ILPP1/443-977/14-2/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 grudnia 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-977/14-2/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Koła Łowieckiego, przedstawione we wniosku z 10 października 2014 r. (data wpływu 20 października 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów służących ogradzaniu pól i odstraszaniu zwierzyny-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów służących ogradzaniu pól i odstraszaniu zwierzyny.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Koło Łowieckie (dalej: Wnioskodawca lub Koło) jest podmiotem działającym na podstawie ustawy z dnia 13 października 1995 r. - Prawo łowieckie (Dz. U. z 2013 r. poz. 1226, z późn. zm.), posiadającym, zgodnie z art. 33 tej ustawy, osobowość prawną. Wnioskodawca posiada status czynnego, zarejestrowanego podatnika podatku od towarów i usług. Do wykonywanych czynności opodatkowanych należy głównie dostawa tusz pozyskanej zwierzyny oraz odpłatna organizacja polowań.

Koło jest dzierżawcą obwodów łowieckich, na obszarze których znajdują się pola uprawne. Z tego tytułu, zgodnie z art. 46 ustawy - Prawo łowieckie, jest ono zobowiązane do wynagradzania szkód wyrządzanych przez zwierzynę w prowadzonych na tych polach uprawach. Aby ograniczyć wypłacane kwoty odszkodowań Koło stosuje ogradzanie pól oraz różne inne metody odstraszania zwierzyny. W tym celu dokonuje zakupu sprzętu, takiego jak elektryzatory, baterie do elektryzatorów, drut (tzw. elektrycznego pastucha) oraz siatkę, słupki i inne niezbędne do tego celu elementy. Sprzęt ten jest użyczany nieodpłatnie rolnikom na podstawie protokołów przekazania i ma on odstraszać oraz odgradzać zwierzynę od ich pól uprawnych. Przez cały czas sprzęt pozostawał własnością Koła.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy nabywając wskazane we wniosku towary służące ogradzaniu pól i odstraszaniu zwierzyny, takie jak np.: elektryzatory, baterie do elektryzatorów, drut, siatka, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu ww. towarów.

Zdaniem Wnioskodawcy, towary nabywane w celu ogrodzenia pól są wykorzystywane w związku ze sprzedażą opodatkowaną, a tym samym dają prawo do odliczenia podatku VAT przy ich nabyciu.

Zgodnie z ustawą z dnia 13 października 1995 r. - Prawo łowieckie, głównym celem działania koła łowieckiego jest prowadzenie gospodarki łowieckiej, tj. działalności w zakresie ochrony, hodowli i pozyskiwania zwierzyny poprzez odstrzały redukcyjne. Jednocześnie ustawa nakłada na koło łowieckie szereg obowiązków, w tym konieczność pokrywania strat w uprawach rolnych poprzez wypłatę odszkodowań. Ogradzanie pól uprawnych ma na celu zmniejszenie wydatków na odszkodowania, a tym samym zwiększenie środków finansowych koła łowieckiego przeznaczonych na podstawową działalność jaką jest prowadzenie gospodarki łowieckiej, w tym m.in. na ochronę i dokarmianie zwierzyny. Gospodarka ta staje się przez to bardziej racjonalna i efektywna. Takie działania w rezultacie przyczyniają się do wzrostu populacji zwierzyny łownej, przekładając się tym samym w procesie długofalowym na zwiększenie ilości pozyskanego mięsa i liczby zorganizowanych polowań. Dzięki temu automatycznie wzrasta sprzedaż opodatkowana, przez co spełniony jest warunek określony w art. 86 ustawy o VAT.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji nr ILPP2/443-632/14-4/MN z dnia 8 września 2014 r. oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji nr ITPP1/443-844/11/TS z dnia 13 września 2011 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest wykorzystywania zakupionych towarów lub usług do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

I tak, na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy - nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem działającym na podstawie ustawy - Prawo łowieckie, posiadającym osobowość prawną. Posiada również status czynnego, zarejestrowanego podatnika podatku od towarów i usług. Do wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych należy głównie dostawa tusz pozyskanej zwierzyny oraz odpłatna organizacja polowań.

Koło jest dzierżawcą obwodów łowieckich, na obszarze których znajdują się pola uprawne. Z tego tytułu, zgodnie z art. 46 ustawy - Prawo łowieckie, jest zobowiązane do wynagradzania szkód wyrządzanych przez zwierzynę w prowadzonych na tych polach uprawach. Aby ograniczyć wypłacane kwoty odszkodowań Koło stosuje ogradzanie pól oraz różne inne metody odstraszania zwierzyny. W tym celu dokonuje zakupu sprzętu, takiego jak elektryzatory, baterie do elektryzatorów, drut (tzw. elektrycznego pastucha) oraz siatkę, słupki i inne niezbędne do tego celu elementy. Sprzęt ten jest użyczany nieodpłatnie rolnikom na podstawie protokołów przekazania i ma on odstraszać oraz odgradzać zwierzynę od ich pól uprawnych. Przez cały czas sprzęt pozostawał własnością Koła. Towary nabywane przez Wnioskodawcę w celu ogrodzenia pól są wykorzystywane w związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów służących ogradzaniu pól i odstraszaniu zwierzyny.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia są spełnione, gdyż nabywany sprzęt (taki jak np. elektryzatory, baterie do elektryzatorów, drut oraz siatka) są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od ww. wydatków, z uwzględnieniem art. 88 ustawy.

Biorąc pod uwagę powyższe, nabywając wskazane we wniosku towary służące ogradzaniu pól i odstraszaniu zwierzyny, takie jak np.: elektryzatory, baterie do elektryzatorów, drut, siatka, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu ww. towarów. W analizowanej sprawie spełnione są warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego, określone w art. 86 ust. 1 ustawy, z uwagi na to, że wydatki te są związane z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl