ILPP1/443-983/09-5/AI

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-983/09-5/AI

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. reprezentowanej przez pełnomocnika doradcę podatkowego, przedstawione we wniosku z dnia 17 sierpnia 2009 r. (data wpływu 19 sierpnia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 października 2009 r. (data wpływu 8 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących premie pieniężne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących premie pieniężne. Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia 6 października 2009 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego oraz o dokonanie wpłaty brakującej opłaty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest producentem m.in. okuć, podnośników, zawiasów oraz innych elementów do mebli. Odbiorcami produktów Spółki są przede wszystkim sklepy dystrybucyjne (dalej "Odbiorcy"). Spółka podpisuje z Odbiorcami umowy, które określają m.in. zasady przyznawania przez Spółkę dla odbiorców premii pieniężnych. Umowa podpisana z każdym z Odbiorców określa indywidualnie zasady przyznawania i wysokość premii pieniężnych. Wspomniane premie pieniężne są przyznawane przez Spółkę, jeżeli Odbiorca spełni określone w umowie kryteria, do których zalicza się:

1.

terminowe płatności wg danych na fakturach,

2.

należyty sposób ekspozycji produktów Spółki (nowoczesna kuchnia zbudowana razem z kuchnią do jazdy próbnej),

3.

posiadanie aktywnych i wyposażonych przedstawicieli handlowych,

4.

prowadzenie rozsądnej polityki cenowej,

5.

koncentracja działań sprzedażowych na produktach Spółki (chodzi o brak posiadania konkurencji),

6.

wysoki poziom informatyzacji umożliwiający elektroniczną wymianę danych między Odbiorcą a Spółką,

7.

aktywne kreowanie rynku poprzez różne działania, w tym udział w akcjach promocyjnych Spółki,

8.

współpraca na rynku z wymianą informacji teleadresowych.

Zatem przyznawana premia ma charakter premii marketingowej (premia zależna jest od wykonywania określonych czynności na rzecz Spółki).

Ponadto, z pisma uzupełniającego z dnia 6 października 2009 r. wynika, iż wypłacane premie będą miały wyłącznie charakter pieniężny. Premia nie przyjmuje nigdy charakteru niepieniężnego, tzn. Spółka nie przyznaje "premii" w postaci rzeczowej względnie w postaci usług.

Przy czym wypłata premii następuje zasadniczo poprzez potrącenie (kompensatę) następujących wierzytelności:

a.

wierzytelności Kontrahenta (beneficjenta premii) wobec Spółki o zapłatę premii pieniężnej;

b.

wierzytelności Spółki wobec Kontrahenta (beneficjenta premii) z tytułu zapłaty za dostarczone towary.

Premia naliczana jest od wartości zakupu w danym roku obrotowym Spółki (od 1 lipca do 30 czerwca) wszelkich towarów będących w asortymencie Spółki. Przy obliczaniu wysokości premii nie jest brana pod uwagę jedynie wartość zakupów po cenach specjalnych.

Warunkiem uzyskania premii pieniężnej nie jest osiągnięcie określonego poziomu zakupów.

Zdaniem Spółki, z uwagi na różnorodny i złożony charakter ww. działań trudno jest przyporządkować je do jednej kategorii spośród usług wymienionych w PKWiU. Najbardziej adekwatne, według Zainteresowanego, byłoby łączne zaklasyfikowanie ich do grupy:

1.

PKWiU 52.48.3 - "usługi w zakresie wyspecjalizowanego handlu detalicznego produktami nieżywnościowymi, gdzie indziej nie sklasyfikowane" albo

2.

PKWiU 74.84.1 - "usługi komercyjne pozostałe, gdzie indziej nie skalsyfikowane".

W przypadku nie podjęcia w danym okresie żadnych działań opisanych powyżej na rzecz Wnioskodawcy premie nie są przyznawane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez Odbiorców w związku ze świadczeniem ww. usług i nie znajduje zastosowania wyłączenie prawa do odliczenia, o którym mowa w przepisie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008 r....

Zdaniem Wnioskodawcy, premie pieniężne, których dotyczy wniosek stanowią wynagrodzenie należne od Spółki za usługi świadczone na jej rzecz przez danego Odbiorcę (określone szczegółowo w umowie pomiędzy stronami). Usługi świadczone przez Odbiorców, w zamian za którą Spółka zobowiązana jest zapłacić premię pieniężną, podlega opodatkowaniu VAT wg stawki zasadniczej 22%. Przyznanie premii pieniężnej powinno być każdorazowo dokumentowane wystawieniem faktury VAT przez Odbiorcę. Spółce przysługuje zatem prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawianych przez Odbiorców w powyższych okolicznościach. Spełniony jest bowiem warunek z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), mianowicie zakup usługi od Odbiorcy pozostaje każdorazowo w związku z czynnościami Spółki opodatkowanymi podatkiem VAT, tj. dostawami produktów na rzecz Odbiorców.

Premie pieniężne stanowią wynagrodzenie za świadczenie przez Odbiorców usług podlegających VAT, wobec czego nie znajduje zastosowania wyłączenie prawa do odliczenia, które wynika z przepisu art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008 r., zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, że:

1.

wypłacane przez Spółkę premie pieniężne stanowią wynagrodzenie dla Odbiorców za świadczenie przez nich na rzecz Spółki usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT;

2.

Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawianych przez Odbiorców, dokumentujących otrzymanie przez Odbiorców premii pieniężnych.

Zainteresowany wskazuje, iż w ostatnim czasie sądy administracyjne wydały kilka orzeczeń, zgodnie z którymi premie pieniężne wypłacane w zamian za dokonanie przez kontrahentów zakupów o określonej wartości w określonym okresie nie stanowią wynagrodzenia za świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT.

Zdaniem Spółki ww. stanowisko sądów nie jest prawidłowe. Gdyby jednak organ wydający interpretacje nie podzielił zdania Spółki w powyższej kwestii, uznając, iż Odbiorcy w opisanych okolicznościach nie świadczą na rzecz Spółki usług opodatkowanych VAT, w konsekwencji należałoby zdaniem Spółki uznać, iż:

* zarówno spełnianie przez Odbiorców warunków przyznania premii pieniężnych, jak i przyznawanie i wypłata premii pieniężnych przez Spółkę, są działaniami neutralnymi z punktu widzenia podatku VAT;

* przyznanie przez Spółkę premii pieniężnej nie stanowi przyznania rabatu i nie skutkuje koniecznością wystawiania przez Spółkę faktur korygujących w odniesieniu do faktur VAT wystawionych wcześniej przez Spółkę z tytułu sprzedaży produktów na rzecz Odbiorców.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca powołał się na interpretację z dnia 31 stycznia 2008 r., nr IP-PP2-443-581/07-2/PS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca (jako producent) podpisuje umowy z niektórymi Odbiorcami produktów Spółki (są nimi przede wszystkim sklepy dystrybucyjne), które określają m.in. zasady przyznawania przez Spółkę dla odbiorców premii pieniężnych. Umowa podpisana z każdym z Odbiorców określa indywidualnie zasady przyznawania i wysokość premii pieniężnych. Wspomniane premie pieniężne są przyznawane przez Spółkę, jeżeli Odbiorca spełni określone w umowie kryteria, do których zalicza się m.in.: terminowe płatności wg danych na fakturach, należyty sposób ekspozycji produktów Spółki (nowoczesna kuchnia zbudowana razem z kuchnią do jazdy próbnej), posiadanie aktywnych i wyposażonych przedstawicieli handlowych, prowadzenie rozsądnej polityki cenowej, koncentracja działań sprzedażowych na produktach Spółki (chodzi o brak posiadania konkurencji), wysoki poziom informatyzacji umożliwiający elektroniczną wymianę danych między Odbiorcą a Spółką, aktywne kreowanie rynku poprzez różne działania, w tym udział w akcjach promocyjnych Spółki, współpraca na rynku z wymianą informacji teleadresowych. Tym samym, jak wskazuje Zainteresowany przyznawana premia ma charakter premii marketingowej (premia zależna jest od wykonywania określonych czynności na rzecz Spółki).

Zainteresowany ww. czynności zaklasyfikował pod następujące symbole według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU):

1.

PKWiU 52.48.3 - "usługi w zakresie wyspecjalizowanego handlu detalicznego produktami nieżywnościowymi, gdzie indziej nie sklasyfikowane" albo

2.

PKWiU 74.84.1 - "usługi komercyjne pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane".

Z powyższego wynika więc, iż Odbiorca otrzymując premie pieniężne, jest zobowiązany przez Zainteresowanego do wykonywania na jego rzecz różnych czynności o charakterze marketingowym.

W wydanej w dniu 6 listopada 2009 r. interpretacji nr ILPP1/443-983/09-4/AI uznano, iż opisane we wniosku premie pieniężne wypłacane przez Wnioskodawcę w zamian za świadczenie usług mających charakter marketingowy będą stanowić wynagrodzenia za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i winny być udokumentowane przez otrzymującego fakturą VAT i opodatkowane 22% stawką podatku od towarów i usług.

W związku z tym nie zachodzi okoliczność wynikająca z art. 88 ust. 3a pkt 2 cyt. ustawy. Tym samym, Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur wystawionych przez odbiorców na zasadach wskazanych w art. 86 ust. 1 ustawy, pod warunkiem niezaistnienia innych przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Reasumując, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z udzieleniem premii pieniężnych sklepom dystrybucyjnym.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) zainteresowanej Spółki. Inne kwestie zawarte w stanowisku Wnioskodawcy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14c ust. 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących premie pieniężne. Kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych wypłacanych sklepom dystrybucyjnym została zawarta w interpretacji nr ILPP1/443-983/09-4/AI z dnia 6 listopada 2009 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl