura korygująca wystawiana w przypadku pomyłek, o których mowa w ust. 1, zawiera dane określone w ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a), tj. numer kolejny oraz datę wystawienia faktury korygującej, dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca; numer i datę wystawienia faktury, ewentualnie datę sprzedaży, nazwy, adresy oraz numery NIP sprzedawcy i nabywcy, a także kwoty podane w omyłkowej wysokości oraz kwoty w wysokości prawidłowej.

Powyższe przepisy dotyczące faktur korygujących stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, z tym że w przypadku czynności określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o VAT (tj. m.in. nieodpłatne przekazanie towarów podlegające opodatkowaniu VAT), gdy brak jest konkretnego nabywcy towaru lub usługi, faktura nie zawiera danych dotyczących tego nabywcy oraz kwoty należnej z tytułu wykonania tych czynności (§ 24 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia).

W świetle powyższych przepisów, w celu skorygowania błędnie wykazanego na fakturach wewnętrznych należnego podatku VAT, Spółka jest zobowiązana do wystawienia korekt tych faktur wewnętrznych. Na fakturach korygujących wystawianych do przedmiotowych faktur wewnętrznych Spółka powinna wskazać następujące dane;

* numer kolejny wewnętrznej faktury korygującej oraz datę jej wystawienia;

* numer i datę wystawienia faktury wewnętrznej (faktur wewnętrznych), do których odnosi się korekta;

* dane Spółki (tj. nazwa, adres oraz NIP Spółki);

* błędnie wykazane kwoty podstawy opodatkowania VAT;

* kwoty podstawy opodatkowania VAT w prawidłowej wysokości, tj. 0 zł;

* błędnie wykazane kwoty należnego podatku VAT,

* kwoty podatku VAT należnego w prawidłowej wysokości, tj. 0 zł.

Wystawione korekty faktur wewnętrznych umożliwią Spółce skorygowanie zawyżonej podstawy opodatkowania VAT oraz należnego podatku VAT.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. 10. W przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów (art. 29 ust. 10 ustawy o VAT).

W przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano (art. 29 ust. 4a ustawy o VAT).

Powyższy przepis stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna (art. 29 ust. 4c ustawy o VAT).

Warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się w:

1.

eksporcie towarów I wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów;

2.

dostawie towarów i świadczeniu usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;

3.

sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy;

4.

pozostałych przypadkach, jeżeli w wystawionej fakturze, do której odnosi się korekta, nie wykazano kwoty podatku (art. 29 ust. 4b ustawy o VAT).

Przepisy o VAT odnoszą się jedynie do korekt faktur sprzedaży, nie zawierają natomiast precyzyjnych wskazań co do okresu, w którym powinny zostać ujęte faktury korygujące do faktur wewnętrznych, w szczególności wystawione w związku ze zmniejszeniem podstawy opodatkowania oraz zmniejszeniem należnej kwoty podatku VAT.

Zasady te należy zatem wywieść ze wskazanych powyżej przepisów ogólnych dotyczących korygowania faktur na skutek pomyłek. Przepis art. 29 ust. 4c stanowi, iż w sytuacji stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna (a więc w sytuacji Spółki) odpowiednie zastosowanie powinien mieć art. 29 ust. 4a ustawy o VAT. Art. 29 ust. 4a ustawy o VAT uzależnia z kolei termin obniżenia podstawy opodatkowania od otrzymania potwierdzenia otrzymania korekty faktury, stanowiąc, że obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje się:

* w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym dostarczono korektę faktury nabywcy i otrzymano potwierdzenie otrzymania tej korekty (przed złożeniem deklaracji za ten okres), lub,

* gdy w tym terminie tego potwierdzenia nie uzyskano, korektę faktury ujmuje się w rozliczeniu za okres, w którym to potwierdzenie uzyskano.

Zgodnie z § 24 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, w przypadku dostaw, o których mowa w art. 7 ust. 2 (będących przedmiotem niniejszego wniosku) brak jest konkretnego nabywcy i podawanie danych tego nabywcy na wystawianych fakturach wewnętrznych oraz korektach faktur wewnętrznych jest zbędne.

W konsekwencji, w odniesieniu do faktur wewnętrznych, dla których wystawca faktury jest jednocześnie jej odbiorcą, nie ma potrzeby potwierdzania odbioru faktury korygującej. Data wystawienia korekty faktury wewnętrznej przez wystawcę jest zatem równocześnie datą jej otrzymania przez nabywcę. Tym samym, obniżenia podstawy opodatkowania, w sytuacji pomyłek w wystawionych fakturach wewnętrznych, powinno się dokonywać w rozliczeniu za okres, w którym wystawiono fakturę korygującą do faktury wewnętrznej.

W świetle powyższych przepisów, Spółka ma prawo do skorygowania błędnie wykazanego należnego podatku VAT na fakturach wewnętrznych z tytułu niektórych nieodpłatnych przekazań towarów na bieżąco, tj. w rozliczeniu VAT za okres rozliczeniowy, w którym Spółka wystawi wewnętrzne faktury korygujące do faktur wewnętrznych z nieprawidłowo ujętym podatkiem VAT należnym.

Powyższe stanowisko Spółki zostało potwierdzone w licznych interpretacjach indywidualnych Ministra Finansów, między innymi:

* w interpretacji indywidualnej wydanej za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 11 maja 2011 r., sygn. akt IPPP2/443-469/09/11-2/KAN,

* w interpretacji indywidualnej wydanej za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 28 kwietnia 2011 r., sygn. akt IPPP3/443-111/11-4/ŁK,

* w interpretacji indywidualnej wydanej za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 19 kwietnia 2011 r., sygn. akt ILPP2/443-155/11-2/EN.

W związku z powyższym, Spółka wnosi o potwierdzenie, iż w przypadku stwierdzenia przez Spółkę, że błędnie wykazywała należny podatek VAT z tytułu czynności nieodpłatnego przekazywania towarów, które zdaniem Spółki nie powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, Spółka będzie miała prawo do skorygowania błędnie wykazywanego należnego podatku VAT na bieżąco, tj. w okresie rozliczeniowym, w którym wystawi wewnętrzne faktury korygujące.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Na podstawie art. 29 ust. 4a ustawy, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Natomiast w myśl art. 29 ust. 4b ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r.), warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się w:

1.

eksporcie towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów,

2.

dostawie towarów i świadczeniu usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju,

3.

sprzedaży energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 140, 153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy,

4.

pozostałych przypadkach, jeżeli w wystawionej fakturze, do której odnosi się korekta, nie wykazano kwoty podatku.

Przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna (art. 29 ust. 4c ustawy).

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Artykuł 106 ust. 7 ustawy stanowi, iż w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, są wystawiane faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, Minister Finansów wydał obowiązujące od dnia 1 kwietnia 2011 r. rozporządzenie z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), zwane dalej rozporządzeniem, regulujące m.in. zagadnienia związane z wystawianiem faktur korygujących.

Zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Stosownie do § 13 ust. 2 rozporządzenia, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:

1.

zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy (§ 13 ust. 5 pkt 1 rozporządzenia);

2.

zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu (§ 13 ust. 5 pkt 2 rozporządzenia).

W myśl § 14 ust. 1 rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Na podstawie § 14 ust. 2 rozporządzenia, faktura korygująca dotycząca podwyższenia ceny powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych podwyżką ceny;

3.

kwotę podwyższenia ceny bez podatku;

4.

kwotę podwyższenia podatku należnego.

Ponadto, w świetle § 14 ust. 3 rozporządzenia, faktura korygująca wystawiana w przypadku pomyłek, o których mowa w ust. 1, zawiera dane określone w ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a), kwoty podane w omyłkowej wysokości oraz kwoty w wysokości prawidłowej.

Zgodnie z § 14 ust. 4 rozporządzenia, przepisy § 5 ust. 5-7, § 7 i § 13 ust. 8 stosuje się odpowiednio do faktur korygujących.

Na mocy § 24 ust. 1 rozporządzenia, przepisy § 5, 9-14, 16, 17, 21 i 22 stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy, z tym że w przypadku:

1.

czynności określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, gdy brak jest konkretnego nabywcy towaru lub usługi, faktura nie zawiera danych dotyczących tego nabywcy oraz kwoty należnej z tytułu wykonania tych czynności;

2.

wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, faktury mogą nie zawierać numeru identyfikacji podatkowej kontrahenta.

Faktury, o których mowa w ust. 1, można wystawić w jednym egzemplarzu i należy przechowywać wraz z całą dokumentacją dotyczącą podatku (§ 24 ust. 2 rozporządzenia).

Zasady wystawiania faktur wewnętrznych są analogiczne jak dla faktur dokumentujących sprzedaż. Podatnicy mogą wystawiać faktury korygujące za okresy miesięczne do wszystkich transakcji w danym okresie rozliczeniowym. Należy w tym miejscu zauważyć, iż w przypadku faktur wewnętrznych, jak i faktur wewnętrznych korygujących, wystawca faktury nie przesyła jej do żadnego innego podmiotu - wystawca faktury jest równocześnie jej nabywcą. Nie może zatem otrzymać potwierdzenia odbioru wewnętrznej faktury korygującej. Nie można jednak na tej podstawie dojść do wniosku, iż faktury wewnętrzne nie były wprowadzone do obrotu prawnego. Wprost przeciwnie, jeżeli były one ujęte w rejestrze sprzedaży i na ich podstawie zostały wypełnione deklaracje VAT-7 to należy uznać, że weszły do obrotu prawnego. Skoro stan faktyczny wyklucza możliwość otrzymania potwierdzenia doręczenia wewnętrznej faktury korygującej należy przyjąć, iż nie ma możliwości stosowania cytowanych wyżej przepisów w tej części.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca od stycznia 2006 r. dokonuje nieodpłatnych przekazań towarów w związku z prowadzoną działalnością. Przy czym niniejsza sprawa dotyczy jedynie nieodpłatnych przekazań dokonanych do dnia 31 marca 2011 r. Na skutek błędnej interpretacji przepisów ustawy o VAT w tym art. 7 ust. 2 i ust. 3 oraz ust. 4 ustawy, Spółka wystawiała wewnętrzne faktury VAT dokumentujące czynności nieodpłatnego przekazania (wydania) towarów, które zdaniem Spółki nie powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT. Błędnie wykazywany na fakturach wewnętrznych należny podatek VAT Spółka ujmowała w deklaracjach rozliczeniowych dla celów VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca zamierza wystawić wewnętrzne faktury korygujące.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, że jeżeli Wnioskodawca błędnie wykazał podatek należny w związku z nieodpłatnym przekazywaniem towarów, to przysługuje mu prawo do skorygowania fakturami korygującymi kwoty podatku należnego wykazanego w wewnętrznych fakturach VAT za okres (miesiąc), w którym faktura ta została wystawiona. Powyższe wynika z faktu, iż stosownie do zapisów § 14 rozporządzenia, w przypadku omyłkowego ustalenia wartości podatku należnego, istnieje możliwość wystawienia faktury korygującej. Zgodnie natomiast z § 24 rozporządzenia regulacje § 14 stosuje się do faktur wewnętrznych dokumentujących nieodpłatne przekazanie towarów, o których mowa w art. 7 ust. 2 ustawy.

Ponadto, zwrócić należy uwagę, iż wydana interpretacja nie rozstrzyga kwestii zasadności opodatkowania lub nieopodatkowania dokonanych przez Spółkę nieodpłatnych przekazań towarów, a dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego, tj. prawa do skorygowania kwoty podatku należnego wynikającego z wewnętrznych faktur korygujących wystawionych w związku z nieprawidłowo wykazanym podatkiem VAT z tytułu nieodpłatnego przekazania towarów. Kwestia przyczyny wystawienia faktur korygujących oraz ich zasadność nie była przedmiotem analizy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl