ILPP1/443-98/08-2/MT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-98/08-2/MT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2008 r. (data wpływu do Biura KIP w Lesznie 21 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących otrzymane premie - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących otrzymane premie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT - spółką z ograniczoną odpowiedzialnością,. Na podstawie zawartych umów Podatnik otrzymuje od swoich dostawców premie (bonusy). Warunkiem potrzebnym do otrzymania premii jest:

* osiągnięcie w danym okresie określonego poziomu wzajemnych obrotów lub

* terminowa zapłata przez Podatnika wszystkich kwot, powstałych w danym okresie, a wynikających ze zobowiązań Podatnika względem danego dostawcy.

Na podstawie zawartych umów Wnioskodawca wypłaca także swoim odbiorcom premie (bonusy).

Warunkiem potrzebnym do wypłaty premii jest:

* osiągnięcie w danym okresie określonego poziomu wzajemnych obrotów lub

* terminowa zapłata przez odbiorcę wszystkich należności, powstałych w danym okresie, przysługujących Podatnikowi od danego odbiorcy.

Niektórzy odbiorcy dokumentują otrzymanie premii od Wnioskodawcy za pomocą faktur VAT, jako czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy otrzymanie premii od dostawcy przez Podatnika jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

2.

Czy udzielenie premii przez Podatnika swoim odbiorcom jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

3.

Jak należy udokumentować otrzymanie premii.

4.

Czy Podatnikowi, na podstawie faktur VAT wystawionych przez odbiorców dokumentujących otrzymanie premii od Podatnika, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz zwrot podatku naliczonego.

Ad. 1

Zgodnie z umowami, które Podatnik zawarł ze swymi dostawcami, za osiągnięcie określonego poziomu wzajemnych obrotów lub za dokonywanie płatności w terminie w danym okresie, Podatnikowi przysługiwać będzie premia wypłacana przez jego dostawców.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (co do zasady, definiowanej jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel art. 7 ust. 1 ww. ustawy). Art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy otrzymanie premii od jego dostawców z tytułu osiągnięcia określonego poziomu wzajemnych obrotów lub dokonywania płatności w terminie w danym okresie nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy stwierdzić, że otrzymanie premii (bonusu) przez Podatnika od jego dostawców nie stanowi odpłatnego świadczenia usług (zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług), gdyż wypłata premii nie jest zapłatą za jakiekolwiek świadczenie wykonane przez Podatnika na rzecz dostawcy. Ustawodawca w ustawie o podatku od towaru i usług (art. 8) za świadczenie usług uznał każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów. Zgodnie z cywilistyczną definicją za "świadczenie" należy uznać zachowanie się dłużnika przewidziane treścią zobowiązania. Zachowanie to może mieć postać działania lub powstrzymania się od działania. Świadczenie musi być jednak przede wszystkim działaniem podjętym przez Podatnika lub zaniechaniem Podatnika do podjęcia jakiegoś działania (takie działanie lub zaniechanie nie może stanowić jednocześnie dostawy towarów), a zatem musi odnosić się bezpośrednio do sfery zachowań Podatnika. Tymczasem otrzymanie premii (bonusa) przez Podatnika od swoich dostawców jest następstwem osiągnięcia określonego poziomu wzajemnych obrotów oraz terminowego regulowania płatności wynikających ze zobowiązań Podatnika względem dostawców - obowiązek wypłaty premii powstaje więc automatycznie, w wyniku zaistnienia określonych faktów. Stanowisko takie zgodne jest ze zdaniem reprezentowanym przez przedstawicieli doktryny - A. Bartosiewicz w Komentarzu do ustawy o podatku od towarów i usług (A. Bartosiewicz, R. Kubacki, VAT. Komentarz, Lex, 2007, wyd. II.) stwierdził, że " (...) w sytuacji gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat obniżający podstawę opodatkowania. W ocenie Ministerstwa, w sytuacji gdy premie pieniężne wypłacane są z tytułu nabycia przez nabywcę określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób, i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, należy uważać, że otrzymujący premię świadczy usługi, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Podobnie w przypadku gdy nabywca towarów zobowiązuje się np. do niedokonywania nabyć podobnych towarów u innych podatników. Pogląd powyższy wywołuje wiele wątpliwości. Jest nietrafny przede wszystkim z powodu braku dostatecznie jednoznacznego i bezpośredniego powiązania pomiędzy otrzymywanymi premiami a określonymi (dobrowolnymi i autonomicznymi) zachowaniami podatnika, które pozwalałoby uznać, że premia jest wynagrodzeniem za owo zachowanie podatnika".

Poza tym premie związane są także z dostawami towarów, które dostawcy wykonywali na rzecz Podatnika. Należy więc stwierdzić, że czynności stanowiące jednocześnie dostawę towarów nie mogą stanowić także świadczenia usług. Zdanie Podatnika potwierdzone jest przez aktualne stanowisko organów podatkowych - "Nie można więc uznać w stanie faktycznym sprawy-zrealizowania na rzecz kontrahenta określonego pułapu obrotu, za świadczenie usług, gdyż ewidentnie na uzyskanie określonego pułapu obrotów składa się odpowiednia liczba transakcji sprzedaży - dostawy towarów (...). W świetle powyższych przepisów stwierdzić należy, iż czynności stanowiące dostawę towarów nie mogą jednocześnie poprzez ich zsumowanie stanowić usługi. Zatem, zakup przez Stronę odpowiedniej ilości towaru, a tym samym osiągnięcie odpowiedniego poziomu obrotów, zdaniem tutejszego organu nie stanowi świadczenia usług, gdyż opodatkowanie - jako usługi świadczonej przez nabywcę towaru - nabycia określonej ilości towarów, będzie prowadziło do podwójnego opodatkowania tej samej czynności, pierwszy raz, jako sprzedaży (dostawy towarów), drugi jako zakup (świadczenia usług) przez nabywcę tego samego towaru, w ramach tej samej transakcji. (...). Ponadto ze wskazanego wyroku wynika, iż w ramach zawieranych umów o współpracy, gdzie osiągnięcie określonego pułapu obrotów i terminowego spełnienia świadczeń pieniężnych, sprzedawca wypłaca premię pieniężną, bonus lub nagrodę - nabywca dokonuje zakupów dobrowolnie i nie jest zobowiązany do wykonania transakcji o określonej premiowanej wielkości. Niezrealizowanie przez nabywcę określonego pułapu obrotów nie jest obwarowane żadną sankcją, czy jakąkolwiek odpowiedzialnością. Biorąc powyższe pod uwagę, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza, iż otrzymany przez Stronę od kontrahenta bonus roczny za osiągnięcie odpowiedniego poziomu obrotów nie rodzi obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług - decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17 września 2007 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, sygnatura 1401/PH-I/4407/14-46/07/KO.

W przedmiotowym przypadku dostawcy wypłacają Podatnikowi premię, a więc wedle przytoczonego stanowiska Ministra Finansów, Podatnik powinien wystawić fakturę VAT. Należy jednak stwierdzić, że mielibyśmy do czynienia z zapłatą pieniędzy po jednej stronie (dostawca) oraz z żadnym świadczeniem, ani zaniechaniem działania po drugiej stronie (Podatnik), a sama wypłata pieniędzy nie może stanowić podstawy do opodatkowania podatkiem VAT.

Na podstawie powyższego należy stwierdzić, że otrzymanie premii przez Podatnika nie może podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie jest wykonywana żadna usługa przez Podatnika na rzecz dostawców wypłacających wspomnianą premie.

Ad. 2

Na podstawie stanowiska Podatnika przedstawionego w punkcie 1 niniejszego wniosku należy stwierdzić, że udzielenie premii przez Podatnika swoim dostawcom nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie stanowi usługi wykonywanej przez odbiorcę na rzecz Podatnika wypłacającego wspomnianą premię.

Ad. 3

Z uwagi na fakt, że (zdaniem Podatnika) udzielenie/otrzymanie bonusu nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to należy stwierdzić, że właściwym dokumentem świadczącym o otrzymaniu premii będzie nota księgowa. Zgodnie z art. 106 ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydanym na jego podstawie rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.) podatnicy zobowiązani są do wystawienia faktury VAT dokumentującej m.in. sprzedaż towarów lub świadczenie usług. W przedmiotowym wypadku mamy do czynienia z czynnościami nieopodatkowanymi, dlatego dokumentem właściwym będzie nota księgowa wystawiona zgodnie z art. 21 ustawy o rachunkowości.

Ad. 4

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Do dnia 31 grudnia 2007 r. obowiązywało następujące brzmienie art. 88 ust. 3a pkt 2 ww. ustawy: nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu, jest zwolniona od podatku - a kwota wykazana w fakturze nie uregulowana. Jednak zgodnie z nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług zmianie uległa treść powołanego przepisu. Od dnia 1 stycznia 2008 r. brzmi on następująco: nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu, albo jest zwolniona od podatku.

Zgodnie z przytoczonym stanem faktycznym Podatnik, po spełnieniu wskazanych powyżej warunków, wypłaca swoim odbiorcom premie. Niektórzy z odbiorców Podatnika dokumentują otrzymanie premii za pomocą faktur VAT, gdyż traktują to jako czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Z uwagi na fakt, że (zdaniem Podatnika) udzielenie premii (bonusu) nie jest opodatkowane podatkiem VAT, to w przypadku gdy otrzymanie przez odbiorcę premii zostało udokumentowane fakturą VAT, faktura taka nie stanowi dla Podatnika podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie natomiast do art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i ust. 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Na podstawie art. 29 ust. 4 ustawy obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe wypłaconych premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. między innymi od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie.

W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 16 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

W praktyce występują również sytuacje, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premia ta nie jest związana z żadną konkretną dostawą. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Świadczeniem usług jest bowiem także zachowanie, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca udziela nabywcom swoich towarów premii pieniężnych za ustalone okresy z tytułu osiągnięcia określonego pułapu obrotów przy zakupie jego produktów oraz terminowości zapłaty za poszczególne dostawy, a ponadto otrzymuje premie od swoich dostawców. W obu przypadkach premia ta nie ma charakteru dobrowolnego, jest bowiem uzależniona od konkretnego zachowania nabywcy. Z treści wniosku nie wynika, aby możliwe było powiązanie premii z konkretną dostawą (lub dostawami), a zatem aby mogła ona być potraktowana jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT.

Premia pieniężna, która nie może być uznana za rabat stanowi rodzaj wynagrodzenia dla nabywcy za świadczone na rzecz dostawcy usługi. Jest to relacja zobowiązaniowa, zależna od określonego zachowania nabywcy, którą na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług należy uznać za odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 cyt. wyżej ustawy.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W związku z powyższym w przedmiotowej sytuacji premia pieniężna podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. według 22% stawki podatku VAT, oraz winna być udokumentowana poprzez wystawienie przez świadczącego usługę - dystrybutora Wnioskodawcy - faktury VAT na rzecz nabywcy usług - Wnioskodawcy wypłacającego premię pieniężną.

Kwestie dotyczące odliczenia podatku naliczonego oraz zawrotu różnicy podatku zostały uregulowane w Dziale IX (art. 86-95) ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 86 ust. 1 cyt ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast stosownie do art. 87 ust. 1 powołanej ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 cyt. ustawy jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następny okres lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Generalnie zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. wyżej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

nbspnbsp - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ponadto, w myśl przepisu art. 86 ust. 10 i ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Natomiast, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy.

Ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Zgodnie natomiast z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r.), nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Cytowany wyżej przepis nie ogranicza prawa Wnioskodawcy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego w związku z otrzymaniem od odbiorców faktur dokumentujących udzielone przez Wnioskodawcę premie pieniężne. Premie pieniężne, o których mowa w pytaniu powinny być udokumentowane przez otrzymującego fakturą VAT i opodatkowane 22% stawką podatku od towarów usług, zatem Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w fakturach otrzymanych od dostawców z tytułu udzielonej mu premii pieniężnej, pod warunkiem oczywiście spełnienia przesłanek pozytywnych określonych w art. 86 ust. 1 tej ustawy oraz niezaistnienia innych przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl