ILPP1/443-979/09-5/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-979/09-5/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2009 r. (data wpływu 17 sierpnia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 października 2009 r. (data wpływu 26 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem usług doradczych świadczonych po uzyskaniu dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem usług doradczych świadczonych po uzyskaniu dotacji. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 23 października 2009 r. (data wpływu 26 października 2009 r.) o doprecyzowanie opisanych we wniosku stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych oraz o przyporządkowanie pytań do wskazanych stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie wynajmowania oraz serwisowania wybranych składników majątkowych, tj.: odzieży roboczej, szaf, mat pyłochłonnych oraz urządzeń sanitarnych.

W roku 2008 ubiegała się ona o przyznanie dotacji w ramach Programu Operacyjnego. Środki z uzyskanych dotacji miały zostać przeznaczone na częściowy zwrot wydatków dotyczących zakupów podlegających amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w ramach realizowanych inwestycji.

W związku z powyższym, w ramach prac przygotowawczych, Zainteresowany poniósł wydatki związane z ubieganiem się o wspomniane dotacje, które nie będą mu zwracane w jakiejkolwiek formie.

Wspomniane wydatki dotyczyły w szczególności:

1 specjalistycznych opinii o innowacyjności, koniecznych do sporządzenia wniosku o udzielenie dotacji, przygotowanych m.in. przez Politechnikę;

2 nabycia usług doradczych w zakresie ubiegania się o dofinansowanie, na które składają się w szczególności:

* pomoc w sporządzeniu kompletnych wniosków o udzielenie dotacji,

* opracowanie kompletnej dokumentacji aplikacyjnej, w tym m.in. weryfikacja załączników przygotowanych przez Spółkę oraz pomoc w przygotowaniu niektórych załączników,

* monitorowanie procesu związanego z przyznawaniem dotacji, w tym monitorowanie procesu oceny wniosków oraz przygotowywanie stosownej korespondencji;

3 nabycia usług badań i rozwoju w zakresie wymaganym dla potrzeb wniosku o udzielenie dotacji od:

* Instytutu. Politechniki... (w roku 2008),

* ... (w roku 2009);

4 opłat bankowych, związanych z uzyskaniem promes kredytowych na finansowanie zakupu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (których jednym ze źródeł finansowania miały być uzyskane dotacje).

Wnioskodawca nie otrzymał dotacji, o które ubiegał się w roku 2008, niemniej jednak, z uwagi na fakt, iż zmieniły się warunki przyznawania dotacji w ramach wspomnianego powyżej Programu Operacyjnego, w roku 2009 również ubiega się o przyznanie dotacji. Podobnie jak w roku 2008 środki z uzyskanych dotacji mają zostać przeznaczone na częściowy zwrot wydatków dotyczących zakupów podlegających amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

W związku z tym, również w roku 2009 poniósł on wydatki w związku z ubieganiem się o wspomniane dotacje (takie jak w roku 2008 tj.: koszty opinii specjalistycznych, usług doradczych, usług badań i rozwoju oraz koszty uzyskania promes kredytowych), które nie będą mu zwracane w jakiejkolwiek formie.

Na chwilę obecną Spółka nie jest w stanie stwierdzić, czy dotacje, o które się ubiega zostaną jej przyznane. Dodatkowo, w sytuacji kiedy otrzyma przedmiotową dotację, zgodnie z umową z firmą doradczą, poniesie jeszcze wydatki na usługi doradcze związane w szczególności z:

* wsparciem i doradztwem w negocjowaniu umowy,

* doradztwem w postępowaniach przetargowych,

* weryfikacją raportów okresowych służących rozliczeniu otrzymanych dotacji,

* dodatkowym wynagrodzeniem na rzecz firmy doradczej obliczonym jako określony% uzyskanej dotacji.

Wspomniane wydatki również nie będą zwracane w jakiejkolwiek formie.

W uzupełnieniu do przedmiotowego wniosku zainteresowany wskazał, iż jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny oraz w ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT a zakupione towary i usługi będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka będzie uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem usług doradczych świadczonych po uzyskaniu dotacji.

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie on uprawniony do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem usług doradczych świadczonych po uzyskaniu dotacji.

Zgodnie z przepisami o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przepisy te nie precyzują jaki związek powinien istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego. Związek ten może być bezpośredni (np. wydatek na nabycie towaru, który następnie zostanie przez podatnika odsprzedany), bądź pośredni (np. w przypadku kosztów ogólnych).

W opinii Spółki, wydatki na zakup usług doradczych, które będą ponoszone przez nią po uzyskaniu dotacji należy uznać za koszty ogólne związane z jej działalnością, które niewątpliwie wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez nią.

W związku z powyższym, Zainteresowany uważa, iż będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem usług doradczych, świadczonych po uzyskaniu dotacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy).

Powyższe wskazuje, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tym samym, powyższa zasada wyłącza możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które są wykorzystywane do czynności nie objętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz do czynności, choć podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.

Zatem, podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego zakupione, jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca będzie ubiegał się o przyznanie dotacji w ramach Programu Operacyjnego. Środki z uzyskanych dotacji będą przeznaczone na częściowy zwrot wydatków na zakup podlegających amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w ramach realizowanych inwestycji. W związku z powyższym, w ramach prac przygotowawczych Spółka poniesie wydatki związane z ubieganiem się o wspomniane dotacje, które nie będą jej zwracane w jakiejkolwiek formie.

Dodatkowo, kiedy Spółka otrzyma dotację, to zgodnie z umową z firmą doradczą, poniesie ona jeszcze wydatki na usługi doradcze, które również nie będą zwracane w jakiejkolwiek formie.

Zainteresowany jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT czynny, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT a zakupione towary i usługi będą miały w przyszłości związek z czynnościami opodatkowanymi.

Podsumowując, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem usług doradczych świadczonych po uzyskaniu dotacji, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem usług doradczych świadczonych po uzyskaniu dotacji w przedstawionym zdarzeniu przyszłym. Kwestia dotycząca stanu faktycznego w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT związanego z poniesionymi przez Spółkę wydatkami, dotyczącymi ubiegania się o przyznanie dotacji została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji z dnia 3 listopada 2009 r. nr ILPP1/443-979/09-4/AT.

Natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl