ILPP1/443-982/09-7/AI

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-982/09-7/AI

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. reprezentowanej przez pełnomocnika doradcę podatkowego, przedstawione we wniosku z dnia 17 sierpnia 2009 r. (data wpływu 19 sierpnia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 października 2009 r. (data wpływu 8 października 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących premie pieniężne - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących premie pieniężne. Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia 6 października 2009 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego oraz o dokonanie wpłaty brakującej opłaty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest producentem m. n. okuć, podnośników, zawiasów oraz innych elementów do mebli. Odbiorcami produktów Spółki są przede wszystkim firmy dystrybucyjne (dalej "Odbiorcy"). Spółka podpisuje z niektórymi Odbiorcami umowy, w których określane są zasady przyznawania im przez Spółkę premii pieniężnych. Umowa podpisana z każdym z Odbiorców określa indywidualnie zasady przyznawania i wysokość premii pieniężnej. Wysokość przyznanej premii pieniężnej ustala się zasadniczo na bazie wskaźnika procentowego uzależnionego od wartości zakupionych przez Odbiorcę towarów w okresie odpowiadającym rokowi obrotowemu Spółki, tzn. od 1 lipca danego roku do 30 czerwca roku następnego. Przy obliczaniu wysokości premii pieniężnej nie będzie brana pod uwagę wartość towarów zakupionych po cenach specjalnych. Sposób obliczania premii pieniężnej w przypadku osiągnięcia przez Odbiorcę progu wartości zakupów określa następujący wzór:

R = P% x Wz

gdzie:

R - wartość przysługującej premii,

Wz - rzeczywista wartość zakupów dokonanych przez Odbiorcę,

P% - wysokość udzielanej premii pieniężnej.

Premie pieniężne przyznawane Odbiorcom przez Spółkę mają zatem charakter "zadaniowy" (stawka procentowa premii pieniężnej ma charakter progresywny, tj. rośnie proporcjonalnie do wartości zakupów przekraczających określone w umowie progi).

Ponadto, z pisma uzupełniającego z dnia 6 października 2009 r. wynika, iż wypłacane premie mają wyłącznie charakter pieniężny. Premia nie przyjmuje nigdy charakteru niepieniężnego, tzn. Spółka nie przyznaje "premii" w postaci rzeczowej względnie w postaci usług. Przy czym wypłata premii następuje zasadniczo poprzez potrącenie (kompensatę) następujących wierzytelności:

a.

wierzytelności Kontrahenta (beneficjenta premii) wobec Spółki o zapłatę premii pieniężnej;

b.

wierzytelności Spółki wobec Kontrahenta (beneficjenta premii) z tytułu zapłaty za dostarczone towary.

Premia naliczana jest od wartości zakupu w danym roku obrotowym Spółki (od 1 lipca do 30 czerwca) wszelkich towarów będących w asortymencie Spółki. Przy obliczaniu wysokości premii nie jest brana pod uwagę jedynie wartość zakupów po cenach specjalnych.

W zamian za udzielenie premii nie będzie miało miejsce świadczenie innych usług, w tym usług o charakterze intensyfikacyjnym, promocyjnym, marketingowym, reklamowym, lojalnościowym. Jedynym dodatkowym warunkiem udzielenia premii pieniężnych jest dotrzymywanie przez Kontrahenta (beneficjenta premii) terminów płatności podanych przez Spółkę na fakturach sprzedaży.

Zasadniczym warunkiem jest dokonanie zakupu towarów Spółki o określonej wartości w trakcie roku obrotowego Spółki (od 1 lipca do 30 czerwca). Ponadto Spółka podkreśla, iż celem prowadzonej przez nią polityki premii pieniężnych wobec kontrahentów jest wzrost sprzedaży towarów handlowych oferowanych przez Spółkę.

Umowa ustalająca zasady wynagradzania za świadczone usługi nie nakłada na Kontrahenta żadnych obowiązków, celem których byłaby intensyfikacja sprzedaży produktów Wnioskodawcy. Dla przyznania premii nie jest wymagane podejmowanie żadnych działań poza zakupem towarów Spółki o odpowiedniej łącznej wartości oraz terminową zapłatą kwot wynikających z faktur otrzymywanych od Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez Odbiorców w związku ze świadczeniem ww. usług i nie znajduje zastosowania wyłączenie prawa do odliczenia, o którym mowa w przepisie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008 r....

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez Odbiorców w związku ze świadczeniem ww. usług, a tym samym w odniesieniu do Spółki nie znajduje zastosowania wyłączenie prawa do odliczenia, o którym mowa w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

UZASADNIENIE

W przedmiotowej sprawie Spółka zobowiązana jest zapłacić premię pieniężną w przypadku, gdy Odbiorca dokonana w uzgodnionym czasie zakupu towarów Spółki o uzgodnionej minimalnej wartości. W takiej sytuacji niewątpliwie ma miejsce świadczenie przez Odbiorców usług na rzecz Spółki.

Odbiorcy postępują zatem prawidłowo wystawiając dla udokumentowania ww. usług na Spółkę faktury VAT obejmujące podatek należny wg stawki 22%.

Spółce przysługuje zatem prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawianych przez Odbiorców w powyższych okolicznościach. Spełniony jest bowiem warunek z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, a mianowicie zakup usługi od Odbiorcy pozostaje każdorazowo w związku z czynnościami Spółki opodatkowanymi podatkiem VAT, tj. dostawami produktów na rzecz Odbiorców.

Pogląd ten podzielił także Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 31 stycznia 2008 r., IP-PP2-443-581/07-2/PS, stwierdzając, że "Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach za odpłatne świadczenie usług dokonywanych przez beneficjentów premii, pod warunkiem jednakże, że zakup tych usług może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy".

Ponadto, premie pieniężne stanowią wynagrodzenie za świadczenie przez Odbiorców usług podlegających VAT, wobec czego nie znajduje zastosowania wyłączenie prawa do odliczenia, które wynika z przepisu art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008 r., zgodnie, z którym:

"Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy: (...) transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku";

W związku z powyższym, Spółka stoi na stanowisku, że:

1.

wypłacane przez Spółkę premie pieniężne stanowią wynagrodzenie dla Odbiorców za świadczenie przez nich na rzecz Spółki usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT;

2.

Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawianych przez Odbiorców, dokumentujących otrzymanie przez Odbiorców premii pieniężnych.

Z "ostrożności procesowej" Spółka dodaje, że:

W ostatnim czasie sądy administracyjne wydały kilka orzeczeń, zgodnie z którymi premie pieniężne wypłacane w zamian za dokonanie przez kontrahentów zakupów o określonej wartości, w określonym okresie nie stanowią wynagrodzenia za świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT.

Zdaniem Spółki ww. stanowisko sądów nie jest prawidłowe. Gdyby jednak organ wydający interpretacje nie podzielił zdania Spółki w powyższej kwestii, uznając, iż Odbiorcy w opisanych okolicznościach nie świadczą na rzecz Spółki usług opodatkowanych VAT, w konsekwencji należałoby zdaniem Spółki uznać, iż:

(1) zarówno spełnianie przez Odbiorców warunków przyznania premii pieniężnych, jak i przyznawanie i wypłata premii pieniężnych przez Spółkę, są działaniami neutralnymi z punktu widzenia podatku VAT (sytuacja scharakteryzowana powyżej w pkt 2);

(2) brak jest natomiast podstaw dla przyjęcia, że przyznanie przez Spółkę premii pieniężnej jest tożsame z udzieleniem przyznania rabatu (sytuacja 2); premia nie jest bowiem odnoszona do żadnych konkretnych dostaw względnie usług dokonywanych przez Spółkę na rzecz Odbiorców.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca (jako producent) podpisuje z niektórymi Odbiorcami umowy, w których określane są zasady przyznawania im przez Spółkę premii pieniężnych. Umowa podpisana z każdym z Odbiorców określa indywidualnie zasady przyznawania i wysokość premii pieniężnej. Wysokość przyznanej premii pieniężnej ustala się zasadniczo na bazie wskaźnika procentowego uzależnionego od wartości zakupionych przez Odbiorcę towarów w okresie odpowiadającym rokowi obrotowemu Spółki, tzn. od 1 lipca danego roku do 30 czerwca roku następnego. Przy obliczaniu wysokości premii pieniężnej nie będzie brana pod uwagę wartości towarów zakupionych. Premie pieniężne przyznawane Odbiorcom przez Spółkę mają zatem charakter "zadaniowy" (stawka procentowa premii pieniężnej ma charakter progresywny, tj. rośnie proporcjonalnie do wartości zakupów przekraczających określone w umowie progi). W zamian za udzielenie premii nie będzie miało miejsca świadczenie innych usług, w tym usług o charakterze intensyfikacyjnym, promocyjnym, marketingowym, reklamowym, lojalnościowym. Jedynym dodatkowym warunkiem udzielenia premii pieniężnych będzie dotrzymywanie przez Kontrahenta (beneficjenta premii) terminów płatności podanych przez Spółkę na fakturach sprzedaży.

W wydanej w dniu 9 listopada 2009 r. interpretacji nr ILPP1/443-982/09-6/AI uznano, iż w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym premie pieniężne wypłacane przez Wnioskodawcę w zamian za zrealizowanie określonego obrotu wraz z terminowym regulowaniem płatności nie będą stanowić wynagrodzenia za świadczenie usług i nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług u podmiotu otrzymującego premię. Tym samym - z uwagi na treść art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT - Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących te premie.

Reasumując, Spółce nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z udzieleniem premii pieniężnych.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) zainteresowanej Spółki. Inne kwestie zawarte w stanowisku Wnioskodawcy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14c ust. 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących premie pieniężne. Kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych wypłacanych dystrybutorom została zawarta w interpretacji nr ILPP1/443-982/09-6/AI z dnia 9 listopada 2009 r. Natomiast, rozstrzygnięcia w zakresie: opodatkowania premii pieniężnych wypłacanych dystrybutorom oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących premie pieniężne w opisanym stanie faktycznym załatwiono w interpretacjach nr: ILPP1/443-982/09-4/AI oraz ILPP1/443-982/09-5/AI z dnia 9 listopada 2009 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl